POC Kortal är först ut med ny Mipsteknik

Datum:
03 mars 2021 22:39

Svenska POC har idag lanserat en ny hjälm, Kortal, för stig- och endurocyklister som gillar att köra fort, vill ha hög säkerhet och bra ventilation. Ja, det är i alla fall vad POC själva hävdar.

Kortal och Kortal Race Mips bygger vidare på föregångaren Tectal. Designen har blivit något kantigare, där den tidigare var lite rundad. Men i övrigt är släktdragen ganska tydliga. Kortal har även det NFC-chip som debuterade i Tectal, det vill säga ett chip där du kan lagra medicinsk data om dig själv som kan läsas av om du på något sätt tappar talförmågan eller medvetandet vid en krash. Skärmen har också en ny design som ska göra att den går av lättare vid en smäll vilket ska skona cyklistens nacke.

Formspråket minner om modellen Tectal, draget åt lite rakare linjer i bakdelen.

Nytt från Mips

Den stora nyheten är väl att POC nu går tillbaka till att använda sig av Mips-teknik. Något som inte fanns i föregångaren Tectal, där var det istället POC’s egen teknik, Spin, som fanns tillgänglig. Kortal Race Mips är den första hjälmen som kommer med den nyutvecklade Mips Integra-tekniken. Skillnaden mellan Mips och Mips Integra är att Integra är, som namnet antyder, integrerat i skalet. Dvs det sitter direkt i hjälmen istället för att fungera som ett löst lager mellan hjälm och kuddar. Kuddarna glider nu direkt mot hjälmens insida, som är belagd med Mips-materialet. Det här ger tillverkaren en större frihet att designa ventilationen som man vill utan att behöva ta hänsyn till ett Mips-skal som ska in i hjälmen. Det ger, totalt sett, en effektivare ventilation. Eller i alla fall möjligheten till det. Kortal Race Mips har även, likt föregångaren, en Reccosändare så att det går att hitta dig snabbare om du har vurpat någonstans där det kan vara svårt att söka till fots.

Bra att veta är också att Kortal är testad för högre hastigheter än standardcykelhjälmar och uppnår därför standarden för elcyklar.

Osynlig Mipsteknik, så integrerad att POC fick skicka ut ett extra pressmeddelande och påpeka att ”jo, den har MIPS!”.

För att inte vara som alla andra har POC valt att använda ett genomskinligt Mipsmaterial vilket gör att det är svårt att se att hjälmen faktiskt har ett Mips-system. Något som faktiskt inte syns alls på produktbilderna. Det kan säkerligen skapa lite förvirring för alla som vant sig vid att Mips = gult (så pass mycket förvirring att POC kände sig nödgade att skicka ut ett förtydligande om det här efter sitt pressmeddelande). Potentiella köpare får alltså förlita sig på det lilla gula märket på hjälmen.

Så här ser Kortal ut ovanifrån, och på håll när den används av Robin Wallner (skribentens gissning).

Kortal kommer också i en enklare version som heter kort och gott ”Kortal”, den saknar en packe funktioner (bland annat Mipstekniken) men får ett lägre pris och en lägre vikt. Som de flesta POCprodukter kommer Kortal och Kortal Race Mips  i en samling både diskreta och mindre diskreta färger. Priset för Kortal Race Mips ligger på 2499 kronor och Kortal kostar 1999 kronor.

Vikten på Mips-hjälmen är:  S – 390g, M – 390g, L- 470g
För Kortal, utan Mips: S – 360g, M – 380g, L- 440g

POC släpper också ett par ny brillor för både stig och landsvägsbruk. Devour, som de kallas, har justerbara bågar och POCs Clarityglas som är framtaget tillsammans med Carl Zeiss. Bågarna ska vara designade för att ge så stort synfält som möjligt utan att vara i vägen. Priset för dessa ligger på 2499 kronor.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

implor 2021-03-21

I utkastet till den utredning som görs nu om trängkörningslagen så kommer e-mtb tillåtas på samma sätt som vanliga mtb. 1. Allemansrätten är icke motoriserad. 2. En cykel är per definition ej motoriserad. 3. En e-mtb är en cykel (förutsatt den uppf...

rouster 2021-03-21

Där jag cyklar mest, i Änggården i göteborg är det naturreservat. Där kryllar det av el-mtbs. Jag tror säkert på att du letar reda på alla markägare på alla stigar du cyklar på och ringer och frågar. Det låter helt rimligt och sanningsenligt....

Cyklen 2021-03-21

Bra länk, För den som inte orkar läsa hela texten i den så säger de att man får köra el-cykel i terrängen om man har markägarens tillåtelse. Men man ska vara observant på om fordonet har en för stark motor och därmed inte räknas som cykel, för då gä...

rouster 2021-03-21

Naturvårdsverket som har ansvar för dessa frågor i naturen är tydliga med att elmotor på en cykel är ett motorfordon när det gäller allemansrätten. Jag hoppas verkligen det kommer en dom som förtydligar detta snart så att marknaden för el-mtbs blir ...

Cyklen 2021-03-21

Tjena! Så länge man inte ser skillnaden mellan en cykel med assistans och en cykel klassad som motorfordon så håller jag med. Men det är en helt annan fråga.

Kneecap 2021-03-21

Tjena! Terrängkörningslagen trumfar vilken markägare som helst. Diskussionen har redan snurrat runt sjuttio gånger i olika trådar. Finns knappt ett ord till att tillföra i den.

Cyklen 2021-03-21

Jag skulle vilja säga att det är otillåtet utan markägarens tillstånd, snarare än olagligt. Så på väldigt många ställen är det helt ok att köra med elassistans i skogen, även i Sverige. Vad det gäller hastigheten pratar de om 45 km/h (framförallt ut...

rezorex 2021-03-21

Tycker också det låter lite konstigt. Kan det va att ovana cyklister kan komma upp i högre hastighet än de annars gjort? Givetvis kan de gå fort i en nedförsbacke, men en ovan cyklist förstår det konceptet, men inte att swisha fram i 25+ på en trotto...

AtEase 2021-03-21

Ironin ligger i att det ju är olagligt med elassistans i skogen i Sverige. Nu säljs ju hjälmen inte bara här inser jag - och POC står och faller nog inte med svenska marknaden. Så den diskussionen släpper vi ;) Hastigheten förstår jag inte faktiskt...

Cyklen 2021-03-20

Det är inte alltid korkat för att man kanske inte förstår. Jag tycker det verkar vettigt. Standarden de nämner är nog NTA 8776. Vad är ironin i att det är en mtb-hjälm som har elcykelgodkännande? Jag är nog för korkad för den ironin :)