[OT] pennor

[OT] pennor
setreus skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är ute efter lågfriktionspennor.
>
> Det har hänt ibland på jobbet att jag råkat få
> tag på en enklare penna med otroligt glid. Tror
> att det kan ha varit Bic och att det är
> kulspetspenna. Alltid när jag slagit knut på mig
> själv och köpt dyrare pennor har jag blivit
> besviken på just denna aspekt. Någon som har
> koll på bra penna enligt ovan? (OBS den måste
> skriva i svart!)

Dom som heter rollerball brukar vara lättrullade. Somliga av dom, iaf.

[OT] pennor
Inspirerad av tråden ramlade jag över en penna som jag trånade efter som yngling och habegär/impulsivitet ledde till spontanköp:

IMG_1291.JPG

[OT] pennor
Lite avrapportering kan avslöja att det blev en Lamy Studio reservoar i (uppskattad) present till sambon och så kompletterade jag med en Lamy Swift rollerball till mig själv.

Däremot så var det inte lika stor succé att jag köpte bläckpatroner så hon kände sig tvungen att köpa bläck på flaska också. :)

[OT] pennor
cyklariskogen skrev:
> Ni som är pennhipstrar? Varför bläck
> (reservoar)?

Om man skriver mycket och ofta så vill man att det ska gå lätt, och det gör det med en bra reservoarpenna. Om jag ritade ofta och seriöst så skulle jag hellre ha något annat till det. T ex en tuschpenna, Rotring eller nåt.

[OT] pennor
setreus skrev:
> Jag fick en Lamy i 40-årspresent igår. Eftersom
> jag ska bli lärare fick jag en tveeggad - rött
> bläck + blyerts.
>
> RR inom kort.

Med tanke på vad man läser om skolan i media så borde det räcka med rödpenna...

[OT] pennor
setreus skrev:
> Jag fick en Lamy i 40-årspresent igår. Eftersom
> jag ska bli lärare fick jag en tveeggad - rött
> bläck + blyerts.
>
> RR inom kort.

Hnm. Jag har ett kusinbarn som ska ta studenten om en månad och sedan läsa till lärare. Det vore ju faktiskt en lite rolig grej att ge bort, en lyxig rödpenna ;-)

[OT] pennor
Min favorit är Pilot G-2 07, lättskriven, ligger bra i handen, lagom tjock text.
Funkar lite sämre på grövre papper, t.ex. finbrevpapper, dom är lite känsliga om man trycker lite hårdare.

Är väl typ "rollerball", om det är en typ?

[OT] pennor
Jag tittade faktiskt på både den där Lamy-dubbelpennan och en trippelpenna från Rotring men valde till slut en renodlad kulspets- från Lamy och en renodlad stift- från Rotring. Mycket nöjd med båda hittills! När rödpennan ska fram föredrar jag en suddbar variant så att man kan ångra sig om man har varit för sträng mot sina stackars studenter:

1mubkay34e8f600k3yz1uor8y1uzlfnk.jpg

[OT] pennor
Om någon har funderat på en Lamy 2000 rekommenderar jag att man funderar en sväng till. Min är på väg till Tyskland för översyn, den är bara ett par år gammal.

1713431611976.png

[OT] pennor
Har du öppnat den för rengöring osv?

Ja, och det var min första tanke att det var någon form av användarfel, men det sitter ju en gängad metalltub under plasten så jag ser inte riktigt hur det skulle gå till. Sprickan kan förstås ha funnits redan när jag köpte den, vet man inte om den är den väldigt svår att irl.

[OT] pennor
Äntligen en riktig reservoarpenna i denna tråd. Rätt form , lätt att hålla i. De där spolformade ovan kan man stoppa upp i.. Nåja, är värdelösa att skriva med.
Och brev skriver man till sina gamla släktingar i den mån de fortfarande lever. @jomper.
Min favorit under längre skrivstunder är Pelikan M600, passar min hand väldigt bra.
Har en bunt Jinhao X450 som är bra för att de är/var väldigt billiga och tål att ligga löst i en väska, men de är tunga så jag blir trött efter ett tag.
Pennor som tex Lamy 2000 har jag mest pga att designen är annorlunda.

[OT] pennor
[OT] pennor
Lite coolt att de går att köpa fortfarande. :)

Jag hade ett gäng sådana men antagligen slängda i vredesmod, stiftet är alldeles för tunt för mig och gick av bara jag tog i pennan ?
Gamla 2 mm Koh-i-Noor eller Caran d'Ache är min melodi.

[OT] pennor
Trycksatt kulspetspenna (som Spacepen) till lågt pris:

[OT] pennor
Jag brukade tänka att pennor tar man ju gratis på jobbet. Men med tiden har jag konstaterat att billiga plastpennor som åker med i fickan hit och dit har en tendens att gå sönder antingen i "clipset", eller i plasten runt spetsen så att den vickar fram och tillbaka alldeles för mycket. Skulle uppskatta att jag gjorde av med minst 5 pennor om året, vilket kändes onödigt slit- och slängigt.

Med en bra kulspetspenna helt i metall (Lamy studio) slipper jag förhoppningsvis att den går sönder, och efter att jag hade köpt den insåg jag hur ostabila billiga pennor är redan från början. Samma med stiftpennan (Rotring 600): plötsligt förstår man hur mycket skönare det är med ett stödrör som inte ger vika överhuvud taget, även om man använder den till anteckningar och inte ingenjörsritningar. Man kan skriva mycket mera avslappnat när man slipper lägga kraft på att balansera en ostabil spets.

Reservoarpennan (Pilot custom 74) är bara för mitt höga nöje, men skulle jag hamna i en situation där jag behöver skriva flera sidor för hand så är den förmodligen helt överlägsen.

Kort sagt: håll er till billiga plastpennor och prova aldrig någonting bättre, annars är ni snart fast i pennträsket!

[OT] pennor
Var är Saida när HEN behövs? Jag hade en finpenna Montblanc kulspets. Bästa pennan ever. Sedan ett par år(!) är den borta. Stulen? Lagt bort den?
Som sagt man skriver inte så ofta med penna. Men alla förb. crap-pennor man tvingas använda i stället.
Man kan ju köpa en ny men den var dyrare än jag trodde (fick den i present)…

[OT] pennor
Var är Saida när HEN behövs? Jag hade en finpenna Montblanc kulspets. Bästa pennan ever. Sedan ett par år(!) är den borta. Stulen? Lagt bort den?
Som sagt man skriver inte så ofta med penna. Men alla förb. crap-pennor man tvingas använda i stället.
Om jag skulle få lust att skaffa en kulspetspenna för vardagligt bruk (låtsas som att jag inte har lust) skulle jag nog köpa en Parker Jotter. Bättre än fulpennor men inte så där att man inte vågar använda den.

[OT] pennor
I kvarglömdalådan på en bar i Köpenhamn?
Du använde den när du skulle skriva ner ditt telefonnummer på en servett till en spekulant på en cykel du hade till salu vid tillfället :giggle:

[OT] pennor
Om jag skulle få lust att skaffa en kulspetspenna för vardagligt bruk (låtsas som att jag inte har lust) skulle jag nog köpa en Parker Jotter. Bättre än fulpennor men inte så där att man inte vågar använda den.
En väldigt stabil penna, så jag håller med om rekommendationen. Jag brukade ha en Parker Jotter som min ta-med-penna men personligen tycker jag att den är en aning för smal och hal. Har dock sett att de har en XL-version som vore kul att prova.

Nuvarande ta-med-penna är en finare reklampenna jag fick någon gång som jag har utrustat med en space-penpatron för att få den litet roligare.
EDC.JPG

Tillbaka
Topp