Sommarcykling i Alperna

Sommarcykling i Alperna
IMG_0965.jpeg

Made it ma! Top of the world!

Sommarcykling i Alperna
Kan verkligen rekomendera Rattnalles östra rutt.
Om man vill komma ut på något helt annat än byggda park grejer, med allt vad det innebär.
Det kommer vara exponerat, brant, rotigt och tighta switchbacks. Men också flackare snabba skogs partier.

1720205014156.png

Den första svarta är inte så svart. Jättefin utsikt.
Har en brant som är mycket svårt iofs, precis innan den vänder 180 grader. Men inte så lång sträcka men ev. behöver gå.
Sen snabbt och flowigt ner till grusvägen/bondgården.

Sen kan man ta den där svarta som inte rutten går på.
Den är riktigt svart, mycket svartare än dom andra svarta enligt mig...Lågfarts åkning, brant, tight, tekniskt.
Går jämte en jättevacker alpbäck, men det är så brant att det ofta är vattenfall...

Efter att man korsat grusvägen och åker in på den blåa, så kommer behöva bära cykeln i 15 minter eller så...kan vara bra att veta.

De sista svarta ner till dalen är inte speciellt svarta enligt mig. Fin stigcykling, i nerförs backe.

Sommarcykling i Alperna
IMG_0994.jpeg

Det blev en liten minivariant idag. Klättringen upp till toppen var tuff men inte så lång och jävlar i mig vad det var värt det. Stort tack för turtipset.
IMG_0949.jpeg

IMG_0980.jpeg

Riktigt fin åkning ner längs med ryggen, men rejält läskigt på sina ställen där det var stup bokstavligen en meter till höger om stigen.
IMG_0978.jpeg

När vi kom ner från ryggen tog vi beslutet att ta den gröna stigen tillbaka mot liftsystemet. 17-åringen var vid det laget nära att dö svältdöden och äventyrslustan hade passerat.
IMG_0981.jpeg

Det var i alla fall en mysig liten flowig stig som passerade en bondgård på vägen tillbaka.

Nästa gång blir det hela vägen ner.

Sommarcykling i Alperna
Det västra äventyrsåker går ju dock ännu längre västerut så huruvida Desarpa är helt stängd eller inte borde kvitta om man cyklar på tvären från bikeparkens lift. Alltså travers-grus till "08_t26" till "21b".

Sommarcykling i Alperna
Det var svårt att tar bilden i La Thuile på de riktigt många step-downs och tajta hårnålskurvor när jag körde (långt) bakom sonen. Fick till några bilder. Få cyklister och riktigt många vandrare och e-bikers. Förra året hade vi inte tid att köra Kappa eller Maisonnettes, otroligt fin! Cykling i alpin terräng på stigar smalare än vandrarstiger, bredvid alpbäckor och forsar. Bara lite för många tajta hårnålskurvor med en drop precis innanför (ingen problem för sonen dock).

Lite fler byggda kurvor än för ett år sen. Precis lagom tycker jag, hoppas att de inte blir fler.

2024-07-20-19-42-28-841.jpg

2024-07-20-19-43-49-575.jpg

2024-07-20-18-05-42-989.jpg

2024-07-20-20-48-23-272.jpg

Senast ändrad:
Sommarcykling i Alperna
Tack @stenmark för en detaljerat karta och beskrivning av rutterna i Pila!

Vi hade bara en eftermiddag på oss och det var 36 grader i Aosta, så vi valde bort västra rutten. Östra var riktigt bra. Först blåa flowtrailen från liften som var snabb och roligt och inte brant. Efter fina väg och stig längs bondgård började branta, svarta stigen. Som tur är svart i Pila enklare än svart i La Thuile. Sonen körde omkull en gång när styret hakade bakom en kvist av en fallen träd just efter en kurva i en brant bit med steniga stepdowns. Jag såg cykeln tumla runt. Som tur ramlar sonen alltid bra. Halvvägs andra svart stigen körde vi fel och hamnade på en blå stig som var närmare röd. En bra rut!

Sen hade vi tid till en tur som innehöll Desarpa lower. En kommentar på Trailforks var "La Thuile lite". Det var roligt med rötter, men ingen substitut för La Thuile.

Vi möte bara några cyklister på blå flowtrailen, ingen alls på andra stigerna.

Nästa gång östra rutten!

2024-07-28-19-23-07-804.jpg

2024-07-28-19-23-38-539.jpg

2024-07-28-19-24-34-460.jpg

2024-07-28-19-25-19-837.jpg

2024-07-28-19-25-58-887.jpg

2024-07-28-18-37-33-486 (1).jpg

Sommarcykling i Alperna
@Rattnalle får jag fråga dig, som cyklist med mycket erfarenhet av tuffa stigarna i Alperna, om nivån av svarta stiger. Jag har bara kört i La Thuile och igår i Pila. Jag är rädd, framförallt när det blir brant och i tajta hårnålskurvor, som både inte är bra i Val d'Aosta.

I La Thuile verkar steget mellan Vertical/D och de andra svarta stiger riktigt stor. Övre delen av Vertical skulle jag klassificera som röd (och perfekt typ av stig för mig). Nedre delen har några passager med step-downs inför skarpa hårnålskurvor som jag inte väger köra (men min son tar dessa utan problem). De andra svarta stiger skulle jag aldrig våga köra, förutom kankse biter av Tombeau/S2. Hur upplever du skillnader mellan de svarta stigarna?

Flera säger att nivån av stigarna i La Thuile är högre än på andra ställen. Och svarta stigarna vi körde på västra rutten i Pila var klart enklare än Vertical. Men jag har sett många tuffa passager på dina bilder i Alperna. Kan du säga något generellt om nivån av svarta stigarna i Alperna jämfört med vad jag har kört?

Sommarcykling i Alperna
@Berk Gradering är typiskt svårt, eftersom det beror på den som gör graderingen och dennes referensramar. Samt vilken skala man kör. Vissa ställen skiljer på svart och dubbelsvart(orange på Trailforks), andra gör inte det. Då blir bredden stigar som ska rymmas i svart genast större. Jag tycker nog själv att La Thuile har en någorlunda rättvis gradering, där det svarta är svårare än det röda, men helt konsekvent är det så klart inte.
Sen beror det ju på vad som gör leden X, är det brant, tekniskt, hopp osv? Sen finns det ju ställen som La Grave som på ren princip säger att allt är svart som en markering, fast en hel del nog eg. hade kunnat vara rött.
Eller västra sidan i Livigno där jag inte bedömer att något är mer än blått oavsett deras gradering.

Kanske inte exakt svar på din fråga, men jag tycker nog för att summera att La Thuile bjuder på en rätt rättvist graderad ”endurobikepark”-upplevelse utifrån alpina mått. Det är brant i alperna. Men det är inte så överjävligt brant eller tight i kurvorna som det kan vara på naturliga stigar, för det håller inte i en park.

Sommarcykling i Alperna
Jag tycker nog själv att La Thuile har en någorlunda rättvis gradering, där det svarta är svårare än det röda, men helt konsekvent är det så klart inte.

Ja, inom La Thuile tycker jag att graderingen är bra. Överste Vertical hade förra året fortfarande en riktigt stökig och brant bit under liften (där det nu byggs en ny hopp-led) som gjorde att jag skulle gradera stigen som svart.

Min personliga problem är att bredden i svart verkar vara bred och min nivå är på gränsen mellan röd och svart.

Sommarcykling i Alperna
Hittade lite filmer på SD-kortet.

Fint!

Vi borde också skaffa en kamera. Tyckte att det inte var värt det, men det är fin att kunna visa andra hur det ser ut.

Vi körde också blå+gröna flow (två gånger). Hade inte tänkt att det tar hela 8 minuter. Men det fanns en anledning att bara vinnande med en åk ner till Aosta en till Pila på eftermiddagen.

Sommarcykling i Alperna
8 minuter är ju bara övre delen, det är 4 minuter till med berms där nere. Sedan var ju xc-banan stängd av oklar anledning, annars hade man kunnat ta den ner till liften efteråt i stället för grustransporten.

Ja, på andra åket tog vi Desarpa lower (rolig) och hamnade därefter på xc-banan. Men för att uthyrningen stängde efter några minuter tog vi genvägar där.

Sommarcykling i Alperna
@Rattnalle får jag fråga dig, som cyklist med mycket erfarenhet av tuffa stigarna i Alperna, om nivån av svarta stiger. Jag har bara kört i La Thuile och igår i Pila. Jag är rädd, framförallt när det blir brant och i tajta hårnålskurvor, som både inte är bra i Val d'Aosta.

I La Thuile verkar steget mellan Vertical/D och de andra svarta stiger riktigt stor. Övre delen av Vertical skulle jag klassificera som röd (och perfekt typ av stig för mig). Nedre delen har några passager med step-downs inför skarpa hårnålskurvor som jag inte väger köra (men min son tar dessa utan problem). De andra svarta stiger skulle jag aldrig våga köra, förutom kankse biter av Tombeau/S2. Hur upplever du skillnader mellan de svarta stigarna?

Flera säger att nivån av stigarna i La Thuile är högre än på andra ställen. Och svarta stigarna vi körde på västra rutten i Pila var klart enklare än Vertical. Men jag har sett många tuffa passager på dina bilder i Alperna. Kan du säga något generellt om nivån av svarta stigarna i Alperna jämfört med vad jag har kört?

Jag svarar mig själva (delvis), eller kanske bättre: sonen svarade. Up till sista åket idag hade vi inte kört ett enda led under liften i Pila (och inte heller förra året). Vi tyckte inte om alla slätta, sandiga stigarna. Från liften kunde man ser ett lite mer stökigt led. Jag tittade på Trailforks innan vi skulle rulla ned och noterade att leden var ett gammal worldcup led, graderat double diamond. Sonen sade: ah, lederna är overrated här och cyklade ned. Jag följde. A-linjer var kanske double diamond, men sonen körde alla B-linjer utan att tveka. Jag gick några, som på bilden (ser mycket brantare ut i verkligheten).

2025-06-21-20-00-11-561.webp

Sen kraschade sonen, för andra gången, på en enkel bit just innan liften. Han är inte van vid loss underlag där framhjulet har mycket mindre grepp. Körde i en brant äng ramlade från cykeln och stannade tio meter från spåret. Som tur var det brännässlorna som orsakade mest ont.

Sommarcykling i Alperna
Idag provade vi österut från liften. Vi funderade på Rattnalles östra ruten, men "extrem branta" kommentar på Trailforks avskräckade. Efteråt tror jag att sonen hade kunne köra den, om han kunde köra WC-leden. Så vi körde tillbaka på grön, som Magervalp, för att sen köra blå och röd vid Les Fleurs. För många trädfäll på blå delarna.

Jag körde för långsamt genom Lago di Chamolé och ramlade i vattnet, trevligt!

2025-06-21-11-46-14-454.webp

Resten av rutten var fint, som vi har sett i flera inlägg i tråden.

2025-06-21-16-03-16-747.webp

2025-06-21-19-57-17-605.webp

2025-06-21-19-58-18-718.webp

Sommarcykling i Alperna
La Thuile igen. Tyvärr var hälften av lederna, också var favorit kappa, stängt pga Enduro & DH WC. Men så utforskade vi några nya leder. På första bild start vid överste liften men Rutor glaciären i bakgrunden.

2025-06-29-14-29-09-915.webp

Wallride på Mulino just efter tunneln under vägen till San Bernardino passen. Bra stökiga biter på skiffer efter det.

2025-06-28-17-23-06-292.webp

Svarta stigen Cambogia. Överste delen är brant men fortfarande ok, nedre delen verkar vara riktigt brant (kommentar på Trailforks: After you get off the ski run you only have to use your brakes once…. All the way to the bottom.).

2025-06-29-13-19-25-965.webp

Vi provade pumptracken för en veckan sen och sonen sade att den inte var så bra (bara en möglighet att dubbla). Men nu körde han runt i nästan tre timmer efter en hel dag utförsåkning.

2025-06-29-14-31-03-834.webp

Sommarcykling i Alperna
Igår gick vi i Val Ferret (dalen framför Mont Blanc) från Lavachey till Rifugio Elena. Sonen cyklade på sin dirt. Första hälften är på asfalt, med otroligt vacker kuliss. Sen tog vi grusvägen upp, för att sonen bara har en växel. Vi mötte många e-bikers. Ner från rifugion en otroligt fin "flowtrail". Helt cykelbar med en stigcykel, mycket sladd och hike-a-bike här och där med en dirt utan frambroms och nästan slätt bakdäck.

2025-07-02-22-05-44-728.webp

2025-07-02-17-16-21-749.webp

2025-07-02-22-09-43-049.webp

2025-07-02-22-11-01-965.webp

Senast ändrad:
Sommarcykling i Alperna
Igår gick vi i Val Fettet (dalen framför Mont Blanc) från Lavachey till Rifugio Elena. Sonen cyklade på sin dirt. Första hälften är på asfalt, med otroligt vacker kuliss. Sen tog vi grusvägen upp, för att sonen bara har en växel. Vi mötte många e-bikers. Ner från rifugion en otroligt fin "flowtrail". Helt cykelbar med en stigcykel, mycket sladd och hike-a-bike här och där med en dirt utan frambroms och nästan slätt bakdäck.

Visa bilaga 777881

Visa bilaga 777882

Visa bilaga 777883

Visa bilaga 777884
Var lite nyfiken på var Val Fettet låg så jag googlade ...

1751561862611.webp

Om jag säger att det råkade bli tt istället för rr, d.v.s. att det rör sig om Val Ferret, har jag rätt då?

Sommarcykling i Alperna
Igår gick vi i Val Ferret (dalen framför Mont Blanc) från Lavachey till Rifugio Elena. Sonen cyklade på sin dirt. Första hälften är på asfalt, med otroligt vacker kuliss. Sen tog vi grusvägen upp, för att sonen bara har en växel. Vi mötte många e-bikers. Ner från rifugion en otroligt fin "flowtrail". Helt cykelbar med en stigcykel, mycket sladd och hike-a-bike här och där med en dirt utan frambroms och nästan slätt bakdäck.

Visa bilaga 777881

Visa bilaga 777882

Visa bilaga 777883

Visa bilaga 777884

Länge sen jag kände ett sug efter att cykla MTB i Alperna igen, men nu kom det.

Tillbaka
Topp