Eurobike 2008 – del 7

Datum:
12 september 2008 17:46

look448.jpg

Mer nyheter och bilder.

Text: Anders Jansson (aj@happymtb.org) Foto: Anders och Peter Jansson

 

Utvecklingen av nya cyklar och komponenter är en konstant pågående process. Men det var få revolutionerade innovationer på årets mässa. Det mesta handlar om finlir och förbättring av befintlig teknik.

 

Kolfiber är nuförtiden vardagsmat inom cykelbranschen och en ny kolfiberram väcker inte mycket uppståndelse oavsett vad det står för namn på ramen. Materialutvecklingens framsteg gör att även grövre Freeride och DH-cyklar nu får ramar i kolfiber.

 

Några tillverkare satsar stort på systemintegration och använder egna speciella dämpare, gafflar och lagerlösningar. Metoden gör att cyklarna kan optimeras utan hänsyn till standarder men innebär samtidigt att kunderna blir låsta och tvingas köpa märkets egna reservdelar i framtiden. Bra för tillverkaren men kanske dyrt för kunden.

 

Lagerdimensionerna sväller med BB30-vevlager och koniska 1,25"-1,5"-styrlager. Fler tillverkare övergår till Post Mount för skivbromsmontering. Sänkbara sadelstolpar kommer som standard på allt fler AM-inriktade cyklar.

 

Många är inte klara med sin prissättning inför 2009 men världens sug efter råvaror kommer kanske att innebära att cyklar och komponenter blir dyrare nästa säsong. Några tillverkare som vi pratade med kommer att behålla inarbetade prisnivåer på vissa modeller men tvingas gå ner en nivå på vissa komponenter för att klara detta.

 

Den stora nyheten från Scott var nya Genius. Den helt nydesignade ramen finns i aluminium och kolfiber. Bakdämparen Equalizer2 är Scotts egna fabrikat och har tre olika lägen 150 mm, 100 mm och lockout. scottgen30.jpg

 

LTD-modellen i kolfiber med en ramvikt på 2450 gram inkl dämpare väger strax över 10 kg och kostar ca 8500 EUR. På mässan visades en ännu lättare Genius upp. Utrustad med bland annat hydrauliska växlar från 5Rot, Clavicula-vevparti och 10-delad kassett. Vikt 8928 gram. Prislapp okänd.

scottgenlight.jpg

 

Scott Spark LTD utrustas med kolfiberfälgar och guldfärgade detaljer.scottsparkltd.jpg

 

Scott har tagit fram en så kallad ”Racing Collection” som innehåller fyra modeller Scale, Spark, Addict och Addict CX. Samtliga modeller har kolfiberramar med integrerad sadelstolpe och enhetlig lackering. Här Spark RC i något modifierat utförande.scottsparkrc1.jpg

 

Giants XC/långlopps-cykel Anthem får två centimeter längre slaglängd och har nu 100 mm. Anthem X som modellen heter får även ändrad placering av dämparen som numera sitter vertikalt monterad.giantanthem.jpg

 

Giants hardtail XTC Advanced får i SL-utförande en lättare uppdaterad ram. Ramvikt 1018 gram i storlek M.giantxtcadvsl.jpg

 

Giant Reign.giantreignx.jpg

 

Specialized har utvecklat en helt ny Epic. Ram i kolfiber med 100 mm fjädring. Bakdämparen får ändrad placering och sitter numera centralt placerad under överröret. Brain-teknologin sitter monterad vid bakaxeln och styr dämparen via en ”remote-slang”. Integrerat vevlager och 1,25"-1,5"-styrlager. Toppmodellerna får Specializeds egna 100 mm gaffel.specepic.jpg

 

SX kommer i en version för Slopestyle och 4X. Skillnaden mot normala SX-Trail är reducerad slaglängd från 160 till 100 mm.specsx.jpg

 

Enduro och Pitch.specpitch.jpg
Specialized är inte fega när det gäller färgsättning.specdemo.jpg

 

Specialized har även tagit fram en egen sänkbar sadelstolpe benämnd Command Post. Styrs via remote från styret och har två sänklägen 30 resp 100 mm sänkning. Hastigheten för sänkning/resning justeras efter eget önskemål via luftryck. För 30,9 mm sadelstolpsdiameter och väger ca 480 gram. Kommer som standard på 2009 års Enduro Pro och S-Works.

 

Cannondale Rush kolfiberram uppdateras ordentligt med större och plattare styrrör samt kortare och lättare baksving med förstärkta lagerinfästningar. BB30-vevparti från FSA.cannrush.jpg

 

Rize Carbon 2. Cannondales All-Mountain med 130 mm.cannrize.jpg

 

Moto 160 mm.cannmoto1.jpg

 

Simplon visade upp en ny All-Mountain-cykel. Modellen Dozer har VPP-länkage med 140 mm fjädringsväg. Ramen i kolfiber uppges väga ca 2380 gram.simplondozer.jpg

 

Canyon presenterade en helt ny kolfiber-hardtail, Grand Canyon CF Pro. Med integrerad wiredragning, asymmetriska sadelstag och sadelklämma med inbyggd smörjning.
canyongrand.jpg

canyongrand1.jpg

 

Direktmontering av bromsok, som även införs hos alla övriga nya Canyon mountainbikes. Gängorna har dessutom utrustats med kylflänsar för intern bortledning av värme från bromsoken.canyongrand2.jpg

 

Nerve är Canyons allt-i-allo-maskin. Finns i tre olika utföranden, MR med 100 mm, XC med 120 mm och AM med 140 mm. Modellerna uppdateras helt och får förändrad dämparkinematik med inriktning mot trampeffektivitet. Några AM-modeller kommer dessutom med Hammerschmidt-vevparti.canyonnerve.jpg

 

Lux-ramen lämnas oförändrad och modellerna uppdateras bara genom komponenterna och annan lackering. Noterbart är att samtliga Lux-modeller nu får plattformsdämpare. Toppmodellen Lux MR 9.0 LTD får kolfiberhjul från DT.canyonlux.jpg

 

Canyons aluminium-hardtail får helt ny design 2009. Storlekar och geometrier ändras. Ramen anpassas för 100 mm gaffel och får 69,5 graders styrvinkel. Styrröret blir koniskt 1.25”-1.5”. Intern wiredragning. 

Ghost AMR Plus Lector 7700 blir tack vare ram i kolfiber ca 500 gram lättare och landar nu på ca 12,1 kg.ghostamr1.jpg

 

Merida Trans Mission. Ser ut som en hydroformad aluminiumram men är tillverkad helt i kolfiber. 140 mm slaglängd och flytande bakbroms med länkage som överför bromskraften in i huvudramen.meridatrans.jpg

 

Liteville får tillökning i familjen. 901 är precis lika mångsidig som brorsan 301 och går att bestycka utefter användningsområde, allt från All-Mountain till DH. Olika dämparlängder ger olika fjädringsväg. 222 mm dämpare ger 170 mm fjädring och 240 mm dämpare ger 200 mm fjädring. Ramen tar gafflar mellan 160–200 mm. liteville901.jpg

 

Syntace X-10 / X-12 axelsystem ger möjlighet att använda 10 eller 12 mm axeldiameter.liteville9011.jpg

 

Focus Super Bud Extreme har ram i aluminium och baktriangel i kolfiber. Kedjestagen saknar länkage och fjädrar istället genom flex. Slaglängd 85 mm. Ramvikt ca 2150 gram utan dämpare.focussuperbud.jpg

 

Focus First Extreme. Den andra cykeln vi hittade med dämparen på ovansidan.focusfirst.jpg

 

Cube Sting Super HPC XTR. 120 mm fjädringsväg. cubesting.jpg

 

Sting är utrustad med Syntace X-12 bakaxel. cubesting1.jpg

 

Rocky Mountain Altitude. 140 mm. Ram helt i kolfiber förutom kedjestagen som är i aluminium på grund av att de fick oönskat flex då dessa var i kolfiber. 76 grader sadelrörsvinkel som enligt Rocky Mountain ska ge bra klättringsegenskaper samt att det är lättare att komma bakom sadeln vid utförskörning.rm.jpg

 

Axevo kolfiber-hardtail.axevo.jpg

 

Heldämpat från Astro.astro.jpg

 

Dimar med ergonomisk (?) sadel.dimar.jpg

 

Storck Adrenalin 1.7. Prototyp från Storck. Finns i normal med 100 mm fjädringsväg eller i long travel 130 mm. Ramvikt inklusive dämpare ca 2 kg. Men som namnet antyder är målsättningen att få ner ramvikten till 1,7 kg. storkadrenalin.jpg

 

Endorfin med 14-växlat Rohloffnav och guldeloxerade komponenter från Tune.
endorfinspeedr.jpg

 

GT tar kolfiber till en ny nivå. Fury-DH med 211 mm fjädringsväg. Vikt 17,2 kg.gt1.jpg

gtfurydh.jpg

 

Kolfiberkonst hos GT Force. 150 mm och 11,8 kg.gtforce.jpg

 

Lapierre 718.lapierre718.jpg

 

Lapierre DH-920.lapierredh920.jpg

 

Trek Top Fuel. 100 mm XC- och långloppsmaskin. Totalvikten för toppversionen landar på ca 9,5 kg.trektopfuel.jpg

 

Trek Remedy.trekremedy.jpg

 

Trek 88.trek88.jpg

 

Commencal bygger grönt och lätt.commencal1.jpg

 

Felt Nine Elite. 29er med kolfiberram. Brorsan Comp står bakom.feltnine.jpg

 

Fusion Whiplash EX.fusionwhip.jpg

 

Isaac Impact.isaacimpact.jpg
KTM Score.ktmscore1.jpg

 

Grovkalibrigt från KTM.ktmcaliber.jpg
KTM Tribut.ktmtribut.jpg

 

Lee Cougan.lecougan.jpg

 

Nox Flux.noxflux.jpg
Nox Platoon.noxplatoon.jpg

 

Yeti Seven.yeti1.jpg
Yeti 303.yeti303.jpg

 

Kommentera och diskutera 

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.