Varning för Cykelcenter Tumba

blom

Medlem
Jag vill varna andra från att lämna in cykeln på service hos Cykelcenter i Tumba då de enligt mitt tycke kör med falsk marknadsförning, är mycket dåliga på kundservice och även dåliga på att serva cyklar (i alla fall min luftfjädrade framdämpare).

Det var kortversionen, här kommer den långa:

Framdämparen på min MTB var i behov av service. Cykeln hade rullat drygt 1000 mil och jag har aldrig gjort något med framdämparen så det var väl antagligen inte så konstigt. Felet på min Rockshox Tora 318 var att den "säckar ihop" efter några snabba kompressioner (ca 200m skogsstig med rötter). Jag tyckte den verkade lite krånglig att serva så jag tänkte i alla fall kolla upp om det var någon ide att lämna in den till en cykelverkstad. Innan detta hade jag aldrig lämnat cykeln till en verkstad utan gjort all service själv. Så jag ringde närmaste cykelverkstad (Cykelcenter Tumba) och hörde med dem. De sa att de hade fixat flera liknande gafflar med samma problem nyligen och att det brukar kosta 300-400 kr. Om man hade kört länge på gaffeln i bottnat läge så förstod jag av samtalet med dem att det skulle bli ganska mycket mer då man måste byta ut förstörda delar (ej förbrukningsdelar) inuti gaffeln.

Detta lät ju toppen tyckte jag, helt klart överkomligt samtidigt som jag var säker på att jag inte kört med gaffeln bottnad. Sagt och gjort, jag lämnade in cykeln hos dem. När jag sedan hämtade cykeln igen så blev jag först chockad av att de skulle ha 950 kr för servicen. För mig är 3 gånger uttalat pris och en tredjedel av nypriset för en 4 år gammal dämpare för mycket utan att först kolla med kunden. Jämför jag med verkstaden där jag lämnar bilen så hör de av sig om deras kostnad med en budget på 3000 kr överstiges med ca 200 kr. Hade jag vetat detta innan så hade jag ju gjort servicen själv eller köpt en nyare och bättre dämpare istället. När jag påpekade att priset inte stämde med vad vi hade diskuterat så sa killen i butiken ingenting. Jag stod och väntade på att han skulle säga något i säkert 30 sekunder, han stirrade bara ner i disken. Så då frågade jag "vad tänker du göra åt detta då?" och fick till svar "jag kan inte göra något". När jag frågade vad de hade gjort så kunde han inte riktigt svara på det (han som servade dämparen var inte där) men jag fick i alla fall veta att de inte hade bytt några delar förutom luftventilen och o-ringar (alltså bara förbrukningsdelar).

Jag kom inte längre än så, det vara bara att betala och gå. Om det var färdigt där så hade jag kanske inte brytt mig så mycket idag men när jag kom hem så pumpade jag upp gaffeln och mätte trycket och en vecka senare visade det sig att ventilen som de hade bytt nu läckte. Innan jag lämnade in den på servicen så hade jag precis kontrollerat att gaffeln inte läckte. Efter servicen så läckte gaffeln inte så mycket att det var ett stort problem, man kan ju faktiskt fylla på luft lite då och då, det kan jag leva med. Det som däremot var ett problem var att deras "lagning" bara höll i 4 mil och sedan var gaffeln precis som förut. Nu måsta jag stanna efter ett par hundra meter och dra upp gaffeln innan jag kan köra vidare. Jag vet att jag kan gå tillbaka till dem och försöka reklamera servicen men jag vill inte lämna bort min cykel till sådana skojare igen. Jag blev en erfarenhet rikare och så blev det ett långt inlägg här istället =)

Hur kontrollerar du att gaffeln läcker luft?

Jag hade gått tillbaka med gaffeln för att få felet tillrättat. Fick du ingen specifikation/följesedel på vad som var åtgärdat/utbytt?

Trist. Jag bor i närheten och vet vad den affären går för, tyvärr. Ingen seriös cykelverkstad i min mening. Dom håller mest på med mopeder nuförtiden. Har aldrig lämnat in nåt där för service, skulle aldrig våga.

Jag hade gått tillbaks och fått gaffeln servad igen, gratis. Och hade dom inte löst problemet hade jag begärt delar av pengarna tillbaks.

Var där i somras och skulle köpa lite småsaker. Tänkte att det är fint att stödja lokala handlare. Möttes av djupa suckar av personalen, som var djupt inne i en intensiv rökpaus på bänkarna vid ingången. Efter lite envägskommunikation samt enstaka goddag yxskaft-svar kom jag hem med bl a en flaska keramiskt kedjevax som var helt igenslammad...

Aldrig mer...

Prata med dem igen och hjälper inte det får du gå till konsumentvägledaren och anmäla till ARN.

Hoppas det löser sig.

Jag har aldrig lämnat in nåt där men köpte bl.a. min stålräser därifrån och lite andra delar. Men jag kom endast i kontakt med en och samma säljare som var bra att prata med.

Jag hade nog också gått tillbaka, påpekat felet och bett om att få träffa personen som utförde reparationen.

lokalbutiker som hellre mekar moppe är inte mycket att hänga i julgranen. Kan varna för Nords cykel i Bromma som tillhör kategorin

Jag minns inte siffrorna exakt, men priset för reparationen har höjts för mycket utan att fråga dig. Jag har för mig att de inte får höja mer än 10% utan att fråga kunden, gör de det kan du som kund bara säga nej och betala diskuterat pris + 10%.

Det finns en del om det där i knosumentlagstiftningen. Jag kommer inte ihåg formuleringen eller belopp men vet att det går att gå runt den genom att ha ett inlämningskvitto/arbetsorder där enbart arbetskostnaden är specificerad och med texten "material tillkommer". Det är såklart lite fult och inget man bör använda sig av om man är rädd om sina kunder.

Rock: På gaffelpumpen som jag har finns det en tryckmätare. Så jag mätte lufttrycket i gaffeln när jag pumpade upp den och sedan igen en vecka senare. Skillnaden måste då vara hur mycket gaffeln läcker på en vecka plus det som läcker ut när jag ansluter pumpen. Jag fick en följesedel men där stod bara packningar, ventil och arbete.

Nu har jag bytt upp mig till en Reba istället och det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det på en gång istället för att försöka reparera den gamla Toran.

Tråkigt att det är fler som har likande upplevelser av cykelverkstäder. Det får en ju att undra hur de går runt och får nya kunder om de gamla inte kommer tillbaka...

blom skrev:
-------------------------------------------------------
> Rock: På gaffelpumpen som jag har finns det en
> tryckmätare. Så jag mätte lufttrycket i gaffeln
> när jag pumpade upp den och sedan igen en vecka
> senare. Skillnaden måste då vara hur mycket
> gaffeln läcker på en vecka plus det som läcker
> ut när jag ansluter pumpen. Jag fick en
> följesedel men där stod bara packningar, ventil
> och arbete.
>
> Nu har jag bytt upp mig till en Reba istället och
> det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det
> på en gång istället för att försöka reparera
> den gamla Toran.
>
> Tråkigt att det är fler som har likande
> upplevelser av cykelverkstäder. Det får en ju
> att undra hur de går runt och får nya kunder om
> de gamla inte kommer tillbaka...
-------------------------
Det läcker ut minst 5 psi när du ansluter pumpslangen, minst alltså... :-) T

Jag måste säga att tycker grunden till denna "hat tråd" är mycket underlig. Oavsett om den här firman har kompetensen eller ej så måste de väl få en ärlig chans att rätta till sitt misstag? Många firmor kan ju ha en eller annan "klåpare" anställd utan att för den sakens skull vara en generellt dålig firma. Om de dock i det senare läget beter sig dumt har jag all förståelse för denna typ av påhopp, jag läser och agerar själv efter andras erfarenheter. Men att som i det här fallet känna sig blåst på 1000 kronor och sedan inte ens försöka få upprättelse, utan i stället offra tid på att spy galla i ett forum låter i mina öron helt enkelt korkat! Om man nu inte har så mycket pengar att man inte bryr sig? Men då finns heller ingen grund att gnälla?

Jag förutsätter att det som står i urinlägget stämmer. Då finns det självklart grund att lägga ut en varning på ett (det) största forumen för cykel i Sverige. De säger "det här klarar vi, det har vi gjort massor med gånger. Det kommer kosta 300 pix" och sedan misslyckas de, vägrar berätta vad de gjort och tar tre gånger så mycket. Det är inte en klåpare, det är ett företag som misslyckats så kapitalt att det nu gått i konkurs.

Jag brukar inte vara speciellt priskänslig, jag gillar att betala i kassan och gå ut med det jag beställt. Men jag är väldigt känslig för dålig service och dålig kvalitet överlag. Hellre dubbla priset och bra service än hälften och ingen service. Tusen spänn är ändå 30 öl på Kellys eller åtta drinkar på LQ (även om man inte ska dra liknelsen för långt) och jag vill inte betala tusen kronor för något som inte blir gjort och där personen som gör fel lägger skulden på mig.

Har du någon del i Cykelcenter? Om blom frågar "hur gör vi nu?" och får till svar "inget?" så har cykelbutiken försatt sin chans tycker jag.

Ja håller med dej, Genius. Det är inte Cykelringen vi snackar om. Jag vet folk som handlat cyklar till bra pris och fått bra bemötande (jag var med) och bra efterservice i just den där butiken. Konflikter uppstår när man gör affärer, det är inget fel med att ta upp dom på ett forum. Men regeln är ju den att man måste ge säljaren chansen att rätta till sina misstag, och misstag kommer att begås överallt, någon gång.

Om man är för blyg för att hävda sin rätt, då försitter man sina rättigheter. Det är tråkigt, men hur skulle det kunna fungera på annat sätt?

Genius60 skrev:
> Men
> att som i det här fallet känna sig blåst på
> 1000 kronor och sedan inte ens försöka få
> upprättelse, utan i stället offra tid på att
> spy galla i ett forum låter i mina öron helt
> enkelt korkat!

Men att istället offra tid på att registera sig på ett forum för att kritisera någon som klagar på en butik är inte korkat?

Det som TS råkat ut för är fördjävligt och för det beteendet har jag inte mycket till övers för. Har besökt butiken några gånger, oftast så har dom inte haft det jag söker.

Däremot så har jag fått utmärkt service vid ett tillfälle då de tom rädda en start på VR för mig... Skulle ut och rulla lite på racern innan vi skulle åka mot Motala.... Pling!.. och en eker gick av :/ lite småstressigt minst sagt... Började ringa runt, men ingen verkade kunna hjälpa till med så kort varsel... Utom just cykelcenter i Tumba. Snabb och bra service byte och riktning av det något skeva hjulet. Och om jag inte minns fel så kändes det väldigt billigt när jag betalade...

Tycker att genius60 har en poäng, även om man kan misstänka att någon reggat sig bara för att "smygbemöta". Lite att skjuta sig i foten isf.

Och nej, jag har inget med butiken att göra ;)

Nejdå, jag försäkrar att jag har ingen del i detta företaget och känner heller ingen av de berörda och skall villigt erkänna att jag oftast tyvärr ej nyttjar dessa mindre och tyvärr av förklarliga skäl dyrare handlare fast man borde supporta sin lokala handlare. Men i mitt yrke stöter jag tyvärr ofta på liknande situationer och blir alltid lika fundersam, när man inte går den enkla vägen tillbaka till källan till problemet så löser sig det mesta ofta smidigt. Läste en gammal klassiker inne på en verkstad. "Är du missnöjd, tala om det för mig. Är du nöjd, tala om det för andra". jag tycker den är bra men denna historia tyckte jag var precis tvärtom, därför mitt inlägg. Jag har ingen aning om detta är ett bra företag eller ej? Är det en gammal firma? I så fall måste de ju ha haft ett antal nöjda kunder genom åren i alla fall.

Valhalla_ skrev:
> Cykelcenter-anställd-troll?

Inte jag i alla fall. Jag har inget med den där firman (eller annan cykelbizniz) att göra mer än att jag följt med ett par anhöriga dit och köpt cyklar (tre gånger - två nya och en begagnad cykel) och det har varit bra affärer. När det har varit REA så har det varit REA. Visst, de hade någon surmulen mekaniker, men det var inte med honom vi handlade.

Fick just besked att dom är satta i konkurs så nu hoppas jag att jag får tillbaka mitt hjul som har varit där länge i väntan på delar.

Ohh, dags att skynda sig dit och hämta det då.
Om de har det när konkursboet skall delas upp spelar det nog inte så stor roll att du äger det tror jag.

Konkursförvaltaren skulle ha utlämning mot kvitto så jag hoppas att det inte är några problem misstänker att det är innan boet skall delas upp.

Till er som tycker att det är dåligt eller kanske fel sätt att klaga här istället för att gå tillbaka till cykelverkstaden så kan jag säga att jag har förståelse för era synpunkter. Jag håller delvis med er. Hade det varit så att de bara gjort ett bristfälligt jobb med cykel-servicen så hade jag definitivt gått tillbaka till dem men när jag klagar på plats på jobbet/priset och får noll respons så tycker jag att jag har gjort vad jag kan, jag ska inte behöva gå tillbaka dit en annan gång och hoppas på att det då finns någon bättre personal att prata med. Det är min uppfattning.

Hur som helst så är det tråkigt att höra att de har gått i konkurs. Men det kanske är en förklaring till deras beteende i mitt möte med dem. En konkurs händer väl inte över en natt så de hade väl redan problem när jag var där.

En dålig cykelaffär är bättre än ingen alls...

Nja, är det inte så att en dålig cykelaffär bara inger falska förhoppningar, och ofta ger kunderna fler problem än vad de löser.
Men affären har inte varit helt kass under hela sin existens verkar det som, tyvärr visar rapporter om dålig service och dåligt bemötande av kunder att allt inte varit bra i företaget på senare tid. Dåliga kundrecensioner ökar inte omsättningen men det är knappast det enda som fallerat på Cykelcentret, men trist att dom går i konkurs ändå.

blom skrev:
> Till er som tycker att det är dåligt eller
> kanske fel sätt att klaga här istället för att
> gå tillbaka till cykelverkstaden så kan jag
> säga att jag har förståelse för era
> synpunkter. Jag håller delvis med er. Hade det
> varit så att de bara gjort ett bristfälligt jobb
> med cykel-servicen så hade jag definitivt gått
> tillbaka till dem men när jag klagar på plats
> på jobbet/priset och får noll respons så tycker
> jag att jag har gjort vad jag kan, jag ska inte
> behöva gå tillbaka dit en annan gång och hoppas
> på att det då finns någon bättre personal att
> prata med. Det är min uppfattning.

Jag tycker inte det är dåligt av dig att klaga här. Jag råkade bara ha andra sorters erfarenheter av samma firma. Det är klart att det är fel av personalen, att stå som ett nollresponsande mähä i den där situationen. Själv hade jag nog stått på mig lite till i den situationen.

"Får jag tala med butikschefen?" i kommandoton, faktiskt.

Men visst, det är lätt hänt att bli perplex inför det oväntade.

Personligen skulle jag inte rekommendera en butik som avisar sina kunder och klickar i luren när man ringer och man hör en enstörig sur kille svara med en cigg i munnen, ring sen, jag har inte tid ???

1660842630037.png

Tillbaka
Topp