EL MTB - Biltema

colan

Ny medlem
EL MTB - Biltema
Ska köpa 27.5 eller 29an mtb el biltema.

1. Spelar det någon roll vilken?
29an räcker längre körsträcka pga större hjul? Fördel 27.5 = hydral bromsar, känns säkrare.

2. Räcker den 30 km vid konstant maxfart? står 30-60km räckvidd.

3. Körde elcykel spanien i 30 km/h det var kul! 25km/h, kommer det vara lika kul? Dvs jag märker ingen skillnad.

4. Hur trimmar jag så den går fortare?

5. Har biltema sänkt priser på el cyklar nån gång? Vill ju självklart ha rea.

Någon med erfarenhet dela gärna med dig lite erfarenheter.

Senast ändrad:
EL MTB - Biltema
1. Ja, det är allmänt känt att man kan cykla längre med större hjul. Fördelen med hydral bromsar kan jag inte svara på. Det är ju bara en fördel att ha bromsar om man behöver använda dem.

2. Det är allmänt så att tillverkarnas uppgifter om räckvidd alltid stämmer till 100%. Detta gäller elbilar, elcyklar och bilar som drivs på fossila bränslen.

3. Nej, det är roligare att cykla i Spanien, så det kommer inte vara lika kul här hemma.

4. På samma sätt som du trimmar en eu-moped, eller kör mot rött, eller kör fortare än lagstadgad hastighet.

5. Nej, Biltema har aldrig rea, även om de säger att det är rea. Vi konsumenter är alltid lurade.

Jag har erfarenhet av mycket, du får precisera dig lite mer vad det är du vill att jag ska dela med mig av.

EL MTB - Biltema
Jeppe_E sa:
Jag har erfarenhet av mycket, du får precisera dig lite mer vad det är du vill att jag ska dela med mig av.

Okej tackar för infon!
Jag har läst att biltema cykeln ska gå att trimma på något sätt. Vill få upp den till 30km/h. Givetvis bryr sig ingen eller polisen om man trimmar en en cykel.... sånt barnsligt håller med inte på med.

Det är ju frågan om det är skillnad på 25 och 30. Men ska ha cykeln, till och från matbutiken, sedan kommer jag såklart nöjes-köra tex i skog osv, cykeln är det enda fordon jag har. Kommer ha cykeln 1-2 år innan jag säljer den.

30km/h kände jag var fort och ville inte åka fortare då skulle de kännas lite riskabelt. bara 5 km/h långsammare men hmmm.
Jag ska provtesta en elcykel då nånstans.

Senast ändrad:
EL MTB - Biltema
colan sa:
sedan kommer jag såklart nöjes-köra tex i skog osv
Allemansrätten ger oss en möjlighet att ta oss fram på många olika sätt. Gemensamt för dessa sätt är att man inte använder ett fordon med motor.Cyklar med motor går att köra på vägar och cykelbanor, men inte på stigar eller fritt i terrängen, där går det däremot bra att åka med vanlig cykel.

EL MTB - Biltema
colan sa:
Jag har läst att biltema cykeln ska gå att trimma på något sätt. Vill få upp den till 30km/h. Givetvis bryr sig ingen eller polisen om man trimmar en en cykel.... sånt barnsligt håller med inte på med.

Nä, jag håller med, det är barnsligt att trimma en elcykel
Hurvida polisen inte bryr sig om lagbrott kan jag dock inte svara på, det är ju trots allt deras uppgift att göra det

colan sa:
Det är ju frågan om det är skillnad på 25 och 30. Men ska ha cykeln, till och från matbutiken, sedan kommer jag såklart nöjes-köra tex i skog osv, cykeln är det enda fordon jag har. Kommer ha cykeln 1-2 år innan jag säljer den.

30km/h kände jag var fort och ville inte åka fortare då skulle de kännas lite riskabelt. bara 5 km/h långsammare men hmmm.

Ja, det är skillnad på 25 och 30 km/h. För att kvantifiera det, 5 km/h ganska exakt. Frågan är varför du vill att den skall gå i 30 km/h. Jag ser liksom inte poängen med det.

EL MTB - Biltema
Är det här en seriös tråd?

Colan: Du som hängt på happy sen 2010 kan omöjligt missat svaren på alla dina frågor?!

Ang. fråga 4: Kolla vad det sitter för motor osv och googla på det. Är ju rimligen begränsad till en effekt som sannolikt går att modifiera genom att andra nåt i programvaran eller göra ett fysiskt ingrepp på någon komponent.

EL MTB - Biltema
Ja det är en seriös tråd, jag kanske har upprepat någon fråga nån extra gång.
Men varför skulle det inte vara en seriös fråga?
Tyckte frågorna såg helt resonabla ut, sådant man kan undra över inför köp.

Uppdate: Testade en elcykel, MEN tyckte 25km/h var lite för långsamt. Jag såg att jag cyklade upp i 30km/h med cykeln av egen kraft.
Därför vill jag ha 30km/h det gör skillnad som sagt.

Finns inställning på biltema elcyklar så dem går fortare

"Nu går det att ändra maxhastighet i menyn som säger SPEED högst upp, förinställda värdet är 25km/h. När jag sätter 32 km/h som max blir den nya topphastigheten ca. 27-29 om det inte blåser för mycket. I motvind eller lätt uppförsbacke kan jag nu köra 25 istället för runt 22 innan. Det blir en marginell kraftökning över 25 km/h, men det går att hålla lite högre marschfart. Känns som motorn ger under hundra W över 25 km/h. För att gå upp i fart ännu mer måste troligen kontrollern bytas ut då den är dimensionerad för ett sånt här uttag ungefär. Fast det känns vanskligt att gå upp ännu mer, blir för farligt, svårt att stanna snabbt. Mest ekonomiskt att hålla sig till 25, batteriet håller längre. Både över tid och i räckvidd. Det extra kraftuttaget sliter hårt på batteriet.".

Specialfråga: är mina inlägg dolda? eller bara för mig det ser ut så? Konstigt.

EL MTB - Biltema
colan sa:
Ja det är en seriös tråd, jag kanske har upprepat någon fråga nån extra gång.
Men varför skulle det inte vara en seriös fråga?
Tyckte frågorna såg helt resonabla ut, sådant man kan undra över inför köp.

Uppdate: Testade en elcykel, MEN tyckte 25km/h var lite för långsamt. Jag såg att jag cyklade upp i 30km/h med cykeln av egen kraft.
Därför vill jag ha 30km/h det gör skillnad som sagt.

Finns inställning på biltema elcyklar så dem går fortare

"Nu går det att ändra maxhastighet i menyn som säger SPEED högst upp, förinställda värdet är 25km/h. När jag sätter 32 km/h som max blir den nya topphastigheten ca. 27-29 om det inte blåser för mycket. I motvind eller lätt uppförsbacke kan jag nu köra 25 istället för runt 22 innan. Det blir en marginell kraftökning över 25 km/h, men det går att hålla lite högre marschfart. Känns som motorn ger under hundra W över 25 km/h. För att gå upp i fart ännu mer måste troligen kontrollern bytas ut då den är dimensionerad för ett sånt här uttag ungefär. Fast det känns vanskligt att gå upp ännu mer, blir för farligt, svårt att stanna snabbt. Mest ekonomiskt att hålla sig till 25, batteriet håller längre. Både över tid och i räckvidd. Det extra kraftuttaget sliter hårt på batteriet.".

Specialfråga: är mina inlägg dolda? eller bara för mig det ser ut så? Konstigt.

Fråga 1: 29an ser ut som en elcykel iom det inbyggda batteriet, däremot vill man nog ha hydrauliska bromsar på en elcykel från Biltema.

Fråga 2: mycket oklart, fråga återförsäljaren. Sannolikt inte.

Fråga 3: fråga dig själv.

Fråga 4: känns besvarad med texten som du själv skrev :)

Fråga 5: biltema har rea ibland, men det brukar vara på typ disktrasor i mellandagarna. Räkna inte med rea på cyklar.

Specialfråga: Nej det ser ut som vanligt, åtminstone för mig.

EL MTB - Biltema
Tillägg: "Tryck snabbt på POWER-knappen två gånger för att komma in i programmeringsmenyn.
Bläddra med ett klick i taget på POWER framåt tills PSd visas. 4 nollor visas längst ner på skärmen. Använd upp-ner knapparna för att skriva in 1919 där nollorna varit. Tryck POWER kort för att bekräfta. "

Någon som vet ifall det funkar fortfarande att ändra maxhastigheten?
Jag läste att 29 el MTB ändrade dem så den inte går att rulla med motorns hjälp längre, dvs man pronenerar med motorns hjälp, den funktionen tog dem bort av någon anledningen. Vore ju dumt om jag köper en elcykel, så går det inte ändra maxhastigheten...... Något som är viktigt för mig.

EL MTB - Biltema
Det är en viss skillnad på 25 och 30 km/h. 25 känns "semesterlunk", 30 känns ok marchfart. Typ. Kanske!? Å andra sidan i stan räcker 25 gott, på landsväg däremot kan det ju kännas lite segt. Sedan såklart som vi alla vet går ju en viss laglig gräns där.

EL MTB - Biltema
eketjall sa:
Om du vill åka fort, varför inte köpa Biltemas el-eu-moppe? Den gör ju 45km/h
Jo sant, Men då måste jag ha trafikförsäkring och kan inte köra på cykelbanor..... samt blir svårsåld. Vilket blir helt värdelöst.
Budget på 10 000 kr, 30 km/h menar jag inte behövs fortare. 25km/h är i det snålaste laget.

EL MTB - Biltema
colan sa:
eketjall sa:
Om du vill åka fort, varför inte köpa Biltemas el-eu-moppe? Den gör ju 45km/h
Jo sant, Men då måste jag ha trafikförsäkring och kan inte köra på cykelbanor..... samt blir svårsåld. Vilket blir helt värdelöst.
Budget på 10 000 kr, 30 km/h menar jag inte behövs fortare. 25km/h är i det snålaste laget.
Kan du inte skriva ut ditt riktiga namn ska vi se till att du inte får köra över huvud taget efter första turen med displaykittandet :-)

EL MTB - Biltema
Här govänner har vi i TS ett tvättäkta men ack så klumpigt
internet_troll.jpg

Mata inte HEN :-D

EL MTB - Biltema
Alla ni som ojar er om 30 km/t, cyklar ni själva aldrig fortare än så? I så fall; vad är skillnaden att göra det med pedalkraft mot att använda elmotor? Och jag menar inte i lagens mening då, eftersom lagar inte nödvändigtvis måste vara vettigt utformade.

Jag har själv en viss avoghet mot elcyklar, men det hat som alltid flödar i såna här trådar är så oändligt patetiskt.

Edit: Om TS är ett troll så har han sannerligen lyckats:-)

Senast ändrad:
EL MTB - Biltema
Makten sa:
Alla ni som ojar er om 30 km/t, cyklar ni själva aldrig fortare än så? I så fall; vad är skillnaden att göra det med pedalkraft mot att använda elmotor? Och jag menar inte i lagens mening då, eftersom lagar inte nödvändigtvis måste vara vettigt utformade.

Jo, jag cyklar ofta fortare än så, men skillnaden är att det är lagligt. Vissa lagar kanske inte är vettigt utformade, men det är fortfarande lagar och det är inte upp till var och en att välja vilka man ska följa.

EL MTB - Biltema
Nu har jag ej läst hela tråden..
Men till trådskaparen så avråder jag att köpa biltema MTB
Hade samma fundering 2016..Köpa en sådan till frun.
Vi testcyklarade några modeller och på rak väg, asfalt är det inga problem (Om man kan stå ut med höga motorljudet).
Men när jag väll köpte och tog hem, testade direkt på backen här hemma och såg att den är KASS. Den hjälpte inte alls. Jag slängde in den i bilen och retunerade direkt.

Tanker vart att vi ska kunnde ha barnstol eller cykelvagn och dra med dessa då vi har massa upp/nedfårs backar. Men motorn är klen.
Jämfört mot min Giant med Yamaha mitt monterad motor.
Om du ska köpa så köp med en starkare motor. Bästa mätningen är i NM. och helst mittmonterad.
Kolla XXL.

EL MTB - Biltema
Jeppe_E sa:
colan sa:

Hurvida polisen inte bryr sig om lagbrott kan jag dock inte svara på, det är ju trots allt deras uppgift att göra det

colan sa:

Ja, det är skillnad på 25 och 30 km/h. För att kvantifiera det, 5 km/h ganska exakt. Frågan är varför du vill att den skall gå i 30 km/h. Jag ser liksom inte poängen med det.

Om du inte ser poängen med det så behöver det inte leda till ett drygt svar.

Jag ser poängen med en elcykel med att det är billigt sätt att transportera sig fram.
Sen om det går i 25 eller 30 är kanske inte det som avgör i det individuella fallet.
Men jag antar att en del tycker det är roligare om det går fortare med ett par enkla handgrepp utan att lägga moraliska värderingar i det.

EL MTB - Biltema
konscious sa:
Jeppe_E sa:
colan sa:

colan sa:

Jag ser poängen med en elcykel med att det är billigt sätt att transportera sig fram.
Sen om det går i 25 eller 30 är kanske inte det som avgör i det individuella fallet.
Men jag antar att en del tycker det är roligare om det går fortare med ett par enkla handgrepp utan att lägga moraliska värderingar i det.

Sen när blev det oki att bryta emot lagar och regler man ogillar? En sak om man gör det ändå - men folk utan koll som kör trimmade olagliga moppar på cykelbanor är ett problem och en risk för de traffikanter som lagligt befinner sig i trafikmiljön. Trafiken är inte någon lekstuga - vill man leka med trimmade moppar så gör det då i en säker miljö och inte i trafiken.

EL MTB - Biltema
Bengt-re sa:
konscious sa:
Jeppe_E sa:
colan sa:

colan sa:

Sen när blev det oki att bryta emot lagar och regler man ogillar? En sak om man gör det ändå - men folk utan koll som kör trimmade olagliga moppar på cykelbanor är ett problem och en risk för de traffikanter som lagligt befinner sig i trafikmiljön. Trafiken är inte någon lekstuga - vill man leka med trimmade moppar så gör det då i en säker miljö och inte i trafiken.

+100

EL MTB - Biltema
Jeppe_E sa:
Jo, jag cyklar ofta fortare än så, men skillnaden är att det är lagligt. Vissa lagar kanske inte är vettigt utformade, men det är fortfarande lagar och det är inte upp till var och en att välja vilka man ska följa.

Frågan är varför så många tar på sig polismössan i just den här frågan. Varför inte samma drev mot alla som cyklar olagligt utan ringklocka?

EL MTB - Biltema
Bengt-re sa:
...men folk utan koll som kör trimmade olagliga moppar på cykelbanor är ett problem och en risk för de traffikanter som lagligt befinner sig i trafikmiljön.

Är det verkligen det? Blir det mindre farligt att cykla i samma hastighet med pedalkraft? Jag fattar inte, du får gärna förklara.
Edit: Har man automatiskt "koll" bara för att man använder benen istället? Verkar märkligt.

Senast ändrad:
EL MTB - Biltema
Makten sa:
Jeppe_E sa:

Frågan är varför så många tar på sig polismössan i just den här frågan. Varför inte samma drev mot alla som cyklar olagligt utan ringklocka?

Är det jämförbart tycker du?

EL MTB - Biltema
NickPick sa:

På alla sätt och vis, ja. Upplever dagligen idioter utan ringklocka som utgör en fara för att de inte påkallar uppmärksamhet innan de kör om fotgängare och andra cyklister. Troligen fan så mycket farligare än att ha en elmotor på cykeln.

EL MTB - Biltema
Makten sa:
Jeppe_E sa:

+1

För att inte tala om alla rödljuskörningar samt vänster- & trottoarcyklister. Fast det är väl mer eller mindre normaliserat, jämfört med el-cyklar som är en relativt ny förargelseväckande företeelse.

EL MTB - Biltema
Makten sa:
NickPick sa:

På alla sätt och vis, ja. Upplever dagligen idioter utan ringklocka som utgör en fara för att de inte påkallar uppmärksamhet innan de kör om fotgängare och andra cyklister. Troligen fan så mycket farligare än att ha en elmotor på cykeln.

Jag blir hellre omkörd av en lönnfet mtbare påväg till skogen för lite ståcykling som kanske säger "pling pling" eller "cykel kommer" än en cykel som swishar förbi mig i 30 blås :)
Men okej. Elcykel i sig är ju inte tokigt, men om det är så enkelt att cykla snabbare än 25 på den så är det ju inge större bekymmer än att trampa lite snabbare. TS verkar inte vara helt otränad om man kollar på tidigare trådar.

EL MTB - Biltema
Makten sa:
Jeppe_E sa:

+1.
Många moralens väktare i frågan om elcyklar, men inte lika många i andra frågor. Själv har jag aldrig drabbats av fara orsakad av elcyklist, men det är anekdotisk bevisföring och det finns säkert statistik på hur livsfarligt det är med vansinnesåkande elcyklister på alla andra ställen än de jag cyklar på (med trampkraft ska tilläggas för att ingen ska börja hata mig också).

EL MTB - Biltema
NickPick sa:
Jag blir hellre omkörd av en lönnfet mtbare påväg till skogen för lite ståcykling som kanske säger "pling pling" eller "cykel kommer" än en cykel som swishar förbi mig i 30 blås :)
Men okej. Elcykel i sig är ju inte tokigt, men om det är så enkelt att cykla snabbare än 25 på den så är det ju inge större bekymmer än att trampa lite snabbare. TS verkar inte vara helt otränad om man kollar på tidigare trådar.

Jovisst, men det visar ju också att det handlar mer om att ta hänsyn än om att följa lagen, eller hur? :-) Skillnaden mellan 25 och 30 km/t är ju inget som i sig gör cykeln farligare. Det beror bara på hur den hanteras och det är därför jag inte förstår den enorma avogheten mot "trimmade moppar på cykelbana". Det är inte där problemet sitter, utan i huvudet på folk som inte förstår att hålla ner farten där det krävs, elmotor eller ej.

Men det verkar som att många blir oändligt provocerade av elcyklar, och att en sådan dessutom skulle gå liiiiiiite olagligt för fort, då jävlar är måttet rågat! :-)

-------

Jag skulle nog dessutom vilja påstå att det vore vettigare med 30 än 25 km/t som tillåten maxhastighet, så att man kan hålla samma tempo som biltrafiken på 30-sträckor (edit: Och visst kan man ju göra det i mån av extra benkraft, men det förtar ju hela vitsen med en elcykel). På precis samma sätt som EU-moppar borde få gå i 50 istället för 45 km/t. Väldigt konstiga hastighetsgränser som bara ger massa onödiga omkörningar.

Senast ändrad:
EL MTB - Biltema
Makten sa:
NickPick sa:

Det vet ju alla att ISIS självmordsbombare använder elcyklar, sådetså!

EL MTB - Biltema
Makten sa:
Jeppe_E sa:

Det kan jag inte svara på. Jag har ringklocka på mina cyklar.

EL MTB - Biltema
Offtopics Men
Jag är också rätt så trött på alla Elcykel Hatare, Mobbare och folk som inte förstår sig vad en elcykel är!
Tror att flesta av dessa har inte ens Testat en elcykel och blandar ihop dessa med moped!
Visst är det lite fusk och man kämpar ej lycka mycket som en vanlig cykel. Men Växlar är också "fusk" om man ska gå så långt.
För mig är det mera Tekniken som intresserar mig + att jag slipper vara genomsvettig + att jag kan transportera mina barn i cykelvagn/sits också med i denna område där jag bor med nästan bara upp/ner backar.

En elcykel är Betydligt säkrare och bättre än en Moped t,ex! Och har inga avgaser
Elcyklar är nästintill ljudlösa. (Dem bättre modellerna och ej biltema)
Sen detta med 25/30! EN vanlig cykel vore sig MTB, City m.m kan också cykla i 30+ blås, Faktorn är att det är SVÅRARE för en elcykel att ta sig efter 25 pga, tyngden och motorn ....Så om man snackar hastighet så tror jag på att en Racer, eller andra cyklar är Farligare än en elcykel pga. hastighetsbegränsningen. När jag cyklar efter 25+ är den Skit tung.
SÅ snälla sluta detta gnäll/hat/tjat/mobbning om elcyklar och det är upp till var och en vad man Fan vill köpa för cykel.

Tillbaks till ämnet och svar till trådskaparen.
Visst gick det att ta bort spärret på biltemas elcyklar. Men glöm ej att detta tar på motorn och batteriet. satsa hellre på en bättre motor/cykel och nöj dig med 25an.
För övrigt så går det att fuska och lura "alla" elcyklar med en rätt så "universal" metod. men då visar den fel hastighet på din elcykel dock får du hjälp efter 25 också.

EL MTB - Biltema
Bengt-re sa:
konscious sa:
Jeppe_E sa:
colan sa:

colan sa:

Så drar motorn fram till 25km/h och man trampar resten upp till 30km/h så är man en mindre riskfaktor? Eller om du kan hålla 35 på cykelbanan utan motor!
Vi kanske inte ska dra alla över en kam.
Inte heller tala om för alla cyklister att man inte får köra fortare än 31km/h på 30väg och kalla de för vårdlösa.

Lite löjligt att resonera om petitesser 25 eller 30 då du idag kan köpa en Clas Ohlsson 250W Elcykel som gör 30.

Skillnad om de gör 45-50 tycker jag :).

EL MTB - Biltema
Det man undrar över är ifall det händer en olycka, är polis och försäkringsbolag då pigga på att undersöka elcykeln för att hitta ett eventuellt trim?

EL MTB - Biltema
Jeppe_E sa:
Makten sa:
Jeppe_E sa:

Det kan jag inte svara på. Jag har ringklocka på mina cyklar.

För att inte tala om du saknar reflexväst och reflexer i hjulen
Dessutom är det också extremt vårdslöst att inte ha ljus dagtid så du syns.
Däcken inte är tillverkade av någon lågbetald kines som får jobba övertid utan ersättning.
Du smörjer väl inte kedjan med icke nedbrytbart och cancerframkallande ämnen.

Har du missat allt detta så är du för evigt förkastad och stenad ner i ett moraliskt fördärv utan återvändo.

EL MTB - Biltema
JTF sa:
3kgt sa:
En elcykel är Betydligt säkrare och bättre än en Moped t,ex!

På viket/vilka sätt? Är seriöst frågande.
Farten! Flesta trimmar.. Då snackar vi mer än 30 som en del elcyklister vill uppnå
Snorungarna som kör moppe som galningar, ofta 2 på en moppe och sett t.o.m 3 pers på en moppe.
Värst är nog crossmopparna i mitt tycke. avgaserna, låter som fan..
Dem kör på cykelvägar och övriga vägar bland folk och barn.

EL MTB - Biltema
Kom på lite fler frågor.
Vad kan det tänkas kosta att ladda elcykeln? Det är väl billigt? El känns billigt.
Har läst att biltema elcyklar låter, men så farligt borde det väl inte vara?
Men jag får väl köra i skogen med den? I vilket fall, tror inte någon skulle säga till ifall jag körde. Isåfall är den personen fjantigt löjlig, då kan jag bara säga att jag kör med manuellt läge som vanlig cykel.....och då gör jag rätt....

Senast ändrad:
EL MTB - Biltema
colan sa:
Kom på lite fler frågor.
Vad kan det tänkas kosta att ladda elcykeln? Det är väl billigt? El känns billigt.
Har läst att biltema elcyklar låter, men så farligt borde det väl inte vara?
Men jag får väl köra i skogen med den? I vilket fall, tror inte någon skulle säga till ifall jag körde. Isåfall är den personen fjantigt löjlig, då kan jag bara säga att jag kör med manuellt läge som vanlig cykel.....och då gör jag rätt....

Nej

EL MTB - Biltema
3kgt sa:
Offtopics Men
Jag är också rätt så trött på alla Elcykel Hatare, Mobbare och folk som inte förstår sig vad en elcykel är!
Tror att flesta av dessa har inte ens Testat en elcykel och blandar ihop dessa med moped!

Ja, det är väl det som är problemet, att folk blandar ihop elcyklar och elmopeder? Folk köper en moped och tror att det är en cykel.

EL MTB - Biltema
Majoriteten av dem jag möter ute på gatan, tror faktiskt att cykeln rullar själv om man trycker på någon magisk knapp. Sen får man stå och förklara att jag måste pendla, annars kommer jag inge vart. Har fått förklara detta för flesta av mina grannar som ofta kommer och frågar när dem ser cykelns batteri och dess "udda" utseende. . Det fanns ju gamla mopeder förr som man kunde både köra med bensin motor eller pedal

Tillbaka
Topp