Sommarcykling i Alperna

MagerValp

Aktiv medlem
Sommarcykling i Alperna
Årets stora plan var en resa till Moab under senvåren, men när skolschemat kom så grusades tyvärr de planerna och den får skjutas på framtiden. Trist, men då finns det plötsligt budget över för en sväng ner till Alperna under sommaren istället. Vi har aldrig kommit längre söderut än Hallandsåsen med cyklarna så jag hoppas på lite hjälp att hitta ett bra ställe för en första resa.

Vi letar efter något där det finns lite blandad åkning - grabben gillar mest bikepark med flowleder, sambon gillar mest långtur i fin miljö, jag är väl mer allätare. Ställen med fokus på dödsbrant, bautahopp och långdistansturer i extrem miljö är bortkastat - vi är varierande grader av nybörjare. Liftsystem med gondol ger pluspoäng hos sambon.

Bor gärna bra och äter god mat men är samtidigt inte gjorda av pengar, så är det en hanterbar prisnivå så är ju det en klar fördel.

Och just det, planen är att bila ner med egna cyklar. Annars är det mer diffust, men hoppas att någon har en bra rekommendation.

Sommarcykling i Alperna
Ja Schweiz går ju bort. Har googlat och kollat lite på reklamartikeln från Österrike här från i somras, men det är svårt att värdera när man inte varit på plats.

Sommarcykling i Alperna
Hade inte åkt till Saalbach, mest bara en massa sönderbromsade bikepark-spår. De få alp-singletracks som är tillåtna att cykla på avverkar man rätt snabbt. Åk till Italien istället, bättre mat, billigare och tillåtet att cykla på alla fina vandringsstigar i bergen.

Sommarcykling i Alperna
Hade inte åkt till Saalbach, mest bara en massa sönderbromsade bikepark-spår. De få alp-singletracks som är tillåtna att cykla på avverkar man rätt snabbt. Åk till Italien istället, bättre mat, billigare och tillåtet att cykla på alla fina vandringsstigar i bergen.
Det där lät ju inte så kul.
Har halvplanerat att åka dit och kanske Sölden i sommar. Kanske Winterberg på vägen ner.
Fru och snart 12-årig son som sällskap, båda taggade på att cykla.

Sommarcykling i Alperna
Finale är i mina ögon ett fantastiskt. Har mest klättrat när jag varit där. Men jag har cyklat två dagar det gör jag gärna fler gånger. Det är nog dock alldeles för varmt för min smak mitt i sommaren.

Sommarcykling i Alperna
Stort plus ett.

Var i Fiss och Sölden i somras. Helt ok, särskilt Fiss var bättre än väntat, men rätt begränsat och inte alls så billigt som alla säger att Österrike är. Blir nog ett tag innan jag provar Österrike igen annat än möjligtvis med DHn med för att köra bikepark lite mer seriöst.

Provade också Nauders/Reschen. Kul cykling och kändes som att man kunde roa sig mer än den dagen jag var där men kanske inte så nybörjarvänligt, mycket rötter.

Så mer konkret så är Aosta/Pila riktigt fint. Finns ett helt gäng fina åk i sidled från liftarna utanför bike parken som inte är dödligt svåra och åker man med Aosta Freeride någon dag kan man hitta mycket mer cykling. Svårighetsgrad medel mestadels. Finns en del flow.

Annars är ju Frankrike kungligt när det gäller alp-flow men bäst är det med någon guide som hittar, eller om man har tålamod att vara mobil och köra någon dag runt varje lift på flera olika ställen och inte får panik om något råkar vara sämre eller svårare än man tänkt sig.

Verbier är superfint, men det kostar ju också. Dock inte så dödligt dyrt som jag hade väntat mig om man lyckas hitta ett rimligt boende.

Sommarcykling i Alperna
Dolomiterna, Alta Badia, Sella Ronda tror jag går att köra på stig.

Gräsligt fint och tyckte inte det var så där dyrt för några år sedan. Bra väder hade vi också och det finns fina familjevänliga vandringsleder när ni tröttnat på cykeln. Gondoler finns det ju gott om där, maten var grymt bra!

Sommarcykling i Alperna
Först får jag redogöra för min tolkning av dina önskemål.
Det ska finnas en bikepark, sonen gillar flow spår. Jag tolkar det som att han gillar byggda berm och dal banor.
Frugan kan cykla stig, men inget avancerat? Grusväg, dubbel track OK? Men inte alpin vandringsled?

Problemet med bike park berm spår, är att det blir brakebumps. Så är det bara.
Om det är stora bike parks man är ute efter, då är det Österrike som gäller tror jag. Notera dock att cykling utanför parken är verboten i Österrike. Man kan alltså inte snika iväg på en fin singletrack utan att bryta mot lagen.

Min rekomendation ligger på Italien, som bästa kompromiss. Bra mat. Rimligt prisvärt boende. Man får cykla på alla stigar (typ, ibland kan det stå någon skylt om privat mark - som kanske eller kanske inte betyder något...Italien är Italien)

Pila/Aosta - fin bike park med flera olika sorters spår. Finns ett par riktiga lång åk i parken från toppen till dalen. närmare 2000 höjd. Kan med enkelhet kombineras med lätt tillgängliga vandringsleder som nås från liften, om man vill ut på lite mer äventyr än byggda spår. Det gröna flow spåret funkar nog för din fru med, och det finns en del grusvägar som går på tvärsen på berget med.

Kan enkelt kombineras med dags resa upp till La Thuile. Jag personligen gillar inte La Thuile. Men det är många som håller det högt. Lite mer seriös åkning än de byggda spåren i Pila. Inga flow leder att tala om dock. Bergets geografi ger att nästan alla spår slutar med brantma. Men passar säkert bra för en dagsutflykt om man bor i Aosta.

Annars kan ni kolla in Paganella (västra Dolomiterna). Har inte vart där än. Ska dit i sommar. research och djupintervjuer av första handskällor säger att det nog kan passa er bra. Det finns en park med byggda språ. Utöver det finns det ett nätverk av oficiella naturstigar, som underhålls för att tåla cykling, men som inte är byggda från början för att cykla på.
Det finns dessutom ett lång åk från toppen av mycket scenisk karaktär som till större delen går på dubbeltrack och enklare stig (om man ska tro inter web, "top to lake")
Dags utflykter till Val Di Sole är möjligt, då kan man åka DH spåret där. Världens brantaste sandhög :)
Eller dagsutlygkter till antingen Como sjön eller Garda sjön.

Sommarcykling i Alperna
Och åker man bil och har några veckor är det enkelt att åka runt till flera olika och prova. Man kan boka vartefter.

Sommarcykling i Alperna
Först får jag redogöra för min tolkning av dina önskemål.
Det ska finnas en bikepark, sonen gillar flow spår. Jag tolkar det som att han gillar byggda berm och dal banor.
Just så. Vallåsens Spruffs kan han loopa en hel dag utan att tröttna. Han har kul på naturstig också, iaf när det går utför och han inte måste trampa så mycket... ?

Frugan kan cykla stig, men inget avancerat? Grusväg, dubbel track OK? Men inte alpin vandringsled?
Har ingen erfarenhet av alpina vandringsleder så har svårt att värdera den, men hon tar sig fram med behållning på gröna och blåa stigar i Göteborg. Vi har kört Getryggen och The Edge en del men det är lite för tekniskt för att vara roligt, tar stopp hela tiden. Brant, rötter och bröt går bort.

Sommarcykling i Alperna
Finale ska vi ta oss till någon gång, men det blir en annan resa.

Men italienska Alperna är ett alternativ — några konkreta förslag?

Jag säger La Thuile, sonen och jag gillar det, men det är mycket dödbrant där.

Pila är fin, titta på bilderna av Rattnalle i t.ex. somrigaste bilder tråden. Han har också kört på flera ställen i Frankrike just på andra sidan av gränsen.

Sommarcykling i Alperna
Dolomiterna, Alta Badia, Sella Ronda tror jag går att köra på stig.

Gräsligt fint och tyckte inte det var så där dyrt för några år sedan. Bra väder hade vi också och det finns fina familjevänliga vandringsleder när ni tröttnat på cykeln. Gondoler finns det ju gott om där, maten var grymt bra!

Ja, det är riktigt vackert där. Var där för mer än 10 år sen och cyklade framförallt grusväg från första världskriget. Men har sett många fina bilder av singletracks.

dsc_1714.jpg

Sommarcykling i Alperna
Liten sammanställning:

Hiss:
  • Aosta/Pila
  • Verbier (men dyrt)
  • Paganella
  • Livigno
Ljummet:
  • Sölden
  • Winterberg
  • Fiss
  • Nauders/Reschen
  • Frankrike
  • Alta Badia/Sella Ronda
  • La Thuile
Diss:
  • Kitzbühel
  • Zermatt
  • Hela Schweiz
  • Saalbach

Senast ändrad:
Sommarcykling i Alperna
Verbier är ju dock framförallt brant, iaf väldigt mycket av det vi cyklade på en vecka med mtbverbier. Skulle inte klassa det som ett ställe där nyare cyklister kommer ha speciellt roligt.

Sommarcykling i Alperna
Det där lät ju inte så kul.
Har halvplanerat att åka dit och kanske Sölden i sommar. Kanske Winterberg på vägen ner.
Fru och snart 12-årig son som sällskap, båda taggade på att cykla.
Om ni överväger Winterberg får jag tipsa om Green Hill som ett alternativ, det ligger 25 min västerut och brukar ha kortare liftköer och bättre underhållna leder. Finns lugna åk för nybörjare, flowiga hopplinjer med bra progression hela vägen upp till rejäla rackare och några lite stökigare grejer.

Sommarcykling i Alperna
Motsatt till vad andra skriver så tycker jag Saalbach är bra om det är liftburet man vill ha. Har varit där med sonen när han var 10 resp 15 år och tycker inte att spåren är mer sönderkörda än vad som är standard i alla bikeparks. Kommer garanterat åka dit igen. Dock så är det som andra skrivit förbjudet att ge sig ut på random stigar, så vill man trampa själv ska man nog åka till något annat land.

Sommarcykling i Alperna
Motsatt till vad andra skriver så tycker jag Saalbach är bra om det är liftburet man vill ha. Har varit där med sonen när han var 10 resp 15 år och tycker inte att spåren är mer sönderkörda än vad som är standard i alla bikeparks. Kommer garanterat åka dit igen. Dock så är det som andra skrivit förbjudet att ge sig ut på random stigar, så vill man trampa själv ska man nog åka till något annat land.
Det är nog huruvida man vill cykla park eller mer äkta alpcykling som avgör om man blir nöjd. Är park målet verkar det finnas ett helt gäng i Österrike som är värda ett besök.

Sommarcykling i Alperna
Vi var i Lenzerheide och jag gillade cyklingen skarpt där. Finns ju parken i Lenzerheide men även i Chur o Arosa finns det parker. Och en massa fin alpcykling av olika svårighetsgrader. Bike Kingdom är ju ett enormt område. Moderna liftar på de flesta ställen men den antika liften sista biten upp från Chur är fin den med.

Jo det är Schweiz så det är dyrt att käka ute framförallt. Men vi hyrde en lägenhet för inte allt för dyra pengar o har man bara med sig de vanligaste reservdelarna så klarar man sig från de kostnaderna med. Så jag tycker inte man ska dissa Schweiz rakt av.

Sommarcykling i Alperna
Jo det är Schweiz så det är dyrt att käka ute framförallt. Men vi hyrde en lägenhet för inte allt för dyra pengar o har man bara med sig de vanligaste reservdelarna så klarar man sig från de kostnaderna med. Så jag tycker inte man ska dissa Schweiz rakt av.
Ja och bilar man och kan ta med en del grejer dit från grannländerna så kapar man ytterligare en del av merkostnaden.

Sommarcykling i Alperna
Om ni överväger Winterberg får jag tipsa om Green Hill som ett alternativ, det ligger 25 min västerut och brukar ha kortare liftköer och bättre underhållna leder. Finns lugna åk för nybörjare, flowiga hopplinjer med bra progression hela vägen upp till rejäla rackare och några lite stökigare grejer.
Tack! Green Hill ligger också på sonens önskelista över sommarens resmål.

Sommarcykling i Alperna
Första frågan du får ställa dig:
Bo i stan eller på berget.

Bor man nere i aosta, så är det ganska mycket liv på sommaren. Stort utbud på restaurang,mat mm. Varmt är det också.

Eller uppe i pila. Lugnare, storslagen utsikt. Men inte lika stort utbud av restauranger mm

Sommarcykling i Alperna
Liten sammanställning:

Hiss:
  • Aosta/Pila
  • Verbier (men dyrt)
  • Paganella
  • Livigno
Ljummet:
  • Sölden
  • Winterberg
  • Fiss
  • Nauders/Reschen
  • Frankrike
  • Alta Badia/Sella Ronda
  • La Thuile
Diss:
  • Kitzbühel
  • Zermatt
  • Hela Schweiz
  • Saalbach
Livigno får ett plus för där slipper man betala moms, annars så är det meh utbud på stigar och du får nog mer höjdmeter på ett åk i vm8an i åre än i mottolino.

Sommarcykling i Alperna
Föredrar helt klart lite liv och rörelse och framför allt så är tillgång till bra restauranger a och o.

Då är det Aosta som gäller. Det finns inte mycket liv annanstans i Val d'Aosta.

Jag har ingen erfarenheter av boende nära Aosta, men man kan bo i stan eller i en agriturismo eller hotel lite utanför. Agriturismi brukar har gott mat.

Sommarcykling i Alperna
Vilodag idag, så läge för en liten uppdatering efter två dagar i Pila Bikeland.

Vi bokade en lägenhet i Aosta som är en fullträff. Bekvämt rullavstånd till gondolen, pizzeria och panetteria i huset, mataffär ett par kvarter bort vid gondolen och tio minuter promenad till gamla stan där det kryllar av restauranger, caféer och affärer. Jenny som hyr ut jobbar i pizzerian och är supertrevlig men pratar inte ett ord engelska, men använde google translate som ett proffs.

Egentligen inte okej att ta med cyklarna in, man förväntas ställa dem i källaren, men vi har satsat på att rengöra cyklarna grundligt och ställa dem på balkongen. Fick godkänt med förmaningen att det inte får bli några spår i trapphuset eller lägenheten. Dammet och leran här sätter sig som cement och bike washen uppe i backen räcker inte långt, man behöver skrubba och köra tvättmedel för att de inte ska se skitiga ut.
IMG_0888.jpeg

Nu ska vi ut och turista lite, fortsättning följer.

Sommarcykling i Alperna
Vilodag idag, så läge för en liten uppdatering efter två dagar i Pila Bikeland.

Vi bokade en lägenhet i Aosta som är en fullträff. Bekvämt rullavstånd till gondolen, pizzeria och panetteria i huset, mataffär ett par kvarter bort vid gondolen och tio minuter promenad till gamla stan där det kryllar av restauranger, caféer och affärer. Jenny som hyr ut jobbar i pizzerian och är supertrevlig men pratar inte ett ord engelska, men använde google translate som ett proffs.

Egentligen inte okej att ta med cyklarna in, man förväntas ställa dem i källaren, men vi har satsat på att rengöra cyklarna grundligt och ställa dem på balkongen. Fick godkänt med förmaningen att det inte får bli några spår i trapphuset eller lägenheten. Dammet och leran här sätter sig som cement och bike washen uppe i backen räcker inte långt, man behöver skrubba och köra tvättmedel för att de inte ska se skitiga ut.
Visa bilaga 709646

Nu ska vi ut och turista lite, fortsättning följer.

Ska ni också till La Thuile?

Sommarcykling i Alperna
La Thuile är i min mening den bästa cyklingen man kan hitta, men det är inte vad TS letar efter.

Håller med första meningen. För sista delen ... Inte bara cyklingen är otroligt bra, också känns det att man är ute i naturen \och inte i en bikepark (förutom kring liften). Jag tycker att TS säkert borde prova när man är så nära.

Sommarcykling i Alperna
Om du vill lufta vingarna och komma ut lite från parken så är detta ett fint top-down spår på närmare 2000 hm.
Jag antar att Couis liften går i år? (Den var stängd för uppgradering förra året)

Ta toppen på Desarpa spåret, när man kommer till liften på vägen ner, ta vänster på gruset och vandringsleden som heter 21B till dalen.

1720106243155.png

Sommarcykling i Alperna
Nu har vi inte sett tre slott (endast guidad visning, solo en italiano), ätit en fantastisk lunch uppe i bergen och shoppat skor.
IMG_0913.jpeg

IMG_0932.jpeg

Inget La Thuile den här gången, vi har fullt upp i Pila. Inga shuttleturer den här gången heller, men Aosta Valley Freeride ligger tvärs över gatan. Trevligt café och kompetent lbs dessutom, kallar sig The Place.

Till de tråkigare nyheterna hör att Couis-liften är riven, den nya öppnar typ säsongen 25/26. Finns lite jobb kvar.
IMG_0886.jpeg

Alla leder där uppe är stängda, inklusive Desarpa som är typ enda nedfarten utöver grusvägen. Vi cyklade upp en liten bit och körde Desarpa Lower, fullt cykelbar men märkbart inte underhållen. Hade verkligen sett fram mot att komma upp på toppen så det suger, men det kommer fler chanser. Vyn här ”nere” går ju inte av för hackor den heller.

Nästa trista grej är min bakbroms. Gissa vem som glömde metallbeläggen hemma och åkte ner med halvslitna resinbelägg som gav upp strax efter lunch första dagen?
1720121979919.jpeg

Hade i alla fall lyckats få med mig ett par extra resinbelägg och kunde få det att funka hjälpligt, men alperna är inte rätt ställe att ha en halvtrött broms. Se grilltråden för resultatet. Är i gott sällskap, har aldrig sett så många grillade bromsskivor som på folks cyklar här.

Nu har jag i alla fall lyckats snoka rätt på metallbelägg och en SwissStop-skiva och den låter fint ute på parkeringen efter lite inbromsning och finjustering. Ska nog funka kanon imorrn.
IMG_0929.jpeg

Men till huvudnumret då, cyklingen. Ni prickade helt rätt med Pila, har funkat toppen för hela familjen. De blåa lederna kan man släppa på och bara köra, välbyggda och skoj. Rött kräver lite mer, och har nosat även på den svarta trean. Inte teknisk terräng som gör det svart, bara b-b-b-r-a-k-k-k-e bumps som satan på sina ställen, men hel-ve-te vad brant det blir. Grabben förstod äntligen vad jag menar när jag säger att jag måste hålla igen på stigarna (90 kg gubbe accelererar läskigt fort), för här fick han också hålla nere farten. Hans komfortgräns är 50+, min är väl bara strax över 40…

Rötter, sten och stök-lederna har vi kvar imorrn, likaså den långa röda Rientro som leder hela vägen ner till dalen. Har inte orkats med än pga helt slut efter heldagar i backen plus bromsstrulet.

Några blandade detaljer:
• God mat i backen på Yeti
• Liftkortet gäller även gondolen upp och ner från Aosta, hemsidan var rätt oklar
• Finns så vitt jag kan utröna ingen verkstad eller reservdelsshop uppe i backen?
• Smidig cykelupphängning i framhjulet på sittliften, inga problem med vanlig stänkskärm
• Första europaresan med elbil har funkat extremt smidigt, Tyskland och Schweiz verkar bättre utbyggt än Sverige. Laddkort från VW har funkat överallt

Summa summarum extremt nöjda halvvägs och det finns massor kvar att göra när vi kommer tillbaka nästa gång.

IMG_0828.jpeg

IMG_0839.jpeg

IMG_0853.jpeg

PS: Är det någon som letar cykelsällskap ner hit så är jag jäkligt lättflörtad ? I motsats till resten av familjen skulle jag nog gilla La Thuile också.

Senast ändrad:
Sommarcykling i Alperna
Kankse borde vi också prova Pila.

Kan prova en sista gång: vägen från Pre St-Didier upp till La Thuile är otroligt vacker. Och blåa leden i bilparken är inte svårt, startar i alpin terräng, får genom fin skog och sista delen går bredvid gamla romanska vägen till Galicien.

Jag är dock rädd att sonen vill att vi provar några svarta leder den här sommaren ...

Sommarcykling i Alperna
Man kanske ska förtydliga att den blåa leden ligger uppe på berget. Den är på öppet högfjäll och innehåller de lilla maskinbyggda som finns i La Thuile. Det är några berms och ett litet hopp, när jag var där tveksamt underhållet med mycket lös sten i spåret. När den blå leden är cyklad är alla leder att ta sig vidare ner branta och tekniska. Det går att cykla underhållsvägen ner, men det kan ju vara lite anticlimax.

Sommarcykling i Alperna
Man kanske ska förtydliga att den blåa leden ligger uppe på berget. Den är på öppet högfjäll och innehåller de lilla maskinbyggda som finns i La Thuile. Det är några berms och ett litet hopp, när jag var där tveksamt underhållet med mycket lös sten i spåret. När den blå leden är cyklad är alla leder att ta sig vidare ner branta och tekniska. Det går att cykla underhållsvägen ner, men det kan ju vara lite anticlimax.

Blåa var perfekt underhållet föra året. Verkade finnas några nya features. Jag skulle hellre haft ingenting byggt, men man får inte klaga på det minimala som finns i La Thuile (och sonen tyckte om det). Tyckte att röda lederna i riktingen av Cascate del Rutor (riktigt imponerande!) var bra körbart, jag behöver bara öva på harnålskurvor, sonen körde nästan dubbla hastigheten.

Vi provade enklaste svarta, lite på gränsen för en fegis som jag, men jag tyckte om stöket. Sonen swishade genom den som om den var blå.

Tillbaka
Topp