Testa nya forumet på Happyride

JohanA

Administrator
Det är dags för forumet på Happyride att uppgraderas. Den nuvarande programvaran har slutat utvecklas för länge sedan så det är dags för en ny programvara som utvecklas och som täpper till eventuella säkerhetsluckor.

Så redan nu kan ni testa forumet innan den riktiga lansering:

--- Testperioden är slut ---

För att sen logga in på själva forumet behöver ni registrera er som användare.

- Medlemsprofiler är inte konverterade. När den riktiga flytten sker behöver man inte registrera sig på nytt (din gamla användare gäller).
- Några få trådar är konverterade, det står Guest under medlemmarna som skrivit eftersom medlemsprofilerna inte kopierats över.
- Alla färgteman är inte på plats ännu, men det kommer vid lansering (Ja Brunt tema kommer). Det finns standard och "Dark". Ni ändrar det i footern.
- Alla inlägg som skrivs på testforumet kommer att tas bort vid lansering.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Ska kolla mer ikväll men spontant har jag samma invändning som när den nuvarande designen testades: det är på tok för låg täthet på sidan i mobilen och för mycket scrollande. Avatarer mellan inläggen som tar plats och radavstånd som inte ser ut att stämma.

GoranS

Aktiv medlem
Bra att det uppgraderas! Ett par spontana synpunkter:

Håller med Rattnalle om att glesheten inte är så tilltalande. Personligen är jag ingen avatar-fantast. Tycker nick i text är mer informativt och att en avatar inte tillför något mer än lite "informationsbrus".

Såg att sökfunktionen hade en undre gräns för datum. Kan tänka mig trådarkeologiska scenarion när man snarare vill filtrera bort moderna trådar.

Rattnalle

Aktiv medlem
När det gäller läsbar text är väl för övrigt den bästa referensen som inte förstörts av modenycker en klassisk dagstidning i pappersformat.

JohanA

Administrator
Rattnalle sa:
Ska kolla mer ikväll men spontant har jag samma invändning som när den nuvarande designen testades: det är på tok för låg täthet på sidan i mobilen och för mycket scrollande. Avatarer mellan inläggen som tar plats och radavstånd som inte ser ut att stämma.
Saker går att trycka ihop =)
Avatarerna går att stänga av om man är inloggad. (Ditt konto -> Inställningar)
Tänkte du på avståndet mellan rad 2 och 3? hoppas det för nu justerade jag det. (Tema: Standard, tror jag gör ändringarna först där och kopierar sen över till andra teman)
Från:
Skarmavbild2020-01-09kl.10.50.03.png

Till:
Skarmavbild2020-01-09kl.10.51.05.png

roskai

Aktiv medlem
Tycker det ser trevligt ut. En fördel med Happy som det är idag är ju att det är ganska minimalistiskt, utan profilbilder etc. Vill man ändra på det? Jag menar, finns det någon fördel med att hela tiden visa sin profil? Behövs poängsystem när man hovrar över profilen?

Bara några spontana tankar, ska skapa en egen profil och testa när jag har lite mer tid! :)

Rattnalle

Aktiv medlem
JohanA sa:
Rattnalle sa:
Saker går att trycka ihop =)
Avatarerna går att stänga av om man är inloggad. (Ditt konto -> Inställningar)
Tänkte du på avståndet mellan rad 2 och 3? hoppas det för nu justerade jag det. (Tema: Standard, tror jag gör ändringarna först där och kopierar sen över till andra teman)
Från:

Till:
Jag loggade inte in nu, kollar mer sen. Men min personliga åsikt är nog att funktionen avatar bör vara av som standard eller stängas av helt.

Ja det var nog det som motsvarar extra avstånd mellan stycken i Word jag reagerade på. I inläggstexten alltså.

JohanA

Administrator
GoranS sa:

Håller med Rattnalle om att glesheten inte är så tilltalande. Personligen är jag ingen avatar-fantast. Tycker nick i text är mer informativt och att en avatar inte tillför något mer än lite "informationsbrus".

Såg att sökfunktionen hade en undre gräns för datum. Kan tänka mig trådarkeologiska scenarion när man snarare vill filtrera bort moderna trådar.
Kul med synpunkter!
Ja att visa avatarer eller ej är säkert personligt så det kan man ställa in på sin medlemsprofil så hänger det med hela tiden. (Ditt konto -> Inställningar)
Att begränsa söket med en undre gräns finns tyvärr inte, tror inte det finns idag heller. Men kanske att det går att uppnå med google sökningen eller att man sorterar sökträffar efter datum och klickar sig bakåt i tiden.

dnleriksson

Aktiv medlem
etnica sa:
Sidan hoppar upp och ner när content laddas. Testat i safari på iOS.

Det beteendet är hemskt!
Forumet ser lika ut på freeride.se och det hoppar där med. KoS där får man alltid scrolla upp ett par annonser efter att ha tittat på en och backat. Chrome på Android.
Annars gillar jag det!

JohanA

Administrator
etnica sa:
Sidan hoppar upp och ner när content laddas. Testat i safari på iOS.

Det beteendet är hemskt!
Ja det är tråkigt. Chrome har fixat det där på desktop iaf, man får hoppas övriga webbläsare fixar det på sikt.
Den work-around som nuvarande forum har är att vi alltid visar något i banner utrymmet överst, oavsett om vi har någon annons eller ej (då visas rekommenderade artiklar istället). Kanske får köra med den lösningen här också.

JohanA

Administrator
Rattnalle sa:
Ja det var nog det som motsvarar extra avstånd mellan stycken i Word jag reagerade på. I inläggstexten alltså.
Tänker du på själv brödtexten inuti en forumtråd? Det är avståndet lite högre än nuvarande forum.
Kan göra några olika varianter om ni hittar någon favorit.

1)
Skarmavbild2020-01-09kl.11.13.52.png

2)
SkaÌrmavbild2020-01-09kl.11.14.23.png

3)
Skarmavbild2020-01-09kl.11.14.34.png

Att bifoga bilder i nya forumet har blivit betydligt bättre... =)

Sennsa

Medlem
Länken kraschar webbläsaren direkt. Testat med Firefox på iPhone. Första länken jag varit med om det tror jag, firefox bara stendog på en millisekund.

Edit:

Firefox Version 21.0 (16918) på iOS 13.3

Senast ändrad:

gsb

Aktiv medlem
Saknar "INLÄGGSLISTA"-länken
Klick på "NY" hoppar inte till första olästa inlägget/sidan i tråden

(FF72/Win10)

JohanA

Administrator
Sennsa sa:
Länken kraschar webbläsaren direkt. Testat med Firefox på iPhone. Första länken jag varit med om det tror jag, firefox bara stendog på en millisekund.

Edit:

Skumt. Testade att köra härifrån (precis samma versioner som du), Firefox hade lite problem med http auth inloggningen men efter några försök lyckades den spara inloggningsuppgifterna. Men sen klarade Firefox av sidan som vanligt.

GoranS

Aktiv medlem
JohanA sa:
GoranS sa:

Kul med synpunkter!
Ja att visa avatarer eller ej är säkert personligt så det kan man ställa in på sin medlemsprofil så hänger det med hela tiden. (Ditt konto -> Inställningar)
Att begränsa söket med en undre gräns finns tyvärr inte, tror inte det finns idag heller. Men kanske att det går att uppnå med google sökningen eller att man sorterar sökträffar efter datum och klickar sig bakåt i tiden.
Har jag alltså missuppfattat denna rutas funktion?

Skrmklipp.PNG

Trodde det var en undre gräns på datum vad det gällde de träffar man skulle få. Tidigare har ju undre gränser funnits men som fixerade värden i form av 30 dagar, 90 dagar eller ett år bakåt från nu. Övre gränser har jag dock aldrig sett och var det jag tänkte skulle vara trevligt. I någon mening kan man ju åstadkomma det genom att gå bak ytterligare en bit, sortera på datum och titta på resultatet. Är första träffen efter den önskade övre gränsen sänker man den undre gränsen ytterligare. Blir dock en iterativ process som man skulle slippa om funktionen fanns direkt.

gsb

Aktiv medlem
Om man bara läst typ 2 sidor i en flersidig tråd så blir hela tråden läst och man kommer till slutet när man klickar på "Gå till nytt"

zodah

Aktiv medlem
Hmm vad är detta

problem.PNG

ÄR det ngn slags begränsning för att inte kunna spamma med massa inlägg efter varandra?

Senast ändrad:

Sennsa

Medlem
JohanA sa:
Sennsa sa:

Edit:

Skumt. Testade att köra härifrån (precis samma versioner som du), Firefox hade lite problem med http auth inloggningen men efter några försök lyckades den spara inloggningsuppgifterna. Men sen klarade Firefox av sidan som vanligt.
Har provat några gånger till med samma resultat, men svårt att avgöra vad det slår på.. Om jag öppnar i incognitofönster så funkar det fint.

zodah

Aktiv medlem
Ok, testade igen, fick nu förlängd skamvrå till 25 s .

problem2.PNG

Felmeddelandet är väl sådär, förklarar inte speciellt mkt.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Eric W sa:
zodah sa:
Håller med ovanstående talare om avataren. Den är meningslös. Back to basic
+1.

Likes och annat trams under inlägget känns också riktigt plottrigt.
Hade ju vart tämligen trevligt om happy inte blev allt för facebookifierat.
Facebook känns ju väldigt ute. Instagram har ju tagit bort antalet likes på inlägg också för alla utom den som skrivit det själv.

zodah

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Eric W sa:
zodah sa:
Håller med ovanstående talare om avataren. Den är meningslös. Back to basic
+1.

Likes och annat trams under inlägget känns också riktigt plottrigt.
Hade ju vart tämligen trevligt om happy inte blev allt för facebookifierat.
Facebook känns ju väldigt ute. Instagram har ju tagit bort antalet likes på inlägg också för alla utom den som skrivit det själv.
Sedär, ngt som kidsen gör rätt : -) (gubbe)

mikipedia_

Aktiv medlem
Ser trevligt ut!
Jag röstar oxå för menyknappen på höger sida.

Går detå minska utrymmena mellan citeringar och sen mot nästa text? Känns som andra varit inne på att det blir mycket scrollande i onödan🤔

perzzon

Aktiv medlem
Borde väl rimligen gå att få till antingen någon permanent redirect eller att man skriver om i db'n. Givet att trådarna inte tilldelas random idn då...

mamme1

Aktiv medlem
gsb sa:
Spacekitty sa:
zodah sa:
Fjärdebrunn sa:
Färgtemat...
Orkar inte mer
Ja Brun/beige måste finnas. det är viktigt. (ja, på riktigt)
Men nu hade det varit bra att kunna trycka på en lajkknapp.
En [+1]-knapp?
En +42-knapp?

Ett välkommen ny funktion vore: Bank-IDsignering där det tydligt framgår att man måste ha gjort minst tio (10!) sökningar innan ny "vad är min cykel värd" eller köprådstråd startas!

JohanA

Administrator
pbeijer sa:
+1 på inga avatarer, mindre luft mellan raderna och brunt tema.
Avatarer är en inställning, så det behöver man bara göra en gång.
Kollar på att komprimera innehållet. Här skulle jag dock vilja ha lite mer specifik feedback. Är det brödtexten? Är det listan med ny trådar? är det i mobilen/tablet/desktop?
Brunt tema är planerat, ska bara fixa till standardtemat först med den första feedbacken.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer