Vindsus och brus vad kör ni med för trick?

villeit

Medlem
Hej,

Har under vinternpendlingen haft en tight mössa under hjälmen som effektivt stoppat vindbruset i öronen, men hur gör man bäst på sommaren? (Börjar bli lite väl varmt med mössan nu :))

Har sneglat på GripGrab Windster på wiggle.se men den verkar också vara för kallare väder...

Om du har skärm på hjälmen så kan du prova att ta bort den. Har märkt att den kan skapa en del turbulens som både orsakar vindbrus i öronen och onödig blåst i ögonen:-)

En problemlösare vore givetvis att cykla långsammare (det stod inget om vilka förutsättningar som gällde för frågan).

Man vrider huvet 90 grader mot färdriktningen, så att (ena) örat pekar rakt fram, tyst och skönt! :)

Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> En problemlösare vore givetvis att cykla
> långsammare (det stod inget om vilka
> förutsättningar som gällde för frågan).

Och sluta cykla bara för att det blåser lite?

Va? Alltid öronproppar? Är det bara jag som tycker vinden är en del av njutningen i cyklingen? Friska vindar som smeker ansiktet...

Buff hjälper ju. En tunnare sådan kanske? Hörlurar (inear) tycker jag skapar mer vindbrus.

mtb_dog skrev:
> Jag kör med cat-ears. Funkar jättebra... Men man
> ser ju lite rolig ut, men det får man bjuda på.

Ja, en mtb-hund lär se rolig ut med kattöron :-D

dnleriksson skrev:
> mtb_dog skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kör med cat-ears. Funkar jättebra... Men
> man
> > ser ju lite rolig ut, men det får man bjuda
> på.
>
> Ja, en mtb-hund lär se rolig ut med kattöron :-D

Haha :) :) :)

Öronproppar förstärker intrycket av att man kör ett helt ljudlöst fordon, härligt bara det, men helt ljudlöst är det ju inte, man hör det som behövs, men slipper vindsus, smattrande trummhinnor, och öroninflamation. Några dagar har jag tyckt att, fan vad cykeln rasslar och låter, är det något fel på den, nej bara glömt öronproppar.

Windfree har jag kört med i nästan ett år nu.
Funkar även utanpå mössa för att minska vindbruset lite ytterligare.

Det blir dock aldrig fritt från vindbrus men det sjunker i styrka en hel del så jag hör bilar mycket bättre när jag sitter på racern. Och på skogsstigar så hör man fåglar och annat som händer runtom i skogen bättre, på gott & ont! ;)

Frid!

bikeshorts skrev:
> Alltid öronproppar, det är det bästa tricket
> för en skön cykelrunda.

Smart! Ska prova detta nästa gång :)

Jag var inne på pannband ett tag..

Ang icke problem så tycker jag att det är svårt att höra trafiken omkring sig när det susar i öronen. (speciellt det som du inte ser. ) Och i Sthlm är det en hel del trafik att hålla utkik efter. I början lyssnade jag på musik men gav ganska snabbt upp det efter några "close calls".

Och "känna" vinden har jag inget emot. Men att höra den slipper jag mer än gärna :)

Att cykla i stan med musik i öronen är ju totalt iqbefriat.
En annan som inte är modecyklist utan har använt cykel som ett icke pretentiöst transportmedel sedan 1980 har aldrig tänkt tanken på att stänga ute trafikljud.

MarcusS skrev:
> Cykla där det är medvind så klart.

Ska se om jag kan förhandla fram nåt med vädergudarna.

När jag cyklade Stockholm Randonneurs 30-milare tyckte jag att vindbruset i öronen pga motvinden upp till Öregrund var mer tröttsamt än själva motvinden. Då hade jag gärna bonat in mig i ett par öronproppar.

Annars är det trevligt att lyssna till resonansljud från kolfiberramen, högprofilshjulen - även däcksljudet bidrar till upplevelsen när man susar fram.

Det händer att jag kör med lurar när jag pendlar, men oftast är det någon podcast som går och inte musik. Med vanliga apple-lurar är det inga problem att höra trafiken om man har lagom volym. Däremot är det vissa sträckor längs 73:an där trafiken överröstar ljudet i lurarna, vilket är helt galet.

Att bara ha lurarna i öronen, utan ljud, dämpar vindbruset en hel del. Vill även minnas att jag sett det påstås att en cyklist med lurar fortfarande hör mer trafik än en person som är instängd i en bil.

Bedriv all cykling upp och ner för denna backe. Blir inte mkt problem med vindsus då.
3976.gif

Tjena!

Undrar vad som är speciellt med mina öron, för jag har aldrig upplevt vindbrus i sådan nivå att jag upplever det störande, vid normal cykling. I +70 blås så börjar det ju dock brusa en del.

kör med norska öronvärmare. varmaste årstiden står jag ut med bruset. hjälmen och dess remmar är också betydelsefulla..

Jag har en mössa från Gripgrab som i kombo med Giros remmar låter så högt att jag inte hör vad cyklisten bredvid säger, uppstår redan vid 20 knyck.

Jag har en cykelmössa från Gore som täcker öronen och ger bra vindskydd, men vindbrus förstärks. Har testat öronproppar, Windfree och vanliga öronlappar varav de sistnämnda är absolut bäst då de täcker hjälmremmarna och dess brus.
Nu kör jag oftast med cykelkeps under hjälmen samt öronlappar.

Vad passar bättre på en Lill-lördag än att väcka gamla trådar till liv?

Är det fortfarande Windfree som gäller om man vill slippa en del av bruset? Har AirPods i öronen men bruset är fruktansvärt tröttande.

Hur funkar Windfree på sommaren, svettigt?

Vad passar bättre på en Lill-lördag än att väcka gamla trådar till liv?

Är det fortfarande Windfree som gäller om man vill slippa en del av bruset? Har AirPods i öronen men bruset är fruktansvärt tröttande.

Hur funkar Windfree på sommaren, svettigt?
Jag kör Windfree året runt sen många år. Visst, lite varmt om öronen när det är 25 grader, där någonstans tar jag nog av dem även på pendlingen, men problemet är överkomligt. Inte alls så varmt som om man täcker öronen med pannband/buff/öronmuff.

Windfree funkar i någon mån för mig men dels klämmer de eftr ett tag, dels blir det för varmt om över 20˚. Numera nöjer jag mig mest med att plocka ur hörapparaterna 🥸
Går man till en hörapparatskrängare ( dom är många nu, finns säkert en nära dig) går det att få formgjutna öronproppar i lite olika utföranden anpassade för vad de ska dämpa; hustruns snarkningar, vindbrus eller nåt annan specifikt önskemål. Ligger kring 1300 typ men håller många år.

Har Windfree sedan några månader. Har haft dom på temp upp mot 30°, även långturer, tycker det funkar bra. Svettas mycket men upplever inte att Windfree känns obehagliga. Skulle inte få för mig att cykla utan dom.

Visst, det ser muppigt ut, men som en avledning kan man ju köpa en riktigt muppig svamp-Bob-hjälm så uppmärksamheten riktas dit istället.

Jag köpte sådana luddiga saker man fäster på främre remmen, framför örat. De funkar faktiskt. Skulle säga att vindsuset reduceras med 62.3%. Ser muppigt ut men kanske lite mindre muppiga än windfree?

Cyklar sedan något år sedan nästan alltid med windfree, och drar en remsa svordomar för mig själv de få gånger jag kommit ut och efter några meter hör att jag glömt ta på dem. Kanske är det stor individuell skillnad mellan olika öron hur mycket vindbrus de orsakar, men jag för min del känner att det inte kan vara bra för hörseln på sikt att vara utan brusreducering.
En nackdel med windfree, som jag kan leva med, är att de efter någon timme kan ge lite trycksmärta. Brukar minska om jag justerar placeringen emellanåt.
Ett extra plus med windfree är att de även ger solskydd till mina öron. Har aldrig upplevt att det blir för varmt för övrigt.

Tillbaka
Topp