[Artikel] Test: OneUp EDC Lite - skrammelfritt och smidigt multiverktyg

Redaktionen

Medlem

Vi har testat det lilla multiverktyget EDC Lite från OneUp componenets. Verktyget väger 75 gram enligt specifikationen och göms i styrröret. Ett smidigt och skrammelfritt litet påfund som är perfekt för kortare rundor i skogen. 

Läs hela artikeln:

Crossmax

Aktiv medlem
Går det att spänna åt styrlagret ute i fält med hjälp av multiverktyget? Ser ut att behövas en lång insexnyckel...

RockyM

Aktiv medlem
Får inte ihop dem med 210mm?
Räcker det INTE med att star-nut sitter under den röda plastbiten?
Personligen skulle jag aldrig ta bort en kedjebrytare med kedjelås från cykeln, det är att be om problem enligt Murphyś teorier.. ;)

Nypåmtb

Aktiv medlem
Jag installerade EDC light för ett tag sedan. Väldigt enkelt, smidigt och prisvärt.

glitch

Aktiv medlem
En nyfiken fråga, alla ni som kör lätta lösningar motsvarande EDC lite eller dylikt, hur gör ni med pump då?

Jag har ett EDC original i pumpen så allt är samlat och gillar att packa lätt, men kommer inte ifrån att en pump ändå är en extra försäkring jag vill ha med mig ut tillsammans med en slang.
Än så länge har jag inte hittat någon effektivare / lättare lösning än EDC i pumpen. Visst kan man köra bara kolsyrepatron men jag gillar tryggheten i pump.

RockyM

Aktiv medlem
Verkar som redaktionen är mer intresserad av trafik på sidan än att svara på frågor?

Wingqvist

Aktiv medlem
Ledsen för långsamma svar från redaktion/skribent. Detta är skribentens (@Scux) första artikel på sajten, även om han har figurerat duktigt mycket som fotoobjekt sedan i somras på diverse artiklar.

@RockyM Vad gäller kompabilitet med olika gafflar så saxade jag in informationen som OneUp har på sin sajt, samt det som de svenska återförsäljare har, när jag satte ihop text och bild. Jag antar att det är som @S skriver att stjärnnöten trillar ur om man pressar ned den för långt.

@Crossmax Efter snabbt telefonmöte med skribenten så är den kvalificerade gissningen nej. Man pressar ned nöten såpass långt att man inte kommer åt med verktyget. Tändaren som jag fotade hela EDC lite jämte med på en bild mäter jag till knappt 7 cm och när man fäller ut verktygen så är väl de olika armarna typ 3-4 cm så nej det ska inte gå...
@Scux skulle testa ikväll IRL, så en ett empiriskt svar kommer ikväll!

Nypåmtb

Aktiv medlem
Edit: precis som Jolov skriver nedan går det att spänna åt även ute i fält!
One-ups klassiska EDC som kräver att man gängat gaffelröret fungerar bättre för detta då det finns en specialfunktion på det verktyget för att spänna styrlagret (skruva åt muttern).

En fördel med EDC-light är att det är mindre krångligt att ta fram. Man måste inte hålla på att ta isär en massa grejer inkl. det veka lilla däckjärnet som ingår i den dyrare versionen.

Senast ändrad:

jolov

Aktiv medlem
Ifall man läser instruktionerna så står det förklarat hur man spänner styrlagret med hjälp av verktyget när man är ute i fält.

eller tittar på instruktionsvideon.

:)

Wingqvist

Aktiv medlem
Oh fan det går att spänna styrlager med EDC Lite i fält, bra bra. Fiffigt!
Ännu ett + till denna lilla manick således.

TRAIL SIDE HEADSET TIGHTENING

If you need to tighten your headset when you are out riding, use the 4mm Hex on your EDC Tool. Tightening on trail will rotate the tool slot, as the plastic carrier will rotate with your EDC Tool. Extend the 4mm Hex on one side of the Multi Tool. On the other side of the tool extend all of the tools and fold them down so that they are 90 degrees to the tool body to create a handle.

OneUp-Components-EDC-Lite-Trailside-Tighten

When you get home from a ride retighten with a long handled 4mm Hex so that you can correctly align the tool slot.

Hela installationen: https://can.oneupcomponents.com/pages/edc-lite-install-instructions länkar den i artikeln också.

Scux

Medlem
Kan bekräfta att det går att spänna syrlagret med verktyget. Tyckte dock att det var lite svårt att få i insexnyckeln i skruven eftersom skruven måste lina upp med verktygsfickan. Eftersom det är en blind operation är det svårt att veta om verktyget missar skruven i sidled eller i insexpassningen. Men efter lite fipplande fungerar det.

Raggamuffin

Aktiv medlem
En nyfiken fråga, alla ni som kör lätta lösningar motsvarande EDC lite eller dylikt, hur gör ni med pump då?

Jag har ett EDC original i pumpen så allt är samlat och gillar att packa lätt, men kommer inte ifrån att en pump ändå är en extra försäkring jag vill ha med mig ut tillsammans med en slang.
Än så länge har jag inte hittat någon effektivare / lättare lösning än EDC i pumpen. Visst kan man köra bara kolsyrepatron men jag gillar tryggheten i pump.
Det är inte alltid pump får följa med.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer