Visa din cockpit

zinkpasta

Aktiv medlem
Visa din cockpit
Först tänkte jag kalla tråden "Fulaste cockpiten" då jag anser att min cykel ev. platsar in där för nuvarande, men sen fick jag för mig att vara lite mer positiv, så även snygga/cleana cockpits får plats.

Iaf, mitt bidrag:
IMG_20140517_180243.jpg

Ful på grund av att jag 1) än så länge behållt kabelhölje till framväxel (internt dragen, och vill prova lite mer singelklinga innan jag plockar bort den), tejpad/clipsad till annat hölje, 2) lagat skavt hölje med silvertejp (Ska uppgraderas till svart eltejp om inte annat), 3) har för lång vajer till dropposten, och 4) handtagen matchar inte direkt resten av cykeln (men de är grymma, så de får ev. vara kvar).

Bonus, som jag ser nu: styrstammen ser inte ut att vara centrerad mot hjulet.

(PS, hur frestande det än kan vara efter några öl så vore det fint om den här tråden hölls safe for work.)
 

Habanero

Aktiv medlem
Visa din cockpit
willematthews skrev:
-------------------------------------------------------
> Ursäkta stöket.


Med tanke på resan du genomför ser det rätt så bra ut... :)
 

Vernersson

Aktiv medlem
Visa din cockpit
Newton skrev:
-------------------------------------------------------
> En annan tidigare.
> Dags att skaffa nya bilder uppenbarligen!

Med tanke på att Skyways har vart kursade ett ganska bra tag så är det nog hög tid att uppdatera ;)
 

Newton

Medlem
Visa din cockpit
Vernersson skrev:
-------------------------------------------------------
> Newton skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En annan tidigare.
> > Dags att skaffa nya bilder uppenbarligen!
>
> Med tanke på att Skyways har vart kursade ett
> ganska bra tag så är det nog hög tid att
> uppdatera ;)

Japp, inte lätt att få flygjobb nuförtiden men det kommer ;-)
 

wobblie

Aktiv medlem
Visa din cockpit
Det här med att ha reglagen långt in på styret (eller längre in än handtaget iaf) har jag missat, men det verkar ju ganska rimligt med tanke på att man bara använder ett finger på bromsen. Eller finns det någon annan anledning, någon hemlig klubb man måste vara med i eller så?
 
Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Visa din cockpit
wobblie skrev:
-------------------------------------------------------
> Det här med att ha reglagen långt in på styret
> (eller längre in än handtaget iaf) har jag
> missat, men det verkar ju ganska rimligt med tanke
> på att man bara använder ett finger på bromsen.
> Eller finns det någon annan anledning, någon
> hemlig klubb man måste vara med i eller så?


Ingen hemlig klubb, men som du säger, ju längre in bromshandtaget desto längre ut på bromsspaken kommer du vilket ger mer hävarm = bättre kontroll över finliret med bromset.
Gällande växelreglaget så vill i alla fall jag gärna ha så rent som möjligt kring handtaget för att slippa stöta emot reglaget, kunna byta grepp om handtaget mm. utan att nåt är i vägen. Sen når man ju ändå spakarna på växlarna när det behövs.
 

marran

Aktiv medlem
Visa din cockpit
glitch skrev:
-------------------------------------------------------
> wobblie skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det här med att ha reglagen långt in på
> styret
> > (eller längre in än handtaget iaf) har jag
> > missat, men det verkar ju ganska rimligt med
> tanke
> > på att man bara använder ett finger på
> bromsen.
> > Eller finns det någon annan anledning, någon
> > hemlig klubb man måste vara med i eller så?
>
>
> Ingen hemlig klubb, men som du säger, ju längre
> in bromshandtaget desto längre ut på bromsspaken
> kommer du vilket ger mer hävarm = bättre
> kontroll över finliret med bromset.
> Gällande växelreglaget så vill i alla fall jag
> gärna ha så rent som möjligt kring handtaget
> för att slippa stöta emot reglaget, kunna byta
> grepp om handtaget mm. utan att nåt är i vägen.
> Sen når man ju ändå spakarna på växlarna när
> det behövs.


+1
Dessutom kan man ha bromsarna till att ta längre in mot styret utan att övriga fingrar kläms. Då får man både mer kontroll och mer kraft, dessutom blir man mindre trött i händerna i långa utförsbackar.

Att inte ha växelpaddlar bland fingrarna gör att man kan hålla i styret ordentligt. Det är trots allt oftare jag vill ha ett bra grepp om styret än att jag vill växla, få får man hellre sträcka fingret lite när man ska göra det
 

marr

Moderator
Forumvärd
Visa din cockpit
Habanero skrev:
-------------------------------------------------------
> marr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rajsern
>
>
> Snyggt!

Tackar :)

Kontrar in en cx och mtb då med.
 

Bilagor

  • IMG_20140526_210300.jpg
    IMG_20140526_210300.jpg
    69.1 KB · Besök: 89
  • IMG_20140526_210403.jpg
    IMG_20140526_210403.jpg
    65.8 KB · Besök: 127

Stuvarn

Aktiv medlem
Visa din cockpit
Kunde inte hålla mig...var bara tvungen kapa lite på mitt nya breda styre....nu är jag nöjd :)
 

Bilagor

  • Bild 513.jpg
    Bild 513.jpg
    168.9 KB · Besök: 108
  • Bild 514.jpg
    Bild 514.jpg
    169 KB · Besök: 148

Rock

Aktiv medlem
Visa din cockpit
JerryEriksson skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmm är det en trek måntro? :)


En 7.9, prodject one.
 

Makten

Aktiv medlem
Visa din cockpit
Har för brett styre för att lyckas få med hela klabbet på en vettig bild, inomhus och från åkposition. Så det får bli delbilder.

_DSC0813.jpg



Jag är hysteriskt nöjd över uppgraderingen från 700 mm till 780 mm styrbredd, samt från 90 mm styrstam till 45 mm dito. Båda från Superstar components. Det blev en helt annan cykel:-)

Ringklocka måste man ha. Srams lilla mojäng som monteras på top-cap:en låter högt men snällt och tar ingen plats. Väldigt billig dessutom

_DSC0814.jpg



Vänsterut på styret finns inga växereglage eftersom jag kör 1x10, men ett uppochnedvänt reglage för sänkstolpen fyller utrymmet. Jag beställde höger-reglage till Gravity droppern, och satte det på andra sidan. Funkar ypperligt.

_DSC0816.jpg



Lockout:en till gaffeln använde jag aldrig, så den knipsades och bortrationaliserades. Cockpit känns rätt clean faktiskt, med två vajrar till respektive sida av styret.
 

Lulle

Ny medlem
Visa din cockpit
Makten skrev:
-------------------------------------------------------
> Har för brett styre för att lyckas få med hela
> klabbet på en vettig bild, inomhus och från
> åkposition. Så det får bli delbilder.
>
>
>
>
> Jag är hysteriskt nöjd över uppgraderingen
> från 700 mm till 780 mm styrbredd, samt från 90
> mm styrstam till 45 mm dito. Båda från Superstar
> components. Det blev en helt annan cykel:-)
>
> Ringklocka måste man ha. Srams lilla mojäng som
> monteras på top-cap:en låter högt men snällt
> och tar ingen plats. Väldigt billig dessutom
>
>
>
>
> Vänsterut på styret finns inga växereglage
> eftersom jag kör 1x10, men ett uppochnedvänt
> reglage för sänkstolpen fyller utrymmet. Jag
> beställde höger-reglage till Gravity droppern,
> och satte det på andra sidan. Funkar ypperligt.
>
>
>
>
> Lockout:en till gaffeln använde jag aldrig, så
> den knipsades och bortrationaliserades. Cockpit
> känns rätt clean faktiskt, med två vajrar till
> respektive sida av styret.

Styrändpluggar är ett hett tips.
 

T

Ny medlem
Visa din cockpit
Lulle skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Styrändpluggar är ett hett tips.


Tänk va kul det är, när man får till ett inlägg där alla bokstäver ligger och knullar, precis som dom ska.
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Visa din cockpit
Lulle skrev:
-------------------------------------------------------
> Styrändpluggar är ett hett tips.


Saw that comin'. ;-)

Frågan är varför. Snyggt, visst. Men de fyller ju ingen funktion i övrigt eftersom styrändarna inte är vassa och handtagen går ända till styränden.


Edit: På Pinkbike hade man ju blivit sågad vid fotknölarna ändå, om vi säger så;-)
 
Senast ändrad:

T

Ny medlem
Visa din cockpit
Makten skrev:
-------------------------------------------------------
> Lulle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Styrändpluggar är ett hett tips.
>
>
> Saw that comin'. ;-)
>
> Frågan är varför. Snyggt, visst. Men de fyller
> ju ingen funktion i övrigt eftersom styrändarna
> inte är vassa och handtagen går ända till
> styränden.


Bra där! Plus för självständigt tänkande och att inte bara följa med Happy-strömmen.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Visa din cockpit
Makten skrev:
-------------------------------------------------------
> Lulle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Styrändpluggar är ett hett tips.
>
>
> Saw that comin'. ;-)
>
> Frågan är varför. Snyggt, visst. Men de fyller
> ju ingen funktion i övrigt eftersom styrändarna
> inte är vassa och handtagen går ända till
> styränden.
>
>
> Edit: På Pinkbike hade man ju blivit sågad vid
> fotknölarna ändå, om vi säger så;-)

Större kontaktyta mot huden minskar risken att bli spetsad. Inga konstiga regler eller obskyra kulter där inte.
 

Kneecap

Aktiv medlem
Visa din cockpit
Makten skrev:
-------------------------------------------------------
> Lulle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Styrändpluggar är ett hett tips.
>
>
> Saw that comin'. ;-)
>
> Frågan är varför. Snyggt, visst. Men de fyller
> ju ingen funktion i övrigt eftersom styrändarna
> inte är vassa och handtagen går ända till
> styränden.
>
>
> Edit: På Pinkbike hade man ju blivit sågad vid
> fotknölarna ändå, om vi säger så;-)

Tjena!

Har du sett bilderna på killen som lyckades med att föra in ena pungkulan i styret? Han hade precis som du lockons.. Just sayin..
 

Makten

Aktiv medlem
Visa din cockpit
Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena!
>
> Har du sett bilderna på killen som lyckades med
> att föra in ena pungkulan i styret? Han hade
> precis som du lockons.. Just sayin..


Mina pungkulor är alldeles för stora för att föra in i styret.
 

T

Ny medlem
Visa din cockpit
Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> Makten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lulle skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Styrändpluggar är ett hett tips.
> >
> >
> > Saw that comin'. ;-)
> >
> > Frågan är varför. Snyggt, visst. Men de
> fyller
> > ju ingen funktion i övrigt eftersom
> styrändarna
> > inte är vassa och handtagen går ända till
> > styränden.
> >
> >
> > Edit: På Pinkbike hade man ju blivit sågad
> vid
> > fotknölarna ändå, om vi säger så;-)
>
> Tjena!
>
> Har du sett bilderna på killen som lyckades med
> att föra in ena pungkulan i styret? Han hade
> precis som du lockons.. Just sayin..


Har du lust att googla upp dom bilderna, snälla?
 

Miracle

Aktiv medlem
Visa din cockpit
Jo, ett styre utan ändpluggar kan bli bra farligt i vissa lägen ha det ju visat sig.
Det finns ju nå exempel från tuben där någon var nära att förblöda efter att fått styret i ljumsken vid ett enklare fall.


Frid!
 

marran

Aktiv medlem
Visa din cockpit
Makten skrev:
-------------------------------------------------------
> Lulle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Styrändpluggar är ett hett tips.
>
>
> Saw that comin'. ;-)
>
> Frågan är varför. Snyggt, visst. Men de fyller
> ju ingen funktion i övrigt eftersom styrändarna
> inte är vassa och handtagen går ända till
> styränden.
>
>
> Edit: På Pinkbike hade man ju blivit sågad vid
> fotknölarna ändå, om vi säger så;-)


Jag avvaktar tills du gjort en stadig vurpa där du satt styret med ena änden i backen och andra änden i insida lår eller mage, och frågar igen sen. Eller så kan du lyssna på de som gjort den sortens vurpor redan :)
 
Topp