Dopingtråden

Dopingtråden
lundatok sa:
There's something very... I don't know; primitive, perhaps, about you, Gurgeh. You've never changed sex, have you?' He shook his head. 'Or slept with a man?' Another shake. 'I thought so,' Yay said. 'You're strange, Gurgeh.' She drained her glass.

Bra bok. Kanske den bästa i "serien".

Dopingtråden
Intressant uttalande från vinnaren:

“This is bigger than sports and it’s about human rights,” McKinnon told US Today in January, arguing that there is no way to measure the advantage testosterone gives transgender athletes. She went further, comparing discrimination against transgender athletes to racism in sports.

Innebär inte det i så fall att testosteron borde kunna plockas bort från dopningslistan om det är så att det inte har några mätbara positiva effekter? Eller gäller det bara att det inte är mätbart hos transpersoner?

Dopingtråden
GoranS sa:
Intressant uttalande från vinnaren:

“This is bigger than sports and it’s about human rights,” McKinnon told US Today in January, arguing that there is no way to measure the advantage testosterone gives transgender athletes. She went further, comparing discrimination against transgender athletes to racism in sports.

Innebär inte det i så fall att testosteron borde kunna plockas bort från dopningslistan om det är så att det inte har några mätbara positiva effekter? Eller gäller det bara att det inte är mätbart hos transpersoner?

Varför inte avskaffa damklasserna?

Dopingtråden
Är det bara jag som tycker att följande uttalande låter lite konstigt (även om det troligen är tagen ur sitt sammanhang)
laboratoriechefen sa:
Det är viktigt att säga att det inte är några riktiga prover det handlar om, utan det är ett kontrollprov. Wada skickar ut blindprover, ganska många varje år, för att kontrollera att labbet fungerar som det ska. Och på ett enda blindprov har vi gjort ett fel som bryter mot laboratoriestandarden.

Är det inte lika viktigt att alla prover hanteras rätt och ger rätt testresultat? Den stora skillnaden mellan kontrollprovet och om det hade varit ett "riktigt prov" är att man för det senare sannolikt inte vet om labbet gjort fel och påverkat resultatet. Även om detta felet inte direkt drabbat någon individ kan det ha felats vid andra tillfällen och ytterst handlar det ju om man ska kunna lita på labbets metoder & resultat.

Dopingtråden
Vad det kan det vara för "ett fel som bryter mot laboratoriestandarden"?

Har dom fått ett rent prov som testats och hittat testosteron i? Pga begagnade smutsiga pipetter eller struntat i att rengöra maskinen mellan proverna. Slarv och lättja.

Dopingtråden
Av svt-länken kan jag inte utläsa om de:

a) Tolkat ett prov med konstgjort testosteron såsom innehållandes kroppgseget testosteron, eller
b) Tolkat ett prov med kroppseget testosteron såsom innehållandes konstgjort testosteron.

Fall a skulle för ett riktigt prov inneburit att en dopare gått fri medan fall b inneburit att en oskyldig person hade blivit anklagad för dopning. Kan kanske tycka att om det var fall b så kan det ha ett visst värde att påpeka att ingen blivit falskeligen anklagad. Dock håller jag på i stort med om att det är en rätt dålig ursäkt. Hade varit bättre att bara konstatera att de gjort fel och att de (förhoppningsvis) noga ska utreda vad som gick fel och göra allt för att undvika dylika misstag i framtiden.

Dopingtråden
GoranS sa:
Av svt-länken kan jag inte utläsa om de:

a) Tolkat ett prov med konstgjort testosteron såsom innehållandes kroppgseget testosteron, eller
b) Tolkat ett prov med kroppseget testosteron såsom innehållandes konstgjort testosteron.

Eller
c) Tolkat ett prov rätt trots att det hanterats på ett sätt som "bryter mot laboratoriestandarden"

Dopingtråden
Men dom har ju bara tagit vanliga kosttillskott! ???
D15F4F06-92F2-4B2B-AAE2-4346912827CD.jpeg

Dopingtråden
Henrik_E sa:

Det finns uppenbarligen en stor kommunikationsutmaning för UCI och antidopingsorganisationerna om även de som är lite mer insatta än den genomsnittliga kvällstidningsläsaren fortfarande inte kan skilja på AAF och att ha blivit fälld för att, enligt gällande WADA-regler, ha dopat sig.

Samtidigt verkar det som att EWS varit lite av en gärdsgårdsserie med avseende på (anti)dopingarbete, så kanske har det funkat att vara mindre noga med vad man som tävlande får sig eftersom risken för att åka dit för något varit väldigt låg.

Dopingtråden
NLC sa:
Samtidigt verkar det som att EWS varit lite av en gärdsgårdsserie med avseende på (anti)dopingarbete, så kanske har det funkat att vara mindre noga med vad man som tävlande får sig eftersom risken för att åka dit för något varit väldigt låg.
De här två meningarna är ju rätt kul:

Both athletes have previously been subject to extensive testing before racing EWS. Rude was last tested in 2013,

Dopingtråden
Henrik_E sa:
NLC sa:
De här två meningarna är ju rätt kul:

Both athletes have previously been subject to extensive testing before racing EWS. Rude was last tested in 2013,

Ja, innan EWS så tävlade han (väl) i UCI-sanktionerade arrangemang som DH VM där det ändå verkar ha varit någon slags ordning på torpet.

Dopingtråden
Var det inte i den här tråden det var någon länk till något annat forum där det försiggick diskussioner kring olika preparats förträfflighet!? Läs igenom tråden från början och återkom om du inte hittar länken. ;-)

Dopingtråden
Jisses, visste inte att Sevilla fortfarande harvade runt. Karln är trots allt 42 år och han har ju rimligen gjort sitt på den stora scenen. Separationsångest?

Dopingtråden
Hehe nä mest hållt mig undan i skogen, men såg dokumentären ikaros häromdan och läste sen idag på svt bland annat den artikeln jag länkade till.

Gick igång lite bara ?

Dopingtråden
Jag har börjat dopa mig med Kimchi, sauerkraut och kombucha(allt hemmasmitt) och jag tror förbaske mej det fungerar.
Jag brukar få alla förkylningar som kommer in med barnen eller frugan.

Men nu när jag börjat med ovan nämda delikatesser så har jag hoppa över höstens ALLA förkylningar, det har passerat en 3-4st. Empirisk forskning och klent deltagarantal med wtf man måste ju få tro på nått också.
Effekten är påtaglig, trots tigande ålder har jag aldrig varit i bättre slag, gäller både känslan och wattalen.

//God Jul

Tillbaka
Topp