Specialized Epic Evo vs Transition Spur

Datum:
01 oktober 2020 13:51

Vi har nyligen testat två av de mest intressanta nya cyklarna i det hippa downcountry-segmentet – 2021 Specialized Epic Evo och Transition Spur. Vad är skillnaden och vilken är egentligen bäst och på vad?

Först och främst, låt mig vara tydlig att det här är två bra cyklar och två väldigt snabba cyklar i kuperad terräng. I vissa fall är skillnaden nyanser, i andra större.

”Låt mig vara tydlig att det här är två bra cyklar som är snabba cyklar i kuperad terräng. I vissa fall är skillnaden nyanser, i andra större.”

Marknadsförarna säljer in den ena som lite mer trikåcykel med förstärkt kapabilitet och den andra som stigcykel med hela berget-förmåga. Men i praktiken har vi försökt blunda för det och använt båda cyklarna till både och. Här kommer en utvecklad jämförelse.

Anders Wingqvist/Happyride

Specialized Epic Evo.

Ramar och vikter

Båda de här cyklarna har ramar som sticker ut och är högkvalitativa. Båda har skippat bakre länkagepunkten och byggt in flex i sadelstaget istället. Båda har lätta ramar. Den ena har faktiskt en vansinnligt lätt ram som skippar allt onödigt. Den andra har en lätt ram men som ändå kostar på sig ett flertal genomarbetade detaljer.

Anders Wingqvist/Happyride

Ramen på Specialized Epic Evo Expert väger blott 1759 gram, har du cash till S-Works version är den 100 gram lättare än så.

Epic Evo har en av världens lättaste mountainbikeramar. Den är rakt igenom minimalistisk och för att nå en såpass låg vikt har bland annat underrörsskydd utelämnats och den interna dragningen av höljen går enbart in på ena sidan styrröret.

Specialized har även skippat sin förvaringslösning för slang, verktyg med mera i underröret som annars återfinns på deras kolramar och istället gjort röret mindre. Specialized anger ramvikt inklusive bakdämpare för S-worksversionen av ramen till smått otroliga 1659 gram för storlek Medium. Den något mindre svindyra kolram som sitter på de andra modellerna i serien, inklusive testade Epic Evo Expert väger 100 gram till, så 1759 gram.

Anders Wingqvist/Happyride

Specialized Epic Evo är rakt igenom minimalistisk, bland annat går interna vajerdragningen bara in på en sida av styrröret.

Spur har en väldigt genomarbetad ram med en hel del fördelar ur mek- och ägandesynpunkt över tid. Ramen är rejält uppbiffad runt vevparti, undre dämparfäste och huvudpivot och styvhet brukar leda till hållbarhet och minskade problem med lager och dämpare. Underröret är försett med en rejäl gummivaddering. Bromsslangen går externt till skillnad från övriga internt dragna höljen. Det finns gott om fästen för inte bara vätskehållare utan allskönt hållare för verktyg och annat. Styrhuvudet accepterar ipressade lager vilket gör att ägaren kan justera geometri eller kompensera för framgaffellängd med reach-justerande reachset eller gaffelvinkeljusterande anglesets. Transition anger ramvikt inklusive bakdämpare till 2400 gram för storlek Medium.

Anders Wingqvist/Happyride

Transition Spur har en biffigare ram än EVO och väger + ca 640 gram jämfört i samma storlek dock är EVO liten i storlekarna varför jämförelsen kan göras M gentemot L och då är skillnaden 200 gram mindre.

Viktskillnaden om man jämför samma storlek på ram blir alltså 641 gram. Epic Evo är dock betydligt kortare i varje storlek, så en Medium Spur är i princip lika stor som en Large Epic Evo, en Large Spur lika stor som en XL Epic Evo och..ja, ni fattar. Spur tycks bli cirka 200 gram tyngre per storlek och en storlekskompenserad viktskillnad kan därför dra av den vikten och bör hamna kring cirka 440 gram.

Anders Wingqvist/Happyride

Ramen på Transition Spur är rejält uppbiffad runt vevparti, undre dämparfäste och huvudpivot och styvhet brukar leda till hållbarhet och minskade problem med lager och dämpare.

En komplett Epic Evo S-works (med den 100 g lättare ramen) kan genom liberalt utkastande av vansinnigt mycket pengar, försedd med top of the line viktoptimerat allting, inklusive bland annat 1200 gram lätta hjul, byggas till strax under 10 kg i storlek Medium. En Spur kan då i matchande storlek Small (med ungefär samma reach) byggas så lätt som cirka 10,4 kg. Det sista kilot totalvikt kostar dock galet mycket att bli av med och redan 11 kg-någonting upplever de flesta som en väldigt lätt cykel.

Anders Wingqvist/Happyride

Transition Spur får smaka lite branta hällar i Änggårdsbergen, Göteborg.

En mer relevant jämförelse är kanske de relativt sett klart mer rimligt prissatta X01 respektive Expert-modellerna för kring 70-75 KSEK, som representerar betydligt mer bang for the buck. Där väger en komplett Epic Evo Expert 11,2 kg i Large och en Spur X01 i motsvarande längden Medium (reach 460 respektive 455) anges till 11,4. Om vi kikar på roterande massa så har då Epicen marginellt lättare hjul men Spur lättare kassett och vevparti.

Anders Wingqvist/Happyride

Största viktskillnaden mellan  cyklarna sitter i däcken, där Epic Evo kommer med lättare sulorna Ground Control och Fast Trak som ger -385 gram roterande massa jämfört med Spurs sulor Dissector Exo och Rekon Exo.

Men framförallt så kommer Spur i alla utrustningsnivåer kittad med klart tyngre däck än Epic Evo. Viktskillnaden från Dissector Exo/Rekon Exo på Spur till Ground Control/Fast Trak på Epic Evo är cirka 185 + 200 gram, totalt hela 385 gram roterande massa alltså. Omskodd med likadana däck som Epic Evo och bör storlekskompenserad Spur X01 vara lättare än Epic Evo Expert enligt mina beräkningar, med en totalvikt på 15 gram över 11 kg vs 11,2 kg. Vill man jämföra på pappret-storlekar så hamnar då en Spur X01 Large på dryga 11,2 kg, precis samma totalvikt som en Epic Evo Expert Large.

Komponenter och pris

Det här är två dyra cyklar. Downcountry generellt är ett dyrt segment och här är två av cyklarna med de finaste ramarna jämförda. Stark, lätt, billig – välj två.

Anders Wingqvist/Happyride

Båda cyklarna är kostsamma historier, vilket också gäller generellt i nuläget för heta segmentet Down country.

Vi testade lite olika prisnivåer på cyklarna, Spur GX för 58 matchar egentligen bäst mot Epic Evo Comp för XX. En mer rättvis jämförelse av utrustning vore Spur X01 för 70 som kommer med en full X01-grupp och Ultimate-nivå på gaffel och dämpare medan Epic Evo Expert för 75 kommer med en bakväxeltrimmad mix av X01/GX och Select+-nivå på gaffel och dämpare. Det ska säga att Select+ presterat utmärkt på testcyklarna så det är inte alls säkert att steget upp till Ultimate ger en märkbar prestandafördel för de flesta cyklister.

Anders Wingqvist/Happyride

Den testade utrustningsnivån på Spur var något lägre än den på Epic Evo Expert.

Spur kommer skodd med alufälgar på DT350-naven medan Epic Evon har kolfälgar från Roval. Hjulvikten på båda cyklarna börjar med 16 men slutar med ett lägre tal på Epic Evon än på Spuren.

Totalt är det hårfin skillnad mellan två cyklar med högt prisläge och vilken man tycker är mest prisvärd beror bland annat på hur man prioriterar hjul vs dämpning och vikt och nivå på andra roterande komponenter som kassett och vevparti.  Jag är ett stort fan av att speca så fina hjul som möjligt vilket Specialized gör på Epic Evo Expert och ser hellre att det snålas med drivlina och andra komponenter som lättare/billigare kan bytas under cykelns levnad. Men ett något lägre pris generellt för Spur kan noteras och det gäller även för lös ram.

Anders Wingqvist/Happyride

Den potentiella poolen i under fästpunkten för bakdämparen på Spur ogillades av testaren.

Geometri

Här tycker jag att Spur levererar en geometri i total balans som helhet medan Specialized levererar en mer splittrad helhet, eller om man så vill, mixar progressivare mått med mer traditionella. Gaffelvinkeln är nästan lika flack som Spur och vevlagerhuset nästan lika lågt. Kedjestagen på Epic Evo är något längre, bland annat för att fungera ihop med flackare sadelrör. Det flackare sadelröret är det som sticker ut på Epic Evo och för mig gör att geometrin blir sämre som helhet. Cykeln blir bättre balanserad sittande och klättrar bätte om sadeln skjuts framåt i railsen, vilket för mig indikerar att den som sin systercykel, icke Evo-Epic, borde designats med den något brantare sadelrörsvinkeln.

”Spur levererar en geometri i total balans som helhet medan Specialized levererar en mer splittrad helhet, eller om man så vill, mixar progressivare mått med mer traditionella.”

Reach skiljer som nämnt såpass mycket att en hel storlek diffar i längd på cyklarna. Om jag som drygt 185 lång vill ha 480 reach måste jag välja XL på Epic Evon istället för L på Spur vilket också innebär högre styrrör (stack) och ett rejält mycket längre sadelrör. Sadelröret hindrar mig från att använda en sadelstolpe med lika mycket drop och högre styrrör hade hindrat mig från att nå en riktigt låg front om aero eller XCO-klättring varit mitt fokus.

Anders Wingqvist/Happyride

Specialized Epic Evo mixar progressiv geometri med mer traditionella mått.

Epic Evon har en märkbar fördel om man föredrar mindre låga vevlagerhus och inte behöver tänka på att slå i pedalerna när man vevar hejvilt då dom millimetrarna ihop med kortare slaglängd bak gör att den går dynamiskt högre än Spur.

Länkage, trampeffektivitet och dämpare

Båda länkagen är av single pivot-typ med flexande sadelstag. Båda har märkbart bättre trampsvar än mer långslagiga cyklar typiskt har. Upplevd trampeffektivitet hos båda cyklarna är över medel, men en nyans bättre hos Spur. Med 25% sag av 110 mm slag på Epic Evo ser jag lite mer gung än på Spur med 25% sag av 120 mm. Den trenden förstärks i brant klättring då sadelrörsvinkeln på Epic Evo placerar en längre bak vilket för mig gör det svårare att få till ett bra rundtramp.

Anders Wingqvist/Happyride

Fördel Spur vad gäller dämpare och trampeffektivitet

Bakdämparen hos Epic Evo upplevs något okontrollerad och underdämpad i högre fart, den hade mått gott av lite mer kompressionsdämpning. Likadan bakdämpare men i annan tune, på annat länkage beter sig kontrollerat i högre farter på Spur. Stödet genom hela slaget är bättre på Spur och resultatet blir mer kontroll.

I våtväder är skillnaden också större mellan cyklarna, Spur hittar mer grepp i bakänden i väta och lera än Epic Evo gör, oavsett fart.

Anders Wingqvist/Happyride

Sadelrörsvinkeln på Epic Evo placerar cykliste tämligen långt bak, vilket märks i branta klättringar.

Med plattformsläget/lockout påslaget bak blir båda cyklarna riktigt effektiva och gungfria, på bekostnad av en hårdare dämpning och lite sämre kontroll i stök, om läget lämnas på utför stökiga stigar. I båda fallen sitter switchen på bakdämparen vilket gör det lite pilligt att slå av/på medan man öser på stig. Jag tycker själv det mer är som något man kan använda sig av på transportsträckor eller grusade klättringar av XCO-banekaraktär om man vill, eller jagar tid/effektivitet.

Uppför

Huvuddelen av klättring på stig har gjorts med bakdämparna i öppna läget och sittande, med växlande till stående. Jag upplever att båda cyklarna klättrar bättre på stig med dämparna öppna då mer grepp hittas.

Det här är två snabba klättrare. Båda cyklarna har balanserade mängder antisquat och hittar därmed lite mer grepp än en mindre följsam bakände. Epic Evo gör det bra, Spur gör det väldigt, väldigt bra.

Anders Wingqvist/Happyride

Både Epic Evo och Spur är goda klättrare, men Spur vinner på effektivitet och sittställning.

Sittställningen är lite olika då Epic Evo har en mer traditionell, flackare sadelrörsvinkel och Spur har en brantare. Positioneringen av cyklisten lite mer centralt på Spur gör det lättare att jobba med vikten fram/bak i tekniska klättringar för att styra greppet. Framskjutning av sadeln i rails på Epic Evo förbättrar både trampeffektivitet och viktfördelning i branta klättringar sittande.

Sammantaget klättrade jag snabbt uppför ett flertal olika klättringar på båda cyklarna men Spur är den något snabbare klättraren på stig för mig, genom både ngt bättre effektivitet, sittställning och då bakändan finner lite mer grepp.

Utför

Båda cyklarna svarar bra på pump för att bygga fart, båda har mycket bra gafflar och väl avvägda styrvinklar (66,5 resp 66 grader) för snabb utförscykling med en mix av stök och ett och annat drop inslängda.

Anders Wingqvist/Happyride

Epic Evo är väldigt snabb utför på grön och blå svårighetsgrad med en livlig, poppig känsla. I mer stök upplevs den lite mindre kontrollerad.

Båda dessa cyklar är väldigt snabba på grön och blå teknisk svårighetsgrad, men levererar klart olika känsla. Epic Evons lite fladdrigare bakände och livligare länkage ger mer pop men lite mindre kontroll. Känslan är att det går vansinnigt fort och ibland på gränsen till kontrollgränsen. Spur går att cykla lika fort men upplevs här lugnare och mer kontrollerad i jämförelse och kan därför provoceras ytterligare ett litet farthack. Mer grepp, lite mindre pop.

Anders Wingqvist/Happyride

Spur går att pusha lite mer i fart och stök än Epic Evo, det är en lugnare cykel utför som är mindre poppig.

Där skillnaden däremot blir stor är när utförscykling ska bedrivas på tekniskt svårare stigar i det röd-svarta spektrat. Här blir det lite mer en övning i att trä tråden genom nålsögat med Epic Evo medan Spur i jämförelse trivs som fisken i vattnet. Detta via bättre dämpning, väl avvägd progressivitet som ger stöd i mitten på slaget och ett länkage som helt enkelt hittar mer grepp och levererar mer kontroll.

Anders Wingqvist/Happyride

Utför excellerar Spur, och här ser vi störst skillnad gentemot den lite nervösare Epic Evo.

Om andra skillnader mellan cyklarna är nyanser så är skillnaden här större. Spur cyklar helt enkelt ifrån Epic Evo utför svårare stigar genom bättre balans i geometrin, bättre länkage och en dämpartune i bättre samklang med ramens länkage.

Och vinnaren är / Westmans val

Detta är helt klart två intressanta nykomplingar med mycket högkvalitativa ramar som sticker ut på olika sätt. Båda har kapabilitet att generera fart nog att skrämma cyklisten. Båda cyklarna svarar bra på pedalerna och är ruskigt snabba stigcyklar om man jämför med typiska cyklar i stig(trail)/all mountain-segmenten. Uppför, slättför och utför grön och blå teknisk svårighetsgrad är båda cyklarna blixtrande snabba och relativt jämnt matchade. Karaktären och känslan är lite olika – Epic Evo lite poppigare och studsigare i bakänden och Spur lite mer greppig och följsam.

Anders Wingqvist/Happyride

Spur är lite mer nedbantad, kortslagig stigcykel, medan Epic Evo är lite mer uppbiffad XC.

Uppför och utför på svårare stigar översätts dock Spurs högre nivå av kontroll i bakänden till möjlighet att cykla snabbare, större och svårare utmaningar. Epic Evo känns snabb och levererar knivseggkänsla som kräver klart mer skicklighet för att cykla fort medan Spur levererar balans och kontroll som går att pressa till ohälsosamma farter för fler cyklister. Spur är här den klart mer kapabla cykeln.

Som jag ser det har Epic Evon fyra rationella potentiella fördelar jämfört med Spur. Om du är ute efter att kunna kapa det sista halvkilot totalvikt när allt annat lättats och/eller ramens vikt är en viktig faktor för dig. Om du vill hålla ner hjulbasen för att fokusera på livligare egenskaper i lägre farter eller tightare kurvor, gärna i kombination med klättring. Om du vill ha mindre låg vevlagerhöjd och inte riskera slå i pedalerna vid sämre timing. Eller om du har en kroppsbyggnad eller preferens på geometri/sittställning som gör att du vill ha kortare reach och/eller lite flackare sadelrör. Jag kan här tänka mig fallet med längre ben än överkropp eller om man vill ha en mer kutryggig snarare än upprätt sittställning vid sittande trampande.

Anders Wingqvist/Happyride

Raketen Epic Evo är supersnabb nedför grön och blå teknisk svårighet.

Känslan i cyklarna är lite olika och sammanfattat tycker jag känslan i cyklarna (något överdrivet) är den av en uppbiffad trikåcykel respektive den av en strippad och effektiviserad, kortslagig all mountain-cykel. Dom möts intressant nog på mitten och båda cyklarna går att cykla både långlopp, XCO och stig snabbt med.

Anders Wingqvist/Happyride

Spur är enligt testaren ett uns mer trampeffektiv, ett uns bättre klättrare och ett gott steg mer kapabel utför.

Jag bedömer Spur som ett uns mer trampeffektiv, ett uns bättre klättrare och ett ganska gott steg mer kapabel utför. Epic Evon utmanar absolut Spur i lättare terräng och där är det i princip jämnt skägg.

Anders Wingqvist/Happyride

I lägre fart och tight terräng är Epic Evo smidigare.

Epic Evo har en fördel när det kommer till smidighet i låg fart och tighta riktningsändringar, särskilt under klättring. Men Epic Evo når också snabbare gränsen för kontroll där Spur istället fortsätter leverera och utmanar cyklar i segmenten ovanför, utan att offra Epic Evons fart i tekniskt lättare terräng. Känslan av att kunna äta kakan och ha den kvar är påtaglig på Spur. Jag anser att Spur är den bättre cykeln totalt sett.

Jag säger som Palme-åklagaren – jag kommer inte runt att Spur gör nästan allt Epic Evo gör bra, i princip lika bra, men att Spur gör mer därtill som Epic Evo inte gör lika bra.

Anders Wingqvist/Happyride

Spur vinner totalen enligt testaren, men Epic Evo har 4 rationella saker som kan ses som fördelar över Spur: lägre ramvikt, kortare hjulbas, högre vevlagerhöjd och kortare reach vilket kan passa dig med kortare överkropp.

OCH VINNAREN ÄR…

Jag som vill kunna cykla alla svårighetsgrader i alla väder och kunna ösa på både uppför och utför när feeling infinner sig tycker att Spur är den mer kompletta cykeln. För mig och min cykling faller därför valet på Spur som vinnare.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

Westman 2020-10-23

Smaksak helt klart, och däckberoende. Jag säger inte att kantdobbarna tar i utan övergångsdobbarna. T ex Minion DHF och däck som inte har några sådana utan har en ränna mellan mitt- och kantdobbar fungerar rätt bra, medan t ex Assegai med massor av ...

Freddie L 2020-10-23

Jag säger inte att du har fel, utan håller med i att det är en smaksak. Som påverkas starkt av vilka däck man väljer. Jag kör mestadels 2,25-2,35 Xc-däck, gärna med hyfsad sidovägg. Generellt ett lägre mönster kanske än dina mer utförsorienterade dä...

Westman 2020-10-23

Dom hjulen är fina. Det finns säkert mångder med trådar som någon kan länka in, dom flesta köpare verkar bara följa strömmen dock är mitt tycke, eller inte ha så många referenser av däck/fälgbredder att gå på. Nu är det trendigt med 30+ ungefär som...

TS975 2020-10-23

Jag som precis hittade XMC 1501 Carbon med 30 mm id (1639g). Mitt emellan de två fälgarna som jag tidigare nämnt. Finns det någon tråd där skillnaderna mellan 25 och 30 mm diskuteras? =)

Westman 2020-10-23

Det är dom små marginalernas bygge, jag väljer XTR för att dom är lite lättare och mycket snyggare (subjektivt), knappast någon märkbar prestandaskillnad så tycker man inte lika kan man gå full XT. :) Jag föredrar 25 inner för i mitt tycke bättre...

Freddie L 2020-10-23

Ja, jag resonerade lika när jag köpte cykel sist. Valde en enklare build för att slippa de fina men lite smala kolhjulen. Men vi kanske tänker fel? När både Westman och Makten rekommenderar 25... Fast just fälgbredd (och vikt) är i mitt tycke en av ...

TS975 2020-10-23

Enligt spec på Transitions hemsida för de färdiga cyklarna är det 25 mm id på fälgarna. Det var bidragande till att jag köpte ett ram-set. Väldigt sugen på ett par DT EXC 1501 Carbon med 30 mm id: https://www.bike24.com/p2390843.html?menu=1000,2,140...

Freddie L 2020-10-23

Jag tycker 25mm inner på fälgarna låter lite snålt, men vad vet jag, jag kör Xc med mindre slag... ;-) Om det någonstans i skälet att välja 25 döljer sig en ambition att hålla nere roterande vikt (vilket är bra, rappa hjul gör en cykel roligare) så s...

jonte987 2020-10-23

Ja, det låter bekant men om jag inte minns fel påstår Shimano att det är lite mer men ändå löjligt lite i min bok. Bytte rt10 mot 800 på dotterns 24''. Där snackar vi skillnad. Drygt 90gr per hjul.

InlineOla 2020-10-23

Ca 1.4g för en 160 skiva och 2.8g för 180 skiva enligt R2 bikes våg🙂. För övrigt en fantastisk service att den butiken själv väger alla prylar.