Transportera cykel på cykel?

Jonatan F

Aktiv medlem
Pga 2,5 km till buss kommer jag ibland behöva transportera lånecykel till hållplatsen för att plocka upp vänner på besök. I sinom tid ska lådcykel modell kraftig köpas för lite mer bekväm transport av vänner och annat men tills dess behöver jag tips på hur jag får med cykeln på cykeln?

Jag har funderat på något i stil med en ränna eller "påse" långt ner på sidan på pakethållaren att sätta framhjulet i och sedan en stång upp från pakethållaren att spänna fast typ styre eller styrrör för balansen.

Tankar på det?:)

2.5km tänker jag är helt ok att köra en cykel i ena handen och andra handen på sitt eget styre. Man får köra lite långsammare och försiktigare men alternativet är inte så kvickt heller med lastning och lossning inräknat.

Jag skulle nog låtit vännerna cykla på en cykel med qr framhjul och byggt ett fäste för framgaffeln som stack ut lite bakom pakethållaren samt bara spänt fast framhjulet nånstans på den andra cykeln.

Nån sorts sele, kanske?

7F03468E-F14B-499A-A8D0-B7E425EC2290.jpeg

Har kört så en hel del till cykelköket när jag hade halvfärdiga cykelprojekt men saknade plats att meka på. Funkar superbra men inte med två cyklar;)

Förr tog morfar alltid med familjen till hans föräldragård utanför kinnekulle på somrarna.
Mormor, mamma och moster tog tåg och buss men morfar tog moppen och självklart skulle även cykel med. Lösningen var att ta loss och spänna fast hjul och ta ramen över axeln. Hans kommentar, det var ju bara 34mil.
Det var lite krut i gubben.

Om det är två cyklar som ska transportera, då typ så här. Har sett det i Holland några gånger, lätt att göra själv:

aanhanger fiets.jpg

Jag skulle nog låtit vännerna cykla på en cykel med qr framhjul och byggt ett fäste för framgaffeln som stack ut lite bakom pakethållaren samt bara spänt fast framhjulet nånstans på den andra cykeln.

Precis! Jag gjorde så här ett par gånger och det funkar hyfsat bra (kunde tänka mig att cykla så här betydligt längre än 2,5 km). Jag har tyvär inga bilder, men det är ganska klart hur det ser ut, eller hur?

Ett funkande pakethållarfäste går även enkelt snickra ihop från lite (metal)skrot man hittar hemma, behövs inte vara nåt avancerat (se bara till att gaffeln sitter inte helt styvt utan att cykeln i släppet kan rotera upp och ner rund fästet).

På den kort distans klarar man sig dock troligen bra med att leda andra cykeln på hand med. Men ihopmonterat ekipage ger betydligt bättre manövreringsförmåga och mindre risk för spännande vurpor när den släppt cykel plötslig studsar på ett hål eller dyl. :)

händer att jag tar en hopfälld extrabrompton på pakethållaren. eller luftar tandemcykeln. eller både och.

att ta en extra cykel bredvid med handen är görbart, kräver cykelvana och frånvaro av brantare backar.

Tillbaka
Topp