Fattar inte varför det här är en sån het potatis. Cyklar jag downhill med hjälm till exempel känner jag mig säkrare och vågar till exempel testa de lite större hoppen än om jag hade kört utan. Cyklar jag i stadstrafik med hjälm torde det mer realistiska alternativet till varför vara att jag redan är en försiktig och säkerhetsmedveten person som vill förstärka den säkerheten. Antagande, visst, men eftersom det inte finns en lag här i Sverige och jag ändå väljer att använda hjälm borde det ju vara för att jag vill skydda mig. Och faktum är ju att hjälmar skyddar huvudet men blir du påkörd i sidan i 50 knyck och faller in under ett hjul på en sopbil till exempel så hjälper den ju föga.
En intressant studie skulle ju kunna vara att jämföra skadestatistik på cyklister mellan länder som inte har hjälmanvändandet lagreglerat med länder som har, signalvärdet uteblir ju då och som bilist blir det svårare att identifiera de mer risktagande cyklisterna som möjligtvis kör utan hjälm. Och när man ändå håller på, användandet av hjälm beroende på frisyr. Eller om infrastruktur för cykel innebär en trygghetsfaktor som gör att man är mer oförsiktig när man korsar trafikerade vägar. E-cyklarnas inverkan på skadestatistiken eftersom exempelvis mer äldre personer med sämre kognitiv förmåga orkar ta sig ut och cykla, hur ser den ut?
Det finns massvis av studier som kan göras och siffror som kan radas upp. Men cykling är la bra, både för folkhälsan och miljön. Men om man vill få mer människor att cykla blir inte frågan då hur man ska förhålla sig till den ökade riskfaktorn, en fråga som handlar så mycket mer än om hjälmens varande eller inte? Ja, social ingenjörskonst i all ära. Men konsekvenserna av besluten som planeras ta är höljda i dunkel tills tiden har fått ha sin gilla gång. Men det betyder inte att man inte ska försöka vara förutseende. Inte heller att man ska vara rädd för att ta beslut. Tror det här med cykelhjälmen bara är en sån där red herring. Klart den är bra, saken avklarad, dags att gå vidare till nästa grej på agendan :)