[Artikel] Specialized Epic Evo vs Transition Spur

Westman

Aktiv medlem
Intressant test. Är lite intresserad av en Intense Sniper T.
Lätt, lång o flack. Vad tros om den ? För lång o bänglig i Gbg o liknande?
Har inte cyklat men väl dregglat över flertalet Intense över åren.

Sniper T ser ut att precis som Epic Evo mixa och ge lite geometriskt - pga uppgafflad ram så sticker väl sadelrörsvinkeln ut som klart flack jämfört med andra val i kategorin. Beroende på hur hög sadelhöjd du faktiskt vill ha, om du kan tänka dig att offra sittande längd genom att skjuta fram sadeln max och hur du prioriterar sittande vs stående smidighet så är det väl en sak att överväga om den passar dig. Revel Ranger är marginellt tyngre men ger dig likvärdig geometri, samma typ av länkage men utan sadelrörskompromissen.

Jag tror inte att Sniper T (eller Ranger) är för bängliga för gbg-tech men det beror helt på vad man jämför med. Dom är ju klart längre än cyklarna var för några år sedan. I mitt tycke en utveckling som är till det bättre men det finns ett personligt mått på hur långt man vill gå för knix i lägre farter. Spur (och Allebike Alpha) är ett tydligt steg förbi Epic Evo, Sniper och Ranger där.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Oj! dras Intense fortfarande med svajiga länkage?
Minns min gamla SS. Den kunde orma sig runt träd med sitt VPP-länkage.

TS975

Aktiv medlem
Har precis klickat hem en Transition Spur som ram-set. Hjärnan är nu helt slut efter att ha kollat på olika delar på nätet för att bygga ihop den till en hel hoj. Har egentligen bara bestämt att det blir Shimano 4-kolvsbromsar. Vill ha den lätt och rejsig, men samtidigt ska den hålla för blåa (och lite röda) nedfarter i Åre. Tacksam för tips/inspiration på konfiguration!

Westman

Aktiv medlem
Har precis klickat hem en Transition Spur som ram-set. Hjärnan är nu helt slut efter att ha kollat på olika delar på nätet för att bygga ihop den till en hel hoj. Har egentligen bara bestämt att det blir Shimano 4-kolvsbromsar. Vill ha den lätt och rejsig, men samtidigt ska den hålla för blåa (och lite röda) nedfarter i Åre. Tacksam för tips/inspiration på konfiguration!
Utan att veta budget blir det fria ramar, här kommer ett high end-förslag med bra prestanda rätt igenom men inte "no limits" med pengar på saker som är dyrast bara för att.

Så här skulle jag själv bygga från lös ram.

Spur carbon
RS SID 35 Ultimate
RS SIDLuxe
XT M8100 12s grupp inkl 4-kolvs bromsar
XTR 180/160 Ice tec-skivor
DT350 28h Straight Pull + DT XM421 (25mm inner) + 36/54 POE upgrade + Torque cap upgrade (ca 1700g)
Bike Yoke Revive dropper
OneUp carbon vertical complicance styre
Stam/Sadel/grepp/pedaler/däck efter smak

Borde bli ca 11,3-11,5kg i M med mellanfeta stigdäck (ca 780-900g)

Vill du kapa ytterligare roterande massa kommer här några alt:
1 XT/XTR 11s 11-46 ist för 12-delat
2 DT 240EXP ist för DT350
3 Kolvevar, CC Ti wings (!) eller XTR vevar
4 Kolhjul - DT 240 EXP SP + Newmen SL XA 25 carbon (ca 1400g)

Senast ändrad:

TS975

Aktiv medlem
Utan att veta budget blir det fria ramar, här kommer ett high end-förslag med bra prestanda rätt igenom men inte "no limits" med pengar på saker som är dyrast bara för att.

Så här skulle jag själv bygga från lös ram.

Spur carbon
RS SID 35 Ultimate
RS SIDLuxe
XT M8100 12s grupp inkl 4-kolvs bromsar
XTR 180/160 Ice tec-skivor
DT350 28h Straight Pull + DT XM421 (25mm inner) + 36/54 POE upgrade + Torque cap upgrade (ca 1700g)
Bike Yoke Revive dropper
OneUp carbon vertical complicance styre
Stam/Sadel/grepp/pedaler/däck efter smak
Borde bli ca 11,5kg i M

Vill du kapa ytterligare roterande massa kommer här några alt
1 XT/XTR 11s 11-46 ist för 12-delat
2 DT 240EXP ist för DT350
3 Kolvevar, CC Ti wings (!) eller XTR vevar
4 Kolhjul - DT 240 EXP SP + Newmen SL XA 25 carbon (ca 1400g)
Tack för inspirationen!
Är sugen på XT-delar så långt det går. Men ska överväga XTR-skivor.
Hjulen är nog det svåraste. Väljer just nu mellan DT Swiss EXC 1501 eller XRC 1501. Är dock rädd för att jag kommer köra sönder XRC-fälgarna.

soderblom

Aktiv medlem
Vad tyckte du om SID-gaffeln Westman? Du rekommenderar ju ändå den till bygget.

Vissa tester jag läst av Spur och Revel Ranger har tyckt den varit lite begränsande och hade hellre sett en låg Pike eller lämplig Fox. Alltså inte pga chassit utan själva dämparens egenskaper.

Westman

Aktiv medlem
Vad tyckte du om SID-gaffeln Westman? Du rekommenderar ju ändå den till bygget.

Vissa tester jag läst av Spur och Revel Ranger har tyckt den varit lite begränsande och hade hellre sett en låg Pike eller lämplig Fox. Alltså inte pga chassit utan själva dämparens egenskaper.
Jag testade ju SID Select+ (Charger 2-baserad) ännu inte provat Ultimate med Charger 2 Race Day-dämparen. Jag tyckte den var bra sett till dämpning, lite småstötig i det stökigaste men ungefär rätt mängd LSC/HSC för min tyngd/tryck/åkstil. Inte i klass med dom bästa Enduro-gafflarna men det är ju också en orättvis jämförelse. Men den står sig bra mot t ex Pike Ultimate med inställningarna i mittenintervallet.

Om man är tyngre eller har annan preferens, t ex mycket LSC eller HSC kan man absolut överväga Pike Ultimate 120 istället och så skruva på 4-5 HSC. Och om man inte bryr sig så mycket om ett par hekto mervikt kan man överväga DVO Sapphire 34 som ger riktig shimstack HSC och negativ coil preload (OTT) för magisk finkänslighet första delen av slaget. Min sambo kör en DVO Diamond på sin Ripmo AF så även jag har lite tid på den och den är smörigt fin i småstök.

jonte987

Aktiv medlem
Dom påstår väl att de fått ner dem ett par gram såg jag när jag jämförde 800 med 900

jonte987

Aktiv medlem
Ca 1.4g för en 160 skiva och 2.8g för 180 skiva enligt R2 bikes våg🙂. För övrigt en fantastisk service att den butiken själv väger alla prylar.
Ja, det låter bekant men om jag inte minns fel påstår Shimano att det är lite mer men ändå löjligt lite i min bok. Bytte rt10 mot 800 på dotterns 24''. Där snackar vi skillnad. Drygt 90gr per hjul.

Freddie L

Aktiv medlem
Jag tycker 25mm inner på fälgarna låter lite snålt, men vad vet jag, jag kör Xc med mindre slag... ;-) Om det någonstans i skälet att välja 25 döljer sig en ambition att hålla nere roterande vikt (vilket är bra, rappa hjul gör en cykel roligare) så sticker jag ut hakan och säger: Köp dyra kolhjul med rätt bredd (+30i) från början.

TS975

Aktiv medlem
Jag tycker 25mm inner på fälgarna låter lite snålt, men vad vet jag, jag kör Xc med mindre slag... ;-) Om det någonstans i skälet att välja 25 döljer sig en ambition att hålla nere roterande vikt (vilket är bra, rappa hjul gör en cykel roligare) så sticker jag ut hakan och säger: Köp dyra kolhjul med rätt bredd (+30i) från början.
Enligt spec på Transitions hemsida för de färdiga cyklarna är det 25 mm id på fälgarna. Det var bidragande till att jag köpte ett ram-set. Väldigt sugen på ett par DT EXC 1501 Carbon med 30 mm id: https://www.bike24.com/p2390843.html?menu=1000,2,140,209

Freddie L

Aktiv medlem
Enligt spec på Transitions hemsida för de färdiga cyklarna är det 25 mm id på fälgarna. Det var bidragande till att jag köpte ett ram-set. Väldigt sugen på ett par DT EXC 1501 Carbon med 30 mm id: https://www.bike24.com/p2390843.html?menu=1000,2,140,209
Ja, jag resonerade lika när jag köpte cykel sist. Valde en enklare build för att slippa de fina men lite smala kolhjulen. Men vi kanske tänker fel? När både Westman och Makten rekommenderar 25... Fast just fälgbredd (och vikt) är i mitt tycke en av de enklare sakerna att känna skillnad på på en cykel, och jag gillar hur 30i känns med de däck jag kör.

Bra pris på det hjulparet från handlare! Mitt från Kina gick på ca 10k (Dt240), men det kan absolut vara värt lite extra att få handla från vanlig butik. Borde vara ett helt bombsäkert hjul med den vikten, för annars tror jag man kan bygga utförs-kolhjul några hundra gram lättare. Om man vågar!

Westman

Aktiv medlem
Vad skiljer XT och XTR ice-tech skivorna förutom ett par hundralappar i pris? Dom ser ungefär likadana ut o väger lika mycket men något måste ju skilja o blev nyfiken eftersom du specade XTR.
Det är dom små marginalernas bygge, jag väljer XTR för att dom är lite lättare och mycket snyggare (subjektivt), knappast någon märkbar prestandaskillnad så tycker man inte lika kan man gå full XT. :)

Ja, jag resonerade lika när jag köpte cykel sist. Valde en enklare build för att slippa de fina men lite smala kolhjulen. Men vi kanske tänker fel? När både Westman och Makten rekommenderar 25... Fast just fälgbredd (och vikt) är i mitt tycke en av de enklare sakerna att känna skillnad på på en cykel, och jag gillar hur 30i känns med de däck jag kör.

Bra pris på det hjulparet från handlare! Mitt från Kina gick på ca 10k (Dt240), men det kan absolut vara värt lite extra att få handla från vanlig butik. Borde vara ett helt bombsäkert hjul med den vikten, för annars tror jag man kan bygga utförs-kolhjul några hundra gram lättare. Om man vågar!
Jag föredrar 25 inner för i mitt tycke bättre, något rundare däckprofil med 2,35-2,4" däck som jag tycker är optimum på en Spur (varför gå tungrullade tvåsexor på en raket) Men lägre roterande massa är förstås en mycket positiv annan effekt av att optimera bredden och inte gå för brett. Man kan ju välja alu DT XM481 eller motsv Newmen SL XA 30 kol om man vill följa specen men föredrar däckprofilen med 30-fälgar om man vill, men får då också tyngre hjul. Och jag tycker man ska uppleva ganska mycket fördel av däckprofilen med 30 för att motivera den stora nackdelen med tyngre hjul. Många verkar bara tro att bredare är bättre eller följa en trend snarare än hitta optimum för sin cykling.

Jag tycker att de flesta däck upp till 2,5 blir alldeles för platta i profilen på 30 inner, lite mer av däcket ligger i och ger rullmotstånd rakt fram. Men mest handlar det om svängegenskaper, tycker inte det känns så trevligt vid djupare nerlägg genom kurvor och framförallt på skrå tycker jag det ger mig sämre självförtroende/grepp när kantdobbarna ligger mer i vinkel än att man får i hela dobben mot underlaget. Så jag får i mitt tycke mer grepp, snabbare rull OCH lägre roterande vikt = snabbare acc och riktningsändring med 25 ihop med tvåfyror. Win,win, win. Vet att alla inte tycker så, beror mycket på cykelstil och hur mycket man lutar ner cykeln, föredrar man 30 efter att ha provat ska man gå på det så klart.

TS975

Aktiv medlem
Det är dom små marginalernas bygge, jag väljer XTR för att dom är lite lättare och mycket snyggare (subjektivt), knappast någon märkbar prestandaskillnad så tycker man inte lika kan man gå full XT. :)

Jag föredrar 25 inner för i mitt tycke bättre, något rundare däckprofil med 2,35-2,4" däck som jag tycker är optimum på en Spur (varför gå tungrullade tvåsexor på en raket) Men lägre roterande massa är förstås en mycket positiv annan effekt av att optimera bredden och inte gå för brett. Man kan ju välja alu DT XM481 eller motsv Newmen SL XA 30 kol om man vill följa specen men föredrar däckprofilen med 30-fälgar om man vill, men får då också tyngre hjul. Och jag tycker man ska uppleva ganska mycket fördel av däckprofilen med 30 för att motivera den stora nackdelen med tyngre hjul. Många verkar bara tro att bredare är bättre eller följa en trend snarare än hitta optimum för sin cykling.

Jag tycker att de flesta däck upp till 2,5 blir alldeles för platta i profilen på 30 inner, lite mer av däcket ligger i och ger rullmotstånd rakt fram. Men mest handlar det om svängegenskaper, tycker inte det känns så trevligt vid djupare nerlägg genom kurvor och framförallt på skrå tycker jag det ger mig sämre självförtroende/grepp när kantdobbarna ligger mer i vinkel än att man får i hela dobben mot underlaget. Så jag får i mitt tycke mer grepp, snabbare rull OCH lägre roterande vikt = snabbare acc och riktningsändring med 25 ihop med tvåfyror. Win,win, win. Vet att alla inte tycker så, beror mycket på cykelstil och hur mycket man lutar ner cykeln, föredrar man 30 efter att ha provat ska man gå på det så klart.
Jag som precis hittade XMC 1501 Carbon med 30 mm id (1639g). Mitt emellan de två fälgarna som jag tidigare nämnt.
Finns det någon tråd där skillnaderna mellan 25 och 30 mm diskuteras? =)

Westman

Aktiv medlem
Jag som precis hittade XMC 1501 Carbon med 30 mm id (1639g). Mitt emellan de två fälgarna som jag tidigare nämnt.
Finns det någon tråd där skillnaderna mellan 25 och 30 mm diskuteras? =)
Dom hjulen är fina.

Det finns säkert mångder med trådar som någon kan länka in, dom flesta köpare verkar bara följa strömmen dock är mitt tycke, eller inte ha så många referenser av däck/fälgbredder att gå på. Nu är det trendigt med 30+ ungefär som när slaglängden och styrbredder bara ökade för några år sedan för att sedan gå tillbaka mot optimum för dom flesta.

Jag själv tycker det är intressant att läsa vad folk som cyklar riktigt snabbt och därmed pressar grejerna till greppgränsen tycker, vet att bl a Greg Callaghan och Flo Nicolai i olika EWS bike checks sagt att de föredrar däckprofilen fram med 25mm ihop med 2,4-2,5" däck. Men anekdotiskt finns det troligen fler som väljer 30. :P

Det är lite smakfråga men du behöver ju fråga dig vilken däckprofil du vill ha eftersom det finns mycket vikt att vinna. Downcountry i synnerhet handlar ju om att optimera allt snarare än överbygga, för bästa resultat.

Freddie L

Aktiv medlem

Jag säger inte att du har fel, utan håller med i att det är en smaksak. Som påverkas starkt av vilka däck man väljer. Jag kör mestadels 2,25-2,35 Xc-däck, gärna med hyfsad sidovägg. Generellt ett lägre mönster kanske än dina mer utförsorienterade däck. Kanske det fungerar bättre på bredare profil och låga tryck? Jag kan inte påminna mig att några sidodobbar legat i iaf (eftersom mina däck inte har sådana... :-) ). Smaksak det också, säkert. Nu kör jag lite köttigare 2.5:or WT till hösten.

1700g för ett par hjul till den fina ramen känns förskräckligt tungt oavsett fälgbredd, men så kommer jag från en mer horisontell värld också! ;-)

Westman

Aktiv medlem
Jag säger inte att du har fel, utan håller med i att det är en smaksak. Som påverkas starkt av vilka däck man väljer. Jag kör mestadels 2,25-2,35 Xc-däck, gärna med hyfsad sidovägg. Generellt ett lägre mönster kanske än dina mer utförsorienterade däck. Kanske det fungerar bättre på bredare profil och låga tryck? Jag kan inte påminna mig att några sidodobbar legat i iaf (eftersom mina däck inte har sådana... :-) ). Smaksak det också, säkert. Nu kör jag lite köttigare 2.5:or WT till hösten.
Smaksak helt klart, och däckberoende. Jag säger inte att kantdobbarna tar i utan övergångsdobbarna. T ex Minion DHF och däck som inte har några sådana utan har en ränna mellan mitt- och kantdobbar fungerar rätt bra, medan t ex Assegai med massor av transitionmönster är (ännu mer) tungrullade på bred fälg.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer