Test: Specialized Enduro Elite Carbon 29

Datum:
01 september 2020 11:22

När Specialized registrerade varumärket Enduro så fanns ännu inte tävlingsgrenen med samma namn. Det skulle dröja lite mer än tio år innan störtloppscyklisterna ville hitta på något nytt och Enduro blev samlingsnamnet för att köra fort utför med enkelkrona. Nya Specialized Enduro är en bra cykel för den som vill tävla i Enduro, men det är också en bra stigcykel.

Ja, vad menade egentligen Specialized med ”Enduro” när de döpte en modell till just det någonstans runt millenieskiftet? Då var freeride på cykel i någon slags uppstartsfas och för heldämpade cyklar fanns det ett stort hålrum mellan det som skulle kunna kallas XC-cykel och downhill.

Det fanns inte jättemycket däremellan och när Specialized lanserade sin cykel som var en ren stigcykel så fick den namnet Enduro, från tävlingsgrenen på MC och från endurance, men endurance utan tävling.

Johan Åkesson/Happyride

Specialized Enduro Elite Carbon 29.

Typ så skulle jag på fri hand beskriva modellens historia, fyll gärna på med egna anekdoter om Specialized Enduro i tråden. Nog med svammel, Enduro Elite Carbon 29 heter den cykel som vi avslutar vårat stigcykeltest 2020 där vi har gjort både video och artiklar. Vi fortsätter självklart med fler cykeltest efter vart, nyligen testade vi exempelvis downcountry-raketen Specialized Epic Evo Expert.

Johan Åkesson/Happyride

Specialized Enduro är gjord för höga farter och stökig terräng, geometrin sammanfattas som för de flesta andra moderna enduro-hojar: lång-låg-flack.

Specialized Enduro har 170 millimeter slaglängd både fram och bak. Ramen är i kolfiber och hjulen är 29-tummare. Priset ligger på hela 70 000 kronor och det är inte ens för toppmodellen.

Johan Åkesson/Happyride

Specifikationen på drivlinan blandar Sram GX Eagle (växel och kasett) och NX (kedja och reglage).

Specifikationen består delvis av Sram GX Eagle och en Lyrik Select plus i fram och ett par aluminiumhjul med namnet Roval Traverse. Komponenterna är funktionella och delvis riktigt bra, men det är inget man trillar av stolen när man ser, men det är ingen komponent som kan anklagas vara en kompromiss för det tänkta användningsområdet.

Johan Åkesson/Happyride

Baksvingens infästning vid vevlagret är uppflyttat för att skapa bättre trampeffektivitet.

Ramen är både snygg och välkonstruerad. Baksvingens infästning framme vid vevlagret är uppflyttad rejält om man jämför med andra FSR-cyklar* från Specialized, både tidigare modeller av Enduro och andra cyklar från Specialized har en infästning närmare vevlagret.
Konstruktörerna har jobbat flitigt med trampeffektivitet, och lyckats bra. Enduron fungerar väldigt bra på platt stig och det är helt utan den lite döda känsla som vissa allt för utförsorienterade cyklar kan få.

Johan Åkesson/Happyride

Specialized Enduro är så klart ingen raket på platt eller uppför, men jämfört med andra cyklar i enduro-segmentet är den trampeffektivt konstruerad.

Geometrin är modern med en gaffelvinkel runt 64 grader och en lång reach. Som många andra cyklar från Specialized finns det en låda i ramen där man kan gömma en slang, lite godis och något verktyg, en detalj vi uppskattade mer än vi trodde att vi skulle. Framtill finns ett gömt litet kinderägg i styrröret, man viker bara undan övre plattan med SWAT-loggan och upp ploppar ett multiverktyg med 3, 4, 5, 6, och 8 mm insexnycklar, samt en T25 Torx.

Johan Åkesson/Happyride

Lådan i ramen är ett plus i kanten. Godis, slang, vindjacka är saker du kan peta ner.

Johan Åkesson/Happyride

Framtill sitter det integrerade SWAT-verktyget som heter conceal carry mtb tool….

Johan Åkesson/Happyride

…redo att meka när du är med 3, 4, 5, 6, och 8mm insexnycklar, samt en T25 Torx.

Självförtroende kan köpas för pengar

Oavsett vilken stig du ska cykla på så kommer Enduron att kunna hantera det. Om det inte skulle visa sig vara sant så är det inte cykelns fel. Som stigcykel är Enduron en rejäl boost för självförtroendet.

”Oavsett vilken stig du ska cykla på så kommer Specialized Enduro Elite att kunna hantera det. Om det inte skulle visa sig vara sant så är det inte cykelns fel.”

I många situationer handlar det om att ta rätt linje och överlåta ganska mycket åt cykeln. Men det roliga är att det i nästan alla situationer också går att cykla väldigt aktivt. Även i lägre farter går det att pumpa och få med sig fart, för att vara en så pass långslagig cykel är det väldigt bra popp i den även med över 30 procent sag.

Johan Åkesson/Happyride

Allra bäst trivs Enduro Elite utför.

I sväng är det lätt att  både hålla linjen och behålla fästet. Vi testade cykeln med originaldäcken som är ett par Butcher från Specialized med Grid Trail-casing, bra däck med godkänd sidostabilitet och fint grepp.

Johan Åkesson/Happyride

Med Specialized Enduro Elite har du alla möjligheter att utför köra snabbare än dina kompisar på hemmastigarna.

Det går att ställa cykeln i ett högt och ett lågt läge, vi körde mestadels i det låga även på platt stig, det skiljer väldigt lite i gaffelvinkel och vi hade inga som helst problem med att pedalerna slog i stenar. Skulle jag bara använda cykeln som stigcykel hemma så skulle jag nog inte köpa en Enduro, men om jag gjorde det skulle jag prioritera lite lättare däck, men resten skulle jag låta vara som det är. Jag har kört en hel del mer utförsorienterat men också turer på uppåt fyra timmar. Hela tiden har jag haft kul, men det är i riktigt teknisk terräng och utför som Enduro briljerar, då är det här en svårslagen cykel.

Johan Åkesson/Happyride

Som ren stigcykel för en Stockholmare väljer recensenten bort Enduron, men släng in X antal dagar per år i bike park så blir slutsatsen en annan.

Vem ska ha en Enduro?

Vill du kunna ha samma cykel till allt utan att kompromissa med egenskaperna utför är Enduron ett klockrent val. Trampeffektiviteten gör att den faktiskt fungerar bra som stigcykel även i den majoritet av landet som saknar riktiga berg. Men om man prioriterar platt stig och kanske också vill cykla lite längre och mer XC-inriktat så finns det flera mer lämpliga cyklar.

Johan Åkesson/Happyride

Framgaffeln är en RockShox Lyrik Select Plus med 170 mm slag.

En annan parameter är ju förstås priset, 70 000 kronor är massor av pengar. Tycker man ändå att Enduro är spännande så finns det både billigare och dyrare modeller. Det finns dessutom en prisvärd nära släkting, modellen Status från Specialized är troligtvis lite mer stigcykel och finns med både 140 och 160 millimeters slaglängd. Men Status är så pass ny att vi inte vet så mycket mer ännu, men hoppas på att få provrulla en inom kort.


VIDEO: Stigcykeltest – Specialized Enduro Elite

Specifikation Specialized Enduro Elite Carbon 29
Ram: Specialized Enduro Carbon
Gaffel: Rock Shox Lyrik Select 170 mm
Bakdämpare:Rock Shox Super Deluxe
Växlar: Sram GX Eagle 12-delat
Vevparti: Sram Descendant
Bromsar: Sram Code R
Hjul: Roval Traverse
Cirkapris: 70 000 kronor

Johan Åkesson/Happyride

Rock Shox Super Deluxe Select med motsvarande 1700 mm slag sitter baktill och jobbar oberoende av drivlina och bromsar.

* FSR står för Future Shock Rear och är Specializeds konstruktion för att dämpningen baktill ska jobba oberoende och inte påverka kedja och broms baktill. 


VIDEO: samlingsvideo över alla tre testade stigcyklar

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

Martinmat 2020-09-22

Baggysvetto bästa epitetet, äntligen har man hittat sin nisch. 😅

Locksmith 2020-09-13

Verktyget i styrstammen är smartare än så, tar man isär allt får man kjedjebrytare samt en hållare för extra kjedjelås. 441881

Grail 2020-09-12

1700 mm slag måste väl vara rekord?

tjone 2020-09-04

Yes håller med, skall testa att uppgradera till Schwalbe Magic Mary Trail 2.4 fram och Big Betty Gravity 2.4 bak för de sista veckorna i Åre samt Järvsö. Stumpjumper skall jag sätta på Nobby Nic 2.35 för att få den mer XC Trail

rickman rocket 2020-09-04

Köpte en Enduro nu i våras, bytte bort min Demo8 och för första gången på 18år så testade jag att inte ha en ren downhill-cykel. Sparde dock min stig-cykel för att kunna köra annat än utförs Var helt säker på att jag skulle ha Enduron som utförscykel...

H. 2020-09-03

Trendkänsligt eller så handlar det bara om att ämnet är uttömt så att säga. Det mest uppseendeväckande i denna artikel var att Kalle ändå bedömde cykeln som kapabel till skogstrampa. Det hade jag inte gissat. Jag har tänkt att denna hoj är en renodl...

soderblom 2020-09-03

Läsvärd artikel och snygga bilder!! Intressant hur trendkänsligt det är på Happy. Hade det varit tre fyra år sedan hade en artikel om en ny Enduro haft fem sidor het diskussion. Nu är hypen down country och alla vill vara trikåhuligan eller baggysve...

Der Kaiser 2020-09-03

Om ni ska lägga upp en bild för att visa kedjestagets infästning är det väl dumt att ha veven uppåt på den bilden.

tjone 2020-09-01

Tack för en bra test. Kör en SP Enduro Comp 2020 S4 för Trail, Enduro samt Downhill men även en SP Stumpjumper Comp XL 2019 för mer XC och Trail.