Cykeltest: Trek Slash

Datum:
08 juni 2021 18:05

Vi har testcyklat Treks långslagiga, uppdaterade modell Slash. Inte helt otippad konstaterar vi att det är en stabil och pålitlig 29″ enduro som gillar fart och nerförsbackar. Slash fick en uppdatering till 2021 med bland annat 10 mm extra slaglängd, flackare och längre geometri, samt ett lönfack i underröret.  

När jag blev tillfrågad om jag ville tillbringa ett par veckor med Slash, såg jag framför mig hur jag skulle lyssna på rock med skrikiga gitarrsolon, dricka öl och röka på sunkiga källar-hak med drinkkladdiga golv och head-banga framför distande konserthögtalare. Så blev det icke. Det blev ett par veckor tillsammans med sportiga och farttörstande cykelkusinen Trek Slash.

Anders Wingqvist/HappyrideTest av Treks enduro-modell Slash.

Tillverkaren Treks tolkning av Slash

Modellen Slash har funnit i Treks stall ett tag. Till 2021 har den fått ett gäng uppdateringar. Något längre slaglängd +10 mm, längre och flackare geometri samt det extra utrymmet inuti ramen där du exempelvis kan knö ner slang, patron och en chokladbit.

Trek själva beskriver linjen med modellen Slash så här: ”Slash är en långslagig MTB byggd för bergscykling, tävlingar mot klockan längs utmanande endurolinjer eller bara för att trixa runt och ha skoj i terrängen. Den kan väljas med kolfiber- eller aluminiumram och båda har kraftig dämpning med 160/170 mm slaglängd, endurogeometri samt snabbrullande 29-tumshjul med fokus på hastighet och stabilitet. ”

Anders Wingqvist/HappyrideSlash har motsvarande 160 mm slaglängd bak med en FOX DPX2-dämpare. Framtill sitter en 170 mm FOX Rhythm 36 Float EVOL-gaffel med GRIP-dämpare.

Och modellen Slash 9.7 som jag har testat mer specifikt: ”Slash 9.7 kombinerar snabbrullande 29″-hjul med lång slaglängd till en farthungrig cykel som är lika perfekt för grymma stigar som endurolopp. En ram helt i kolfiber, ett grymt dämpningspaket och solida komponentspecifikationer gör att du får en suveränt kompetent cykel som dessutom är löjligt prisvärd.”
Det Trek vill förmedla verkar vara att det är en cykel som passar till allt (som skribenten förväxlar med MTB cykling). Men hur är det egentligen med detta?

Intryck och komponenter på Trek Slash

Cykeln känns vid första intrycket väldigt stor och lång, hjulbasen är 1242-1243 mm (beroende på om man kör den i högt eller lågt läge på mino link) och utrustad med 29” hjul. Den biffiga kolfiberramen i den kaxiga brandgula färgen ger ett exklusivt och maffigt intryck och jag märker när jag baxar in och ur cykeln ur garaget att dörröppningen känns lite trängre än vanligt.

Ramgeometrin ger en väldigt snäll och följsam styrning och vid kroppsviktsbelastning ett lågt vev-parti som ger bra balans. Under drickflaskehållaren finns ett stort utrymme för verktyg och reservdelar. Frågan är dock om man vill lägga mer vikt på den redan tunga cykeln som väger ca 15kg redan?

Anders Wingqvist/HappyrideI den tämligen biffiga kolfiberramen underrör finns ett hålrum under drickhållaren, perfekt att stuva ner verktyg och/eller snacks.

I botten på ramen, över vevpartiet där underröret möter sadelröret, sitter bakdämparen fäst i en försänkning av ramen. I den skål som formats där det finns risk för att småstenar kan fastna eller vatten/lera bli stående. Jag är inte helt övertygad om den designlösningen.

Anders Wingqvist/HappyrideRegniga och leriga dagar…
Anders Wingqvist/Happyride…lägger sig smuts och vatten i skålen under dämparen.

Styrhuvudet är utrustat med Knock Block vilket innebär att styret inte kan snurra runt vilket ska skydda mot skador på kablage och slangar. Detta gillar jag verkligen det ger samma känsla som med dubbla styrkronor och bidrar till den maffiga känslan.

Ramen på Trek Slash är skyddad med plastpaneler på utsatta områden vilket känns extra bra då det är en kolfiberram. Underröret är skyddat hela vägen från styrkronan ner till vevlagret.

Anders Wingqvist/HappyrideRamen har ett plastskydd som täcker hela underröret från vevlager upp till styrkrona.

Bakvagnen går att justera mellan högt och lågt läge på två skruvar i länkaget uppe vid sadelröret, detta kallas i Treks värld för ”Mino link”. Lågt läge sänker helt enkelt bakpartiet lite.

Gaffel och dämpare är Fox Rhythm 36 med 170mm slag och Fox Performance DPX2 har gott om slag och alla de nödvändiga justeringsmöjligheterna. Jag är inte särskilt känslig när det kommer till dämpare, jag har svårt att känna skillnad på småjusteringar som jag gör på dämparna. Normalt blir det en grovjustering med snabb retur, något snabbare fram än bak och ganska hård dämpning.

Anders Wingqvist/Happyride170 mm slag framtill på en Fox Rhythm 36, Float. Däck framtill är Bontrager XR5 Team Issue, 2,6″ med aramidkant 120 tpi (threads per inch) redo för tubeless, baktill sitter Xr4-varianten som har något mindre aggressivt mönster.

I det här testet ställde vi in ”sag” med lufttrycket och ändrade returen, som var alldeles för långsam (i min mening) både fram och bak. Allt annat fick förbli oförändrat ”out of the box”. Efter att ha varit på väg över styret i ett lite ”skuttigt” parti fick jag dock sänka returen ett par snäpp på bakdämparen och därefter fungerade allt riktigt bra.

Fjädringen är väl tilltagen både på gaffel och dämpare och systemet klarar av att ta en hel del stryk. Under de veckor jag provkörde cykeln lyckades jag aldrig få känslan av att slå igenom. Varken i väl tilltagna drop eller på snabba knöliga downhill-partier. Jag såg dock på ringarna att jag hade använt hela slaget, vilket innebär att dämpare och gaffel gjort ett bra jobb. För övrigt tycker jag att gaffel och dämpare känns bättre ju mer man utmanar dem.

Anders Wingqvist/HappyrideStabil cykel med stabil fjädring enligt testaren.

Växlar och växelreglage är SRAM NX Eagle, 12-växlat (11-50) med 34T framklinga. Min gissning är att ramgeometrin har tvingat fram den lilla framklingan. En mindre klinga ger bättre markfrigång på en lång cykel. Men jag hade hellre sett en större klinga skyddad av en bash-guard. Högsta växeln räcker inte alls till för snabba utförslöpor och de tre lättaste växlarna är på tok för lätta för att det ska finnas någon praktisk användning av dem. Går det så långsamt så har man inte styrfart och /eller det går fortare att leda cykeln. Nu har jag visserligen inte använt cykeln i Alperna där det i Enduro sammanhang kanske kan finnas ett värde med den här utväxlings-setupen? Men i praktiken ger detta en 9-växlad cykel som saknar växel för branta och snabba partier.

Anders Wingqvist/HappyrideFramklingan är liten 34T, och största klingan bak 50T = onödigt lättrampat.

Cykeln är såklart försedd men en dropper post, TranzX JD-YSP39 som har 150 mm slaglängd (i de större sorlekarna L och XL kommer en 170 mm dropper). Distinkt och lagom snabb, men den hade kunnat vara 170 mm även i teststorleken ML för att passa mig idealiskt. Jag vill gärna ha sadeln så lågt som möjligt i DH sektioner, gärna lägsta läget, men behöver höja stolpen i ramen för att få en bra sittställning vilket såklart innebär att sadelstolpen sticker upp lite ur ramen. Men en dag i bike parken så skippar jag gärna sittkomforten i toppositionen och drar ner sadelstolpen i botten.

Anders Wingqvist/HappyrideStort omfång på dropper ger mer utrymme.

En annan detalj jag lägger märke till är handtagen. På cykeln sitter Bontrager XR Trail Pro lock-on handtag. Dessa är till skillnad från allt annat på cykeln alldeles för små. Jag gör mig illa i händerna flera gånger på handtagen. Själva gummigreppet på handtaget är för kort vilket innebär att händerna hamnar på de hårda aluminium-beslagen som sitter i både innerkant och ytterkant på handtaget.

Däcken på cykeln är Bontrager XR4 Team Issue bak och XR5 fram, och jag som är en inbiten Maxxis anhängare blir glatt överraskad över dessa däck. De ger bra grepp på såväl torrt som vått underlag. Jag upplever greppet som mycket distinkt och precist, men ändå välbalanserat utan överraskningar som det kan innebära om man har väldigt bra grepp ända fram till det släpper. Man blir förvarnad i tid och hinner släppa lite på bromsen för att återfå kontrollen.

Anders Wingqvist/HappyrideBontrager XR5 och XR4 levererar bra grepp i testet.

Bromsarna är exakta och ger riktigt bra nyp. Sram Code har fyrolvsok och är utvecklade för Downhill och tunga elcyklar som kräver mycket bromskraft. Fram och bak sitter 180 mm skivor.

Anders Wingqvist/Happyride180 mm bromsskivor och fyrkolvsok ger bra bromskraft.

Det rekommenderade priset på Slash årsmodell 2021 med specifikationen 9.7 är i skrivande stund 53 499 kronor. Slash finns i aluminiumversioner också, Slash 7 och 8, där den billigaste kostar 36 499 kronor. Värstingspecifikationerna är Slash 9.9 med Shimano XTR och Sram X01 Eagel och dessa gräver rejäla hål i plånboken då priset är 102 999 – 116 199 kronor.

Hur är då cykeln att cykla på?

Som tidigare nämnts så är det en stor och lång cykel. Jag har till stor del använt Hemmaskogen (skogen som fått namnet av att den ligger just hemma) som testcenter för Slash. Skogen består till stor del av småväxt ekskog och blandskog. Mycket klippor och hällar samt en hel del rötter och surhål. Lite av allt alltså, utom kanske långa släta stigar med packad jord i barrskogs-allé. Det finns gott om stig-val och svårighetsgraderna är varierade. Jag har cyklat i både vårsol och vår-regn för att kunna skapa mig en så bra bild som möjligt.

Anders Wingqvist/HappyridePushbike tillbaka upp för att åka en teknisk sektion igen.

Att ge sig ut i skogen för lite blandad MTB cykling på Slash, fungerar alldeles utmärkt. Cykeln är snäll och följsam och de stora hjulen slätar ut stigen så gott det bara går. Man sitter där och trampar eller rullar nerför någon backe helt händelselöst. Det blir inte särskilt lekfullt och cykeln inbjuder inte till mer kreativ åkning. Dämparna funkar bra till lite slentrian-cykling, man märker knappt av dem. Men när man trycker på lite i en stökig utförsbacke vaknar cykeln till liv under korta ögonblick. Man anar att det finns resurser ”där inne” som jag inte riktigt når fram till. Kanske för att storleken ställer till det lite för mig. Jag är inkörd på 27,5” och kan inte riktigt vänja mig med att cykeln är lite längre och trögare.

Anders Wingqvist/HappyrideSekunden före röven (ännu en gång) drar i bakhjulet.

Jag får ofta in bakhjulet i rumpan i branta partier. Det breda styret passar inte mellan de vanliga träden där man bukar åka och tighta kurvor känns mer som återvändsgränder. De stora tunga hjulen gör att jag inte riktigt kommer över stockar och nerfallna träd som jag normat bunny hoppar.

Anders Wingqvist/HappyrideSlash trivs, föga förvånande, allra bäst med mycket fart och nerför.

Men vi plockade med oss Slash till Vallåsen för en hel dags misshandel (för cyklarna, rekreation för oss cyklister). Och här händer det något. Cykeln känns fortfarande lite för lång för tighta switchbacks, och knixiga downhill partier. Men på flowiga partier med berms, woops och stora hopp kommer cykeln till sin rätt. Det känns enkelt att hitta bra linjer och cykeln är väldigt förlåtande om man misslyckas med det. Känslan är ”tusan! jag kan ju åka precis hur fort som helst!” och det stämmer. Man kan åka precis hur fort som helst, ända tills man inte kan det längre. Men cykeln klarar även av crasher rätt bra. Styrstoppet och de stora hjulen tillsammans med skyddspanelerna skyddar effektivt mot allvarliga skador på cykeln.

Anders Wingqvist/HappyrideDen långa hjulbasen på Slash gör den stabil men lite trög.

I bikeparken känns det verkligen som om Slash har hittat hem. Jag älskar att hoppa stort med den (så stort de nu blir i Vallåsen). Cykeln ligger naturligt väldigt bra och stabilt i luften och dämparen ger precis så lagom mycket tryck i kicken som behövs. Om jag får gissa så tror jag att Slash helst av allt skulle vilja åka på semester till A-Line i Whistler i Canada.

Anders Wingqvist/HappyrideÄr du sugen på en Trek som ska gå mest på stig så kika på Fuel EX istället för Slash.

Vem är cykeltestaren, aka en sällsamt biografisk Epilog

Jag är en snart vuxen man med ett stort rörelsebehov. Jag har cyklat MTB i 30 år och av någon outgrundlig anledning blir jag aldrig riktigt färdig med det. Kanske för att sporten utvecklas och breddas hela tiden. Från att ha varit MTB rätt och slätt och där, downhill var en kategori med samma cykel men med dämpare fram, till att som nu innefatta XC, DH, 4X, BMX, Dirt, Slope, Enduro, Cyclo Cross, Street och Trail där samtliga kategorier kräver olika cyklar.

Anders Wingqvist/HappyrideCykeltestaren peppad på en lunchtur en klar och kall höstdag 2020.

Jag har säkert fel på några kategorier och har kanske glömt några. Men i alla fall, det finns alltid något intressant att prova på i något av MTB benen. Just nu cyklar jag mest i Göteborg med omnejd på en 27,5” Enduro cykel. Jag motiveras av teknisk cykling som bjuder på lite tuggmotstånd, men njuter också av långtur på helgen om tillfälle ges. Jag är 176 cm lång och väger 74 kg utan den kringutrustning som numer krävs för att fullfölja ett cykelpass.

Anders Wingqvist/HappyrideSlash gillar gravitation.
Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

Inga kommentarer