Nu släpper Trek generation 6 av sin nya Fuel EX inför 2023. En aggressiv stigcykel som ser ut att kunna passa perfekt på svenska stigar.
Ända sedan 2005 har Trek haft Fuel EX som deras främsta trailcykel. Sedan dess har det förstås hänt oändligt mycket och nu när de lanserar 2023 års modell har den fått sig en rejäl uppdatering. Den är längre, den är flackare och har fått mer fjädring. Nya Fuel EX intar nu den plats i Treks produktlinje som Remedy haft tidigare. Med andra ord, en do-it-all trailcykel som är skapad för att passa alla.
Och som vi på Happyride misstänker, en perfekt cykel för svenska förhållanden. Vi har en cykel ute på test just nu och kommer att återkomma med en längre redogörelse i en snar framtid.

Nya detaljer på Fuel EX
- Ny aggressivare design
- Mer dämpning: 150mm fram/140mm bak
- Storleksspecifika kedjestag
- Gängat vevlager
- Justerbar geometri genom mino chip + utbytbart styrlager
- 34.9mm sadelstolpe
- Guidade invändiga kabelkanaler för mindre oljud
- Ramskydd längs hela underröret för ordentligt skydd
- Lucka i ramen på samtliga modeller



Vikt
För aluminiummodellerna ligger vikten strax under 16 kg medan den dyraste carbonvarianten ligger på 14,1 kg.

Pris
Priserna går från 60 499 kronor till 146 999 kronor, beroende på modell.
ManneGh 2022-12-09
Sverige verkar ha förlorat rejält på konverteringen till SEK från dollar. Ser ut som att priserna är 40% dyrare här, gör ju att de sämre modellerna går från överkomliga till rätt dyra. Carbon-ramen i Sverige är ju dyrare än 9.7 i USA.
Fundadores 2022-12-09
Pink Bike är ju positiva: vXJRr0tWyWA
MagerValp 2022-11-11
Nej min Fuel EX från 2021 har fortfarande RE:aktiv-dämparen. Nu har man kanske lite olika förväntningar på en endurohoj med 160 i slag än min stigcykel med 130, men det krävs ganska mycket för att bottna dämparen. Trots mina 90+ kg så har jag (mig ...
FredriCX 2022-11-11
Haha. Jäklar vilka priser. Men fattar inte ens hur de kommer upp i maxpriset. Kostar delarna typ 90 papp?
MagerValp 2022-11-11
Jajjemen. Varje gång jag pajat ett hjul har jag kört som ett klantarsel.
Berk 2022-11-11
Är du säkert på att det var bristande teknik? För några år sen sprak Bontragar fälgarna vid mycket lägre belastning än alla andra fälgar i tyska test.
Höjdskräck 2022-11-11
Av vad jag vet så har det varit några fall av haveri av RE:aktiv-dämparna. Om det var fler än "normalt" låter jag vara osagt. Men för ett par år sedan (fr o m 2021?) försvann dom från alla(?) cyklar. Tycker idén var kul och dämparen känns skön men j...
ambientzz 2022-11-11
Det verkar finnas flera personer i det förlovade internetlandet som har liknande upplevelser. Självklart kan ingen dämpare i världen skydda mot helt galna linjer men som jag tolkar det lider dessa dämpare av att vid rejälva smällar så åkar man igeno...
Glisseur 2022-11-11
Nya Fuel EX 2023 har inte RE:aktiv, nej. Inte Slash, Remedy eller Top Fuel heller från vad jag kan läsa mig fram till på Treks hemsida. Så med andra ord inget att ligga sömnlös över.
MagerValp 2022-11-11
Alltså... snubben kör sönder bakhjul och den enda förklaringen han kan komma på är att det måste vara något fel på Trek:s dämpartuning? Och den enda källan han har på det är killgissning? Som någon som faktiskt kört sönder flera bakhjul på en Trek ...