[Artikel] Test: Specialized Enduro Elite Carbon 29

Redaktionen

Medlem

Vill du kunna ha samma cykel till brötig hemmastig (där du prioriterar utförsegenskaperna) och utflykter till bike parks är Specialized Enduro Elite ett klockrent val.

Läs hela artikeln:

tjone

Medlem
Tack för en bra test. Kör en SP Enduro Comp 2020 S4 för Trail, Enduro samt Downhill men även en SP Stumpjumper Comp XL 2019 för mer XC och Trail.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Om ni ska lägga upp en bild för att visa kedjestagets infästning är det väl dumt att ha veven uppåt på den bilden.

soderblom

Aktiv medlem
Läsvärd artikel och snygga bilder!!

Intressant hur trendkänsligt det är på Happy. Hade det varit tre fyra år sedan hade en artikel om en ny Enduro haft fem sidor het diskussion. Nu är hypen down country och alla vill vara trikåhuligan eller baggysvetto..

H.

Aktiv medlem

Intressant hur trendkänsligt det är på Happy. Hade det varit tre fyra år sedan hade en artikel om en ny Enduro haft fem sidor het diskussion. Nu är hypen down country och alla vill vara trikåhuligan eller baggysvetto..
Trendkänsligt eller så handlar det bara om att ämnet är uttömt så att säga. Det mest uppseendeväckande i denna artikel var att Kalle ändå bedömde cykeln som kapabel till skogstrampa. Det hade jag inte gissat. Jag har tänkt att denna hoj är en renodlad utförsmaskin, till skillnad från förra generationens enduro.

Köpte en Enduro nu i våras, bytte bort min Demo8 och för första gången på 18år så testade jag att inte ha en ren downhill-cykel. Sparde dock min stig-cykel för att kunna köra annat än utförs
Var helt säker på att jag skulle ha Enduron som utförscykel bara, den gick okej utförs till en början, innan jag skiftade till riktiga DH-däck, då blev det en helt annan cykel med galet bra fjädring grym på att köra över stök och den greppade i kurvorna sjukt bra mot när man körde med original däcken.
Det sjukaste är att trots att min är byggd för nedförscykling, har DH-däck, byggt om gaffeln till 180mm slag osv. Så trampade den ändå bättre än min stig-cykel.
Så jag har sålt bort den med och kör bara på en enda cykel nu, funkar strålande.

Visst, man är ingen kung på stig-cykling om man åker med folk som har lättrullande cyklar när man har DH-däck på cykeln, men kör man själv eller med folk som har liknande däck så som jag oftast gör, så funkar det kanon...

tjone

Medlem
Köpte en Enduro nu i våras, bytte bort min Demo8 och för första gången på 18år så testade jag att inte ha en ren downhill-cykel. Sparde dock min stig-cykel för att kunna köra annat än utförs
Var helt säker på att jag skulle ha Enduron som utförscykel bara, den gick okej utförs till en början, innan jag skiftade till riktiga DH-däck, då blev det en helt annan cykel med galet bra fjädring grym på att köra över stök och den greppade i kurvorna sjukt bra mot när man körde med original däcken.
Det sjukaste är att trots att min är byggd för nedförscykling, har DH-däck, byggt om gaffeln till 180mm slag osv. Så trampade den ändå bättre än min stig-cykel.
Så jag har sålt bort den med och kör bara på en enda cykel nu, funkar strålande.

Visst, man är ingen kung på stig-cykling om man åker med folk som har lättrullande cyklar när man har DH-däck på cykeln, men kör man själv eller med folk som har liknande däck så som jag oftast gör, så funkar det kanon...
Yes håller med, skall testa att uppgradera till Schwalbe Magic Mary Trail 2.4 fram och Big Betty Gravity 2.4 bak för de sista veckorna i Åre samt Järvsö. Stumpjumper skall jag sätta på Nobby Nic 2.35 för att få den mer XC Trail

Martinmat

Aktiv medlem

Baggysvetto bästa epitetet, äntligen har man hittat sin nisch. 😅

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer