Eurobikesvepet – de hetaste cykelnyheterna på världens största cykelmässa

Datum:
06 september 2019 11:07

I år har vi mest gått runt och gjort en massa videos på Eurobike men mellan klippen försökte vi också ta någon stillbild. Till en början var ambitionen av någon konstig anledning att bara ta bilder på gravelcyklar men till slut blev det lite annat också. 

Det fanns en typ av cykel som i år inte finns med på minneskortet och det är cyklar med elmotor, inte för att jag egentligen har något emot den typen av cykel men jag gillar cyklar som man till hundra procent trampar själv allra mest. Jag har inte ens en bakväxel med ett eldrivet servo i längre.
Med det sagt kan jag avslöja att nästan halva mässan var elektronisk i år, det är inget som kom som en överraskning. Vad som däremot kom som en överraskning är att det ändå var en fantastisk mängd prylar som jag tyckte var skitcoola, efter att ha varit på över tio Eurobike borde jag vara obotligt blasé när det gäller nya bakväxlar och hjul som är 43 procent mer vridstyva än någonting annat. Ändå så älskar jag laddningen i luften och den entusiasm som hela mässan utstrålar. Väldigt många av besökarna går igång lika hårt som jag på ett par nya däck eller en ny gruscykel från OPEN med plats för 60 mm breda däck. Så här i slutet av dag två tycker jag nog att årets mässa hade rejält med nyheter varav många var rejält spännande. Här kommer ett gäng blandade bilder i lika blandad kvalitet.

ARC 8 kan vara tidiga med framtidens modell för cykelförsäljning. Cyklarna säljs direkt till kund men också via butik, det i sig är inget nytt men att ARC 8 har sitt lager och montering några hundra meter från fabriken i Taiwan där ramarna tillverkas är ett nytt sätt att sälja på. En stor del av deras lager är olackerat och det finns customalternativ i prislistan. Prisnivån är ungefär samma som de mer prisvärda europeiska näthandlarna. Det finns både kompletta cyklar och lösa ramar, grundarna kommer från Schweiz men den operativa delen av ARC 8 finns i Taiwan.

I sortimentet finns det tre mountainbikes och två landsvägscyklar, eller landsvägscyklarna är samma modell men med skivor eller fälgbroms. Hjulen är också från ARC 8. Om affärsmodellen som ARC 8 använder är framtiden återstår att se och det är inte helt givet att just ARC 8 blir det företag som verkligen slår igenom tack vare modellen. Men det kan vara liknande typer av cykelförsäljning som får dagens näthandlarjättar med lager i Tyskland att svära över postorderasiaterna om tio år. Favoritdetaljen är att cyklarna går att beställa utan hjul, sadel och styrlinda.

Evocs nya cykeläventyrsväskor har på ett smart sätt konstruerats med ett BOA-fäste. Två remmar runt styret som efterspänns med BOA, lätt att få väskan att sitta riktigt hårt.

Topprörsväskan eller vad man ska kalla det, perfekt för snask och en telefon, med lite vilja rymmer Evocs modell åtta Delicatobollar. Väskorna är resultatet av ett samarbete med OPEN.

King handbygger cyklar i Tyskland, till skillnad från andra custom-byggare så arbetar King i nästan alla material, du kan beställa en handbyggd ram till 100 procent anpassad efter dig i stål, aluminium, kolfiber eller titan. Stålramarna kostar runt 2000 € och ska du ha en Klein-inspirerad lack kostar det 200 extra.

En King i kolfiber med gaffel från Isländska Lauf.

Pivot finns i Sverige genom Cykloteket men deras grusracer Vault finns tyvärr inte i sortimentet, detta då nästan alla gravelkunder köper cykeln för att pendla på och Vault är lite för fin/dyr för det enligt Martin Andersson från Cykloteket.

Stvza, Svtza, Sztva, Lupine gör för det mesta fantastiska lampor och SL AF är inget undantag. Lampan har ett läge som är godkänt för vägcykling i Tyskland och inte bländar mötande. Ett läge med 1300 lumen som bländar mötande men som används när man vill se lite mer och även ett läge för att vara synlig dagtid. 420 € med batteri.

Pivots nya downhillcykel har givetvis 29-tumshjul, downhill lever och vi är sugna på att åka stor cykel i Åre igen.

En inte alltför långsökt gissning är att Zefals drybag kommer att skaka loss i andra eller tredje lite stökigare partiet. Lösningen med en hållare för drybag kräver ofta att man packar så att väskan inte kan glida ut ur hållaren och sen dessutom drar åt remmarna skithårt.

Ja men visst är det något fint med neoretro, rött och vitt är underbart! Jag vill direkt ha ett glas av varje.

Samma Ridley, en annan vinkel. Bländare 1.4

Sjukt suddig bild på någon pakethållare med en lampa från Supernova, ungefär så här såg hela världen ut efter nio timmar i tyska mässhallar.

Kalle Bern

Om ni märkt hur inbitna skogscyklister knyter näven tyst i fickan när dom möter en el-MTB i skogen och senare lever ut sin ilska på diverse nätforum så kan ni ju bara leka med tanken på hur de inbitna höghjulingscyklisterna totalt brann upp i sina vadmalsknickers när Jürgen kom till en groupride med sin elassisterade höghjuling. Och Manchesterkavaj!!! Vafan en Manchesterkavaj Jürgen, hur tänkte du nu?

Marin Gravel+ typ samma cykel som förra året men i snygg färg som köptes loss från ett restlager märkt Operation Desert Storm. Kan finnas från Bikester i annan färg.

Väl dold högst upp på en trappa med fem cyklar står den. NS Bikes Synonym RC är något så konstigt som en XCO-cykel i kolfiber från NS. Företaget tillverkade från början mest diktcyklar och har varje år breddat sin repertoar. Nu finns alltså en cykel för modern och progressiv XC. Long Low and Slack för XCO med 100 mm slag.

Gult är fint. Grushoj från Trigon.

Beanny gör fina barncyklar, det vore synd att inte tvinga ut sina barn på gruscykling några mil om dagen.

Redshift gör inte dämparstolpar om det nu var vad du trodde dig se. Eller det gör dom visst men det är ändå inte vad du ser. Redshift Dual Position seatpost är en stolpe med i farten justerbar setback. Du kan alltså få sadeln lite högre och längre fram när du använder tri-bars och sen tillbaka till det vanliga igen när du ska cykla med ditt vanliga bockstyre. Används en del av ultracyklister.

Grönguldig gruscykel från Cervelo.

I verkligheten var den mycket snyggare. Och snabbare. Det är alltså nya Cervelo Aspero ni tittar på.

Eastons hjul för Gravel heter AX på slutet.

Kenda har ett rejält utbud av grusvägsdäck, volym och mönster lirar bra med vad som visat sig fungera bra på svensk grusväg, åtminstone om det inte är för lerigt.

Salsas gottepåse för topprörsmontage rymmer 1,2 liter och var lite svår att stänga, Salsa bad om ursäkt för version 1.0 som inte hade testats tillräckligt. Version två var på väg, då skulle dragkedjorna löpa smidigare och tyget framtill vara styvare.

Enduro bearings gör sjukt snygga verktyg, vi tror att det guldiga ska användas till att pressa ut eller in kullager i nav, ramar eller +annat. Känns som att Öhlins lånat ut lite av sin guldpensel.

Fälgbromsen är långt ifrån död. Den är lila och hitom fokus. strax under 3000 kronor styck kostar eeBrakes från Cane Creek.

Tune visade som vanligt upp en massa fantastiskt lätta och eloxerade komponenter. Inget nytt där, osäker på den här bilden egentligen, kanske tog jag den i en serie på olika däck från Rene Herse. Den bildserien kommer kanske att publiceras i en begränsad upplaga bakom en betalvägg. Men visst är det skönt att titta på gröneloxerade nipplar, ventilkäglor och däcksidor med synliga trådar?

Dagens sista top cap.

16 liter! Så mycket får du plats med i stora sadelväskan från Acepac.

Just den här väskan. från Acepac var nog den lättaste att öppna av alla topprörsväskor vi öppnade i jakten på den perfekta långcyklingskafeterian. Skönt att kunna ha en telefon utanpå också.

Huck Norris i tre nya versioner. Hamburger med tre lager och för DH. Dom andra två heter Sandwich och Toast och är för stigcykling och enduro. Eller var det tvärtom? Nya däckinserts är alltså på gång från Finland och vi kommer att testa en uppsättning så fort som möjligt. When Chuck Norris puts toast in the toaster it comes out as bread.

Nä men hej, sågs inte vi lite högre upp?

Shimanos nya Grussko i damversion.

Wilier vill också ut på gruset.

3T körde actionpainting av sina ramar en gång i timmen. Tyvärr filmade vi inte spektaklet. Att sälja ramarna ready to paint som OPEN och 3T gör är en tydlig indikator på hur trendigt det är med DIY.

Gummilindan från Brooks kan vara det bästa som skinnsadeltillverkaren har gjort. Efter vintern vet vi om så är fallet, första intrycket är att den känns väldigt greppig och ganska dämpande.

Rotors 13-delade system med hydraulisk växling är jävligt snyggt. Älskar att fler och fler utmanar på drivlinemarknaden.

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13!

Looks grusracer hade massor av utrymme mellan sadelstagen men tyvärr lite för tight nere vid kedjestagen, kanske att man kan få in 700×50.

Snygg vajerdragning eller gillar ni utanpåliggande bättre?

Look again!

Trust syntes lite här och där men hade ingen egen monter, här är deras nya gaffel med mer slag, hela 170 mm kan man komprimera den. Kostar som en hyfsad Mercedes 300 TE från 88.

Det ser lite roligt ut med länkagegafflar. Även när man inte tittar på läckaget. Inuti benen på Trust döljer sig en hel del teknik, fördelen med en länkagegaffel är att den arbetar mer oberoende av bromskrafterna och att hjulets rörelse åtminstone i teorin ska vara bättre för kontroll och grepp.

Thule Roadtrip Duffel, fantastiskt om du gillar ordning och reda när du drar på cykelresa (Precis som Alejandro Fuentes Bergström).

Tyska lampan Supernova.

Årets mässa är över för vår del, tyvärr hann vi inte träffa Huldr men hoppas på att få titta på deras cyklar hemma i Sverige. Vi har som ni säkert märkt koncentrerat oss på video men kommer nog att nästa år satsa på att göra massor av både och. Nu är det dags för Schnitzel!

 

Senaste kommentarer

gandhi 2019-09-15 18:42

Den här visades på mässan. Efter att ha fått förvarning om fallande lufttryck på bilen med däcktrycksvarnaren i sommar så är den här inte så himla dum faktiskt. Alltid koll på trycket även om man inte har tryckmätare på pumpen. Den löser ett i-landsp...