Sommarcykling i Alperna
@MagerValp Säg till om länken inte funkar, men här är lite äventyrs-stigcykling som går att göra även utan toppliften öppen: https://www.trailforks.com/ridelog/view/52924633/
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ojoj, den östra där ser ju riktigt smaskig ut.@MagerValp Säg till om länken inte funkar, men här är lite äventyrs-stigcykling som går att göra även utan toppliften öppen: https://www.trailforks.com/ridelog/view/52924633/
Även den västra är riktigt fin cykling, kanske lite lägre äventyrsfaktor med färre stup, ingen pushbike osv men rolig stig.Ojoj, den östra där ser ju riktigt smaskig ut.
Lät ju dock som att flow spåret åt det hållet var stängd pga lift byggetÄven den västra är riktigt fin cykling, kanske lite lägre äventyrsfaktor med färre stup, ingen pushbike osv men rolig stig.
Jag tänkte att man tar nån grusväg bortåt runt berget, så man ansluter där man kommer ner från ridgen, typ. Hela den sidan kan väl inte vara stängd? Men ja du kan ha rätt.Lät ju dock som att flow spåret åt det hållet var stängd pga lift bygget
Jag tycker nog själv att La Thuile har en någorlunda rättvis gradering, där det svarta är svårare än det röda, men helt konsekvent är det så klart inte.
Bra fart där! Vad filmade du med? Verkar vara en vid vinkel på linsen.Hittade lite filmer på SD-kortet.
Tack, jo, jag hänger inte med när han släpper på fullt... Filmat med Insta360 X4, rendrat i bredaste läget (MegaView).Bra fart där! Vad filmade du med? Verkar vara en vid vinkel på linsen.
Hittade lite filmer på SD-kortet.
8 minuter är ju bara övre delen, det är 4 minuter till med berms där nere. Sedan var ju xc-banan stängd av oklar anledning, annars hade man kunnat ta den ner till liften efteråt i stället för grustransporten.Hade inte tänkt att det tar hela 8 minuter.
8 minuter är ju bara övre delen, det är 4 minuter till med berms där nere. Sedan var ju xc-banan stängd av oklar anledning, annars hade man kunnat ta den ner till liften efteråt i stället för grustransporten.
Ah, bra där. Hade missat att peta in detta i länkbiblioteket med utlands-RR:ar men nu är det fixat.En tråd värd att bumpa upp i vintermörkret.Härliga bilder och filmklipp.
@Rattnalle får jag fråga dig, som cyklist med mycket erfarenhet av tuffa stigarna i Alperna, om nivån av svarta stiger. Jag har bara kört i La Thuile och igår i Pila. Jag är rädd, framförallt när det blir brant och i tajta hårnålskurvor, som både inte är bra i Val d'Aosta.
I La Thuile verkar steget mellan Vertical/D och de andra svarta stiger riktigt stor. Övre delen av Vertical skulle jag klassificera som röd (och perfekt typ av stig för mig). Nedre delen har några passager med step-downs inför skarpa hårnålskurvor som jag inte väger köra (men min son tar dessa utan problem). De andra svarta stiger skulle jag aldrig våga köra, förutom kankse biter av Tombeau/S2. Hur upplever du skillnader mellan de svarta stigarna?
Flera säger att nivån av stigarna i La Thuile är högre än på andra ställen. Och svarta stigarna vi körde på västra rutten i Pila var klart enklare än Vertical. Men jag har sett många tuffa passager på dina bilder i Alperna. Kan du säga något generellt om nivån av svarta stigarna i Alperna jämfört med vad jag har kört?
Var lite nyfiken på var Val Fettet låg så jag googlade ...Igår gick vi i Val Fettet (dalen framför Mont Blanc) från Lavachey till Rifugio Elena. Sonen cyklade på sin dirt. Första hälften är på asfalt, med otroligt vacker kuliss. Sen tog vi grusvägen upp, för att sonen bara har en växel. Vi mötte många e-bikers. Ner från rifugion en otroligt fin "flowtrail". Helt cykelbar med en stigcykel, mycket sladd och hike-a-bike här och där med en dirt utan frambroms och nästan slätt bakdäck.
Visa bilaga 777881
Visa bilaga 777882
Visa bilaga 777883
Visa bilaga 777884
Var lite nyfiken på var Val Fettet låg så jag googlade ...
Visa bilaga 777888
Om jag säger att det råkade bli tt istället för rr, d.v.s. att det rör sig om Val Ferret, har jag rätt då?
Igår gick vi i Val Ferret (dalen framför Mont Blanc) från Lavachey till Rifugio Elena. Sonen cyklade på sin dirt. Första hälften är på asfalt, med otroligt vacker kuliss. Sen tog vi grusvägen upp, för att sonen bara har en växel. Vi mötte många e-bikers. Ner från rifugion en otroligt fin "flowtrail". Helt cykelbar med en stigcykel, mycket sladd och hike-a-bike här och där med en dirt utan frambroms och nästan slätt bakdäck.
Visa bilaga 777881
Visa bilaga 777882
Visa bilaga 777883
Visa bilaga 777884