Test: OneUp EDC Lite – skrammelfritt och smidigt multiverktyg

Datum:
11 januari 2021 17:11

Vi har testat det lilla multiverktyget EDC Lite som kom i höstas från OneUp Componenets . Verktyget göms i styrröret. Ett smidigt och skrammelfritt litet påfund som är perfekt för kortare rundor i skogen. Priset är runt femhundringen. Är kompatibelt med nästan alla gafflar och installationen är smärtfri. 

EDC är förkortning av ”Everyday Carry”. Något som tillverkaren OneUp Components tänker sig att man ska ha med sig dagligen med andra ord. Sedan cyklingens barndom har det funnits smarta lösningar för att fästa verktygskit, slangar, utrustning, mat, vätska och pumpar på sin cykel. Det har rört sig om väskor, remmar/tejp, kardborreband och behållare av olika slag och av varierande kvalitet.

Anders Wingqvist/Happyride

OneUP EDC Lite i jämförelse med några andra ting. Adderar 75 gram enligt specifikationen, väger drygt 89 gram när vi själva vägde och detta går ihop eftersom man räknar bort vikten av skruven och det vanliga täcklocket.

EDC från OneUp har några år på nacken och originalet är ett lite större verktyg, som förra året fick en uppgradering i sin version 2.0 och kostar runt 1000 kr inklusive top cap.

I höstas kom också EDC Lite, som är lillasyskonet: mindre, lättare, billigare och enklare att installera. Det är EDC Lite som vi har testat.

Anders Wingqvist/Happyride

Verktyget har nio funktioner: insexnycklar 2, 2.5, 3, 4, 5, 6, 8mm samt en T25 Torx och platt skruvmejsel.

Men på grund av av design och hållfasthetsmässiga lösningar så har dagens cyklar lite andra förutsättningar. Cyklarna har fått lite större håligheter som lämpar sig för förvaring, om man moddar lite. Jag gissar att det är därför det har dykt upp så många varianter av verktyg som integreras med cykeln på marknaden den senaste tiden.

Johan Åkesson/Happyride

Specializeds SWAT™ Conceal Carry MTB Tool är väldigt lik EDC Lite.

Johan Åkesson/Happyride

Specializeds verktyg SWAT™ Conceal Carry MTB Tool ligger på ca 1000 kr, EDC lite kostar ca 500 kr.

Mest lik EDC Lite är troligen Specializeds SWAT™ Conceal Carry MTB Tool som kom för några år sedan. Även detta göms i styrröret och är ett liknande multiverktyg som läckert ploppar upp av sig själv, samt innehåller en kedjebrytare. Vikten är 124 gram. Priset i runda slängar det dubbla jämfört med EDC lite, dvs runt 1000 kr istället för en femhundring.

Anders Wingqvist/Happyride

Lite skönt att alltid ha ett multiverktyg redo.

Jag är en cyklist som stävar efter att ha så enkla lösningar som möjligt och så lite ”lull lull” på cykeln som möjligt. Jag har nästan alltid med mig en ryggsäck med verktyg, slang och vatten eftersom jag inte vill ha flaskhållare och flaska på ramen. Kort och gott, jag undviker saker som kan skaka och vibrera eftersom jag tycker att det är oerhört störande när det sker. Dessutom vill jag hålla cykelns vikt så låg som möjligt.

Anders Wingqvist/Happyride

EDC Lite i fält, justering bromshandtag.

Den senaste tiden har jag dock gett mig ut på en del kortare rundor i min närmiljö vilket inneburit att jag inte har tagit med mig min ryggsäck som jag brukar göra. Utan ryggsäck finns det inte längre någon plats för verktyg om man inte vill ha utrustningen skumpande i fickorna (och det vill man inte). När det hänt något med cykeln, exempelvis efter en liten krasch, så har jag helt enkelt fått gilla läget och cykla/gå hem för att åtgärda problemet.

Anders Wingqvist/Happyride

Miniverktyget OneUP EDC Lite kostar 449 kronor. Installationen i styrröret är tämligen enkel.

När jag installerade One-verktyget på cykeln så blev jag påmind om att jag hade en specialized kedjebrytare inklusive kedjelås installerad i styrstammen. Ett verktyg som jag aldrig hade använt även om det var en smart lösning. Första tanken var ”varför har jag inte tagit bort det?”.

Daniel Holmberg

Den styvmoderligt behandlade kedjebrytaren från Specialized fick ge plats för lilla EDC lite.

Installation

Jag följde (nästan hela…) instruktionen för att installera OneUp EDC verktyget vilket var väldigt rätt fram och enkelt. Verktyget passar typ alla gafflar*. Hela installationen gick på under fem minuter. Installationsverktyget var en helt vanlig insex-skruv som man knackade på för att flytta stjärnan neråt i styrstammen för att ge plats för verktygsbehållaren.

Anders Wingqvist/Happyride

Installation 1: skruva ur skruven som håller locket på ditt styrrör, låt locket sitta kvar i steg 3 sedan (det glömde vi…)

Anders Wingqvist/Happyride

2. Sandpappra bort eventuella grader på insidan, så går den färgade gummihylsan enklare ner senare.

Anders Wingqvist/Happyride

3. Använd den långa skruven och döna ner sjärnmojs-grejen som sitter inne i styrröret. Behåll locket på styrröret så vet du hur långt ner du ska slå (missade vi). Gummiklubba är bättre en hammare, men man tager vad man haver.

Anders Wingqvist/Happyride

4. Tryck ner den färgade gummihylsan.

Anders Wingqvist/Happyride

5. Ta en lång insexnyckel och den korta medföljande skruven och fäst den i botten på gummihylsan.

Anders Wingqvist/Happyride

6. Döna ner själva miniverktyget.

I installationens rus saknade jag dock någon form av bricka eller liknande för att hålla skruven centrerad under proceduren för att undvika att stjärnan hamnar snett när man hamrar den nedåt. I efterhand insåg jag att den enkla lösningen är att man använder sitt lock för styrröret… ridå/empiriskt lärande/noggrannare läsning av installationsmanualen från tillverkaren. 

Anders Wingqvist/Happyride

EDC Lite är fri från skrammel ute på stigarna.

EDC Lite i fält

Väl på plats kändes installationen stabil, inget glapp eller skakljud vid ojämnt underlag. Verktyget sitter fastklämt i ett litet lock som man i sin tur trycker ner i behållaren som sitter i styrstammen. Behållaren finns i sex olika färger (Svart, röd, blå, grön, orange, lila och turkos) så att du kan matcha din ramfärg eller övrig utrustning. Man kan även köpa till fler behållare om man vill använda samma verktyg på fler cyklar. Locket som verktyget sitter i är dock alltid svart.

Anders Wingqvist/Happyride

EDC Lite adderar 75 gram enligt specifikation till ditt styrrör, inte direkt något som känns ute på stigen.

Verktyget innehåller Insex storlekarna 2, 2.5, 3, 4 ,5 ,6 och 8mm. Torx storleken T25 och en platt skruvmejsel och (eventuellt) ett litet däckjärn. Totalt 9 (eller 10 med däckjärn) funktioner.

Daniel Holmberg

OneUp EDC Lite väger ca 90 gram, OneUp säger att det adderar 75 gram till cykeln och detta bygger på att man tar bort räknar bort vikten av sitt vanliga täcklock och originalskruv.

Hela lösningen ökar cykelns vikt med 75 gram enligt OneUp. I mitt fall blev totalen ännu mindre i och om att jag bytte ut ett befintligt verktyg, alltså den bortglömda kedjebrytaren.

Vi kan bryta ner vikten också, så här ser det ut då: multiverktyg 59.2g, täcklock 6.0g, skruv 6.1g, tub/hållare 18.1g och in alles alltså 89,4 gram.

Anders Wingqvist/Happyride

OneUP EDC Lite består av gummihylsa (olika färger finns, hör röd), verktyg, lång installationsskruv och kortare skruv för permanent montage.

Efter att jag har cyklat ett tag med EDC verktyget så känner jag att jag fått omvärdera mina tankar om verktyg på cykeln. Jag gillar att ha växel och bromsreglage ganska löst åtskruvade på styret för att de ska flytta sig istället för att böja sig/gå sönder när man kör omkull. Problemet med detta är att de ibland blir lösa och man behöver justera skruvförbandet lite.

Har man verktyget i ryggsäcken blir det en omständig process att stanna och ta av sig ryggsäcken för att komma åt verktyget. Men med verktyget i styrstammen är det knappt man behöver stanna för att få fram verktyget. Mina Hayes reglage sitter med T25 skruvar vilket jag gissar inte är en slump. Jag hade dock önskat lite fler torx istället för alla insex. Torx verkar blir vanligare och vanligare på cyklarna.

Omdöme

Summa summarum så tycker jag att verktyget är oerhört smidigt. Det är skönt att alltid ha med sig verktyget för att kunna göra snabba åtgärder när man sticker ut på en kort runda i hemmaskogen eller på toppen av liften innan man ger sig ut i branten. Åker jag på längre rundor så åker fortfarande ett större verktyg med och en extra slang och pump.

OneUp EDC Lite

+ Smidig installation
+ Lätt vikt
+ Lätt att komma åt
+ Bra kvalitet

– Saknar torx storlek T10
– Mer vikt på ramen

* Innerdiametern på styrröret ska vara minst 24,1 mm vilket i princip alla är.
Undantagen på gafflar som inte fungerar med EDC Lite är Giant Overdrive 2, Cannondale Lefty, Carbon Steerers.
Några gafflar som har väldigt kort styrstam behöver du mäta längden på. Du mäter från undersidan av gaffelns kron aupp till toppen av dina spacers, eller till styrstammen om du inte har några spacers ovanför denna, enligt bild nedan. För Fox-gafflar (förutom Fox 38) behöver du ha 190 mm, på Fox 38 är det 210 mm som behövs och samma sak för RockShox-gafflar som också behöver 210 mm. Mer info hos OneUp components hittar du här.

OneUp Components

Har du 210 mm från gaffelns krona upp till locket på styrstammen på din RockShox eller Fox-gaffel är du good to go för installation av EDC Lite.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

Mini_me 2021-02-20

Jag gängade upp mitt gaffel straight out from the box. #gansta Och om det skulle göra att nåt havererar så tror jag man har större problem än garanti 😊

etnica 2021-01-27

Gängade mitt styrrör för nån vecka sen, det är väll mer plocka av allt och sen på Som är jobbigt. testsde pump först och det var en stor tung sak.. garantier vet jag inget om men aldrig behövt lämna gaffel på garanti..

__jp 2021-01-27

Intressant argument med garantin. Det har jag inte tänkt på. Tack!

jimpaz 2021-01-27

Har haft verktyget i styrröret på 2 cyklar tidigare, men bytte nyligen gaffel och orkade då inte gänga nya gaffeln. Har ändå haft pumpen på ramen, så jag testade att ha verktyget där istället. Nu har jag vant mig och tycker det funkar bra. Sen slipp...

__jp 2021-01-27

Tack för fina bilder! Jag är ju knappast Martin Söderström men det är ju liiiite ballare att ha verktyget i styrröret, tycker jag. Vad är anledningen att du inte valde styrröret? Komplicerad installation? Att du ändå måste ha pump?

jimpaz 2021-01-27

466708 Tror att det är nästintill omöjligt att lyckas med det, om man inte gör något galet Martin Söderström trick. Den sitter under flaskhållren så den sticker inte ut mycket mer än flaskan, max 2cm.

__jp 2021-01-27

Schysst! Jag bara inbillar mig att jag ska ta i den där pumpen när den hänger utanför ramen och jag trampar. Men när jag tänker närmare på det så är jag ju inte så kobent... Är ju många som har på det där sättet så lär ju inte vara något problem?...

__jp 2021-01-27

Kanske bra att slippa det där med att lägga gängor i styrröret.... Har du en bild?

jimpaz 2021-01-27

Har den lilla EDC pumpen med verktyget och tubelesslagningskit, sitter på ramen vid flaskhållaren. Har aldrig märkt av att skulle vara ivägen. Snyggt? Nää. Praktiskt? Jepp!