RS Monarch RT får inte upp tillräckligt tryck, banta eller byta?

• Trådstartare Trådstartare Stewe
  • Start datum Start datum
S

Stewe

Guest
Jag har en Cannondale Bad Habit 1 och kommer inte riktigt överens med bakdämparen.
En Rock Shox Monarch RT
Jag tycker att den sjunker ihop för mycket när jag kör, jag väger 88kg och med den pumpen jag har så kommer jag upp i lite drygt 200 psi, sen känns det som att pumpen inte orkar mera. rebound fullt öppen, sag hamnar nån stans på 40%
Kan det vara så att pumpen är för ”klen” det är en vanlig dämparpump PRO från nån tysk sida, finns det bättre grejor?
Max på dämparen ska tydligen vara 275psi

Eller kan det vara så att den här dämparen inte är idealisk för den här cykeln, skulle man vara hjälpt av att byta till nån "bättre" dämpare?

Det här är inte mitt starkaste område, jag tar tacksamt emot lite råd och tips, det är inte så att jag bottnar men den känns lite för gungig.
Det kan vara så att den gör exakt det den ska, men den enda andra fulldämpade hoj jag testat är min Epic med brain så steget kanske är stort?

002.jpg

En sag på 40 % kommer att påverkar hur din bakfjädring känns, märkbart. Du hamnar helt fel i hur dämpingen är tänkt att bete sig vid en viss belastning. Köp en annan pump låter som det första steget. Du sätter saggen till det som rekommenderas av Cannodale för den modellen, runt 15-20 % gissar jag.

Vilken FS som helst kommer att kännas skum med 40% sag.

Jag är långt ifrån expert men har sån i DebonAir-version, 2016 på min Transition Scout, med måtten 190x50.

Vet inte om nåt egentligen går att jämföra rakt av mot din dämpare, men med länkaget på den hojen (sägs vara ganska linjärt) så bottnade det jättelätt tills jag stoppade i en massa bottomless rings. Fortfarande lite saggig i mitten av slaget i öppna läget. Men jag kör ganska lågt tryck då jag tycker den börjar bete sig skumt i högre tryck (rebound-hastigheten varierar sig).

Stervelo sa:
En sag på 40 % kommer att påverkar hur din bakfjädring känns, märkbart. Du hamnar helt fel i hur dämpingen är tänkt att bete sig vid en viss belastning. Köp en annan pump låter som det första steget. Du sätter saggen till det som rekommenderas av Cannodale för den modellen, runt 15-20 % gissar jag.

15-20% sag är väldigt lite, åtminstone bak. Normalt är 25-35% beroende på typen av hoj.

Edit: Detta är anledningen till att skalan på kolven går från 20 till 40%.

Senast ändrad:
Makten sa:
Stervelo sa:

15-20% sag är väldigt lite, åtminstone bak. Normalt är 25-35% beroende på typen av hoj.

Edit: Detta är anledningen till att skalan på kolven går från 20 till 40%.
Tja, på min fs med 140 mm bak, rekommenderas 17% för xc-aktig cykling. Därför skrev jag "gissar jag" efter att ha skrivit kolla vad C-dale säger.

Uj, jag klåpade mig här, jag gör offentlig avbön. Helskotta, det är 13 av 50 mm som saggen ska var, det är ju snarare 25 % på min fs.
Jag går och ställer mig i skamvrån.

runt 210 psi körde jag men min junk dämpare och var fetare än du+10kilo

Tillbaka
Topp