Graveldäck från Pirelli i minitest

Datum:
26 januari 2020 23:22

Mina tre senaste grusvägsdäck har hetat Schwalbe och varit olika varianter av deras G-one. Jag har till och med ett par 33-millimeterstuber som heter G-one på crossen. Så när jag krängde på nya däck från Pirelli på min grusvägscykel kändes det ungefär så spännande som nya däck kan kännas. 

Cinturato heter däcken och finns i tre bredder för 700c och två bredder för 650b. Eller egentligen finns det fyra däck för 700 i 33 mm bredd finns även ett crossdäck som är UCI-godkänt. Nu höll jag på att glömma det viktigaste, alla bredder finns med två mönster, ett för hårt underlag och ett för mixed. Jag kör just nu bara med stora hjul och önskade mig ett par 700×45 när Pirellis PR-agent hörde av sig. Självklart vill jag också ha bruna sidewalls. När paketet dök upp var det självklart ett par svarta 700×40, bra nog och i samma bredd som jag kört på Schwalbedäcken innan. Att kränga på däcken gick smärtfritt och utan däckavtagare. Och nu ska jag berätta något hemskt, jag kör med slang! Som någon slags sur gubbe med mycket innovationsfientlighet i kroppen. Pirelli säljer en version för hårda underlag och en för mjuka jag har cyklat versionen för hårda underlag. Och just hårda underlag kan vara svårt att definiera, jag tror numera inte att hårda underlag i minusgrader inte är inkluderat i definitionen. Min misstanke är att det är sydeuropeiska hårda underlag som menas.

Gjutskägget kvar efter första varvet. För det mesta rullade däcken med strax under 3 bars tryck.


Snabbt och kontrollerat

Det jag vill få ut av ett grusdäck är främst lågt rullmotstånd och förutsägbara egenskaper. Om det släpper lite då och då i sväng är egentligen inget problem bara däcken alltid agerar på samma sätt när jag reder ut släppet. Självklart eftersträvar jag inte att cykla med däck som har dåligt grepp men jag prioriterar förutsägbarheten högre än det absoluta greppet, för alla däck släpper förr eller senare. Nå hur är då Pirelli Cinturato på hårt grus? Jo Pirelli har gjort sin hemläxa och för mig funkar däcken bra, jag upplevde ytterst få situationer när däcken överraskade och greppet är helt OK, det är trots allt vad man skulle kunna kalla ett semislick. Och när det släpper kommer det en liten förvarning först, att kantdubben är märkbart högre än mittpartiet gör att man också kan använda kantdubbarna som en räddning om det släpper innan man lagt ner cykeln ordentligt. På blött och lerigt underlag är det ungefär så halt som man kan förvänta sig, inte ens med ett tryck neråt 1,5 bar gick det bättre.
Men hur definierar man hårt underlag? På blöta klipphällar är däcket lika halt som allt annat, samma sak på blöta rötter (som också är hårda) när jag rullade ut på första turen med en temperatur under noll blev jag inte förvånad av att det var halt på hård underlag med en tunn ishinna överst. Pirelli marknadsför däcket som ett däck som ska funka i alla väder och förhållanden bara man vet ungefär om underlaget ska vara löst eller packat. Är det löst väljer man det däck som heter Mixed och är det packat väljer man det däck som jag testat, alltså Hard.
Precis som andra däcktillverkare har Pirelli misslyckats i rekryteringen av trollkarlar, det är ingen magisk gummiblandning som gjutits och det är inte heller någon svartkonst inblandat i mönstret. Däcken är en bra kompromiss och funkar i nästan alla förhållanden lika bra som de däck jag har att jämföra med, gummiblandningen är samma som används i deras Scorpion som är MTB-däcket och det är ett bra gummi. Rullmotståndet upplever jag som lågt men har inte gjort något test, jag har kört samma vägar som jag brukar rulla med mina Schwalbe G-One och det rullar ungefär lika bra. Viktmässigt ligger Pirelli 20 gram över Schwalbe G-One Allround i samma bredd.

Vem ska ha ett par Cinturato?
Det finns jättemånga bra däck för grusvägscyklister och jag vill hävda att Pirelli har lyckats kvala in i den gruppen. Hittar du rätt mått i Pirellis sortiment och är sugen på ett snabbt däck med förutsägbara egenskaper så kan jag rekommendera Cinturato, speciellt om grusvägscyklingen i verkligheten innebär en hel del asfalt. Men om grepp är mer prioriterat än lågt rullmotstånd skulle jag nog istället välja den version som heter Mixed eller något liknande från andra tillverkare. Ett däck som jag gärna skulle ha är crossversionen för hårt underlag fast i bredd över 40. Crossdäcken har nämligen helt egna mönster.

Vi kan väl säga 480? Det andra däcket vägde 479.

Testad storlek: 700×40
Vikt: 480 gram
Pris: 600 kronor