Vindsus och brus vad kör ni med för trick?

Jag köpte sådana luddiga saker man fäster på främre remmen, framför örat. De funkar faktiskt. Skulle säga att vindsuset reduceras med 62.3%. Ser muppigt ut men kanske lite mindre muppiga än windfree?
Dessa https://www.cat-ears.com/ fast jag köpte ett par billiga på Ali när jag ändå skulle beställa annat. Kanske inte samma material men principen är samma och fungerar.

Jag har cat-ears och tycker att de gör nytta, men att nyttan avtar brant över kanske 20 km/h. Så jag köpte windfree istället, tycker att de funkar väldigt bra. Det är inte många dagar på året som är så varma att det blir störande med dem imho. Men jag har inte orkat pyssla bort cat-earsen än så jag har båda när jag pendlar och torde därmed leda i muppighet.

Cyklar sedan något år sedan nästan alltid med windfree, och drar en remsa svordomar för mig själv de få gånger jag kommit ut och efter några meter hör att jag glömt ta på dem. Kanske är det stor individuell skillnad mellan olika öron hur mycket vindbrus de orsakar, men jag för min del känner att det inte kan vara bra för hörseln på sikt att vara utan brusreducering.
En nackdel med windfree, som jag kan leva med, är att de efter någon timme kan ge lite trycksmärta. Brukar minska om jag justerar placeringen emellanåt.
Ett extra plus med windfree är att de även ger solskydd till mina öron. Har aldrig upplevt att det blir för varmt för övrigt.
Kör du glasögon då? Framförallt vanliga glasögon kan ju ge den effekten och det vore fint att veta om du upplever det även utan glasögon. I så fall lär det vara värre med :)

Med glasögon menar jag egentligen sådana för synfel. Antar att cykel-solglasögon inte har riktigt samma problem eftersom deras skalmar ofta inte går bakom örat på samma sätt utan mer ovanpå.

Jag har tre olika lösningar:
1) öronproppar med filter. Sådana små Alpine. Väldigt bra om det är varmt och man ändå vill dämpa bra

2) tunn överdragsmössa från Craft. Den dämpar lite, räcker ofta. Men det är ju under höst/vintersäsongen när man vill ha Mössa 😀

3) windfree. Är ju väldigt bra om det inte är högsommarvärme. Kan ju störa sig lite på dem men det är det värt. Brukar hänga de på styret om man tillfälligt vill slippa dem.

Kanske är det stor individuell skillnad mellan olika öron hur mycket vindbrus de orsakar, men jag för min del känner att det inte kan vara bra för hörseln på sikt att vara utan brusreducering.
Ja, instämmer. Det fenomenet blir extra tydligt då man kör motorcykel och hastigheten ökar markant. Hörselproblem kommer som ett brev på posten om man slarvar med skydd.
Inte lika kinkigt på cykel kanske men om man cyklar i 30+ och det blåser lite tycker jag ändå det behövs. Inte bara för det utan för säkerheten också. Man hör bilar tydligare om vindbruset minimeras.

Jag har tre olika lösningar:
1) öronproppar med filter. Sådana små Alpine. Väldigt bra om det är varmt och man ändå vill dämpa bra

2) tunn överdragsmössa från Craft. Den dämpar lite, räcker ofta. Men det är ju under höst/vintersäsongen när man vill ha Mössa 😀

3) windfree. Är ju väldigt bra om det inte är högsommarvärme. Kan ju störa sig lite på dem men det är det värt. Brukar hänga de på styret om man tillfälligt vill slippa dem.
Vad är anledningen till att du inte bara kör med öronpropparna? Jag störs också av vindbruset, iaf när det är motvind, och tittar på någon lösning. Har ett par nya hörlurar som funkar bra (Technics EAH-AZ80), men skulle vilja ha något som inte går på batteri också,

Kör du glasögon då? Framförallt vanliga glasögon kan ju ge den effekten och det vore fint att veta om du upplever det även utan glasögon. I så fall lär det vara värre med :)

Med glasögon menar jag egentligen sådana för synfel. Antar att cykel-solglasögon inte har riktigt samma problem eftersom deras skalmar ofta inte går bakom örat på samma sätt utan mer ovanpå.
Japp, gravt närsynt så jag har aldrig provat utan. Men det kan säkert vara mindre risk för trycksmärta utan vanliga glasögonbågar.

Ja, instämmer. Det fenomenet blir extra tydligt då man kör motorcykel och hastigheten ökar markant. Hörselproblem kommer som ett brev på posten om man slarvar med skydd.
Inte lika kinkigt på cykel kanske men om man cyklar i 30+ och det blåser lite tycker jag ändå det behövs. Inte bara för det utan för säkerheten också. Man hör bilar tydligare om vindbruset minimeras.
Jag upplever att det snarare kan börja uppstå ett dånande ljud av vinden, och det redan under 20. Vid motvind ännu tidigare.
Jag blev mer varse om dånet efter att faktiskt provat med windfree. Man vänjer sig även snabbt med den påtagliga förbättring som windfree tillför, så det är först när man någon gång glömmer att ta på dem som man blir påmind om hur illa det är utan. Ytterligare en fördel med ljuddämpningen är den psykologiska effekten av att inte höra motvinden lika tydligt. Det känns helt klart mindre jobbigt att cykla i motvind.

...
Ytterligare en fördel med ljuddämpningen är den psykologiska effekten av att inte höra motvinden lika tydligt. Det känns helt klart mindre jobbigt att cykla i motvind.

Kunde inte sagt det bättre själv. Det där vinandet i öronen i motvind och nära bonk, det är inte skoj. En klar fördel med Windfree.

Jag plockar ur hörapparaterna innan jag ger mig ut. Eliminerar problemet nästan helt 🥳

Då måste du ha ganska stor hörselnedsättning? Jag har hörapparat normalt, aldrig när jag cyklar, tycker det är väldigt stor skillnad med eller utan Windfree. Har väl en ganska normal gubbehörselnedsättning, diskanten försvinner.

Och enligt tidigare inlägg har du Windfree när det inte är så varmt, inte lika stor hörselnedsättning när det är lite kallare?

Då måste du ha ganska stor hörselnedsättning? Jag har hörapparat normalt, aldrig när jag cyklar, tycker det är väldigt stor skillnad med eller utan Windfree. Har väl en ganska normal gubbehörselnedsättning, diskanten försvinner.

Och enligt tidigare inlägg har du Windfree när det inte är så varmt, inte lika stor hörselnedsättning när det är lite kallare?
Kör ibland med Wf men upplever ingen större skillnad numera. Hörseln har inte blivit bättre med åren. Men Wf värmar gott när temperaturen är lite lägre 🙂

Vad är anledningen till att du inte bara kör med öronpropparna? Jag störs också av vindbruset, iaf när det är motvind, och tittar på någon lösning. Har ett par nya hörlurar som funkar bra (Technics EAH-AZ80), men skulle vilja ha något som inte går på batteri också,
Det är egentligen bara för konceptet med öronproppar är så nytt för mig så inte hunnit bli så inkörd på det än 😀 jag får återkomma sedan när jag provat lite mer (cyklar mest MTB numera och då har man ju inte detta problem)

Det är egentligen bara för konceptet med öronproppar är så nytt för mig så inte hunnit bli så inkörd på det än 😀 jag får återkomma sedan när jag provat lite mer (cyklar mest MTB numera och då har man ju inte detta problem)

Jag funderade faktiskt på såna formgjutna öronproppar samtidigt som jag skaffade hörapparat. Men blev aldrig klok på om dom släpper genom "vanligt" ljud och bara minskar vindbrus?

Jag funderade faktiskt på såna formgjutna öronproppar samtidigt som jag skaffade hörapparat. Men blev aldrig klok på om dom släpper genom "vanligt" ljud och bara minskar vindbrus?
De formgjutna jag har i jobbet dämpar allt ljud med ett visst antal db (kunde välja olika filter). Tydligen bra för musiker då allt låter som vanligt fast tystare. Har testat att cykla med dom men upplever det aningen obehagligt att ha mindre koll på trafikljuden. Använder windfree på landsväg och det hjälper men den stora boven för mig är hjälmen som skapar brus

Jag frågade om öronproppar senast jag bytte hörapparater, Uppenbart går det att välja dämpning efter ändamål. Priset var då ~1300 för ett par.

Tillbaka
Topp