Åre Bike Park satsar stort inför sommaren

Datum:
21 april 2022 15:26

Norra Europas största bike park öppnar upp lädret rejält och planerar en gigantisk satsning under sommaren 2022 med både helt nya leder och uppgradering av gamla klassiker.

Åre har sysslat med liftburen cykling sedan tidigt 90-tal men den satsning på tvåhjulsburet nöje som är på gång i sommar är antagligen den största i den västjämtska historien.

För om utvecklingstakten (av vissa) kanske upplevts som lite långsam tidigare år är det definitivt andra bullar på gång så fort snön på Åreskutans sluttningar smält undan.

Happyrides utsände fick tag i bikeparkchef Petter Lennartsson i VM8:an under en slaskig aprildag och tvingade ur honom planerna för sommaren, och det är en rejäl uppgradering av bike parken som är på gång framöver.

– Framtiden för parken ser ljus ut. Vi har ett väldigt bra crew och vi har en tydlig och väldigt bra plan inför framtiden, säger Lennartsson.

Hanna JonssonOS-silvermedaljören i snowboard, Richard Richardsson, är Åres ledgrävare #1. Med eller utan medhjälpare under svensk medellängd 180 cm från självutnämnda  ”Short Guy Squad”.

Serpentinen – Den gröna instegsleden från VM6:an har byggts om helt och hållet för att erbjuda nya och mindre cyklister en bra upplevelse. Leden har dragits om på flera ställen för att ge en bättre och jämnare lutning, breddats och försetts med ett gäng nya berms. Leden kommer att vara klar till öppningshelgen.

– Tanken är att erbjuda gästen en enkel och rolig grön cykling som bättre förberedelse på den blå cyklingen och dessutom kan vara värd att åka några extra varv i, säger Lennartsson.

Emrik Jansson/Åre Bike FestivalGreg Minnaar i Flinbanan.

Flinbanan – Åres ursprungliga hopp/flowled har dragits om och förlängts från VM6:an ner till där den korsar grusvägen WC-leden. Planen är att den delen ska vara klar till midsommar.

Lilla blå – Slutet på flowleden Lilla blå kapades när den nuvarande Fjällgårdsexpressen byggdes för ett gäng år sedan. Delar av den gamla delen kommer att återställs och dessutom få tre nya slag som kommer ner vid Fjällgården.

Kälkspåret – Leden mellan Fjällgården och Fjällängen kommer att raderas och istället ge plats åt en ny, blå flowled av betydligt modernare och roligare snitt. Under byggtiden leds cyklisterna via Serpentinen ner mot Fjällängen.

Månskogen – Får ett helt nytt avslut som skippar dom tre sista, tvära kurvorna och korsar skidpisten Gästrappet innan den gör ett par slag för att komma ner på grusvägen och fortsättningen in mot Getrappet. Endurocyklister med faiblesse för tighta svängar behöver inte bli ledsna, dom gamla kurvorna kommer att finnas kvar men markeras om som röd cykling istället.

Emrik Jansson/Åre DestinationIda Löfquist och Elina Davidsson i Cobra.

Cobra – Pandemin satte ett tillfälligt stopp för bygget av Åres stora, blå flowled. Arbetet kommer att återtas i sommar och fortsätta i samma stil som innan med stora svängar, rollers och broar för att avslutas vid grusvägen ovanför VM8:an.

Stånggången – Är en nybyggd uppförsled i Björnen som går under Sadelexpressen och som gör att man kan loopa flowleden Graniten utan att behöva cykla en omväg via grusvägarna i bostadsområdet. Det finns också en förhoppning om att få till en röd led med tech-flow i samma område.

Emrik Jansson/Åre DestinationSpettet i Björnen öppnades i fjol och bjuder på en hel del stök. Ida Löfqvist tar för sig av den varan.

ÅBC Pumptrack – När bygget av asfaltspumptracken i Nationalarenan inleddes var den Sveriges största pumptrack på över 2000 kvadrat, något som dock redan hunnit slås av Isaberg. Pumptracken kommer i vilket fall som helst att öppna officiellt under juni månad och ha två olika delar samt en bowl.

Tobias LiljerothÅre får en bjässe till asfalterad pumptrack, officiell invigning nu i juni.

Shimano – Eftersom alla undrar. Ja, det finns en klar och tydlig plan på att uppdatera Åres stora hoppled under dom närmsta åren. Exakt när är däremot inte helt klart, Petter Lennartsson hälsar att vi lär få återkomma i ämnet. Tills dess finns klassiska features som Gubbrakan, N-Whip och Matterhorn kvar i all sin prakt.

Kabinbanan – Nej, kabinbanan kommer inte att vara öppen för cyklister i sommar, däremot för vandrare. Cyklister får istället åka i VM8:an och Gondolen för att ta sig till toppen.

Öppettider – Åre Bike Park öppnar för säsongen 3 juni och stänger 2 oktober.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

Inga kommentarer