Bullitt Cargo Bike (en tråd om)

NLC

Aktiv medlem
Bullitt Cargo Bike (en tråd om)
En tråd för att diskutera om Bullitt lastcykel, tipsa om butiker och tillbehör + ANNAT. Visa gärna upp din hoj, skriv ännu hellre en rad eller två hur den är specad och vad du har den till. Nog finns det fler än jag här på forumet som rullar runt på "the fastest cargo bike in the world"?

Mer info:

Larry vs Harry: http://www.larryvsharry.com/ | Facebook | Instagram | Twitter

Butiker Sverige:
Chain of Wheels Sthlm - http://chainofwheels.com | Facebook
Bavabici (endast på beställning) - http://bavabici.com/ | Facebook | Instagram
Jary i Växjö - http://www.jary.se

Butiker utomlands:
Splendid Cycles (US) - http://www.splendidcycles.com
The Bullitt Bike (UK) - http://thebullittbike.wordpress.com
Cargobikes Factory (FR) - http://www.cargobikes-factory.fr

Bloggar:
The Bullitt Blog - http://bullitt.hortev.de
 
Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Bullitt Cargo Bike (en tråd om)
Börjar med min egen Bullitt Bluebird '71 som införskaffades i somras. Beställde ett ramkit direkt från Larry vs Harry, tog tåget över till Köpenhamn och byggde ihop på plats den av (mestadels) begagnade delar jag hade liggandes hemma. Jungfrufärden gick via färjan Helsingör/Helsingborg och tillbaka "him", en tur på ca 11 mil.

Färdigbyggd och klar för avfärd:
filename=IMG_9923.jpg


Färjan Hamlet över till Helsingborg
filename=IMG_9927.jpg


Cykel fick (tyvärr?) inte plats i soffan:
filename=IMG_9931.jpg


Torrvikten på min cykel ligger på ca 21 kilo (inklusive pedaler, stöd, flaskställ och lastplatta). I början använde jag spännremmar för att förankra last eller använda som provisoriska räcken på sidorna men det kändes lite budget så baserat på en ritning från Larry vs Harrys hemsida skruvades en egen prototyp till av konstruktionsplywood.

filename=DSC_1156-703500.jpg


Lådan gjorde jag ca 10 cm bredare än ramen i bakkant och 5 cm i framkant samt lätt V-formad för att se lite mindre "boxig" ut. Med denna får jag plats med ca 4-5 stora matkassar. Vikten på lådan blev ca 6 kilo.

Med låda, barn, matkassar, väskor etc så ökar ekipagets vikt raskt så det blir rätt bra träning för benen. Utväxlingen på 38T fram och 12-28 bak har räckt bra hittills. Fortare än 30-35 km/h går det nästan bara i nedförsbacke eller fin medvind så jag har ännu inte känt behov av en tyngre växel.

I ärlighetens namn cyklar jag aldrig särskilt fort med fullastad hoj, särskilt inte i stadstrafik. Det tar sin lilla tid att accelerera efter varje inbromsning och det är stiligare att glida. Med bara ett barn i så blir cykeln lagom tung för att köra en motionsrunda på 5-6 mil med lite högre tempo.

Till hösten/vintern så har jag monterat en navdynamodriven lampa som monterades ovanför gaffelkronan, skärmar kommer också sättas på inom kort. Hur det blir med dubbdäck har jag inte bestämt än, får se vad Skåne bjuder på för vintern i den här säsongen.
 

Akoa

Aktiv medlem
Bullitt Cargo Bike (en tråd om)
Tycker dessa är klart lockande men blir problem med förvaring i lägenhet. Cykeln får ju inte plats på gården.

Vad kostade ramkittet?
 

JLarsson

Aktiv medlem
Bullitt Cargo Bike (en tråd om)
En drömhoj, kör nu omkring med en kärra bakom och det är segt.

Du kör bara en broms? Spännande om den skulle haverera med fullt lass i nedförsbacke.
 

jonja

Aktiv medlem
Bullitt Cargo Bike (en tråd om)
För att vara en lastcykel så är den förvånansvärt snygg och sexig tycker jag. Förvånansvärt lätt i tomvikt också. Fast priserna sticker ju iväg på sån här typ av icke-massproduktion.
 

InlineOla

Aktiv medlem
Bullitt Cargo Bike (en tråd om)
Kul att se besten som ska vinterkränka mig:-)

Har du planer på en mer exklusiv låda? Känns som man borde kunna få ner vikten litegrann, 9mm ek- eller teakfanerad björkplywood eller nåt skulle göra den snygga hojjen rättvisa.

edit. 6mm är nog lite tunt...
 
Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Bullitt Cargo Bike (en tråd om)
Akoa skrev:
-------------------------------------------------------
> Tycker dessa är klart lockande men blir problem
> med förvaring i lägenhet. Cykeln får ju inte
> plats på gården.

Japp, man ställer den inte gärna över natten på gatan och med sin längd är den rätt besvärlig att ta uppför trappor, särskilt om de svänger. Jag har min i ett förråd så det är bara att rulla in och ur.

>
> Vad kostade ramkittet?

Ramkit gick på ca 11000 SEK plus lite mindre än en tusing för honeycombplattan.


JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> En drömhoj, kör nu omkring med en kärra bakom
> och det är segt.

Med flaket ser man ev. barn + ANNAT som man lastar i. Det känns också som att man har bättre koll (framåt) i trafiken än bakåt, är alltid rädd för att någon ska "trampa en på svansen" när man har vagn.

> Du kör bara en broms? Spännande om den skulle
> haverera med fullt lass i nedförsbacke.

Mmmm, en frambroms är på väg. Sen har jag hört att det finns de som kör Bullitt som brakeless fixie också... ;-)


jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> För att vara en lastcykel så är den
> förvånansvärt snygg och sexig tycker jag.
> Förvånansvärt lätt i tomvikt också. Fast
> priserna sticker ju iväg på sån här typ av
> icke-massproduktion.

Visst är den, man får många trånande blickar på stan ;-) Ang priset så tycker jag att jämfört med vad Christianiacyklar och liknande kostar så är det inte så mycket mer pengar, samtidigt som man får en mycket roligare cykel och inte bara en låda på hjul.
 

NLC

Aktiv medlem
Bullitt Cargo Bike (en tråd om)
InlineOla skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul att se besten som ska vinterkränka mig:-)
>
> Har du planer på en mer exklusiv låda? Känns
> som man borde kunna få ner vikten litegrann, 9mm
> ek- eller teakfanerad björkplywood eller nåt
> skulle göra den snygga hojjen rättvisa.
>
> edit. 6mm är nog lite tunt...

Japp, nu får du passa dig. En vanlig kommentar som yttrats några gånger av de omkörda är "har du elmotor på den där?", men nej det är ren muskelkraft. Men det är väl ingen cykel man sprätter i backar med direkt...

Jag har funderat lite det där med låda. Ett alternativ är att (bara) köra med sidopaneler, t.ex. i 9 mm marinplywood eller aluminium. Ett annat är att köpa något färdigt, t.ex. från http://www.splendidcycles.com/ fast då sticker nog priset iväg lite.

Det hade också varit najs med något låsbart fack/utrymme, som det är nu så får man bära med sig allt om man ska gå runt på stan (Lund/Malmö) och handla. Och vill man fredagshandla både mat och öl/vin/sprit så får man antingen släpa med sig kassarna på den andra inrättningen eller köra två gånger.


Jenny W skrev:
-------------------------------------------------------
> Den är grymt snygg. Ännu en cykel att skriva i
> vill-ha-listan

Tack Jenny :-) Det är inte svårt att motivera köpet, bara att räkna på alla onödigt korta bilresor man slipper.


larsaw skrev:
-------------------------------------------------------
> Så läcker! Men något jag inte fattar är
> varför sadelstolpen är delad? Eller ser jag fel
> :?
>

Tack Larsa :-)

Vet faktiskt inte varför sadelröret är delat. Det är rätt grovt redan från vevlagerhuset men jag gissar på att det är en (extra) förstärkning helt enkelt. Flaskställsbultarna är iaf till för att fästa sin egen "bill board", funderar på om man inte skulle ha en sån med ett snyggt motiv på.
 
Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Bullitt Cargo Bike (en tråd om)
copytag skrev:
-------------------------------------------------------
> elkit på den så behöver man ALDRIG en bil inte
> ens när man ska handla tusen ljus på ikea...

Jag vill ALDRIG handla på IKEA. Ever. Bil eller ej. ;-)
 

Jenny W

Aktiv medlem
Bullitt Cargo Bike (en tråd om)
NLC skrev:
-------------------------------------------------------

> > Den är grymt snygg. Ännu en cykel att skriva
> i
> > vill-ha-listan
>
> Tack Jenny :-) Det är inte svårt att motivera
> köpet, bara att räkna på alla onödigt korta
> bilresor man slipper.
>
>

Mmmjooo. Just nu kollar jag efter transportvagn till cykel. Blir budjetlösning i så fall
 

jpett

Ny medlem
Bullitt Cargo Bike (en tråd om)
här är min, har använt den till allt möjligt, otroligt praktiskt när man inte har bil, tror snart jag nästan tjänat in den i sparade bensinpengar. Det slår mig fortfarande vilken rolig cykel det är att köra fast jag haft den i mer än ett år, har tröttnat på färgen dock. (köp en svart!)

bullitlast9-1.jpg

bullitlast1-1.jpg

bullitlast4-1.jpg

IMG_0661-2.jpg
 
Senast ändrad:

jpett

Ny medlem
Bullitt Cargo Bike (en tråd om)
larsaw skrev:
-------------------------------------------------------
> Så läcker! Men något jag inte fattar är
> varför sadelstolpen är delad? Eller ser jag fel
> :?
>
>
> // Larsa


Det är för framväxeln, modellerna med navväxlar har vanligt rakt rör där.
 

NLC

Aktiv medlem
Bullitt Cargo Bike (en tråd om)
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför har ni inte bockstyre? Det måste bli ett
> bra vindfång med rakt styre. Finns det någon
> modell med Rohloff 14-nav?

Det finns de som byggt sina Bullitts med bockstyre, men om man vill ha hydrauliska skivbromsar så (och det vill man nog) så går det rätt snabbt upp i pris. Ett bockstyre borde dessutom "inkräkta" mer på lastutrymmet när man svänger jämfört med ett rakt styre men ffa är jag tveksam till att det skulle vara en avgörande skillnad när man har last på flaket givet de farter som lastcyklar normalt framflrs i. Men visst, ska man cykla fort med olastad hoj kanske det är ett alternativ. Själv har jag numer ett rakt XC-styre utan rise och kan hålla in mot mitten eller gå ner i "tempoställning" om det skulle behövas gasa på lite mer.

Det säljs vad jag vet ingen cykel med Rohloff 14-nav från hyllan, kanske går att fixa som ett custombygge.
 

NLC

Aktiv medlem
Bullitt Cargo Bike (en tråd om)
Stuvstaix skrev:
-------------------------------------------------------
> Wow, den skulle jag vilja ha XX1 på med minsta
> klingan. Vi ha, men har inte plats.

Varför skulle du inte få plats med XX1 på minsta klingan?





;-)
 

NLC

Aktiv medlem
Bullitt Cargo Bike (en tråd om)
jpett skrev:
-------------------------------------------------------
> här är min, har använt den till allt möjligt,
> otroligt praktiskt när man inte har bil, tror
> snart jag nästan tjänat in den i sparade
> bensinpengar. Det slår mig fortfarande vilken
> rolig cykel det är att köra fast jag haft den i
> mer än ett år, har tröttnat på färgen dock.
> (köp en svart!)
>

Najs! Tygelsjöstigen på sista bilden?
 

jpett

Ny medlem
Bullitt Cargo Bike (en tråd om)
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> jpett skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > här är min, har använt den till allt
> möjligt,
> > otroligt praktiskt när man inte har bil, tror
> > snart jag nästan tjänat in den i sparade
> > bensinpengar. Det slår mig fortfarande vilken
> > rolig cykel det är att köra fast jag haft den
> i
> > mer än ett år, har tröttnat på färgen
> dock.
> > (köp en svart!)
> >
>
> Najs! Tygelsjöstigen på sista bilden?


Yes! Det har blivit en del utflykter i sommar. Bra träning med ungen i lådan, det längsta jag kört med passagerare hittills är 7 mil o utan 13. Det blir jobbigt med vindfånget när det ska gå fortare o börjar bli långt, apropå bockstyre. O backarna mördar i längden. Tog förressten över den på öresundståget. Ifall man inte orkar cykla hem den via Helsingör.

Har också funderat en del på att lätta lådan, men det har aldrig kommit längre än till dagdrömmar om kolfiber o honeycomb. Saken är den att om lådan blir för svag är den värdelös, den behöver klara stora paket o liknande liggandes uppe på kanterna.
 

NLC

Aktiv medlem
Bullitt Cargo Bike (en tråd om)
jpett skrev:
-------------------------------------------------------
> NLC skrev:
> -----------------------------------------------------
> > jpett skrev:
> > ---------------------------------------------------
> > >
> > > här är min,
> > > [...]
> >
> > Najs! Tygelsjöstigen på sista bilden?
>
> Yes! Det har blivit en del utflykter i sommar. Bra
> träning med ungen i lådan, det längsta jag
> kört med passagerare hittills är 7 mil o utan
> 13. Det blir jobbigt med vindfånget när det ska
> gå fortare o börjar bli långt, apropå
> bockstyre. O backarna mördar i längden. Tog
> förressten över den på öresundståget. Ifall
> man inte orkar cykla hem den via Helsingör.
>
> Har också funderat en del på att lätta lådan,
> men det har aldrig kommit längre än till
> dagdrömmar om kolfiber o honeycomb. Saken är den
> att om lådan blir för svag är den värdelös,
> den behöver klara stora paket o liknande
> liggandes uppe på kanterna.

Jag drömmer om en framkåpa a'la road racing sent 60-tal framför lastramen, ev med hål för framhjulet men kanske bättre heltäckt och sidopaneler (vikbara så man kan ta stora paket nere på ramen). Byggt i kolfiber förstås.

Den extra tyngden tar ut sin rätt på längre turer, lite som att cykla med en fat suit. Men som sagt, det ger starka ben :-)
 

NLC

Aktiv medlem
Bullitt Cargo Bike (en tråd om)
Har nu loggat ca 100 mil med Bullitten nu och börjar få rätt bra kläm på hur den fungerar. Ibland är det nästan lite läskigt att gå tillbaka till en cykel med "vanlig" styrning, tyngdpunkt och hjulbas men muskelminnet kommer lyckligtvis rätt snabbt tillbaka.

Det positiva med cykeln är alla spontana, positiva och glada kommentarer jag får från dem man möter, unga som gamla. När man har parkerat kommer det ofta fram nån och vill snacka lite om cykeln. Håller man dessutom igen lite på tempot och visar hänsyn när man trampar så får man gott om plats även på smalare GC-vägar så det är nästan aldrig några problem där.

En stor nackdel är att cykelinfrastrukturen ofta är helt olämplig för lastcyklar; det är svårt att få plats i parkeringsställ, många cykelbanor har för tvära svängar vid trafikljus, korsningar och moppefällor, man når inte alltid tryckknappen för grönt utan att rulla ut halva cykeln i körbanan, etc.

Trottoarkanter av hög modell kan vara spännande att ta sig över eftersom man inte kan rycka upp (det lilla) framhjulet och eftersom cykeln är så pass lång måste man nästan gå rakt på dem, annars slår lätt framhjulet undan och det blir en vurpa. Likaså undviker man gärna att "hoppa" ned på vägen från en cykelbana som ligger en gatstenskant upp även om det skulle behövas för att ta sig in på en sidogata.

Men efter ett tag har man vant sig vid det med och vet vilka (cykel)vägar som är bra och vilka man bör undvika.
 

juliusjonzon

Aktiv medlem
Bullitt Cargo Bike (en tråd om)
Har just betalt handpenning på min, borde bli klar i början på nästa månad! Blev en mörkgrön, med dynamo med framlyse o bak som blir på även vid stopp!

Kunde ta lite gamla delar att bygga på (styre, pedaler, handtag) som gjorde att det blev "samma" pris och jag kunde lägga till dynamon!

Ända risken är väl att allt annat kommer kännas knäppt som vardagscykel=)

Nu går tankarna i roliga små utflykter, och fransk landsbygd!
 

juliusjonzon

Aktiv medlem
Bullitt Cargo Bike (en tråd om)
Var iväg och snackade med cykelaffären och den mörkgröna var slut hos bullitt, nu blir det en
Lizard King i en härligt lime/neon färg!

Blir kannoners, hoppas den kommer bara!
 

NLC

Aktiv medlem
Bullitt Cargo Bike (en tråd om)
Dagens tur till mataffären, hade fått plats med 4 stora kassar i lådan om det inte vore för blöjpaketen. Sen blev det en tur till 'apoteket' för att handla ale.
 

Bilagor

  • DSC_1526.jpg
    DSC_1526.jpg
    94.5 KB · Besök: 279

Snuten

Aktiv medlem
Bullitt Cargo Bike (en tråd om)
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Dagens tur till mataffären, hade fått plats med
> 4 stora kassar i lådan om det inte vore för
> blöjpaketen.

Pallar den inte en pakethållare också?
 

NLC

Aktiv medlem
Bullitt Cargo Bike (en tråd om)
@Snuten: Det ska nog gå med pakethållare bak också, har sett det på bild men inte provat själv. Tycker det räcker viktmässigt med att lasta fullt där fram... ;-)

@Miss Lycka: Kanske det, men å andra sidan har många här fortfarande "blöja" i byxan när de cukklar. För ett barn som nyss fyllt 1 år tror jag det är tämligen normalt att ännu inte vara torr.
 

HaraldN

Aktiv medlem
Bullitt Cargo Bike (en tråd om)
Ser ju riktigt smutt ut! Dock tycker jag mig se ett behov av nån sorts "lock" eller liknande för att täppa till under apoteksbesöket t.ex. Eller vid regn. Däremot otacksamt om det ska skjutsas barn också...
 

NLC

Aktiv medlem
Bullitt Cargo Bike (en tråd om)
Har funderat lite på lock till min låda, eller åtminstone ett enkelt kapell att dra över för att skydda mot regn och insyn men ändå rätt att ta bort om man ska köra barn + ANNAT. Finns också ett antal lådalternativ, bl.a. en aluminiumbox, att köpa direkt från Larry vs Harry (och återförsäljare).
 

Snuten

Aktiv medlem
Bullitt Cargo Bike (en tråd om)
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> @Snuten: Det ska nog gå med pakethållare bak
> också, har sett det på bild men inte provat
> själv. Tycker det räcker viktmässigt med att
> lasta fullt där fram... ;-)
>

Jag tänkte på skrymmande men lätta saker som just blöjor, men även toapapper, liggunderlag och annat.

Fast funderar också på en barnstol. Skulle det gå eller blir det överlast? Beror såklart på hur fet ungen är, en mellan tumme och pekfinger?
 

NLC

Aktiv medlem
Bullitt Cargo Bike (en tråd om)
Har försökt sätta på barnsits, men ramfästet till den jag har (Hamax Kiss) har för liten maxöppning för sadelrörets diameter. Pakethållare tror jag mer på, då får man ju dessutom ner tyngdpunkten på extralasten en hel del (precis som tanken är med flaket).

Eller så bygger jag helt enkelt en större & bredare låda att byta med när det behövs, har skissat lite på ett par vikbara flaksidor/lemmar.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer