Visa din cockpit

Visa din cockpit
TAG metal styre.
Nukeproof 45mm stam
Dmr deathgrip
RS reverb remote

Bilagor

• Screenshot_20191105-220920.png
    Screenshot_20191105-220920.png
    486.7 KB · Besök: 211
Visa din cockpit
Äntligen fått till den ultimata höjden och ny TI-skruvar för stam flyger fram inom kort.

Bilagor

• 20200119_091737[1].jpg
    20200119_091737[1].jpg
    79 KB · Besök: 341
Visa din cockpit
jofahjalm sa:
schuba sa:
@Tomcaten, hur har du höjt styrstolpen, jag kollade på en förlängare men många sa att det inte var bra.

Det är nog ett okapat styrrör och det är inte rekommenderat av tillverkaren p.g.a. belastningen på styrröret.

Varför skulle gafflar komma med en längd på styrröret som inte är rekommenderat att använda? Verkar idiotiskt eftersom det såklart bara blir dyrare att tillverka och distribuera. Plus att ännu fler kunder måste såga av röret istället för att åtminstone nån enstaka slipper.

Visa din cockpit
Du tror alltså att det vore konstnadseffektivt för Rockshox att börja ha jättemånga artiklar på gafflar specifikt för hur högt styrhuvud folk har på sina ramar för att därigenom spara material på styrrörslängden och en minimal vikt vid frakten?

Visa din cockpit
Jag tror att Rockshox tänker så här: vad är det längsta rimliga styrrör som efterfrågas och som vi vet håller? Den längden låter vi alla få, de som vill kapar sen själva.

Visa din cockpit
jofahjalm sa:
Du tror alltså att det vore konstnadseffektivt för Rockshox att börja ha jättemånga artiklar på gafflar specifikt för hur högt styrhuvud folk har på sina ramar för att därigenom spara material på styrrörslängden och en minimal vikt vid frakten?

Nej det var feltänkt, men vilka cyklar har så lång headtube att man kan utnyttja hela gaffelns styrrör utan att såga av det?

Sen tror jag inte det är några problem med hållbarheten om man kikar på godstjockleken i styrröret jämfört med ett styre. Däremot kan man undra varför en viss person vill ha superhögt styre:-)

Visa din cockpit
Makten sa:
jofahjalm sa:

Nej det var feltänkt, men vilka cyklar har så lång headtube att man kan utnyttja hela gaffelns styrrör utan att såga av det?

Sen tror jag inte det är några problem med hållbarheten om man kikar på godstjockleken i styrröret jämfört med ett styre. Däremot kan man undra varför en viss person vill ha superhögt styre:-)

Kostnaden för lite längre styrrör är försumbar mot vad man säljer gaffel för. Man tar ett rör som är långt nog åt alla, men då måste man så klart specificera att folk inte får använda det okapat, vilket RockShox har gjort. På Surlys pendlargafflar med crmostyrrör låter man folk trava spacers hela vägen upp om dom så önskar.

Visa din cockpit
Makten sa:
jofahjalm sa:

Det är väl hållbarhet på styrhuvudet som är problemet, inte på själva styrröret.

Visa din cockpit
Crossmax sa:
Det är väl hållbarhet på styrhuvudet som är problemet, inte på själva styrröret.

Det borde vara extremt liten belastning från ett långt styrrör jämfört med allt du får från gaffeln, då ~2/3 av cyklistens vikt via vevlager och ram belastar gaffeln. Man hänger ju inte på styret i första hand utan står på pedalerna:-)

Vill man ha bästa hållfasthet hos styrhuvudet så är det avståndet mellan övre och undre styrlager som ska vara stort för att minska "utväxlingen" från gaffelns rörelser.

Visa din cockpit
ae3b9fb0-70f3-4801-9117-a62a1076cfcc-jpeg.1342605

27591624-df8e-4a88-af3c-fe0829b9ee33-jpeg.1342604

f1470bd3-4e5f-428e-92e4-2ece655ff2f4-jpeg.1342602

Stam: Renthal Apex 35mm x 40mm.
Styre: Renthal Carbon Stealth LE, 800mm x 35mm, 30mm rise
Handtag: Chromag Palmskin.
Bromsar: Shimano Zee.
Växlar: SRAM NX.
Dropper lever: Wolftooth.

Visa din cockpit
Nu är gaffeln 18cm och gaffelröret 5-6 cm, en spacer smög iväg när jag höjde henne.
Det sitter TI-skrivar på handtagen och vi är väl färdiga för att vara med om det första racet i Manizales, Col. äntligen klar och nöjd.

20200201_113547[1].jpg

Tillbaka
Topp