Elcykel-komponenter från Shimano

Datum:
18 juni 2010 21:28

El-assisterade cyklar är den cykelkategori som för närvarande växer snabbast. Shimano vill vara med på tåget och lanserar nu komponenter för e-bikes.

Text: Anders Jansson (aj@happymtb.org) Foto: Shimano

Elcykel-boomen har slagit till med full kraft. Från att ha varit stort i Asien har det nu fått rejält fäste i Europa. Det märks om inte annat på de stora cykelmässorna där cyklar med hjälpmotorer tar allt större plats bland montrarna.

Det finns en uppsjö av tillverkare av elcyklar, motorer och batterier. De allra flesta är dock mer eller mindre okända bland vanliga cykelkonsumenter. För elcyklar har av många ansets lite udda och inget de lagt större notis om.

Men nu börjar även stora mer kända cykeltillverkare att få upp ögonen och bli intresserade av marknaden för elcyklar. För en tid sedan presenterades ett elcykel-samarbete mellan elektronikjätten Bosch och cykeltillverkaren Cannondale.

Nu är det alltså även dags för Shimano att ge sig in i leken.

Shimano STEPS

Som komponenttillverkare har Shimano resurser och möjlighet att kunna erbjuda en e-bike lösning som inkluderar inte bara själva elmotorn utan även reglage, bromsar, växlar etc.

Denna kompletta lösning har av Shimano fått namnet STEPS – Shimano Total Electric Power System. Systemet är enligt Shimano framtaget för att vara användarvänligt och ge el-cykeln känslan och uppträdande av en normal cykel.

Elmotorn är avsedd för framhjulsmontage. Motortekniken som används är borstlös med planetväxellåda. Motorn är anpassad till det regelverk som gäller för elcyklar. Det vill säga maximal motoreffekt 250 watt, el-assistansen får bara ges upp till 25 km/h samt att elmotorn endast får gå då cyklisten trampar. Ingen externt gasreglage får användas.

För att kontrollera att användaren trampar används ett vevlager med inbyggd sensor som känner av vevarmarnas rörelse.

Motorn har inbyggd bromskraftsregenerering som innebär att motorn fungerar som generator och laddar batteriet då användaren bromsar. Systemet går att använda som motorbroms i långa nerförsbackar för att hålla nere hastigheten utan att de traditionella mekaniska bromsarna behöver användas.

STEPS går att kombinera med flera olika växelalternativ, både Nexus-navväxel och utanpåliggande växelsystem.

Det mest avancerade alternativet är det 8-växlade växelnavet SGS-E500 som har elektriskt styrda växlar. Växelnavet samverkar med övriga systemet och använder sig av vevlagersensorn för att optimera växlingarna. Navet är anpassat för V-bromsar eller rullbroms.

Elväxlarna styrs med speciella broms-växelreglage med inbyggda växelknappar. På reglagen finns dessutom knappar som sköter systemets olika funktioner som effektläge, nivå av bromsregenerering, belysning med mera. Bromshandtaget är ett gediget 4-fingershandtag.

Centrum för systemet är cykeldatorn. Där visas förutom de vanliga cykeldatorfunktionerna även växelläge, batterikapacitet, effektläge etc. Datorn har bakgrundsbelysning och snabbfäste för att enkelt kunna plockas av. Systemet innehåller ett diagnossystem som via PC kan läsas av cykelhandlare och cykeltillverkare.

Elkablarna som länkar samman de olika komponenterna har smala kopplingskontakter för att passa ramar avsedda för intern kabeldragning.

Den elektronik som behövs för STEPS sitter helt integrerad i komponenterna och kräver inga externa elektroniklådor som hos Shimanos elektriska landsvägsväxlar Di2. Systemet strömförsörjs av batteriet som driver elmotorn.

Batteriet är avsett att monteras vid pakethållaren. Batteriet har Li-Ion-teknik och väger 2,7 kg. Kapaciteten är 24 V 4,0 Ah. Batteriet uppges räcka till cirka 40 km cykling i normalläge och cirka 60 km i ECO-läge.

Batteriboxen är låsbar och går att plocka bort för att laddas på annan plats. Laddtiden från tomt till fullt uppges vara en timme. Batteriet kan laddas 3000 gånger. Används det och laddas varje dag så beräknas det alltså hålla i över åtta år.

Batteriboxen har inbyggt bakljus. Till systemet hör även en 2,4 W LED framlykta. Belysning av/på styrs med knapp på broms/växelreglaget.

Enligt Shimano så är STEPS helt vattentätt och sägs fungera i temperaturer från -10 till +50 grader Celsius. Det borde borga för användning även i nordiska förhållanden. Batterikapaciteten och därmed räckvidden minskar dock när temperaturen sjunker.

STEPS premiärvisas i samband med Eurobike 1-4 september. Systemet väntas sedan finnas på marknaden från december 2010.

Priser och vikter är i dagsläget ej kända.

Kommentera och diskutera

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.