För lång reach ?

eros4

Medlem
För lång reach ?
http://www.fujibikes.com/usa/bikes/mountain/trail/rakan/rakan-29-1-1

Har fått upp ögonen för en Fuji Rakan 1.1. i storlek L. Nu vet jag att utvecklingen gått mer och mer mot längre hojar. Men kan det inte bli för långt ? Reachen ligger på 490 mm, vilket är 30 mm längre än min Kona Process från 2015. Den ansågs väl vara lång för sin tid om jag inte minns fel...Själv är jag 180 cm lång och kommer nog mest trampa stig och lite utför i Flottsbro. Vad säger expertisen?

För lång reach ?
Tror inte 490 i reach är för långt för dig, men det kan vara så att du kommer känna dig utsträckt när du sitter i sadel. Såg att den har 75 graders sadelrör, men beroende på hur högt sadeln hamnar så kan den bli ännu flackare.

Jag har 470 i reach på min Trek Fuel EX i L och jag är 173 cm. Den har också 75 graders sadelrör men jag får då ha sadeln ganska lågt och sen har ja skjutit sadeln så långt fram som möjligt vilket ger ungefär 1 grads brantare effektiv sadelrörsvinkel.

För lång reach ?
Om jag går ner till storlek M så har Fuji en reach som är 10 mm längre och en hjulbas som är 28 mm längre än min gamla Kona i strlk L. För min längd rekommenderar Fuji strlk L. Det är en postordercykel så jag kan inte provköra.https://2015.konaworld.com/process_134a_dl.cfm
2020 års motsvarande Kona (Process 134, 27.5”) i L har 470mm reach. Även Konas blir ju längre liksom.

För lång reach ?
470 är nog att betrakta som mainstream L idag så du får bedöma om 20+ är bra eller dåligt.
När jag köpte en vitus 2018 så sa tabellen 428mm för mina 176. Det går fort.

Det jobbiga är när rekommendationen utgår från 40mm stam. Men gaffla upp och sätt på några extra spacers (och lägre styre) så är reach snart nere på 480. Och så klart 35mm stam.

För lång reach ?
2020 års motsvarande Kona (Process 134, 27.5”) i L har 470mm reach. Även Konas blir ju längre liksom.

475 mm reach även! :)

Det berör också på hur långa armar och överkropp du har. Jag är 179 med relativt lång överkropp och på en cykel med nedför prioritering skulle 490+40 mm reach vara perfekt för mig. Till plattstig har jag just köpt 470+50 mm, som jag tror ska vara perfekt.

För lång reach ?
Jag är 183 och en Ripmo XL (493 reach) känns lagom för mig, absolut inte för stor.
Branta sadelrör gömmer reach effektivt sittande, och stående är lång reach gött!

För lång reach ?
470 är nog att betrakta som mainstream L idag så du får bedöma om 20+ är bra eller dåligt.

Det jobbiga är när rekommendationen utgår från 40mm stam. Men gaffla upp och sätt på några extra spacers (och lägre styre) så är reach snart nere på 480. Och så klart 35mm stam.
I just vitus fall måste de ha varit lite efter för den cykeln var kort även för två år den. 2013-2014 däremot var det inte så ovanligt med en sån rekommendation.

För lång reach ?
Tror inte 490 i reach är för långt för dig, men det kan vara så att du kommer känna dig utsträckt när du sitter i sadel. Såg att den har 75 graders sadelrör, men beroende på hur högt sadeln hamnar så kan den bli ännu flackare.

Jag har 470 i reach på min Trek Fuel EX i L och jag är 173 cm. Den har också 75 graders sadelrör men jag får då ha sadeln ganska lågt och sen har ja skjutit sadeln så långt fram som möjligt vilket ger ungefär 1 grads brantare effektiv sadelrörsvinkel.
Precis! Tror reachen i fråga är helt perfekt på den här typen av cykel för din längd. Det är lite som Pivot, ganska lång reach men flackt sadelrör, ganska konstigt faktiskt att man har två mått som jobbar mot varandra. Men om du kör en superkort styrstam och trycker fram sadeln så långt det går så blir det nog bra! :)

Snygg cykel förövrigt.

För lång reach ?
Jag skulle säga att det beror helt på hur man vill cykla och hur cykeln ska kännas.

För att köra fort och utför och för att köpa sig självförtroende lär den vara helt rätt. För pop och lek hade jag inte valt något så långt.

För lång reach ?

Finns det någon nackdel med att byta från Konas 47mm stam till 40mm stam? Eller till och med 33-35mm stam?
Kortare stam=mer twitchy?

För lång reach ?
Finns det någon nackdel med att byta från Konas 47mm stam till 40mm stam? Eller till och med 33-35mm stam?
Kortare stam=mer twitchy?
Det påstås så ja. Men det är massor som kör med 35mm.
Känns hojen för lång ska du självklart testa 35 och bedöma själv.
Det är väl mest vid klättring som som jag eventuellt tycker att det känns kort med 35mm.

Proffsen verkar köra lite mindre cyklar, det ger lite ångest. Vet nån om den trenden bryts 2020?
Även medium blir ju längre, så jag som är lite halvkort kan ju välja det nästa gång om M ligger uppåt 455/460.

För lång reach ?
Nu är cyklarna inte så jäkla höga så nu kan nog de flesta välja en storlek som passar på längden och sedan bara välja längd på sadelstolpen. Så kan det bli rätt oavsett smak och längd.

För lång reach ?
Det påstås så ja. Men det är massor som kör med 35mm.
Känns hojen för lång ska du självklart testa 35 och bedöma själv.
Det är väl mest vid klättring som som jag eventuellt tycker att det känns kort med 35mm.
Finns det någon gräns för hur kort man vill ha stammen på en lång hoj? Tänker på exempelvis Renthals 33mm stam, då får man ju ner reachen ganska mycket. Är det galet kort jämfört med 40mm längd

För lång reach ?
Finns det någon gräns för hur kort man vill ha stammen på en lång hoj? Tänker på exempelvis Renthals 33mm stam, då får man ju ner reachen ganska mycket. Är det galet kort jämfört med 40mm längd
Händerna kommer närmare och närmare att hamna bakom styrröret, det är det enda. Det finns som sagt många som kör 35mm så det är bara att testa.
Jag ska själv testa 50mm nu eftersom 35mm behövdes på grabbens 16''. Då hamnar jag på ca 515mm från styret på 176cm. Får se hur det känns nu när jag vant mig vid resten av hojen.

För lång reach ?
Min gamla Process 111 hade 485 i reach (XL) och ersättaren, Nukeproof mega har 515, dvs 30mm längre och det känns helt rätt (för mig). Första cykeln som inte känns som jag ska ramla över styret.

För lång reach ?
Jag skulle säga att det beror helt på hur man vill cykla och hur cykeln ska kännas.

För att köra fort och utför och för att köpa sig självförtroende lär den vara helt rätt. För pop och lek hade jag inte valt något så långt.
+1
Jag är 178 och känner att jag inte skulle vilja ha en cykel med mer än 470mm reach, jag vill inte att cykeln ska cykla fortare utan att jag ska bli bättre och ha kul på cykeln, inte fan har jag roligare på en jättelång cykel. Det blir bara stabilare och småstig blir tråkigare.
Känns som att både geo och slaglängd har nåt sin gräns och tycker många börjar gå tillbaka i slaglängd redan för att det inte behövs så mkt för att ha skoj.
Ny geo i all ära men finns gränser.

För lång reach ?
Precis! Tror reachen i fråga är helt perfekt på den här typen av cykel för din längd. Det är lite som Pivot, ganska lång reach men flackt sadelrör, ganska konstigt faktiskt att man har två mått som jobbar mot varandra.
Det blir bara konstigt om man använder reach för att välja storlek. Det är bättre att titta på vtt för storlek och reach för att förstå cykelns egenskaper.

För lång reach ?
Nu går det knappt att använda vtt eftersom det skiljer så mycket i sadelrörsvikel och hur högt överröret är. Det är också bara relevant när man sitter.

För lång reach ?
Nu går det knappt att använda vtt eftersom det skiljer så mycket i sadelrörsvikel och hur högt överröret är. Det är också bara relevant när man sitter.
Tycker det funkar ganska bra, tex en Large ram brukar ha ett vtt mått som är 630 +- 5mm. Så har det varit i 10 år även fast reach gått från 445 till 510mm, om vi skall ta ett extremfall som Pole Machine.

För lång reach ?
Man köper ju inte cykel i slutet av säsongen...

Det är väl perfekt. Så får man rabatt och kan man meka på mörka kvällen. Jag sätter just ny ihop en cykel, men kan inte jobba för snabbt för att min son vill hjälpa till (kanske bra, så har man många roliga kvällar).
Men med "säsongen" menar man väl cykelsäljsäsongen. Cyklingsäsongen slutar aldrigt.

För lång reach ?
Vtt. Virtuell top tube. Måttet från mitt på sadeln till mitt i head tube. Det är det intressanta måttet när man sitter på cykeln. Reach det intressanta när man står i attackposition. Att bara välja storlek på reach riskerar ge en känsla av utsträckthet när du sitter.

För lång reach ?
Ok. Kollar jag och jämför ,har Kona Process tt length (vtt?) på 631 mm. Fuji kallar sitt för top tube effective, men stämmer inte helt med Konas sätt att mäta. Fujis mått är 654 mm.

För lång reach ?
Vtt går väll alltid använda som måttstock? Vtt är ju den parallella linjen från mitten på headtube till mitten av sadelröret. Väldigt olika stack ger iof en felkälla och äveSpelat ingen roll hur lång sadelröret är.
VTT är inte från sadeln utan från sadelröret. Och ofta pratar man horisontalt VTT, den andra varianten är ointressant.
Helt rätt. Tänkte fel. Tack

För lång reach ?
Som jag skrev är det ett svårt mått att använda för HVTT varierar väldigt mycket med sadelrörsvinkel, sadelrörets högd, stackhöjd etc. Stack och reach anger åtminstående hur stor ramen är när man står på ett fungerande sätt. VTT är mycket svårt att få en uppfattning från. Många BMXer som är gjorda för längre åkare har längre TT genom att sadelröret är flackare. Där kan man ju fundera på hur mycket bättre cykeln då passar en stående lång åkare...

Jag tycker det är konstigt att folk har så udda uppfattning. Det är inte något superavancerat geometriskt system vi pratar här. Det är tre punkter i två dimensioner.

För lång reach ?
Förvirrande. På Kona mäter man från centrum av sadelrör till centrum av "headtubens ovansida". På Fujin mäter man från centrum sadelrör till "headtubens undersida"

För lång reach ?
Jämför VTT + styrstam på bägge cyklarna så får du en uppfattning om hur det känns när du sitter och trampar.

När jag (180 cm) köpte min Bird så velade jag mellan ML (475 reach) och L (500). Tabellerna säger att jag ligger på gränsen. Ringde Bird och dom sa att ML +45 stam var bäst för all-round och L+35 stam om jag ska köra mer Enduro (trampa uppför grusväg, bomba nerför stenig stig utan alltför mycket byggda hopp och berms). Så 490 reach till 180 cm verkar vettigt, om bara ETT är rätt.

För lång reach ?
Jag verkar gå lite mot mängden, men jag tycker min jättelånga size-up är riktigt trevlig även på stig.

Det är väl för mer hoppande och skuttande det skulle passa med en kortare modell.
Och när jag blir trött och inte riktigt orkar ta ut rörelserna.

(Och så är det nice att skylla på nåt när jag inte kan wheelie och manuals)

För lång reach ?
Som jag skrev är det ett svårt mått att använda för HVTT varierar väldigt mycket med sadelrörsvinkel, sadelrörets högd, stackhöjd etc. Stack och reach anger åtminstående hur stor ramen är när man står på ett fungerande sätt. VTT är mycket svårt att få en uppfattning från. Många BMXer som är gjorda för längre åkare har längre TT genom att sadelröret är flackare. Där kan man ju fundera på hur mycket bättre cykeln då passar en stående lång åkare...

Jag tycker det är konstigt att folk har så udda uppfattning. Det är inte något superavancerat geometriskt system vi pratar här. Det är tre punkter i två dimensioner.
Men om SA, HT och reach är någorlunda lika och stammarna är lika långa så borde väl hojarna upplevas hyfsat lika långa?

För lång reach ?
Tycker det funkar ganska bra, tex en Large ram brukar ha ett vtt mått som är 630 +- 5mm. Så har det varit i 10 år även fast reach gått från 445 till 510mm, om vi skall ta ett extremfall som Pole Machine.
Kollade mina heldämpade cyklar sen 2013. Första hade 608 i L, andra 640 och nya 620.
Reach på samma cyklar var 430, 465 och nu 475.

På den första slog jag ofta knäna i styret. Såhär i efterhand var den ju jättemycket för kort och jag satt väldigt långt bak när jag satt och trampade.
Nummer två rätt lagom men fortfarande sittande lite för långt bak. Nummer tre tror jag kommer att det. Lite brantare sadelrör för en lite mer kompakt och lagom sittande position och den lite längre reachen blir bra när jag står upp.

Vill inte ha 500+ reach att bända runt switchbacks i Alperna och jag behöver inte mer stabilitet i hög fart för där fegar jag ändå ur av helt andra skäl innan det blir ett problem.

För lång reach ?
Jag hittade en kalkylator för hur stamlängd, stamvinkel och stamhöjd påverkar reachen och höjden på styret, det kanske kan hjälpa någon. http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php

Nördade ner mig fullständigt och kom fram till att byte från Konas 47mm stam till Renthals 40mm 6* stam möjliggör en förändring av reachen på mellan -3mm och -12mm från nuvarande höjd. Så nu beställde jag en sådan, vågade inte köra på deras 33mm stam.

Tillbaka
Topp