Intervju: Ett snack med Tobias Jönsson om Singlespeed-VM

Datum:
13 januari 2006 01:13

För att stilla lite av den värsta nyfikenheten kring nyheten att SSWC kommer att gå av stapeln i Stockholm i år fångade HappyMTB in Tobias Jönsson och ställde några frågor.

tobias2 (Small).jpg

Tobias Jönsson på trivselstig

Varför Stockholm? Vad är det som du och Jocke Simonsson kan erbjuda som gör att Surlykillarna valde er till arrangörer?

-Först och främst är det väl för att vi lyckades göra ett trovärdigt intryck. Vi har ju gjort SSSM 2003 och 2004, och dom gillade idén med Tour de Retard. Men en annan sak som betydde mycket var att vi kan göra ett så bilfritt arrangemang som möjligt. Dom enda bilar som behövs är ju i princip arrangörsbilarna, ingen behöver ens skaffa en hyrbil för att ta sig från flygplatsen och det går utmärkt att cykla från innerstaden till tävlingsområdet, och banan är mestadels singletrack och knappt någon grusväg. Det är ganska unikt för en så pass stor stad som Stockholm. Dessutom var det Europas tur, Tyskarna arrangerade 2004 och Italienarna har EM i September.

På tal om det, vad blir det för bana?

-Banan blir kanon, men vi vill än så länge hålla den hemlig. Vi måste snacka med markägarna först och vi kommer att lägga ut spänger och jobba lite med sträckningen.

Men kom igen, alla fattar ju att det kommer att vara i Hellas!

-Jag har sett fram emot att få säga kommentaren ”No Comments”, så nu säger jag den äntligen: No Comments!

Jag tror vi måste klarlägga skillnaden mellan SSWC och XCWC lite, vad är det som skiljer det här från en vanlig internationell tävling?

– Till stor del deltagarna. Den enda licens vi begär är den som vi själva kommer att ge ut i samband med registreringen, det blir en ”license to drink beer during the race”. Sen är ju det här ändå VM, så vi kommer att kräva lite commitment av de som ställer upp. Det ska inte gå att ställa sig på startlinjen med en växlad cykel med tejpade reglage och tro att man får vara med. I såna fall klipper vi wirearna och monterar bort växlarna. Ska man vara med i VM får man anstränga sig lite.

License to drink beer, då måste ni ju ha en minimiålder på 18? Och hur blir det med ölsponsor?

– Ja, den som registrerar sig måste skriva under på att dom kör tävlingen på egen risk och att dom är över 18 år. Vi har inga försäkringar och tar inte ansvar för deltagarna. Vi hade aldrig fått det här arrangemanget om vi inte hade en ölsponsor, men vi har inte skrivit på kontraktet ännu så vi väntar med att tillkännage vårt bryggeri.

Registrering ja, det är ett intressant ämne. Tänker ni kvotera anmälningarna så att det inte blir för stor dominans från något visst land ?

-Vi kommer att kvotera. Exakt hur vi gör är inte bestämt ännu, men vi kommer åtminstone att behålla ett antal wildcards. Om det dyker upp ett sällskap från Kirgisistan dagen innan tävlingen så ska dom kunna vara med.

På senare år har ju Singlespeed gått lite från att vara en alternativrörelse till att bli mera mainstream, många XC-cyklister dumpar växlarna och kör lika snabbt i allafall. Hur ser du på det?

– Alla är välkomna till oss. Men den som vinner bör komma ihåg att tatueringen är ett krav. If you dont want the ink, dont win. Vi kommer att skriva in i registreringspappren att vinnaren medger att bli tatuerad av vår officiella tatuerare direkt efter tävlingen.

Var blir partyt, och kommer det att bli några andra arrangemang?

– Vi har tre förslag. Det finns inte så många ställen i Stockholm som tar in över 500 personer, som har en scen, som ligger centralt och som dessutom är tåliga nog att hålla för ett rejält party. Eftersom vi får många långväga gäster vill vi även erbjuda guidade turer dagarna efter arrangemanget, det handlar om att ge folk valuta för pengarna när dom reser så långt.

Det här blir ju stort. Hur har du tänkt lägga upp för myndigheterna att stan kommer att invaderas av 500 ölande cyklister nån gång i sommar?

– Det är VM, det är ju en magisk fras. Man måste ju inte berätta allt i förväg, men ett samarbete med trafikpolisen kommer att behövas. Tänk att få hela startfältet att åka kortege genom stan till tävlingsbanan med motorcykelpoliser längst fram!

Och slutligen, när blir det av?

– 18-20 Augusti. Då blir det party.

jocke (Small).jpg

Jocke är mer känd under namnet ”Newsboy”. Undrar varför?
tobias1 (Small).jpg

Ryktet säger att det blir 29er för Tobbe framledes
Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.