[Artikel] Specialized Epic Evo vs Transition Spur

Redaktionen

Medlem

Vi har nyligen testat två av de mest intressanta nya cyklarna i det hippa downcountry-segementet - 2021 Specialized Epic Evo och Transition Spur. Vad är skillnaden och vilken är egentligen bäst och på vad?

Läs hela artikeln:

skier

Aktiv medlem
Tackar för jämförelsen!
Nu kommer jag nog inte köpa nån av cyklarna men för mig hade möjligheten till två flaskor inne i ramtriangeln vägt över till Epicens fördel, om man som jag gillar långa tävlingar men inte vill ha ryggsäck begränsar det tyvärr utbudet.

Westman

Aktiv medlem
Tackar för jämförelsen!
Nu kommer jag nog inte köpa nån av cyklarna men för mig hade möjligheten till två flaskor inne i ramtriangeln vägt över till Epicens fördel, om man som jag gillar långa tävlingar men inte vill ha ryggsäck begränsar det tyvärr utbudet.
Jag listade det inte som en fördel för Epic Evo för jag bedömer att man har flera platser för att kunna montera dubbla hållare på Spurs tre fästen. Antingen en vanlig sidoladdad hållare på fästet under överröret (ev med framflyttat fäste om man ska ha större flaska) eller under underröret. Det under underröret är dock klart mindre smidigt att nå och det är inte många som vill dricka ur en lerblästrad flaska.. men det finns som sagt två inom triangeln så man behöver ju inte använda det.

Men jag håller med om att Epic Evons positionering av andraflaskan är mer användarvänlig.

Senast ändrad:

skier

Aktiv medlem
ok, ja det fästet under diagonalröret ser jag inte som något jag skulle använda, dels för att flaskan blir så skitig men kanske mest för att jag skulle ha svårt att nå så långt ner samtidigt som jag cyklar stig.
Det övre fästet trodde jag bara var till verktyg, men det kanske funkar att ha ett flaskställ där också?

Oavsett så är det ju ett riktigt I-landsproblem.... men när det finns många modeller att välja på så vill man ju ha allt rätt. För mig ser Kona Hei Hei mest rätt ut just nu, bara ramvikten som är lite för hög (samma som Transition Spur och lite högre än den Element jag har nu).

Westman

Aktiv medlem
ok, ja det fästet under diagonalröret ser jag inte som något jag skulle använda, dels för att flaskan blir så skitig men kanske mest för att jag skulle ha svårt att nå så långt ner samtidigt som jag cyklar stig.
Det övre fästet trodde jag bara var till verktyg, men det kanske funkar att ha ett flaskställ där också?

Oavsett så är det ju ett riktigt I-landsproblem.... men när det finns många modeller att välja på så vill man ju ha allt rätt. För mig ser Kona Hei Hei mest rätt ut just nu, bara ramvikten som är lite för hög (samma som Transition Spur och lite högre än den Element jag har nu).
Det är tre vanliga flaskställsfästen, går att fästa flaskställ eller annat på så många man vill av dom.

Nya Hei Hei ser lekfull ut. Har en kompis som förbeställt så ser fram emot att prova när den kommer, tippar att den kommer vara både rolig och snabb på lättare stigar, återstår att se hur den beter sig när det blir mer tekniskt.

Halvgamla halvkulthojen Process 111 är en av få hojar jag lite ångrar att jag aldrig slog till på. Men det passade inte just då. Oavsett så är ju nya Hei Hei lite som en (betydligt lättare) Process 111. En annan bekant anglesettade för övrigt en Hei Hei när Kona droppade 111-an ur sitt modellprogram.

Senast ändrad:

Nypåmtb

Aktiv medlem
Tack för en mycket bra jämförelse! Man blir ju inte mindre sugen på en Spur :)
Särskilt imponerande att den vinner kampen även uppför.

H.

Aktiv medlem
Pinkbike hade evon som allround vinnare och bättre klättrare så det är nog rätt individuellt.
Det beror väl även på vilken typ av klättring det är? Pinkbikes test verkar ju ha varit i seriös brant terräng med switchbacksvängar i klättringen tex. Det är ju ett ganska ovanligt inslag i svenska skogar. Här handlar det ju mer om brötklättringar rakt upp i fallinjen.

Westman

Aktiv medlem
Pinkbike hade evon som allround vinnare och bättre klättrare så det är nog rätt individuellt.
Visst finns ett mått av individualism och anatomiska skillnader vilket jag försökt nyansera i jämförelsen.

Jag såg PBs resultat men är inte helt impad av deras bedömning av hur hijarna de testade klättrar. För de första är deras hot lap baserat på ett (1) försök, inte snittet eller trenden över en längre testperiod. Om de gjort det på samma dag kan hojen man klättrar på vo2max med sist mycket väl få sämre tid pga trötta ben. För de andra jämförde de S-works Epic Evo för 130ksek på 10 kg skodd med 1200g hjul med andra hojar för ca 70 vägandes minst kilot mer och med hjul på ca 16-1700g uppför en brant klättring med accelerationer och tighta riktningsändringar typ switchbacks, där kortare hjulbas och lättare hjul är en stor fördel. De körde enhetsdäck men hjulen gör ju massor.

Jag är inte PBs stab av personal utan en person men har ändå byggt min klätterdata på tvåsiffrigt antal turer med båda hojarna, där varje tur haft flertalet rejälare stigklättringar med segment. Tillräckligt med datapunkter för att våga se trenden och uttala mig om den tycker jag. Jag kan bara konstatera att trots högre totalvikt, mer roterande massa och däck med något sämre rull kom jag upp lika fort eller ngt fortare på Spur på nästan samtliga klättringar. Vilket förvånade mig mot mina förväntningar.

skier

Aktiv medlem
Sen testade ju Pinkbike alla cyklar med Schwalbe xc-däck, tror inte det var så lyckat ihop med Spurens uppträdande.
Jag får mer och mer en känsla av att de flesta moderna cyklar är så bra att det mer och mer handlar om nyansskillnader som passar för den som testar dem olika bra...

xzbatt

Medlem
Det är tre vanliga flaskställsfästen, går att fästa flaskställ eller annat på så många man vill av dom.
Får det plats två flaskor inom ramen i praktiken?
Vilken storlek på flaskor får isåfall plats?
Fungerar horisontellt monterade flaskställ bra i praktiken?

Westman

Aktiv medlem
Får det plats två flaskor inom ramen i praktiken?
Vilken storlek på flaskor får isåfall plats?
Fungerar horisontellt monterade flaskställ bra i praktiken?
Jag har bara testat med ett ställ, så kan tyvärr inte svara på det. Någon annan kanske har, eller sett online?

Sidoladdade ställ tycker jag själv fungerar bra, men jag rejsar inte XC så jag kan inte uttala mig om hur dom beter sig med mjölksyra sprutande i kroppen.

Edit: hittade ingen bild med dubbla flaskor men iaf en bild hos mtb-mag med ett verktygspaket fäst i övre och flaskställ i huvudfästet, så man får en känsla för skala.

Om man går den vägen så killgissar jag att man kan behöva skjuta övre framåt eller undre nedåt en aning med en monteringsadapter för att få in två lagom stora flaskor.

Senast ändrad:

Bjorn84

Ny medlem
”Epic Evo har en fördel när det kommer till smidighet i låg fart och tighta riktningsändringar, särskilt under klättring.”

Detta får mig att undra om den nya trendens cyklar med superflack Head angle är bra för nybörjare. Jag har cyklat i ngt år och tycker fortfarande att det svåraste är knixiga uppförsbackar där man måste svänga lite här och var för att hitta rätt linje upp mellan stenbumlingarna. Har inget behov av att det ska gå jättefort.

Min fråga är då: Är en flack, lång cykel rätt även för nybörjare, eller lämpar den sig bättre för erfarna cyklister som med bra teknik klarar tighta kurvor enkelt ändå?

Westman

Aktiv medlem
”Epic Evo har en fördel när det kommer till smidighet i låg fart och tighta riktningsändringar, särskilt under klättring.”

Detta får mig att undra om den nya trendens cyklar med superflack Head angle är bra för nybörjare. Jag har cyklat i ngt år och tycker fortfarande att det svåraste är knixiga uppförsbackar där man måste svänga lite här och var för att hitta rätt linje upp mellan stenbumlingarna. Har inget behov av att det ska gå jättefort.

Min fråga är då: Är en flack, lång cykel rätt även för nybörjare, eller lämpar den sig bättre för erfarna cyklister som med bra teknik klarar tighta kurvor enkelt ändå?
Bra fråga och reflektion.

Jag skulle säga att generellt kräver en lång,flack cykel bättre teknik och mer förskjutande av vikt i kombinationen tight och uppför jämfört med en mindre flack cykel med något kortare hjulbas. Men det omvända gäller utför där den nervigare cykeln kräver bättre teknik och spårval. En avvägning var man vill att cykeln ska hjälpa en mest/vara bäst tycker jag. Dom flesta cyklar försöker balansera någonstans i mitten på den här skalan och dom här cyklarna är ju utvärderade utifrån att dom försöker vara snabba och allround både uppför och utför dvs ha balanserade egenskaper.

Men om man inte känner behovet av att cykla fortare tycker jag man kan tjäna skojfaktor/livlighet på att välja något lite mindre lång, låg, flack cykel. Kolla då på t ex Kona Hei Hei som har både mindre flack styrrörsvinkel och kortare kedjestag och en resulterande kortare hjulbas än båda dessa cyklar vilket bör göra den mer zippy zippy i lägre farter. Sadelrörsvinkeln ligger också emellan Epic Evo och Spur med 75 grader.

xzbatt

Medlem
Jag har bara testat med ett ställ, så kan tyvärr inte svara på det. Någon annan kanske har, eller sett online?

Sidoladdade ställ tycker jag själv fungerar bra, men jag rejsar inte XC så jag kan inte uttala mig om hur dom beter sig med mjölksyra sprutande i kroppen.

Edit: hittade ingen bild med dubbla flaskor men iaf en bild hos mtb-mag med ett verktygspaket fäst i övre och flaskställ i huvudfästet, så man får en känsla för skala.

Om man går den vägen så killgissar jag att man kan behöva skjuta övre framåt eller undre nedåt en aning med en monteringsadapter för att få in två lagom stora flaskor.
1601627748850.png

Kollar man på den här bilden så ser det ut att vara tight med dubbla flaskor, beror kanske mycket på ramstorlek också.

Westman

Aktiv medlem
Visa bilaga 445670

Kollar man på den här bilden så ser det ut att vara tight med dubbla flaskor, beror kanske mycket på ramstorlek också.
Ja, där ser det tight ut ja, kanske kan gå med två kortare flaskor men inte om den ena är sådär stor. Det ser dock ut att vara storlek Medium på cyklarna på den bilden, då blir triangeln mindre såklart. Så det kan nog vara svårt/omöjligt med två flaskor inom triangeln på storlek S och tight på M. Det finns ju som sagt ett tredje fäste också men det är rätt bökigt att nå och utsatt under underröret, för mig är det mer ett reservfäste om man ska cykla långturer och inte vill ha väska eller kan fylla på.

Freddie L

Aktiv medlem
Tack för en bra jämförelse! Vi börjar bli bortskämda med fina recensioner på Happy!

Undrar vad du hade tyckt om den vanliga Epicen, Westman? Där får man ju vinklarna på rätt ställe och märkbart lägre vikt än Spur. Var går gränsen för hur lite slaglängd en duktig cyklist tycker är roligt?

Westman

Aktiv medlem
Tack för en bra jämförelse! Vi börjar bli bortskämda med fina recensioner på Happy!

Undrar vad du hade tyckt om den vanliga Epicen, Westman? Där får man ju vinklarna på rätt ställe och märkbart lägre vikt än Spur. Var går gränsen för hur lite slaglängd en duktig cyklist tycker är roligt?
Tackar, kul att det uppskattas!

Jag undrar också det. :) Jag tycker egentligen vanliga Epicen ser bättre ut än Evo, det ser ut att vara en cykel i framkant och utan geometriska kompromisser (jag tycker för övrigt det är sååå synd att inte Specialized gjorde en specifik framtriangel för Evon!).

Har inte cyklat med BRAIN, jag gillar ganska mycket stöd och kompressionsdämpning men brukar inte gilla när cykeln plötsligt ändrar beteende i tydliga "steg", så den biten är jag nyfiken på. Men jag skulle förvänta mig att klättra snabbare på vanliga Epicen än både Epic Evo och Spur. Det spännande där är främst hur den upplevs utför och när förhållandena blir lite svårare och mer beroende av fäste och kontroll, ex snabbare stök och/eller väta. Den har ju både kortare slaglängd både fram och bak och en bakdämpning man inte själv fullt ut kontrollerar.

En lärdom från testet av dessa cyklar är att slaglängden 120 mm inte begränsar mig i särskilt många situationer alls, om det är kvalitet i dämpningen. 100 mm modern XC är väl nästa steg, frågan om det är ett steg för långt är intressant. Ofta är ju allt på dom cyklarna ganska fokuserat på klättring eftersom det är där mest tid görs på tävling.

Senast ändrad:

Mange.

Aktiv medlem
En spur alltså, har haft bula sen första snegling på geotabellen, nu kan ju inte ens en våt handduk dölja hur pepp jag är..
Tur jag inte är köpartagen, ynf..

Nypåmtb

Aktiv medlem
Westmans poänger med hjulen och endast ett test per cykel är säkert en stor del av den förklaringen. STA på 74,5 vs 76 är ju en ganska rejäl diff. Dock är det inte alltid lätt att jämföra STA tycker jag eftersom de anges på olika sätt. Någon som vet om Specialized och Transition anger STA med samma metod? Redan på bilderna ser man dock att Epic Evon har betydligt flackare sadelrör.

Westman

Aktiv medlem
Pinkbike gjorde ju en cykeltest ist för ett däcktest? ;)
Ändå imponerande lateralt fredagskvällstänkande att härleda trampeffektivitet, sadelrörsvinkel och bakdämpartune till däcken.. ;)

Gissa att du inte läst artiklarna, men jag gillade framdäcket Ground control på Epic Evo, det var i samma härad av grepp/rull som det XR4 jag monterade på Spur, jag är van med lätta däck, det var förutsägbart och det höll inte tillbaka cykeln för mig. Fast Trak bak släppte lite på skrå och har sämre bromsgrepp men G2 som sitter på båda cyklarna är ändå klena så jag har ingen enorm nytta av mycket mer bromsgrepp i däcken tyckte jag. Epic Evo hade f ö fördel av att testperioden var nästan helt torr medan det var mer mixat när jag cyklade Spur, annars hade jag fått byta. Drivgreppet på Fast Trak var grymt på XCO-banan och tillräckligt bra på torr stig. Det halvsläppte någon gång men gav å andra sidan en lite orättvis fördel åt Epic Evo i rullmotstånd och vikt vs Spur.

Summa summarum, jag anser mer att Epic Evo fick fördel av däcken vs Spur, än nackdel. Och nackdelarna jag listar med Epic Evo har inget med däcken att göra.

Och igen, Epic Evo är en bra cykel, det har jag skrivit ganska många gånger. Det är bara det att mitt testande gav slutsatsen att Spur är en väldigt bra cykel och en något bättre cykel än Epic Evo.

Senast ändrad:

RockyM

Aktiv medlem
Ändå imponerande lateralt fredagskvällstänkande att härleda trampeffektivitet, sadelrörsvinkel och bakdämpartune till däcken.. ;)

Gissa att du inte läst artiklarna, men jag gillade framdäcket Ground control på Epic Evo, det var i samma härad av grepp/rull som det XR4 jag monterade på Spur, jag är van med lätta däck, det var förutsägbart och det höll inte tillbaka cykeln för mig. Fast Trak bak släppte lite på skrå och har sämre bromsgrepp men G2 som sitter på båda cyklarna är ändå klena så jag har ingen enorm nytta av mycket mer bromsgrepp i däcken tyckte jag. Epic Evo hade f ö fördel av att testperioden var nästan helt torr medan det var mer mixat när jag cyklade Spur, annars hade jag fått byta. Drivgreppet på Fast Trak var grymt på XCO-banan och tillräckligt bra på torr stig. Det halvsläppte någon gång men gav å andra sidan en lite orättvis fördel åt Epic Evo i rullmotstånd och vikt vs Spur.

Summa summarum, jag anser mer att Epic Evo fick fördel av däcken vs Spur, än nackdel. Och nackdelarna jag listar med Epic Evo har inget med däcken att göra.

Och igen, Epic Evo är en bra cykel, det har jag skrivit ganska många gånger. Det är bara det att mitt testande gav slutsatsen att Spur är en väldigt bra cykel och en något bättre cykel än Epic Evo.
Visst har jag läst både din o PBs. Utav det som är förmedlat i text o även film o PBs fall. Så känns det som PB är mer bekväma med att göra en "Test" o försöka undvika för mycke eget tyckande o kännande. Frågan är hur du mätt för att komma fram till dina synpunkter om du inte ens körde i samma före? Trampeffektivitet skiljer självfallet mellan olka däck o så klart även däcktryck?

Westman

Aktiv medlem
Det framgår i artiklarna hur jag testat, och däcktryck mm. Men 1,6-1,9 bar bak på Epic Evo och 1,5-1,8 bak på Spur med inserts resp 1,6-1,9 bak utan inserts.

Trampeffektivitet har inget med däck och däcktryck att göra, det är länkagets förmedlande av kraft till bakhjulet, hur mycket som går bort i oönskad rörelse/gung. Länkaget ger också förmågan för bakhjulet att följa marken olika bra
Däcken överför sedan kraften till underlaget och är sista potentiellt begränsande steget.

Spur har både gått i lika torra förhållanden OCH ca hälften blötare, dvs svårare förhållanden att hitta grepp i. Epic Evo har gått huvudsakligen i torrt och några blötare turer.

Senast ändrad:

Spindelbenen

Aktiv medlem
Kul recension ju.. Klart som korvspad att cyklarna känns olika mtp hur olika de är i geometrin.

Jag och en polare satt och pratade om just Specialized och hur de ligger kvar i den "gamla" skolan med kortare ramar etc och vi kom fram till att de som Specialized tjänar deg på är antagligen inte personer som gillar att bomba nerför etc utan gubbar i USA som har välfyllda plånböcker och som gillar att lalla omkring och ha en bekväm sittställning och därför har de kanske inte så bråttom med att anamma det "nya". Däremot så tror jag ex att den nya Stumpyn som borde komma nu blir "nyare".
Jag är tydligen en sån gubbe med mina 187cm och en Large i Stumpjumper. Testade en XL men tyckte den var för lång för mig, vilket den såklart inte är. Tror definitivt att din syn på hur de funkar, speciellt nerför är helt rätt så som du cyklar Westman. Kul med såna här reportage tycker jag.. (y)

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag får också bula av Spur. Kanske lite fetare gaffel så är jag all game. Tur att jag inte är benägen att bottna i sms-lån.
Tack Westman.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
58kkr för insteget på Spur känns styvt. Undras om det går att få till en aluversion för att buscykla med?

Westman

Aktiv medlem
Det ända jag saknar nu är jämförelsen med Izzo. Den känns ju både visuellt och karaktärsmässigt som ganska nära Spur.
Jag såg att det även frågades efter i den andra tråden du taggade mig i. Har tyvärr inte provat Izzo, men för att ge dig/er något kan jag försöka mig på att tolka vad jag ser i geometritabellen.

Först kanske man ska påpeka det uppenbara, Izzo med 130mm är inte formellt del av 120mm/downcountry-segmentet och är tyngre än dessa hojar, så man släpar på lite mer slag och vikt.

Geometriskt är Izzo något kortare i reach och både front center, kedjestag och hjulbas är något kortare. Den är inte Specialized-kort men något mer konservativ än Spur där. Bör översättas till lite livligare i lägre farter. Sadelrörsvinkeln som är en grad brantare ihop med kortare reach lär ge en märkbart kortare cockpitlängd/ETT sittande. Mer som t ex en kompaktare Occam där misstänker jag.

Styrvinkeln på 66/66,5 är ju spot on tycker jag, men vevlagerhöjden kan vara en vattendelare. 334mm i låga läget är 1mm lägre än Spur med 10mm mer slag bak, så med samma sagprocent är den lägre. Eftersom jag inte provat så vet jag inte hur länkaget är med stöd i mitten och progressivitet, så om den dynamiskt blir för låg med 175-vevar sätter jag frågetecken för. Höga läget, 5mm högre, är ju toklugnt men istället kanske några mm högre än man hade kunnat ha i högfartskurvor.

De YTs jag provat, Jeffsy 29 och 27.5 har båda haft enormt progressiva länkage, där både jag och ägaren haft svårt att få ut i närheten av fullt slag. Hoppas/antar att dom tänkt om lite med Izzo, en kortslagig hoj vill man kunna använda det man har på, men det är mer kritiskt att ha rätt stöd i mitten och genom slaget för att sedan rampa upp lagom mot slutet än vad det är när man har mer slag att gödsla med. Jag skulle vilja kunna få ut 115-120 av 130 utan att klanta mig men genom att köra något stort och alla 130 mm när jag får slut på talang eller landar i motlut.

Senast ändrad:

Westman

Aktiv medlem
58kkr för insteget på Spur känns styvt. Undras om det går att få till en aluversion för att buscykla med?
Jag tippar att det blir svårt att konstruera det flexande sadelstaget i Alu utan att det utmattas. Så antingen skulle dom behöva ha kolsvingen kvar, vilket skulle bli dyrt, eller sätta en bakre länkpunkt och då är det inte riktigt samma hoj/länkage.

Tror tyvärr just flexpivothojarna, som många downcountrys är, inte kommer i Alu. Vilket är synd, jag är en stor förespråkare av det annars. Många skulle nog vara intresserade av en något tyngre Spur för kanske 10-15 papp mindre.

Dom skulle kunna göra bakänden i stål förstås. Nån sorts lite lätt baktung Cotic FlareMAX/Transition Spur-hybrid..

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Jag tippar att det blir svårt att konstruera det flexande sadelstaget i Alu utan att det utmattas. Så antingen skulle dom behöva ha kolsvingen kvar, vilket skulle bli dyrt, eller sätta en bakre länkpunkt och då är det inte riktigt samma hoj/länkage.

Tror tyvärr just flexpivothojarna, som många downcountrys är, inte kommer i Alu. Vilket är synd, jag är en stor förespråkare av det annars. Många skulle nog vara intresserade av en något tyngre Spur för kanske 10-15 papp mindre.

Dom skulle kunna göra bakänden i stål förstås. Nån sorts lite lätt baktung Cotic FlareMAX/Transition Spur-hybrid..
Kona Hei Hei i alu har alu flexande sadelstaget. Den är speccat som 100 mm, men har i verkligheten 107 mm slag, så (nästan?) Downcountry.

Men att har flexande sadelstag gör länkagen effektivt till single-pivot. Då skulle man kunna göra en kolfiber version med länkpunkten ovanpå bakaxeln, som Kona Process, men nästan alla tillverkare verkar föredrar Horst länkage.

Intressantare är dock Cannondale Scalpel med flexande kedjestag.

Senast ändrad:
Var det large du testade av Epic Evon @Westman ? Vad har du för grenmått? Jag är själv 185cm med 90cm i grenmått och är osäker på om jag ska ha L eller XL på Epic Evon.

Westman

Aktiv medlem
Kona Hei Hei i alu har alu flexande sadelstaget. Den är speccat som 100 mm, men har i verkligheten 107 mm slag, så (nästan?) Downcountry.

Men att har flexande sadelstag gör länkagen effektivt till single-pivot. Då skulle man kunna göra en kolfiber version med länkpunkten ovanpå bakaxeln, som Kona Process, men nästan alla tillverkare verkar föredrar Horst länkage, även Kona med nya kol Hei Hei.

Intressantare är dock Cannondale Scalpel med flexande kedjestag.
Ja, det går absolut, men det är nästan inga som gör det eftersom det är svårt att få det att tåla tillräckligt många lastcykler utan utmattning. Det blir ju väldigt dyrt om ramarna börjar spricka medan första ägaren äger dom, och dyrt/dåligt för varumärket även med senare rambrott.

Ser att Kona designat om Alu HeiHeis ram rejält, där länkaget sitter lägre på alu och trycker ihop dämpare vertikalt vs högre vippa under toppröret och horisontellt på kol. Det bör vara för att minska vinkeln sadelstaget behöver flexa på aluramen. Så dom verkar ju helt klart räknat på det och känna sig trygga med att sälja den.
Alu: https://konaworld.com/hei_hei.cfm
Kol: https://konaworld.com/hei_hei_cr.cfm

Det sitter säkert ingenjörer och räknar på om de vågar släppa en alu-Spur med flex pivot sadelstag vs konstruera om ramen eller stoppa dit en ledpunkt ovan axeln och få i princip samma single pivot/faux bar som kol-Spur. Men dom kör ju samtidigt Horst på sina andra hojar med bakre ledpunkt. En alu-Spur med Horst skulle kanske kunna heta Smuggler och diffa lite från bara-kol Spur. Men nu spekulerar jag som ni märker. :) Jag hoppas oavsett att dom får till en vass kortslagig aluhoj. Precis som jag väntat ganska länge nu på att Norco ska släppa en alu Optic.

Westman

Aktiv medlem
Var det large du testade av Epic Evon @Westman ? Vad har du för grenmått? Jag är själv 185cm med 90cm i grenmått och är osäker på om jag ska ha L eller XL på Epic Evon.
Japp, Large. Är 187 och grenmått verkar också vara 90cm. Jag skulle valt XL för egen del, och slammat styrstammen utan spacers under för att hålla ner stack. Epic Evo L känns mer som att den passar folk upp till 180, eller kanske lite till om man vill ha kortare hoj.

Senast ändrad:

Westman

Aktiv medlem
Troligen kommer även du vilja skjuta fram sadeln i railsen för att få mer effektivitet i klättringarna vilket gör L ännu kortare sittande. Men om du är osäker på om XL blir väl lång för dig stående kan du ju överväga gå ner från 60 till 50-stam på den och alltså korta den nästan en cm. 50-stam borde passa bra med geometrin i övrigt.

soderblom

Aktiv medlem
Är inte denna hei hei med ”flex stay” och alu?
Länk
Även C-Dale har haft flexande sadelstag på Habit SE som har olika material i fram- och baktriangel.

Dock är jag lite fundersam till hur den högst olinjära fjäderkonstanten som tillkommer av flexet har påverkat val av dämparens tune. På både min Yeti ASR5C och nuvarande Habit SE så tycker jag att trögheten i länkaget när man tagit bort dämparen upplevs som något som påverkar karaktären negativt. Men då ska tilläggas att jag föredrar linjärt beteende. Men å andra sidan är detta kanske en försumbar del i förhållande till de krafter som uppstår vid infjädring och att punkten för största motståndet passerats vid SAG-punkten. Vore intressant att höra om någon annan haft funderingar kring detta i samband med flex stays.

C-dale

Aktiv medlem
Intressant test. Är lite intresserad av en Intense Sniper T.
Lätt, lång o flack. Vad tros om den ? För lång o bänglig i Gbg o liknande?

soderblom

Aktiv medlem
Intressant test. Är lite intresserad av en Intense Sniper T.
Lätt, lång o flack. Vad tros om den ? För lång o bänglig i Gbg o liknande?
Läste på lite om den när den var ny och då fick den kritik för att vara svajig/flexig i baktriangeln. Men det kan ju ha varit tunga amerikanare som upplevde det så..

Revel Ranger är väl också intressant att jämföra med, men är väl inte fullt lika lätt som de två i Testmans reportage. Spännande att se om SC kommer med en ny Blur eller om deras Tallboy anses täcka behovet.

Freddie L

Aktiv medlem
Jag cyklar ju på en Sniper Xc av den första svajiga generationen. Jag har aldrig känt av det, men sen är jag nog rätt klen och okänslig för sånt. I Mtbr-tråden verkade det som det var lite så, antingen märkte man det eller inte. Intense har iaf ordnat en ”crossbrace” som alla nya Sniper Xc levereras med (tillbehör för oss gamla ägare, vilket är lite snålt tycker jag). Efter den lanserades har ingen klagat vad jag sett.
Sniper Trail fick nog en helt omdesignad baktriangel, ska också fungera.
Jag älskar min Xc, trots lite omodernt flack st, allt annat är rätt. Min enda invändning mot Trailen är mer av en principiell natur, de har gjort en Specialized och använder samma framtriangel till både Xc och Trail. Det ger ju en lite kortare och högre ram, men egentligen spelar det ju ingen roll om man får till sin sökta sittställning ändå.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer