Gammal 26" MTB till 28" commuter
Min gamla 26-tummare från ca 2005 har hängt i garaget i flera år som ett dåligt samvete. Har många gånger tänkt att sätta ut den på blocket för att bli av med den men har av olika anledningar aldrig kommit mig för. Dels får man ju antagligen inget för den, dels är jag för lat och kanske har jag lite svårt innerst inne att göra mig av med prylar. Hur som helst den har hängt där och tagit plats i flera år.
Samtidigt har jag använt en gammal Biltemacykel till vardags som minst sagt är ganska trist att cykla på.
Då jag har ganska kort till jobbet har det inte gjort så mycket. Ändå har tankarna börjat gro på att skaffa en ny vardagscykel samtidigt som ett sug på gravelhoj har börjat någonstans i magtrakten. De senaste veckorna har en ansenlig mängd tid spenderats på att surfa och fundera på vardagscyklar och gravelcyklar och eventuella kombinationer av detta. Men kommit fram till att det är en omöjlig kombination. På jobbet har jag möjlighet att låsa in cykeln men skulle jag ta den till stan skulle det bli jobbigt.
Hur som helst, stänkskärmarna på Biltemacykel har varit trasiga en längre tid och i torsdags kväll var det dags att fixa dem varpå Biltemahojjen rullades in i garaget. Innan detta hade jag än en gång stått och tittat på Avantin och tänkt att jag måste göra mig av med den. Då jag monterade bort bakhjulet på Biltemacykeln kläcktes en "briljant" idé (vi får väl se). Undrar om ett smalt 28" hjul skulle få plats i Avanti ramen? Sagt och gjort, Avantiramen togs ned från väggen och jajjamen, hjulet från Biltema cykeln gick i med god marginal. Även hjulet från min frus vardagscykel med 42-622 marathon winter gick i med marginal. Såklart passade inte framhjulet i gaffeln men efter lite meck satt gaffeln från Biltemacykeln i Avanti ramen.
Resultatet då
Långt över förväntan! Det vart faktiskt riktigt bra. Bra mycket trevligare att cykla på mot Biltemacykeln.
Minsta klingan borttagen, funderar på att ta bort mellan också
Saknas nånting här
Denna måste bytas snarast
Bakväxelstrypt för mindre stöldrisk
Som ni ser finns det lite kvar att göra innan konverteringen är klar. Prio ett är såklart att fixa bakbromsen. Finns väl två eller egentligen tre alternativ. De gamla hjulen är ett par mavic crossland med 24 håls fälgar. Antingen slaktar jag de och använder naven med nya fälgar eller så köper jag ett par billiga nav och använder fälgarna från Biltema cykeln. Tredje är väl att bygga helt nya hjul. Det blir nog i vilket fall som helst något sorts bygge som övning då jag tänkt lära mig bygga hjul denna vinter.
Näst på listan är att få tag på en stel gaffel till den. Har tittat på On-One som har en 26" cromo gaffel som borde funka
https://www.planetx.co.uk/i/q/FOOOCR26DO/on-one-cromo-26er-mtb-fork-disc-only
Annars tycker jag denna verkar intressant
https://www.carboncycles.cc/?s=0&c=43&p=195
Andra förslag mottages tacksamt. Tror en axel to crown på runt 45cm borde bli ganska bra. Gaffeln som satt på från början verkar ha 49cm och Biltema gaffeln är något liknande. I praktiken så sjunker den ihop så fort man sätter sig på cykeln och hamnar då på ca 45cm vilket känns ganska bra. Får en gaffelvinkel på ca 70 grader och BB hamnar på ca 31.5 cm.
Här gaffeln ihopspänd med buntband där den hamnar när jag sitter på cykeln.
Ny bakväxel måste införskaffas. Den gamla var en omvänd XT växel. Dvs man tryckte på lilla knappen för att lägga i tyngre växel. Tog en jävla tid att lära om till normal och köra blandat mellan cyklarna tror jag är en dålig idé. Om någon av någon anledning skulle vara intresserad av växeln får ni höra av er.
Nya däck köpas, har inte hunnit fundera så mycket kring det än. Blir nog något mellan 32 och 36 mm brett.
Sist men inte minst måste ett par stänkor på. Helst skulle jag vilja ha några som går snabbt att montera av och på. Vill ju inte se ut som en tönt mer än nödvändigt.
Senast ändrad: