Bästa beater-navet för under 500 kr?

zodah

Aktiv medlem
Mitt usla Formula cx-22 har jag renoverat men märker att det inte kommer hålla för särskilt många regnväder till. Tätningen är usel och det rostar innifrån och ut. En ersättningsbody kostar ca $50 men är bara smink på grisen.
Så, jag bygger om mitt bakhjul istället. Skall kunna fungera som vinterbakhjul (helst) och passa 11-delat Shimano. Just ja, skivbromsat 6 håls.

Senast ändrad:
Jag svarar på min egen fråga. Nej, det finns ej ngt vettigt. Möjligen med centerlock men det kollade jag inte så himla noga eftersom jag har massa 6-hålsskivor.
Jag lägger på en 1000-lapp och får ihop det här istället
1580217406465.png

verkar det vettigt? Mest navet jag tänker på, håller det för stockholmsvinter?

Har goda erfarenheter av dt 370 på MTB. Verkar stabilt. Med det sagt har det inte cyklats i salt men däremot har cykeln hängt på bil till skogen vintetid i sådan miljö.

vad är det problem med formulanaven som skall lösas? dåliga tätningar nämns; har du billiga lager, eller är det någon annan tätning som är dålig?

kan ju nämna att inga lager tål högtryckstvätt. skippar man den och har vettig infettning varar de flesta nav och lager i många decennier.

vad är det problem med formulanaven som skall lösas? dåliga tätningar nämns; har du billiga lager, eller är det någon annan tätning som är dålig?

kan ju nämna att inga lager tål högtryckstvätt. skippar man den och har vettig infettning varar de flesta nav och lager i många decennier.
Det är lösa kulor i mitt nav och endast "kontakt"-tätning dvs en metall-platta (end-cap) som ligger an mot navkroppen - vatten har i stort sett fritt flöde in. Bodyn glappar och gjorde så direkt från fabrik. Vatten kommer in även där och det märks tydligast vid minus då detta vatten fryser och jag får frihjul även framåt.
Allt som allt ett riktigt skitnav. Betyg 0 av 5 ventilhattar.

Det är såklart svårt att få ett nav att hålla 100% i saltvattenspendling. Men detta är bortom värdelöst. Sämsta jag testat.

Jag har ingen vidare erferhet av DT 370/Onyx-nav. Frihjulen är inte alls jämförbara med DT:s dyrare nav. Jag är mycket skeptisk till dess konstruktion. Dock hann det aldrig rasa aftersom jag fick flänsbrott på navkroppen innan dess. Vill du hja ett bra nav så spara ihop till ett DT350.

Annars tycker jag att Novatecs har prisvärda och tillförlitliga nav. De kör med maskinlager som enkelt går att byta ut mot billiga lager med god tätning när det behövs.

Tyvärr har jag märkt att det inte var så lätt att få tag på ett nytt nav numera för oss bakåtsträvare som fortfarnade använder 10 mm QR.

ja zodah, lösa kulor går tokbort för mig också. åtminstone kulhållare är ett minimikrav för vettig ergonomi vid service. tycks som de håller bättre på fettet också, även när tätningarna är tveksamma. flertalet standardnav har den konstruktionen och det funkar ju hyggligt.

gummitätade maskinlager är ju inte heller ofelbara, men att föredra.

dt hyllas ju av många, men är dyra för sin vikt. hade själv ett liknande oldschool qr-projekt som ditt, frågade i en tråd om råd här. sneglade på novatec, men deras lättare modeller har olikhöga flänsar vad nu det ska vara bra för.

slutade på några för mig okända mowa-nav på ebay. relativt billiga och relativt lätta. hög finish, och hittills stått emot bra.

Bakåtsträvare... : -) Inte eg, inte alls faktiskt men ramen och gaffeln ger ju förutsättningarna för vad som funkar.
Gjorde lite snabb research på DT 370 och det produceras inte längre. Som nämnts ovan är det av enklare konstruktion än tex 350. 350 är nog i alla avseenden ett bättre nav utam just vad gäller inköpskostnad. Det kanske lönar sig i längden, det vet man ju inte.
I vanlig ordning, och i sann happyanda, har jag nu helt frångått ambitionen att hålla detta under 500 kr...

Hjälper det dig att tänka så här; ett nav för CL passar med CL-skiva OCH 6-bultsskiva med CL-adapter, ett 6-bultsnav passar bara med 6-bultsskiva...

Jag svarar på min egen fråga. Nej, det finns ej ngt vettigt. Möjligen med centerlock men det kollade jag inte så himla noga eftersom jag har massa 6-hålsskivor.
Jag lägger på en 1000-lapp och får ihop det här istället

verkar det vettigt? Mest navet jag tänker på, håller det för stockholmsvinter?

Jag skulle nog vilja påstå att DT370 inte har så mycket gemensamt med DT350 är just fabrikatet. DT350 har har mycket mer gemensamt med DT240.

....novatec, men deras lättare modeller har olikhöga flänsar vad nu det ska vara bra för.
Högre fläns på drivsidan bak och skivsidan fram (dvs på dishade hjul) ger något mer liknande ekervinkel mot centrumplanet på respektive sida av detta, vilket i sin tur ger dem en jämnare ekerspänning. På samma sätt som en assymmetrisk fälg.
Vissa tillverkare verkar dock tänka precis tvärtom, då tror jag att skälet är för att få lika långa ekrar på båda sidor av hjulet och på så vis få simplare hjul.
Det ser ut som om Novatec konsekvent har högre fläns på skivsidan så då kan jag bara anta att det är för att underlätta att trä genom ekrarna men samtidigt ge utrymme för skivfästet. Eller så är det bara helt godtyckligt...

Hjälper det dig att tänka så här; ett nav för CL passar med CL-skiva OCH 6-bultsskiva med CL-adapter, ett 6-bultsnav passar bara med 6-bultsskiva...
Ja men det var ju trevligt. Så har jag inte tänkt alls men det öppnar ju upp en del möjligheter. Tack för det.

Idag klickade det och knakade betänkligt från baknavet. Runt nollan i temp och det börjar direkt att uppvisa opålitliga egenskaper...

Tillbaka
Topp