Testa nya forumet på Happyride

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Har testat lite på PC och telefonen. Kör med Chromium-baserad browser på båda.

På mobilen tyckte jag det var lite otydligt rent visuellt vart inlägget börjar. Eller lite rörigt mer kanske. Då det här Avatar-fältet upptar ganska mycket plats och är i grå färg. Medans inlägget är vitt. Det kanske skulle varit mer kontrast där. Har inte provat stänga av avatarer dock (om man nu ens kan göra det utan att regga sig).

På PC tyckte jag att det blev lite underligt när man justerade bredden på fönstret. Har man väldigt bred, typ fullskärm. Då är forumet centrerat (typ) i fönstret. Men om man justerar till lite smalare så hoppar det mot vänsterkanten och det blir världens luftspalt höger om. Se bifogad bild. Kanske det skulle fortsätta vara centrerat där.
Men om man fortsätter att smala ner så blir det ok igen när det upptar hela bredden.

2020-01-1012_11_15-Window.png

/edit: jaha, det är för det är en ruta där "Senaste Inlägg" som bara syns när man scrollat längst upp. Det var värst. Det är den som hoppar till när man smalar av mer. Lurt.

Senast ändrad:

perzzon

Aktiv medlem
Det kan fan inte vara lätt ett hitta något lämpligt att driva siten med när man har så mycket legacy funktioner man inte kan ta bort. Kudos!

GoranS

Aktiv medlem
erik h sa:
Ja.
Och snart får superintelligensen tag på det där.
Eller en totalitär regim.
Inte bra.
För att inte tala om vilka strålande deepfakes och chattbottar de skulle kunna bygga av oss utifrån det innehållet.
Med den utgångspunkten, vad är det som säger att det nya forumet inte med tiden bygger upp en likartad situation? Att tro att människor helt plötsligt skulle sluta posta tramsinlägg tror jag inte ett på.

Och för min del skulle en del av värdet med forumet gå förlorat om man skippade historiken. Denna tråd innehåller t.ex. en hel del länkar till information/inspiration som helt skulle försvinna vilket jag tycker skulle vara tråkigt. https://happyride.se/forum/read.php/1/3144698/page=1

erik h

Aktiv medlem
GoranS sa:
erik h sa:
Ja.
Inte bra.
För att inte tala om vilka strålande deepfakes och chattbottar de skulle kunna bygga av oss utifrån det innehållet.
Med den utgångspunkten, vad är det som säger att det nya forumet inte med tiden bygger upp en likartad situation? Att tro att människor helt plötsligt skulle sluta posta tramsinlägg tror jag inte ett på.

Och för min del skulle en del av värdet med forumet gå förlorat om man skippade historiken. Denna tråd innehåller t.ex. en hel del länkar till information/inspiration som helt skulle försvinna vilket jag tycker skulle vara tråkigt. https://happyride.se/forum/read.php/1/3144698/page=1
Men lite dags att ömsa skinn en gång per decennium eller så bara?
Har hört att det är så kidsen ser på det. Man får räkna med att byta identitet då och då.

GoranS

Aktiv medlem
erik h sa:
GoranS sa:
erik h sa:
Ja.
Inte bra.

Men lite dags att ömsa skinn en gång per decennium eller så bara?
Har hört att det är så kidsen ser på det. Man får räkna med att byta identitet då och då.
Att byta identitet kan jag väl göra även om jag inte ser den enorma fördelen och det leder till att man måste försöka skapa en mental uppslagstabell i huvudet mellan nick och verklig person på nytt.

Att slänga bort all samlad kunskap som finns på forumet tycker jag däremot vore direkt dumt. Visst finns det mkt trams där man allvarligt kan ifrågasätta värdet av att bevara det men det finns även en hel del bra information och någon sorts kollektiv historik som jag verkligen tror att forumet skulle förlora på att tappa.

Att jämföra happy med något forum för kidsen känns inte så relevant.

JohanA

Administrator
En massa små justeringar är gjorda på Standard-temat, bland annat:
- Mobil: Trådöversikten har gått från 3 till 2 rader
- I en tråd, minskat radavstånd i brödtext och mellan citatruta och brödtext.
- Under varje svar finns nu länken "Inläggslista"
- Användarnamn kan ha ett tecken
- Reflow problemet med våra banners är bättre
- Desktop: Trådöversikten har minskat i utrymme och rensat bort lite. Men det är fortfarande två rader, och lite högre rader än idag.

frause

Aktiv medlem
Det känns fortfarande alldeles för rörigt. Svårt att se vad som är information och vad som är "funktioner". Hjärnan filtrerar bort allt som en reklambanner.
Man kanske vänjer sig?

Det är fortfarande väldigt mycket scrollande. Jämför jag symaskinstråden ser jag tre inlägg på en skärm på gamla forumet och bara två på nya. (iPhone X). Går det ställa in tro?

poqa

Medlem
När jag trycker på inläggslista (i ett svar)
Så får jag upp en lista med inlägg från elcykelforumet också.
Kan man filtrera bort det?

pbeijer

Aktiv medlem
Varför står namn och tid på två ställen, både under rubriken och till höger?
happy.jpg

edit: det ena verkar vara trådstart och det andra när senaste skrevs. Dock står inte det någonstans som det gör i dagens forum.

Senast ändrad:

Octagon

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Ska kolla mer ikväll men spontant har jag samma invändning som när den nuvarande designen testades: det är på tok för låg täthet på sidan i mobilen och för mycket scrollande. Avatarer mellan inläggen som tar plats och radavstånd som inte ser ut att stämma.
+200. Det ser ut som det nya joxet dom försöker trycka ut på jobbet ("digitalisering"). Nuvarande layout är genialt enkel.

pirx

Medlem
JohanA sa:
...
En reflektion (som också gäller nuvarande forum).
Borde det inte heta trådlista egentligen?

Det är en lista på trådar ju (och en tråd består av inlägg). Eller?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Octagon sa:
Rattnalle sa:
Ska kolla mer ikväll men spontant har jag samma invändning som när den nuvarande designen testades: det är på tok för låg täthet på sidan i mobilen och för mycket scrollande. Avatarer mellan inläggen som tar plats och radavstånd som inte ser ut att stämma.
+200. Det ser ut som det nya joxet dom försöker trycka ut på jobbet ("digitalisering"). Nuvarande layout är genialt enkel.
+1999

pirx

Medlem
Sambal Oelek sa:
Octagon sa:
Rattnalle sa:
+1999
+2020

h.g.j

Aktiv medlem
Reaktionsbiten tycker jag är lite kul, spontant skulle jag hellre vilja ha ett snabbsökfält hellre än ett "snabb-ny-tråd-fält" längst upp på inläggslistan.

Annars bra!

s

Aktiv medlem
JohanA sa:
- Mobil: Trådöversikten har gått från 3 till 2 rader
- I en tråd, minskat radavstånd i brödtext och mellan citatruta och brödtext.
- Användarnamn kan ha ett tecken
- Reflow problemet med våra banners är bättre
- Desktop: Trådöversikten har minskat i utrymme och rensat bort lite. Men det är fortfarande två rader, och lite högre rader än idag.
💖

JohanA

Administrator
Senaste ändringar (på standard-temat):
- Döljer man avatarer ser trådöversikten ut ungefär som nuvarande
- Snabbrutan för nya trådar borttagen
- Möjligt att bifoga 30 mp bilder, som skalas ner till 2500 pixlar
- Rensat ikoner i editorn
- Länken "Inläggslista" heter numera Forum

clnr

Aktiv medlem
Inställningar för notiser: Går det att få knappar med "avmarkera alla" resp. "markera alla"? Blir massa klickande om man t ex ta bort alla förinställda val?

JohanA

Administrator
Tror tyvärr inte den funktionen finns. Men när du sparat dina val så behöver du inte göra om det, eller ja när vi flyttar på riktigt så måste du göra inställningen.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Kommer videolänkar blir inbäddade automatiskt!? Så man slipper skriva taggar själv. Vore ju smutt

Kanske också ett litet verktygsfält för formattering, så man lätt kan få fetstilt, understruket osv...

JohanA

Administrator
Videolänkar bäddas in automatiskt så det blir betydligt enklare att posta.

Ja verktygsfältet har de vanligaste funktioner.

Konstigt

Ny medlem
Snyggt med uppdatering, det var på tiden :)

Det är för svårt att hitta saker iom. att inte taggar/subforum används. Vore smidigt att ha ett eget subforum för köpråd. Enklare att söka och hitta gammalt och slippa se samma gamla frågor postas igen och igen.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Konstigt sa:
Det är för svårt att hitta saker iom. att inte taggar/subforum används. Vore smidigt att ha ett eget subforum för köpråd. Enklare att söka och hitta gammalt och slippa se samma gamla frågor postas igen och igen.
Nackdelen är att det inte skulle finnas några svar då eftersom ingen som inte behöver köpråd skulle gå in på underforumet. Det finns en god anledning till att aktiviteten här är god trots den allmänna forumdöden.

GoranS

Aktiv medlem
Är det korrekt uppfattat att kalendern kommer att vara opåverkad av uppgraderingen?

En sak jag skulle önska där vore att man kunde lägga in (klickbara) länkar i textfältet. Nu är man begränsad till en länk som man får bifoga i den speciella rutan för detta om jag fattat det rätt. Ibland skulle det vara trevligt att kunna ha mer än en länk, t.ex. till bana och till anmälan.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer