Drönarbaserad cykelbelysning testas i Skara

Datum:
25 november 2021 10:05

Forskningsprojektet ”Skara skyddsängel” ska utveckla och testa drönarbaserade lösningar för cykelbelysning i Skara kommun. Genom projektet hoppas forskarna få fler att välja cykeln även under vintern när det är som mörkast i Sverige. Högskolan i Skövde leder arbetet med användarstudier.

Under vintern är det mörkt i Sverige, väldigt mörkt. Trots att det finns många bra cykelvägar kan ljuset vara ett problem. Installation och underhåll av belysningssystem är dyrt och det är inte alltid möjligt att ha bra ljusförhållanden på alla cykelvägar, särskilt inte utanför tätorterna:
– Detta är såklart inte bara ett problem i Skara utan en vanlig utmaning i hela Norden. Vi behöver hitta mer kostnadseffektiva lösningar som kan ge liknande ljusupplevelser som i städerna. Vi är måna om att undersöka alternativa lösningar för att stödja ett aktivt resande även under den långa, mörka vintern, säger Maria Nordström, utvecklingsledare i Skara kommun.

Skara kommunMaria Nordström, utvecklingsledare i Skara kommun.

Belysning on-demand med drönare

Mörkret gör att många väljer att ställa bort cykeln under vinterhalvåret trots att de egentligen föredrar att cykla så mycket som möjligt. Det i sin tur gör att de positiva hälsoeffekterna och det klimatneutrala resandet uteblir.

Det är vad projektet som går under namnet ”Skara skyddsängel” ska råda bot på. I stället för att investera i fast belysning ska drönare stå för en flexibel lösning.

Skara SkyddsängelVia en app ska cyklisten aktivera den flygande cykelbelysningen i form av drönare.

I projektet som koordineras av Sveriges forskningsinstitut RISE och genomförs i samarbete med Högskolan i Skövde, Jönköping University och Skara kommun tar forskarna sikte på utmaningarna som mörkret innebär. Med stöd av den ökade digitaliseringen och automatiseringen ska de utveckla drönarbaserade infrastrukturtjänster on-demand för att förbättra säkerhet, komfort och öka viljan till att ta cykeln även när det är mörkt på landsbygden. Projektet kommer att utföra studier och testa sina lösningar tillsammans med invånare i Skara och utgå från två cykelvägar i kommunen.

Men hur går det till då?

Cyklisten ska kunna sätta igång drönaren via en app, och sedan ska denna flyga snett bakom cyklisten och lysa upp vägen så länge detta behövs:
– När jag hörde det nämnas första gången tänkte jag ”det här är helt crazy”. Det är lite science fiction. Men ju mer man gick in i det och förstod hur tekniken kan öppna upp för möjligheter för en liten kommun som Skara ändå är, så började vi se fördelarna i att testa det här, säger Maria Nordström, projektledare på Skara kommun till Dagens Nyheter.

Medborgardialog och användarstudier i centrum

Högskolan SkövdeHenrik Svensson som är lektor i informationsteknologi vid Högskolan i Skövde

Genom att utgå från cyklisternas behov ska projektet arbeta för att utforma lösningar som är accepterade av de som ska använda tjänsten och är möjliga att genomföras praktiskt. Förutom belysning kan systemet även komma att inkludera tjänster som kollisionsvarningar och fjärrassistans. Experiment kommer att utformas ur perspektivet att alla ska kunna använda lösningen för att skapa tillgänglig och inkluderande infrastruktur. Medborgardialog och användarstudier kommer därför vara en betydande del av projektet:
– Vi slår samman våra kompetenser från två lärosäten, Skara kommun och RISE för att studera hur cyklister färdas för att designa lösningar med människan i centrum, säger Henrik Svensson som är lektor i informationsteknologi vid Högskolan i Skövde och den som leder användarstudierna.

Pågår fram till hösten 2023

Projektet pågår fram till hösten 2023 och finansieras av Vinnova för att stödja beteendeförändringar mot aktiv, klimatneutral och hälsosam mobilitet.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

d_anders 2021-11-26

Satsa pengar på att ta bort farliga hinder, underhålla asfalten, bygga bort farliga kurvor osv på cykelvägarna istället. Nästan vilken liten skitväg som helst är överlägsen den genomsnittliga cykelvägen om man undviker de yttersta decimetrarna....

Makten 2021-11-26

Det är klart att det går att jämföra; det handlar bara om att kraven är olika för att hastigheterna är olika. Men jag tror ju ingen bilist skulle nöja sig med ett cykellyse när de kör i 25-40 km/t i mörker. Eller vad tror du? Jag cyklar i mörker me...

n3wton 2021-11-26

Man missförstår väl lite med flit till mans då kanske. Som jag skrev innan cyklar jag väldigt mycket i mörker, ofta så fort jag kan, på halvstökiga småvägar. Både innan, under och efter arbetstid. Det går inte att jämföra med bilar som kör i 110 km...

Makten 2021-11-26

Nu missförstår du nog med flit. Jag vill se så bra som möjligt, vilket inte innebär att det behöver vara dagsljus. Det ljusflöde man får ur en femhundrakronorslampa för skogsbruk är utmärkt, och dubblar man det priset borde det inte vara några som h...

HåkanC 2021-11-26

Då förstår jag att du är nöjd. Som jag skrev ovan Det är stor skillnad mellan Edelux och Edelux II Philips Saferide har i original en testad upplysningssträcka på ~70m, https://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/verlichting/koplampen_accu_afkapping...

n3wton 2021-11-26

Du menar att du vill ha en lampa som lyser upp tillräckligt mycket för att du ska kunna se omgivningarna ordentligt när det är mörkt? Då förstår jag att utbudet är lite skralt... En bil har lampor för att den ska vara säker att framföra. Vill man s...

CCS 2021-11-26

Håller med. Eller likaså jämfört med moped. Jag hade stor glädje av hel- och halvljus på Puch Dakotan på landsvägarna på 80-talet, trots att man bara puttrade fram i 30-40 knyck... 😊

Makten 2021-11-26

Öhm, det är inte trevligt att se lite av omgivningen tycker du? Med en avbländad cykellampa ser man ju inte ett jota bortanför ljuskäglan, 20-30 meter framför cykeln. Det räcker för att det ska vara rätt obehagligt att hålla över 30 knyck tycker jag...

nisseson 2021-11-26

Check. Min (Lezyne Pro 80) tycker jag räcker gott och väl för mig, och en Cateye 70.1 som jag provat verkar göra detsamma. Men featuren "ännu starkare, och utan Stvzo" på samma knapp vid tummen på styret som jag har på Lezynen skulle inte suttit fel...

Bengt-re 2021-11-26

Lyser inte små söta kärnvapen upp som solen? 525728