Jag upplever att GC-banorna försämras drastiskt med den typen av linjemålning. Utrymmet för gående blir för smalt att de ändå tvingas svämma över in på cykeldelen. Ska det målas på GC-banor föredrar jag en mittlinje (samt ren högertrafik). Detta kräver dock att den nya lagen om vänstergång på GC-bana stryks.
Alltså... mycket snillen spekulerar här - som vanligt! - om gåendes placering på GC-bana.
Jag försöker svara på alla påståenden i ett inlägg.
* Att gående ska gå till vänster i färdriktningen gäller på GC-bana (gemensam gång- och cykelbana, vägmärke D6), inte på cykelbana (vägmärke D4 eller D7). På cykelbana är gångriktningen inte definierad.
* GC-banor är nog ungefär lika vanliga i landsorten som i Stockholm (eller om vi utökar icke-landsorten till att omfatta även Göteborg och Malmö). Uppskattningsvis 99 % av all utpekad cykelinfrastruktur i Sverige är GC-bana. Andelen är troligen lite, lite lägre i icke-landsorten eftersom det är vanligare med cykelbanor där.
* Regeln om gåendes placering på GC-bana har ingenting med trängsel att göra. Det är lika trångt att möta en eller flera trafikanter på GC-banan som innan regeln infördes.
* Regeln om gåendes placering på GC-bana är inte utredd, inte ens av en enmansutredare. Den var allmänt efterfrågad av väghållare och vanligt folk, men var egentligen ett tafatt försök att lösa ett feldefinierat problem. Problemet var inte avsaknad av regel för gående på GC-bana, problemet var själva GC-banan. Det funkar inte att blanda gående och cyklister och det är heller inte tillåtet sedan 2004 (se nedan). Det finns ingen trafikregel som kan lösa problemet med att blanda gående och cyklister på en smal yta.
* Separerar man en GC-bana i gångbana och cykelbana med en målad linje så är det inte längre en GC-bana, alltså gäller inte regeln om gåendes placering längre. Gående ska förvisso använda gångbanan vilket dock inte är detsamma som ett förbud mot att använda cykelbanan.
* Om gångbanan är så smal att gående svämmar över i cykelbanan så har det inget med trafikreglerna eller separeringen att göra utan med att gångbanan är för smal. Det finns sedan 2004 implicit lagkrav på att en gångbana ska vara minst 2 meter bred formulerat i ALM, en av myndighets-Sveriges minst kända författningstexter (BFS 2004:15, senare ersatt av BFS 2011:5). Givetvis bör gångbanan vara bredare än så om det krävs för gångtrafikens skull - i stadsmiljö bör man inte gå under 2,5 meter och gärna ha minst 3 meter.
* Ovannämnda författning föreskriver dessutom att gångtrafik inte ska blandas med cykeltrafik.
Själv skulle jag vilja att trafikregeln och korsningstypen cykelöverfart togs bort. Det räcker med ett sätt att reglera väjningsplikt mellan olika strömmar av fordonstrafik, vi behöver inte fler.