Är verkligen crescent skit?

Mbjork

Medlem
Idag var jag och frugan hos två av våra lokala cykelhandlare för att införskaffa oss varsin ny pendlar/utflykts/brukscykel. Hos båda handlarna blev vi rekomenderade Crescent cyklar. Frugan en Holma 2019 och jag en Atto 2018. Båda två känndes redigt solida och trevliga att cykla på, vi kollade även på en Nishiki och en Merida och det kändes jämfört med Crescenten lite "Biltema". Nu är jag dock väldigt novis på detta med cyklar och senast jag köpte en ny cykel var för 10 år sedan för 2000 spänn på just Biltema, så vad vet jag, men Både Holman och Atton kändes som riktigt fina cyklar, vilket man även utgår från då de skulle kosta ca 15000 ink lite tillbehör tillsammans.

Nu efter lite googlande så är det enda jag läser att just Crescent ska man sky som pesten vilket jag tycker känns lite konstigt men åter igen, vad vet jag.

Nu till mina frågor

1. Stämmer detta, är dessa verkligen så värdelösa eller är detta bara åsikterna av den samlade eliten som bara tittar ramar kandknackade av japanska senseier i ädlaste flygplans aluminium och växelsatser utvecklade av NASA själva? Kommer jag som vanlig medelsvensson verkligen känna skillnad på denna kontra en "premiumcykel" beställd på "cykelsidasomärhetastpånätetjustnu.com"

2. Om dem nu faktiskt är så dåliga som man läser, vad ska man köpa istället? Vi vill ha nått i samma stil och vi vill kunna åka till en cykelhandlare och klämma och känna innan vi köper. Därav går ju allt som bara går att beställa på nätet bort. Vad ska man titta på? Trek, Scott och specialized var "coolt" och "bäst" när jag ung och cyklade på daglig basis är detta fortfarande fallet? Crescent verkar ju iaf vara omåttligt populärt där vi bor då det kryllar av dem och handlarna har högar av dem liggandes.

3. Jag tycker personligen att 8000kr känns dyrt för en cykel men det verkar som att det är ungefär det man får betala för en cykel från ett välkänt märke idag eller är det mesta påslag från cykelhandlarna?

4. Vad är det som är viktigt att kolla på när man ska köpa en ny cykel? Är växelkomponenterna och bromsarna det som "gör" cykeln eller är det hela paketet som är det viktiga om ni förstår vad jag menar?

Jag känner mig lite vilsen i detta, som sagt, jag tyckde dem såg fina ut, känndes bra och gav ett bra intryck men jag vill inte betala 8000 spänn för nått som inte är värt 8000 spänn. Så snälla ös på med eran expertis och gärna med solida argument varför man inte ska köpa en Crescent,eller bra köpråd för andra cyklar!

Väl mött!

Crescent gör bra brukscyklar, men för MTB- och lvg-entusiasten så finns det mer intressanta alternativ. Detta forum befolkas mest av cykelentusiaster, och därmed inte Crescents primära målgrupp. Därav många klagomål här.

Runt 8000kr känns rimligt i min mening för den typen av cyklar. Letar man på internet kan man komma billigare undan, men då gäller det att man vet vad man ska leta efter, både vad gäller komponenter men också storlek och cykeltyp. Har man inte denna erfarenheten så tycker jag man gör bäst i att handla lokalt. Då kan man prova ut både storlek och känna efter hur cykeln känns att cykla på innan köp. Det är det som är det viktiga, att cykeln känns bra.

Så mitt råd är att titta i lite fler lokala butiker (om det finns), men hittar du inget som du tycker känns bättre, så köp crescent-cyklarna.

Mbjork sa:
.... Hos båda handlarna blev vi rekomenderade Crescent cyklar. .... Båda två känndes redigt solida och trevliga att cykla på, vi kollade även på en Nishiki och en Merida och det kändes jämfört med Crescenten lite "Biltema".
Solida=tunga?
För övrigt går det inte riktigt att jämföra cykelmärken på det sättet. Stora märken har cyklar i nivå från själadödande-men-går-att-ta-sig-fram-på till nära-proffs-prylar.

Mbjork sa:
1. Stämmer detta, är dessa verkligen så värdelösa eller ....?

Kommer jag som vanlig medelsvensson verkligen känna skillnad på denna kontra en "premiumcykel" beställd på "cykelsidasomärhetastpånätetjustnu.com"
Varumärket Crescent är starkt hos icke-cykelintresserade svenskar. Det gör att de kan ta ut ett högre pris än många av deras konkurrenter kan göra för en likvärdig cykel.
Men att avfärda hela märket som skit kanske är att överdriva. (Fast inom mtb var de tragiskt efter i utvecklingen. I alla fall för något år sedan i den prisklass jag kollade.)

Mbjork sa:
4. Vad är det som är viktigt att kolla på när man ska köpa en ny cykel? Är växelkomponenterna och bromsarna det som "gör" cykeln eller är det hela paketet som är det viktiga om ni förstår vad jag menar?
Hela paketet, helt klart!
Ram: rätt storlek, inte allt för tung.
Hjul: lätta
Gaffel: dämpad endast om den ska användas i terräng.

Allt annat kan bytas. Inte helt gratis förstås, men det ovan nämnda är dyrare att fixa i efterhand.

Vad har ni för cyklar idag förresten? Vad är det ni inte trivs med som gör att ni vill byta?

Edit: och vilka egenskaper vill ni få med till era nya cyklar?

Senast ändrad:
Skogsgubben sa:
Mbjork sa:
.... Hos båda handlarna blev vi rekomenderade Crescent cyklar. .... Båda två känndes redigt solida och trevliga att cykla på, vi kollade även på en Nishiki och en Merida och det kändes jämfört med Crescenten lite "Biltema".
Solida=tunga?
För övrigt går det inte riktigt att jämföra cykelmärken på det sättet. Stora märken har cyklar i nivå från själadödande-men-går-att-ta-sig-fram-på till nära-proffs-prylar.

Mbjork sa:
1. Stämmer detta, är dessa verkligen så värdelösa eller ....?

Kommer jag som vanlig medelsvensson verkligen känna skillnad på denna kontra en "premiumcykel" beställd på "cykelsidasomärhetastpånätetjustnu.com"
Varumärket Crescent är starkt hos icke-cykelintresserade svenskar. Det gör att de kan ta ut ett högre pris än många av deras konkurrenter kan göra för en likvärdig cykel.
Men att avfärda hela märket som skit kanske är att överdriva. (Fast inom mtb var de tragiskt efter i utvecklingen. I alla fall för något år sedan i den prisklass jag kollade.)

Mbjork sa:
Hela paketet, helt klart!
Ram: rätt storlek, inte allt för tung.
Hjul: lätta
Gaffel: dämpad endast om den ska användas i terräng.

Allt annat kan bytas. Inte helt gratis förstås, men det ovan nämnda är dyrare att fixa i efterhand.

Vad har ni för cyklar idag förresten? Vad är det ni inte trivs med som gör att ni vill byta?

Edit: och vilka egenskaper vill ni få med till era nya cyklar?
Tack för ditt bra svar!

Med solid menade jag välbyggd, om jag vågar uttrycka mig så, inget klonk, rassel eller skrammel. Ramen känndes stadig, till skillnad från Nishikin där "bakramen" endast var ditpunktad och inte helsvettsad tex.

Jag förstår att märket har endel pondus här i Sverige, jag tänkte ju själv att Crescent det hade ju mormor en i 45år så det måste ju vara bra. Det var just den tanken som gjorde mig så förundrad när man sen läser vad som skrivs på nätet, exempelvis redan i denna tråd.

Idag så har jag en 10år gammal Biltemacykel som har stått ute lika länge utan nått underhåll. Funkar fortfarande men den är tung och har gjort sitt. Frugan har en 2vxl monark damcykel som inte ens frirullar om du ens så skulle rulla ner den för ett berg, därav två nya cyklar. Det vi nu letar efter är nått som funkar bra att ta sig fram och tillbaka till jobb/universitet ca 8km var om dagen. Förutom det in till stan för div restaurangbesök och nån enstaka utflykt. Brukscykel som jag kallar det. Det ska vara lättrampat, lättrullat och med bra kvalitet så det inte beckar ihop efter ett år. Dock ska väll dessa nya cyklar underhållas lite bättre än de tidigare.

Om jag omformulerar frågeställningen från början. Är det almänna intrycket blan entusiaster att crescent är dåligt pga bristande kvalitet eller är det mer för att dem inte riktigt är vassast på marknaden kontra pris/prestanda, tex lite som appleprodukter?

anders_ sa:
Crescent gör bra brukscyklar, men för MTB- och lvg-entusiasten så finns det mer intressanta alternativ. Detta forum befolkas mest av cykelentusiaster, och därmed inte Crescents primära målgrupp. Därav många klagomål här.

Runt 8000kr känns rimligt i min mening för den typen av cyklar. Letar man på internet kan man komma billigare undan, men då gäller det att man vet vad man ska leta efter, både vad gäller komponenter men också storlek och cykeltyp. Har man inte denna erfarenheten så tycker jag man gör bäst i att handla lokalt. Då kan man prova ut både storlek och känna efter hur cykeln känns att cykla på innan köp. Det är det som är det viktiga, att cykeln känns bra.

Så mitt råd är att titta i lite fler lokala butiker (om det finns), men hittar du inget som du tycker känns bättre, så köp crescent-cyklarna.
+1
För det användningsområde TS nämner tror jag crescentcyklarna blir bra. Nu var det ett tag sedan jag klämde på crescent, men för några år sedan upplevde iaf jag att de och t.ex. Skeppshult var mer robust byggda, lite högre kvalitet på detaljer (riktiga skärmar istf plast, rostfria skruvar, osv) jmf med andra lite "coolare" citycyklar som ofta var lite lättare/sportigare, men med rackliga plastskärmar och skruvar som rostar efter nåt år.

Mbjork sa:
Om jag omformulerar frågeställningen från början. Är det almänna intrycket blan entusiaster att crescent är dåligt pga bristande kvalitet eller är det mer för att dem inte riktigt är vassast på marknaden kontra pris/prestanda, tex lite som appleprodukter?

Nja. Apple kan visserligen ta rejält betalt för sina produkter, men så är de också riktigt bra. Som helhetspaket sett kanske t.o.m. bäst på marknaden. De är också branschens måttstock och, tycka vad man vill, något av en statussymbol.

Crescent är att jämföra med tekniken och kvalitén hos en billig androidlur till priset av en Samsung Galaxy. Snygg(?) förpackning, litet innehåll.

Senast ändrad:
Sen så har väl hela det här forumet en förkärlek för Canyon så det är väl klart att det är svårt för andra märken att bli rekommenderade.

Jag åker runt på en Crescent Deca, en i mina ögon normalvägd lvg-hoj. Förvisso instegshoj men den har 105-grupp och tiagra vevparti och den känns bra! Har förvisso bara en Specialized Secteur att jämföra med men kvalitetsmässigt ser jag ingen skillnad. Inte än iaf. Nu är ju mina köpta beggade så de hamnade i ett helt annat budgetsegment än nyare hojar men skulle inte direkt förkasta märket bara för att cykelentusiaster inte åker i samma utsträckning på dom.

Dock lite konstigt att Crescent inte har en Gravel hoj än..

Jag körde mycket Crescent som liten så för min del är det lite nostalgi att fortfarande köra Crescent :) tycker de modeller jag haft varit bra, inte lika mycket bang for the buck, t ex har de snålat in på däck, riktiga skitdäck ibland. Har nu bara en kvar, en CX med gravelstyre. Som är min allt-i-allo hoj för mer landsvägsbetonade turer. Ett tag var det tre st.

filename=Triple_Crescents_Low_1_.jpg

Hellre Cresent än Canyon alla dagar i veckan.

Cresent är som Volvo, ok bruksfordon men sportbilar kan de inte. Cresent kan inte sportcyklar.

H. sa:
Köp dessa på XXL istället. Likvärdig kvalitet, halva priset.

https://www.xxl.se/white-sc-comp-ff-19-hybridcykel-herr-gra/p/1156905_1_style

https://www.xxl.se/white-sc-comp-ff-ane-19-hybridcykel-dam-gra/p/1156906_1_style

Och så köper du till SKS-skärmar och ev. Pakethållare/korg på styret så har du ändå massa pengar kvar att köpa något roligare för.

Lustigt. Nästan exakt samma komponenter; växlar/bromsar på dessa två som på Crescent.

Hade jag själv haft 8000 hade det blivit Kona Coco. Kanske inte spec-mässigt det vassaste men fin.

https://m.bikester.se/1002503.html?...CGavEpHAXVTxDwylR3aBRKFaHfEYUdXIaAqSpEALw_wcB

Ett annat del-svar på TS fråga förresten varför Crescent dissas:

Biltema säljer cyklar som har en ramstorlek.
Crescent bjuder på två ramstorlekar för modellen du tittar på.
Meridan från XXL har tre.
Vitus samt Kona fyra.

Ganska mycket av den sortens ”kvalitet” som TS tänker på är vad Crescent hade förr. Rostfria fälgar, skärmar och skruvar, hjullager, vevlager och styrlager som höll i femton-tjugo år utan någon som helst service. Jag hade en själv inköpt på 80-talet och den rullade fint fram till 2010 då jag sålde den, och den rullar troligen vidare.

Allroad sa:
Sen så har väl hela det här forumet en förkärlek för Canyon så det är väl klart att det är svårt för andra märken att bli rekommenderade.

Jag åker runt på en Crescent Deca, en i mina ögon normalvägd lvg-hoj. Förvisso instegshoj men den har 105-grupp och tiagra vevparti och den känns bra! Har förvisso bara en Specialized Secteur att jämföra med men kvalitetsmässigt ser jag ingen skillnad. Inte än iaf. Nu är ju mina köpta beggade så de hamnade i ett helt annat budgetsegment än nyare hojar men skulle inte direkt förkasta märket bara för att cykelentusiaster inte åker i samma utsträckning på dom.

Dock lite konstigt att Crescent inte har en Gravel hoj än..

Lite halmgubbe-varning på kommentaren om Canyon. :) Sällan de rekommenderas idag för insteg, och då gärna med en gliring åt rambrott.

Specialized är en bra jämförelse, de är ju närmast lika stora syndare som Crescent när det gäller att stoppa in skräpkomponenter och snika på däck, kassetter, kedja, lager mm. Därtill har utvecklingen på lvg geo jfrt mtb stått still så där kan Crescent inte halka efter så tydligt.

Men med det sagt är jag svag för märket och hade gärna sett att de ”steppade up” men det kan vi nog glömma. Varken Crescent eller Bianchis moderna cyklar (anm till TS; de har samma ägare) har gett mig något när jag provat, och då ”vill” jag gärna tycka om dem.

Har du/ni övervägt begagnat-marknaden?

Nu är ju jag en sån där entusiast men min Koga Miyata från 78 fick stå utomhus när jag bodde i Holland, där det regnar 366 dagar om året. För ett år sedan började jag lära mig att mecka med den, efter 15 års i stort sett obefintligt underhåll. Kedjan hade slitits ut, det medger jag, men ramen var fortfarande efter väder o vind o krascher o allt regn, fortfarande i väldigt bra skick. Inga problem med några komponenter, rengjorde några kullager, skruvade till några ekrar, tillsatte lite nytt fett och det var som en ny cykel. Gå ett varv på stan o titta på nivån av rost på Crescent-cyklarna som står överallt. Min Miyata är inte ens en top-of-the-line, snarare någonstans mitten-botten och idag kan du hitta dem i Holland för 2-300€. Med en life-time-warranty-sticker på ramen.

Jag har verkligen inte koll på nya cyklar men håller med föregående, kör på en som känns bra, passar dig o dina behov. Och kolla att den går att underhålla! Finns inget sämre för humöret, plånboken o miljön än att slänga saker för att de inte går att reparera. Om något är sönderslitet, so be it, men när de bygger saker utan tanke på underhåll då skulle jag dömma ut det som skräp. :)

Nej, Crescent är inte skit. Biltema och Jula är klart närmare skit.
Sen om Crescent är bra "bang for the buck" är väl tveksamt.. Du kan säkert få tag på bättre saker för samma pengar nån annanstans.

Och ramen på en Crescent kan mycket väl komma från Merida , världens största cykeltillverkare. Crescent (som de flesta andra) är ju ett hopplock av delar från olika tillverkare med en (i Sverige) välkänd logga. Bara de största (eller minsta) tillverkarna gör ju sina ramar själva. Det är ju inte precis svensk hemslöjd som förr om nån trodde det.

Men det behöver inte vara en dålig cykel för det, kan vara ett riktigt bra hopplock för ändamålet. Pris/prestanda på en cykel är väldigt subjektivt och det förstår många tillverkare att använda på ett bra sätt för dem i sin prisättning. Märket på en cykel kan möjligtvis ge andra tryggheter som att den lokala LBS:n troligtvis har prylar hemma och vet hur den hänger ihop.

Tex Crescent och Skeppshult existerar inte utomlands eftersom det inte går att sälja så dåliga cyklar för de priserna i länder som har nån slags cykelkultur. Men det kan ge handlaren en bra marginal att sälja halvdana cyklar som svensson tror är kvalitet pgav svenska varumärken. Det viktigaste på en cykel är ramen, hjulen och resten i den ordningen. Men utan kunskap tittar man gärna på bakväxeln och det är därför tex Nishiki bakväxeltrimmar ibland två nivåer upp. Cyklarna du tittat på verkar ha en viss bakväxeltrim. Cyklarna du fått tips om i tråden har förhoppningsvis en ok ram och hyffsade hjul.

Mbjork sa:
Idag var jag och frugan hos två av våra lokala cykelhandlare för att införskaffa oss varsin ny pendlar/utflykts/brukscykel. Hos båda handlarna blev vi rekomenderade Crescent cyklar. Frugan en Holma 2019 och jag en Atto 2018. Båda två känndes redigt solida och trevliga att cykla på, vi kollade även på en Nishiki och en Merida och det kändes jämfört med Crescenten lite "Biltema". Nu är jag dock väldigt novis på detta med cyklar och senast jag köpte en ny cykel var för 10 år sedan för 2000 spänn på just Biltema, så vad vet jag, men Både Holman och Atton kändes som riktigt fina cyklar, vilket man även utgår från då de skulle kosta ca 15000 ink lite tillbehör tillsammans.

Nu efter lite googlande så är det enda jag läser att just Crescent ska man sky som pesten vilket jag tycker känns lite konstigt men åter igen, vad vet jag.

Nu till mina frågor

1. Stämmer detta, är dessa verkligen så värdelösa eller är detta bara åsikterna av den samlade eliten som bara tittar ramar kandknackade av japanska senseier i ädlaste flygplans aluminium och växelsatser utvecklade av NASA själva? Kommer jag som vanlig medelsvensson verkligen känna skillnad på denna kontra en "premiumcykel" beställd på "cykelsidasomärhetastpånätetjustnu.com"

Detta forum befolkas till 90% av tre kategoriers människor:
1) Ovan nämnda elitister. Ses vanligen ses cykla på något italienskt, spanskt eller med en betydande närvaro hos världseliten.
2) Ingenjörer som är helt oförmögna att se något mervärde i något annat än komponenterna på cykeln. Estetik, service och "mjuka värden" är helt ointressanta. Ses alltid cykla på något från tysk postorder eller en kinesisk kopia av en italiensk eller amerikansk ram.
3) Jeppar som oavsett vad det gäller kan bättre själva. Köper hellre en hög rör och en svets än en cykel från en tillverkare som lägger avsevärda mängder pengar på R&D i utveckling av sina produkter.

Resterande är antingen vettiga undantag eller nybörjare som inte hittat sin kategori ännu. Det är utifrån denna vetskap man får tolka det som skrivs här.

Ett tips - om du på riktigt vill ha en vettig diskussion kanske du inte ska börja med att raljera över de som av en eller annan anledning inte gillar Crescent. Du går ju in i diskussionen med ett rejält jäv.

"1. Stämmer detta, är dessa verkligen så värdelösa eller är detta bara åsikterna av den samlade eliten som bara tittar ramar kandknackade av japanska senseier i ädlaste flygplans aluminium och växelsatser utvecklade av NASA själva? Kommer jag som vanlig medelsvensson verkligen känna skillnad på denna kontra en "premiumcykel" beställd på "cykelsidasomärhetastpånätetjustnu.com"

Specmässigt är det väldigt dåliga cyklar för pengarna. "Solid" = "tung" är inte en objektivt god egenskap, och dessa cyklar är väldigt tunga. Tunga cyklar är tråkiga att cykla på och känns inte bättre än lätta cyklar. Det är något du kommer uppskatta ju mer du cyklar. Det ska väldigt mycket till för att du ska köra sönder en cykel, så du kan nog lugnt lita på att Nishikis svetsningar håller. Hur mycket en cykel rasslar i butiken säger nog inte så mycket om byggkvalitet och märket i stort. Om du tycker att 8000 är mycket för en cykel som ska hålla för att användas fem dagar i veckan året runt (så tolkar jag det, eller min definition av brukscykel :) ) så är du förmodligen väldigt fokuserad på inköpspris snarare än livstidskostnad.

Till Crescents fördel är såklart att du får med stänkskärmar och pakethållare från början, men det är max en tusing i totalkostnad att köpa till och få monterat i efterhand. Dom har dessutom lite vassare bromsar än vad som är vanligt på cyklar i den prisklassen. Utan att grotta ner sig i diskussioner om servowave och kolvstorlek och två- eller trefingershandtag så kan man väl bara säga att dåliga bromsar är jättefarligt, så bromsar är ett område där det är dumt att snåla. Å andra sidan är det lättare att bromsa ett lättare ekipage, så en lättare cykel väger upp för lägre bromskraft.

Om du vill ha en cykel med liknande komponenter och gissningsvis även byggkvalitet kan du köpa XXL-cyklarna för hälften av vad era handlare ska ha för Crescent. Om du är beredd att lägga runt 8000 per cykel som du vill klämma och känna på så är mitt personliga råd att leta upp en handlare som säljer Nishiki och Merida. Bra modeller som utgångspunkt är t.ex. https://www.cykelkraft.se/merida-crossway-urban-300-matt-gron eller https://www.cykelkraft.se/nishiki-pro-sld-b-herr.

Men ytterst är det ni och inga andra som ska cykla på era cyklar. Känns det rätt så gör det. Ni kanske tyckte dom var jättesnygga - det kan smälla högt också och jag dömer inte. Det kan vara supermycket värt att hitta en handlare som är generös med t.ex. gratis enklare service. I slutändan är det ändå så att den bästa cykeln är den som blir använd, och den sämsta den som blir stående.

Senast ändrad:
Nishiki med bakväxeltrim ovan, skönt att få fördomar bekräftade :)
Vikt är en bra indikator. Lättare cykel kommer förmodligen att ha bättre egenskaper även generellt förutom att den är lättare. (->finare ram, bättre hjul...)

@johan44: om 90+% av de vettiga hybrider som går att klämma och känna på i denna prisklass är bakväxeltrimmade så är det som det är. Jag utgick mer ifrån att den väger två kilo mindre. Och det håller du ju med om är viktigt. Men du kanske bara tittade på bakväxeln? :)

Senast ändrad:
Din vitus ser superfin ut! Kolgaffel i den prisklassen, godis :) Nishiki kan säker vara ok men det är synd att de är så vanliga, det finns nästan alltid nåt roligare för samma peng.

Ville inte starta krig :) Men det är ju bara ett faktum att i princip alla hybrider som säljs i butik i Sverige är bakväxeltrimmade - alla är lika goda kålsupare och då kan man göra det till en icke-faktor. Hoppas att TS fått lite konkreta tips både hur man kan resonera, och på faktiska modeller.

Vitusen är superfin och rolig att cykla på. Det är jag som skrivit recensionen på CRC - den är givetvis inte felfri, men en väldigt bra utgångspunkt. Om man tänker att använda en cykel som brukscykel som ska hålla i säg tio år så är det väl rimligt att slå ut inköpspriset på tio år för att se vad cykeln kostar i inköpspris per år istället för att bara stirra sig blind på inköpspriset vid köptillfället. Om en avsevärt bättre/roligare cykel kostar 10000 istället för 8000 så är den utslagna skillnaden futtiga 200 per år. Men det förutsätter givetvis att man kan och vill betala de extra pengarna.

Senast ändrad:
johan44 sa:
Tex Crescent och Skeppshult existerar inte utomlands eftersom det inte går att sälja så dåliga cyklar för de priserna i länder som har nån slags cykelkultur.

Tjena!

Helt rätt att Skeppshult inte säljs utomlands, men inte fasiken är det dåliga cyklar. Tunga må dom vara men det är alltid hög nivå på komponenter, riktigt välbyggda hjul m.m.

Crescent säljs "inte" utomlands. Men däremot DBS, Kildemoes, Gitane, Bianchi och Puch som alla ägs av Cycleurope och som delar väldigt många modeller, det är bara grafiken som ändras. Klart bättre att sälja ett känt märke i det landet man vill sälja cyklar. Gitane skulle nog inte vara en storsäljare i Sverige t.ex. men säljer som attan i Frankrike.
Salvatore Grimaldi omsätter runt 1,5 miljarder bara i Sverige varje år. Tittar man på siffrorna så ser resultaten inte så bra ut men vem som helst kan räkna ut att pengarna försvinner utomlands av skattetekniska skäl.
Crescent kanske inte är topoftheline, men tillräckligt bra för att kränga enorma mängder av cyklar, har nöjda kunder som återkommer och köper nya Crescent/Monark. Man kan påstå att dom lever på gamla rykten, men skulle man sälja rent skräp så hade man förlorat kunder. Väldig sällan jag har haft en kund som köpt en Crescent som blivit missnöjd.

Ok, jag har ändå en stark uppfattning efter att Skeppshult är fullständiga sopor vad gäller ramar, sen är det helt rätt att de kan hänga på bra saker. Men det är fortfarande skräp att cykla på om "hjärtat" inte är bra. Intressant att höra att samma modeller inom Crescent går som brukshojar under de varumärken du nämner. Jag trodde att de marknaderna hade andra krav och annan mognad.

(jag har haft många skeppshult av olika skäl och även bekanta med erfarenheter. "Bäst" var "Z" som jag köpte billigt. Maken till felkonstruktion. Sprack inom kort. Körde en STC många år. Fruktansvärd hoj men bra komponenter som du säger som höll perfekt för året runt, tex rullbromsar. Har vänner, svärmödrar och andra som köpt Skeppshult, alla är tunga och sladdriga. "Populär" var en ok stationshoj till rätt pris, så länge den fanns.)

johan44 sa:
Ok, jag har ändå en stark uppfattning efter att Skeppshult är fullständiga sopor vad gäller ramar, sen är det helt rätt att de kan hänga på bra saker. Men det är fortfarande skräp att cykla på om "hjärtat" inte är bra. Intressant att höra att samma modeller inom Crescent går som brukshojar under de varumärken du nämner. Jag trodde att de marknaderna hade andra krav och annan mognad.

(jag har haft många skeppshult av olika skäl och även bekanta med erfarenheter. "Bäst" var "Z" som jag köpte billigt. Maken till felkonstruktion. Sprack inom kort. Körde en STC många år. Fruktansvärd hoj men bra komponenter som du säger som höll perfekt för året runt, tex rullbromsar. Har vänner, svärmödrar och andra som köpt Skeppshult, alla är tunga och sladdriga. "Populär" var en ok stationshoj till rätt pris, så länge den fanns.)

Z ja, fick inte den ngn slags designpris. Åtminstone vet jag att den flimrar förbi i flödet av designprylar som uppmärksammats i designtidningar och på andra ställen.
Så går det när estetiken får för mycket att säga till om.

Tjena!

Alla märken i Cycleuropegruppen har sina egna modeller också, men samtliga cyklar (förutom Bianchis high-end) tillverkas i samma fabriker och håller samma kvalitet.

Grejen med Skeppshult är ju att det är bekväma stålramar, dom ska vara mjuka.
Z var ju en fail när det kommer till hållbarheten, men annars håller dom bra och i dom fallen det skitigt sig brukar som vara väldigt bra på garanti eller goodwill.

Jag hävdar att en bekväm stålram kan ha "ping" och behöver inte vara död som skeppshult för att vara bekväm. Exempel, om man knäpper med fingret på ramen på vilken damtralla som helst från typ 30-talet så plingar det piggt och cykeln har ett spänstigt gung. En skeppshult är ofta stendöd både i ton och åkkänsla. Klock-klock jämfört med ping-ping liksom. Till och med min svärmor pålurad en trög skeppshult har insett det här :)

Jag är nöjd med min Crescent Vingner. Den gör det den ska och den har verkligen ökat mitt intresse till att komma ut i skogen och trampa och utforska nya stigar. Men det ska tilläggas att jag hade inte köpt den till ordinarie pris. Men med 5000kr i rabatt så kändes det riktigt prisvärt. Nästa hoj blir säkert nått annat märke med en högre prislapp. Men nu vet jag mer vad gillar och vill ha.

Att köpa i lokal butik har ofta ett begränsat värde då personalen i många butiker inte kan sitt jobb.
Vad gäller storlek så kan man "vant sig vid" en fel storlek och tror att det är "rätt", köper man då i en butik där personalen säger att "känns det rätt så är det rätt." så har man i te kommit så långt. Mät upp dig enligt några stora cykeltillverkares normer och ha som utgångspunkt. Eller köp över nätet och få betydligt bättre värde för pengarna (om du väljer rätt).

Der Kaiser sa:
Att köpa i lokal butik har ofta ett begränsat värde då personalen i många butiker inte kan sitt jobb.
Vad gäller storlek så kan man "vant sig vid" en fel storlek och tror att det är "rätt", köper man då i en butik där personalen säger att "känns det rätt så är det rätt." så har man i te kommit så långt. Mät upp dig enligt några stora cykeltillverkares normer och ha som utgångspunkt. Eller köp över nätet och få betydligt bättre värde för pengarna (om du väljer rätt).

Tjena!

Att köpa i lokal butik kan ha ett begränsat värde då personalen i några butiker inte kan sitt jobb.

Sluta pissa på alla som jobbar i butik! Det finns jäkligt många ruskigt bra säljare och mekaniker ute på golvet. Som tar sina arbeten riktigt seriöst och älskar det dom gör samt har rejäla kunskaper om det dom sysslar med.

1-
Strong - Light - Cheap
Pick 2!

2- Cresent are OK bike if you are looking at a commuter etc...
There are not for cyclist entousiast that will calculated by 1/10 of head angle degree and weight their bikes in mg

3- DO NOT BUY A WHITE bike ever if you expect for it to be problem free for more than 5mn

Bra relation med sin cykelhandlare är bra. Klart du ska köpa det de rekommenderar. Speciellt om det finns många i området som har liknande. Det tyder på bra cykel och bra handlare. Sänker stöldrisken med om det finns många lika.

Personligen skulle jag aldrig köpa en pendlare/njutturshoj med utanpåliggande växlar. Navväxel är mkt mer driftsäker och framförallt mer underhållsfri. Sån cykel blir snyggare med så.

Frenchy sa:
3- DO NOT BUY A WHITE bike ever if you expect for it to be problem free for more than 5mn
Since you work in a bike shop I know that XXL is one of your major competitors and I believe that is your true concern.

I strongly disagree about the quality of the bikes I referred to above. My wife has that exact bike and I would say it is very good for what it costs. The crankset is cheap and also feels cheap but the rest of the components are great. Really good hydraulic discs from Shimano for example. The frame is made of aluminium and looks great. She has been using it without a single issue this year.

For 4k Sek i believe it is very hard to find anything better in a physical store.

Kneecap sa:
Der Kaiser sa:

Tjena!

Att köpa i lokal butik kan ha ett begränsat värde då personalen i några butiker inte kan sitt jobb.

Sluta pissa på alla som jobbar i butik! Det finns jäkligt många ruskigt bra säljare och mekaniker ute på golvet. Som tar sina arbeten riktigt seriöst och älskar det dom gör samt har rejäla kunskaper om det dom sysslar med.

Läs vad jag skriver innan du blir rabiat.

Tillbaka
Topp