Gammal 26" MTB till 28" commuter

Vizual54

Medlem
IMG_20170724_155551.jpg

Min gamla 26-tummare från ca 2005 har hängt i garaget i flera år som ett dåligt samvete. Har många gånger tänkt att sätta ut den på blocket för att bli av med den men har av olika anledningar aldrig kommit mig för. Dels får man ju antagligen inget för den, dels är jag för lat och kanske har jag lite svårt innerst inne att göra mig av med prylar. Hur som helst den har hängt där och tagit plats i flera år.
Samtidigt har jag använt en gammal Biltemacykel till vardags som minst sagt är ganska trist att cykla på.
20180419_192916.jpg

Då jag har ganska kort till jobbet har det inte gjort så mycket. Ändå har tankarna börjat gro på att skaffa en ny vardagscykel samtidigt som ett sug på gravelhoj har börjat någonstans i magtrakten. De senaste veckorna har en ansenlig mängd tid spenderats på att surfa och fundera på vardagscyklar och gravelcyklar och eventuella kombinationer av detta. Men kommit fram till att det är en omöjlig kombination. På jobbet har jag möjlighet att låsa in cykeln men skulle jag ta den till stan skulle det bli jobbigt.

Hur som helst, stänkskärmarna på Biltemacykel har varit trasiga en längre tid och i torsdags kväll var det dags att fixa dem varpå Biltemahojjen rullades in i garaget. Innan detta hade jag än en gång stått och tittat på Avantin och tänkt att jag måste göra mig av med den. Då jag monterade bort bakhjulet på Biltemacykeln kläcktes en "briljant" idé (vi får väl se). Undrar om ett smalt 28" hjul skulle få plats i Avanti ramen? Sagt och gjort, Avantiramen togs ned från väggen och jajjamen, hjulet från Biltema cykeln gick i med god marginal. Även hjulet från min frus vardagscykel med 42-622 marathon winter gick i med marginal. Såklart passade inte framhjulet i gaffeln men efter lite meck satt gaffeln från Biltemacykeln i Avanti ramen.

Resultatet då
20200119_100119.jpg

Långt över förväntan! Det vart faktiskt riktigt bra. Bra mycket trevligare att cykla på mot Biltemacykeln.

20200119_100847.jpg

Minsta klingan borttagen, funderar på att ta bort mellan också

20200119_100135.jpg

Saknas nånting här

20200119_100146.jpg

Denna måste bytas snarast

20200119_100127.jpg

Bakväxelstrypt för mindre stöldrisk

Som ni ser finns det lite kvar att göra innan konverteringen är klar. Prio ett är såklart att fixa bakbromsen. Finns väl två eller egentligen tre alternativ. De gamla hjulen är ett par mavic crossland med 24 håls fälgar. Antingen slaktar jag de och använder naven med nya fälgar eller så köper jag ett par billiga nav och använder fälgarna från Biltema cykeln. Tredje är väl att bygga helt nya hjul. Det blir nog i vilket fall som helst något sorts bygge som övning då jag tänkt lära mig bygga hjul denna vinter.

Näst på listan är att få tag på en stel gaffel till den. Har tittat på On-One som har en 26" cromo gaffel som borde funka
https://www.planetx.co.uk/i/q/FOOOCR26DO/on-one-cromo-26er-mtb-fork-disc-only
Annars tycker jag denna verkar intressant
https://www.carboncycles.cc/?s=0&c=43&p=195
Andra förslag mottages tacksamt. Tror en axel to crown på runt 45cm borde bli ganska bra. Gaffeln som satt på från början verkar ha 49cm och Biltema gaffeln är något liknande. I praktiken så sjunker den ihop så fort man sätter sig på cykeln och hamnar då på ca 45cm vilket känns ganska bra. Får en gaffelvinkel på ca 70 grader och BB hamnar på ca 31.5 cm.
20200119_100731.jpg

Här gaffeln ihopspänd med buntband där den hamnar när jag sitter på cykeln.

Ny bakväxel måste införskaffas. Den gamla var en omvänd XT växel. Dvs man tryckte på lilla knappen för att lägga i tyngre växel. Tog en jävla tid att lära om till normal och köra blandat mellan cyklarna tror jag är en dålig idé. Om någon av någon anledning skulle vara intresserad av växeln får ni höra av er.
Nya däck köpas, har inte hunnit fundera så mycket kring det än. Blir nog något mellan 32 och 36 mm brett.
Sist men inte minst måste ett par stänkor på. Helst skulle jag vilja ha några som går snabbt att montera av och på. Vill ju inte se ut som en tönt mer än nödvändigt.

Senast ändrad:

Vizual54

Medlem
Spenderade en stor del av gårdagskvällen med att leta billiga nav och fälgar (i kväll har det tyvärr hunnits med något internet cyklande). Inte jättelätt att hitta något tycker jag.

Någon som har tips på vettiga fälgar? Tittat lite på DT R470 https://www.bike24.com/p2235547.html
Är ju ungefär 100kr dyrare än jag tänkt lägga på fälg men samtidigt 50g lättare än det mesta i den prisklassen.

Sen är det frågan om nav, har tittat på deore m6000 och xt m8000. Inte bestämt mig om det är värt med nav som klarar 11-delat.

Var köper man ekrar och nipplar bäst? Bike24 verkar inte så tokiga när jag surfat runt lite. Var brukar ni vända er för sådana inköp?

Vizual54

Medlem
Vid närmare eftertanke känns det lite tveksamt att beställa en gaffel av okänd kvalisort.
Någon som har erfarenhet av Toseek eller Java gafflarna eller för den delen annan Kina gaffel? Inte för att det nödvändigtvis betyder att just den gaffel jag eventuellt får kommer ha samma hållbarhet även om jag köper samma märke.
Nu kommer det ju inte bli något skogscyklande med denna cykel mer men nedför en del trottoarkanter etc och hårda inbromsningar kommer det ju absolut bli.
Har slagit ut framtänderna en gång för länge sedan och då växte de ju i och för sig ut nya.. Osäker på om det kommer göra det igen.

johan44

Aktiv medlem
Najs! Om du kör "landsvägsliknande" kan det vara idé att ändra utväxling med tätare steg bak och kanske större drev fram. Men om du cyklar i stad och förort så funkar det säker som det är.

tmalm

Aktiv medlem
Jag har en Java gaffel på pendlaren och grannen hade på en trialcykel.
De där kinagafflarna är säker inte världsbäst men lätta och billiga och bra nog till pendling.

/T

Vizual54

Medlem
Rosebikes.se säljer 20-pack DT Swiss Champion billigast?
Edit: tänkte egentligen på Competion...
Ah, nice. Ännu ett ställe jag glömt kolla på. De verkar även ha en gaffel som skulle funka.
johan44 sa:
Najs! Om du kör "landsvägsliknande" kan det vara idé att ändra utväxling med tätare steg bak och kanske större drev fram. Men om du cyklar i stad och förort så funkar det säker som det är.
Hade tänkt från början att jag skulle leta efter lvg drivpaket. Men det funkar ganska bra som det är. Tror jag kör slut på detta först om det inte dyker upp något som är för svårt att motstå.
tmalm sa:
Jag har en Java gaffel på pendlaren och grannen hade på en trialcykel.
De där kinagafflarna är säker inte världsbäst men lätta och billiga och bra nog till pendling.
Hmm, är egentligen rätt sugen på en sån, eller egentligen toseek som är lite längre. Får se om jag vågar slå till på en.
Hittade en del alugafflar som är intressanta, denna på hollandbikeshop är nog hetaste alternativet just nu
Men om han har den på en trialhoj så lär den ju få ganska mycket stryk?
Kanske värt att prova en sån ändå.....

Senast ändrad:

dogday

Medlem
Jag hade lite samma problem med tilltro till billiga kolfiberafflar när jag skulle konvertera från dämpare till stel på min vinterpendlande White 29". Köpte till slut en Aerlite som jag tror är Bikeshops eget märke. Antagligen rebrandad Ebay-gaffel, men kändes lite tryggare och därmed värt prispåslaget.

Här har du alla deras gafflar:

Vizual54

Medlem
Har tittat på dem men de är tyvärr tapered allihopa. Annars hade jag köpt därifrån. Måste ha en gaffel med rakt 1 1/8 styrrör.
Enda i kol jag hittat hittills som inte kostar skjortan och som har ett a-c mått på ca 450 mm är Toseek gaffeln i 27.5. Java gaffeln med a-c på 420mm blir för låg tyvärr. Den har ju styrrör i aluminium och det hade kännts lite bättre.

frisk

Medlem
Har tittat på dem men de är tyvärr tapered allihopa. Annars hade jag köpt därifrån. Måste ha en gaffel med rakt 1 1/8 styrrör.
Enda i kol jag hittat hittills som inte kostar skjortan och som har ett a-c mått på ca 450 mm är Toseek gaffeln i 27.5. Java gaffeln med a-c på 420mm blir för låg tyvärr. Den har ju styrrör i aluminium och det hade kännts lite bättre.

Kollat på dessa??

Vizual54

Medlem
Just det! Var bland de första gafflar jag kollat på. Men har lyckats glömma bort dom lite. Tack för påminnelsen!
Det är ju faktiskt ett hett alternativ.

erik h

Aktiv medlem
Identiti och Surly har en massa fina varianter på stålgafflar av kortare slag som inte går av i första taget. Salsa hade också men de har utgått.

Vizual54

Medlem
Testade det för en tio år sen på den cykeln och gillade det inte. Upplevde det som att jag fick trampa som en idiot på de pyttesmå hjulen för att hålla jämna steg med en 28" cykel. Som jag minns det fick jag trampa i nedförsbackarna för att hålla jämna steg med min 20kg lättare fru på en 28".

Dessutom blir cykeln ful som stryk med 26tum och smaldäck.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Testade det för en tio år sen på den cykeln och gillade det inte. Upplevde det som att jag fick trampa som en idiot på de pyttesmå hjulen för att hålla jämna steg med en 28" cykel. Som jag minns det fick jag trampa i nedförsbackarna för att hålla jämna steg med min 20kg lättare fru på en 28".

Dessutom blir cykeln ful som stryk med 26tum och smaldäck.
Men man måste inte per automatik använda "smaldäck" för att det ska rulla snabbt. En 26-tummare med slätmönstrade däck med bredd/höjd på ca 55-60 mm och lagom lufttryck rullar inte trögt direkt. Men det är en seglivad myt på Happy och många andra ställen...

Vizual54

Medlem
Men man måste inte per automatik använda "smaldäck" för att det ska rulla snabbt. En 26-tummare med slätmönstrade däck med bredd/höjd på ca 55-60 mm och lagom lufttryck rullar inte trögt direkt. Men det är en seglivad myt på Happy och många andra ställen...
Håller med men det är ju mycket som spelar in där. Finns mycket intressant läsning om det.
Däremot har hjulets storlek betydelse då det är mer fördelaktig med ett hjul med större omkrets på mer än ett sätt.

Bonzo

Aktiv medlem
Har en likadan Avanti som jag använder som vinterpendlare, viktigaste är inte storleken på hjulet utan rullmotståndet. Kör man lite fortare 25+ så börjar väl vindmotståndet märkas. Jag kör på Continental contact speed 26x2.00 å jag trampar ifrån det mesta både uppför och nedför.
Även jag kör vidare på 26" på min gamla MTB som omskolats till solskenspendlare och tycker det rullar på bra. Nu finns det troligtvis mer lättrullade däck på marknaden, men jag lät form gå före funktion i just det här fallet.

Bilagor

Bonzo

Aktiv medlem
Håller med men det är ju mycket som spelar in där. Finns mycket intressant läsning om det.
Däremot har hjulets storlek betydelse då det är mer fördelaktig med ett hjul med större omkrets på mer än ett sätt.
Fast skiljer diametern så mycket på ett smalt 28" och ett brett (högt) 26"?

Nu ska vi inte spamma sönder din tråd och du ska såklart göra precis som du vill, men det är en intressant diskussion.

Q&D

Medlem
Jag är ganska säker på att man inte kan avgöra skillnaden i rullmotstånd mellan 28" och 26" på asfalt i ett blindtest, möjligtvis på grus.
Släta 2"-däck är hur gott som helst att pendla på. Mindre känslig för kanter/punktering, bättre fjädring och greppar bättre på ojämn underlag ex kullersten, snö grus etc.

Vizual54

Medlem
Fast skiljer diametern så mycket på ett smalt 28" och ett brett (högt) 26"?

Nu ska vi inte spamma sönder din tråd och du ska såklart göra precis som du vill, men det är en intressant diskussion.
Ingen aning om hur mycket det skiljer men det är ju troligtvis inte så mycket. Men det är ju ganska stor skillnad på ett 26" hjul med smaldäck och 28" med smaldäck. Överraskande nog ungefär 2" :)

Vizual54

Medlem
Jag är ganska säker på att man inte kan avgöra skillnaden i rullmotstånd mellan 28" och 26" på asfalt i ett blindtest, möjligtvis på grus.
Släta 2"-däck är hur gott som helst att pendla på. Mindre känslig för kanter/punktering, bättre fjädring och greppar bättre på ojämn underlag ex kullersten, snö grus etc.
Jag tror vi pratar lite om varandra, insåg att mitt första inlägg ang. släta 26or inte framgick att det vara smala ~1" däck jag körde på cykeln när det begav sig.
Jag ganska övertygad om att man skulle känna skillnad över en längre varierad sträcka med samma bredd och höjd på däck och då pratar jag smala däck. Skillnad mellan breda 26or och 28or kan jag inte uttala mig om då jag aldrig testat. Men det hade varit spännande att prova med ett par feta släta 26".

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer