[OT] Hur koka påskägget så hårt som möjligt?

andematt

Ny medlem
Tänkte att happy ska få hjälpa mig att hjälpa min grabb till seger i en tävling på skolan där det är fördelaktigt att ha ett så hårt ägg som möjligt. Ägget ska vara kokt och skalet får inte spricka.
Det är uteslutet att pensla på epoxi e.dyl. på skalet, jag föreslog det men det skulle nog upptäckas vid granskning..

* Hur bör koket ske för att skalet inte ska spricka? Ägget i kallt eller varmt vatten?
* Finns det någon optimal koktid som inte bör överskridas?
* Finns det någon hushållskemikalie man kan lägga i kokvattnet för att "härda" skalet mot sprickbildning vid yttre påverkan?

Tack på förhand =)

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Blås ur ägget och fyll det med epoxi.

Tråkig stämning om sista delen i tävlingen går ut på att äta ägget.

Intressant vore, att jämföra frigående höns från en liten gård, mot äggindustrins burhöns? Ifall där fås olik styrka på skalen? Delvis beroende av fodret, men också av tempot.
Vidare, ifall det finns någon gräns, var storleken blir avgörande?

Senast redigerad av en moderator:
Tjena!

Finns det en regel om att det måste vara hönsägg? Annars är strutsägg helt vansinnigt hårda.. Jag har stått på ett en gång.. Det har även Gordon Ramsay, men då höll det inte..

Kallt vatten, koka upp, stäng av plattan. Låt stå 10 min eller så.

Jag har för mig att det är lika mycket skal oavsett storlek, så små ägg har tjockare skal än stora ägg. Tror jag.

Som fikasvettot säger.

Men om vi pratar om skalhårdhet tror jag på att stryka ägget med en mix äggvita och olja (som äggoljetempera utan terpentin) används för att ythärda gipsstatyer, för att täppa igen äggskalsporerna.. Att få proteinet så hårt som möjligt fixas som sagt med lång koktid och låg temp, typ 75-80 grader i 15 min eller så.

En kombo kanske?

Lycka till och håll oss uppdeterade.

Några doktorer (i teknisk fysik) på mitt förra jobb ägnade flera månader åt att provkoka ägg på olika sätt (detta var före Myth busters tid :) efter att ha hört talas om en skröna om en svensk kock som orsakat salmonellautbrott på en restaurang i Danmark. Anledningen var att den svenska kocken inte hade kokat äggen han hade i bearnesåsen innnan, vilket tydligen alla riktiga (danska) kockar gör. Enligt skrönan återgår ägg till en lös form, om de bara kokas tillräckligt länge och under vissa former. Minns dock inte om de även provade hållfastheten på äggen...

ostkaka skrev:
Enligt skrönan återgår
> ägg till en lös form, om de bara kokas
> tillräckligt länge och under vissa former.

Nä, man kan inte lösa bindningana i proteinet som skapas av vämen, det är en ikke reversibel reaktion.

Men för att göra ägget hårt kanske man kan koka det i 80-gradig olja i en kvart? Det skulle jag iallafall testa!

Man kan bestråla äggen för att döda salmonella, i restaurang brukar man använda bestrålad äggula på dunk för såsändamål, just för att garantera salmonellasäkerhet. (och för att det är billigare) Riktigt bra restauranger köper såklart bra, testade, ägg istället.

Atlas skrev:
> ostkaka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> på restaurang brukar man använda
> bestrålad äggula på dunk för såsändamål,
>

Usch, sånt här vill man inte veta....

ostkaka skrev:
> Anledningen var att den
> svenska kocken inte hade kokat äggen han hade i
> bearnesåsen innnan, vilket tydligen alla riktiga
> (danska) kockar gör.

Bearnaise-sås görs på äggula och smör. Massor av smör. Omöjligt att göra med kokta ägg, ägget och smöret bildar en emulsion som sedan måste hettas upp över 65 grader för att äggulan ska koagulera och såsen hålla ihop när den svalnar. Dock inte för varmt, för då spricker emulsionen.

Ägg man köper från hemodlare brukar ha väldigt tunna skal, så jag skulle satsa på din lokala fultysk och försöka hitta de mest industriella äggen du kan.

Senast redigerad av en moderator:
Som sagt så är ekologiska ägg hårdare än andra i min erfarneht. Om ägg kan lösas upp i ättika, kan man då stärka skalet genom att låta det ligga i en mättad kalcium-jon-lösning? Nån kemist i krokarna? Finns risk att det går, men att det tar typ 100 år...

.:sh skrev:
> Bearnaise-sås görs på äggula och smör. Massor av smör. Omöjligt att göra med kokta ägg,

I SKRÖNAN hävdades det att ägget återgick i lös form igen, bara man kokade det tillräckligt länge. Tror de flesta förstår att det var just en skröna, och att det inte fungerar särskilt vidare att göra bearnesås på kokt ägg. Äggsås (till typ kokt fisk) däremot är bra att göra på kokta ägg.

.:sh skrev:
> ostkaka skrev:
Omöjligt att göra med kokta ägg...

Däremot använder man pastöriserade ägg (65 grader i 4 minuter) i länder med salmonella (Danmark), för mat där man i vänliga fall skulle ha rå äggula. För en bea känns det dock onödigt eftersom äggulan borde komma upp i 65 grader ändå, däremot för en majonnäs. Fast det behövs inte för majonnäs heller om man låter den stå i rumstemp ett par timmar innan konsumtion (det låga PHt dödar salmonellan)

andematt skrev:
> ... så hårt ägg som möjligt.
> ...inte spricka.

Är du säker på att det är hårt du letar efter? Jag skulle satsa på att få skalet lite flexigare med ättiktricket som någon skrev om. Sen ett hårdkokt litet ägg utan luftfickor under skalet! (koka långsamt och rotera då och då?)

Intressanta grejjer att läsa här. =) Tänkte att det borde finnas en del erfareheter från studentikosa experiment mm.

Har ju själv läst alldeles för mycket kemi men i fel riktning och för tillräkligt längesedan för att inte komma på ngt klockrent nu..

Tävlingen är i morgon så vi har lite tid att testa oss fram senare idag. Ska höra med honom om vilka moment som ska ingå i tävlingen utifall det är vettigt att ha ett lite flexibelt skal eller om det bör vara så hårt som möjligt. Därifrån får vi testa både ättikavarianten och den långsamma "svala" kokningen.

Äggskalets tjocklek är olika beroende på vilken höna som värpt dem och vilken kost hönan fått.
Mina föräldrar hade tidigare egna hönor och hönsens ägg hade en stor variation på skalets tjocklek/hårdhet.
För att få bäst (hårdast o tjockast) äggskal skall hönan haft tillgång till kalk - tex i form av krossade snäck-/musselskal.
Kanske inte helt lätt att få till idag - tror inte ICA-handlarn har koll på om hönorna fått kosttillskott eller ej :)

Det där med Gotland lät bra annars hade jag nog skapat en mättad kalklösning och därpå antingen höjt pH eller temperaturen i syfte att fälla ut kalken på ägget bl.a.

Hur det ska göras i syfte att få en stark struktur är intressant. Jag skulle också prova att låta skalet bli mjukt i en sur lösning (ättika t.ex.) och sedan flytta över ägget till en kalkmättad lösning för att därefter höja pH långsamt. Eventuellt kan detta återupprepas några gånger.

Vattenglas bör också prövas även ifall jag misstänker att det blir för mjukt.

Vattenglas har använts för att konservera ägg. Det tätar porerna i äggskalet och hindrar luft att komma åt innehållet. Men hur det påverkar skalets hållfasthet vet jag inte.

Testa att frysa (det kokta) ägget tills precis innan tävlingen. Så har jag vunnit familjens påskäggsduellstävling;-)

NNNN

paxel skrev:
> Testa att frysa (det kokta) ägget tills precis
> innan tävlingen. Så har jag vunnit familjens
> påskäggsduellstävling;-)
>
> NNNN

Columbi egg price!

Tävlingsmomenten är att rulla ägget så långt som möjligt nerför en brant slänt och därefter knocka äggen mot varandra och eventuellt släppa äggen från en höjd för att avgöra vems som är tåligast.

Hmm, jag vill också gå i skolan och ha så där roligt. =(

Jag har varit med i "äggapicknings" tävlingar.
Dödligt seriösa och hårt kontrollerade tillställningar där det inte var tillåtet att medbringa egna ägg.

ggapickning.jpg ht=300

(Äggapickning på österlen)

Mina barn och deras kusiner har säkert 1000 olika teorier om hur ägget skall hållas och om det är en fördel att vara defensiv eller offensiv i själva pickningen.

Jag kan inte säga att det finns några vederlagda belägg för någon särskilld metod...
Om ni har gott om tid och ägg så testa lite olika sätt att "picka" och att släppa ägget på innan tävlingen, klart kul sätt att introducera vetenskapsmetod på i hemmet!

Nu ligger fyra ägg i frysen, kokta på mycket låg temperatur i ca 30 minter.

Tyvärr hann jag inte med ättiksvarianten då jag istället var och lyssnade på ett härligt inspirerande föredrag med Martin Falklind (fiskejournalisten).

Vi får se hur det går i morgon, nu har jag med er hjälp i alla fall gjort lite mer än bara "kokat ett ägg".

Lycka till i morgon!
Kan tillägga att jag har inte längre får vara med på äggapickningsduellerna, de tyckte mitt innovativa grepp var fusk(?)
Men hey, jag har iaf vunnit en gång;-)

NNNN

Frysta hårdkokta ägg är h å r d a . Testade hemma med två extraägg och grabben såg n ö j d ut =)
Återstår som sagt att se hur det går på tävlingen, moahahaaha!!

Lycka till!

andematt skrev:
var och lyssnade på ett härligt
> inspirerande föredrag med Martin Falklind
> (fiskejournalisten).
>

(jag mötte lassie/ intresse klubben antecknar; jag och Martin gick i samma gymnasieklass)

Tävlingen är nu avgjord och en stolt vinnare med ett snygg diplom står här bredvid och tackar hela Happy för utomordentlig hjälp. Behöver jag säg att han vann i förkrossande stil!

Visst blev han anklagad för fusk. Fröken trodde han plastat in ägget men då han krossade det mot knäet överbevisade han alla och hyllades som värdig vinnare.

Grattis!

Nu när allvaret är avklarat måste jag få påpeka att Ubus "ett hårdkokt litet ägg" borde vara titeln på någons självbiografi.

Vet att jag läst om något land där man en kväll per år tävlar med att knacka ägg mot varandra, och där den med helt ägg går vidare hela tiden och knackar mot nya motståndare. I den texten stod också hur man kunde göra för att fuska, och få ett hårt skal på ägget. Kanske något att googla på om frysta ägg blir förbjudna tills nästa år...?

Intressant hur olika Happy reagerar. När det är doping inblandat går vågorna höga med krav om hårdare tag.
När en skolpojke(s pappa) tänjer på gränserna är det glada tillrop.

Kristoffer skrev:
> Intressant hur olika Happy reagerar. När det är
> doping inblandat går vågorna höga med krav om
> hårdare tag.
> När en skolpojke(s pappa) tänjer på gränserna
> är det glada tillrop.

Öh näää. Överfört på cykelsporten är väl andematts tilltag mer att jämföra med Graham Obree som väl är allmänt omtyckt. Om frysta ägg hade varit förbjudna på förhand hade det vart oetiskt, men att hitta nya lösningar inom regelverket är enbart kreativt. Heja heja!

Nu är det dags igen, frysmetoden ledde till seger i fjol. Frågan är om man ska hitta på något mer kreativt till i morgon eller köra på gammal beprövad teknik...

Tillbaka
Topp