Köpråd pendlare (Cyclocross?)

Lussekatt

Medlem
Tjenixen,

Tänkte eventuellt böja cykla till jobbet till vår/sommar/höst. 2x1 mils distans varav en kort sträcka grus (alternativt lite längre med endast asfalt).
Har inte direkt några planer på cykelskor och outfit (än så länge), tänkte bara som ren pendlare (dock inte till ICA ;)). Cykeln kommer stå utomhus under tak på jobbet och i källaren i hemmet om det har någon relevans.

Tänkte ett tak på 10k då det trots allt är en pendlingscykel jag föreställer mig. Såg att xxl.se kört en kampanj på Scott Gravel (står ej specifik model) men Tiagra prylar åtminstone för 8000kr, men givetvis inga passande storlekar kvar. 176cm så 56''/L är nog en aning stort?

Har väldigt dålig koll på cyklar så vad föreslår ni? :)

Cx/gravel verkar vettigt. Plats för skärmar och fäste för pakethållare kan vara vettigt. Hade satsat på minst 105 för att undvika att fastna i Tiagras tiodelade minivärld (endast tiagra 4700 är kompatibla med varandra).

Finns en del på k&s som uppfyller kraven, exvis
- https://happyride.se/annonser/ad.php?id=106744
- https://happyride.se/annonser/ad.php?id=106730
- https://happyride.se/annonser/ad.php?id=106698
Intressant, så du menar att 105 (eller högre) är mer kompatibla med andra grupper/tillverkare? Pakethållare är inte så viktigt och skärmar finns det väl med skruvklämmor i värsta fall :)

Missade att det fanns K&S här! Bor i trakterna kring Lund så jag ska hålla ett öga om det dyker upp något.

Intressant, så du menar att 105 (eller högre) är mer kompatibla med andra grupper/tillverkare? Pakethållare är inte så viktigt och skärmar finns det väl med skruvklämmor i värsta fall :)

Missade att det fanns K&S här! Bor i trakterna kring Lund så jag ska hålla ett öga om det dyker upp något.
Inte direkt mellan andra tillverkare, men du kan mixa gamla 105 med t.ex. nya Ultegra etc.

Bor du i Malmö-regionen alt. har någon polare där hade jag rekommenderat dig att köa på fredag då XXL har nedan öppningserbjudande på XXL Emporia (köpcenter). Det är väl just den Scott du funderat på?:

1580905692154.png

Den här i kolfiber för 50£ extra kan nästan betraktas som ännu billigare i sammanhanget?

Det där känns ju spontant som en riktigt bra cykel för priset. Är detta vad man kallar för "postordercykel"? Slipper ju betala premium för att få X märke tänker jag ;) . Vad motsvarar Apex i Shimanos grupper, typ 105? Finns det någon påtaglig nackdel med dessa?

Har några frågor dock:
Ramstorlek? Mätte lite snabbt igår, 176cm, innerbensmått ca 82cm, positivt apindex (långa armar).
Däck? Duger de som följer med till även till kortare grussträckor?
Mellanrum vid gafflarna?

Bor du i Malmö-regionen alt. har någon polare där hade jag rekommenderat dig att köa på fredag då XXL har nedan öppningserbjudande på XXL Emporia (köpcenter). Det är väl just den Scott du funderat på?:
Tack! Frågan är om det är en bättre cykel än ovan? Känns spontant som att det inte är det men bra pris för att vara den modellen i Sverige :unsure:

Senast ändrad:
Det där känns ju spontant som en riktigt bra cykel för priset. Är detta vad man kallar för "postordercykel"? Slipper ju betala premium för att få X märke tänker jag ;) . Vad motsvarar Apex i Shimanos grupper, typ 105? Finns det någon påtaglig nackdel med dessa?

Har några frågor dock:
Ramstorlek? Mätte lite snabbt igår, 176cm, innerbensmått ca 82cm, positivt apindex (långa armar).
Däck? Duger de som följer med till även till kortare grussträckor?

Tack! Frågan är om det är en bättre cykel än ovan? Känns spontant som att det inte är det men bra pris för att vara den modellen i Sverige :unsure:

Yes, Planet X är vad man kallar postordercykel från England. Det är väl ett företag med lite ris & ros, men jag har själv aldrig beställt därifrån.

Jag är själv 176cm lång med aparmar och har cyklar med reach på c:a 380mm. Det motsvarar storlek 54 hos planet X XLS. Med stack på 546mm så blir det en relativt bekväm cykel. Då får du lite justermån via val av styrstam.

Apex motsvarar Tiagra på ett ungefär, men det är väl inte riktigt jämförbart eftersom Apex 1 saknar framväxel.
57B86891-84A8-4B98-80C3-C5AE047E6243.png

Yes, Planet X är vad man kallar postordercykel från England. Det är väl ett företag med lite ris & ros, men jag har själv aldrig beställt därifrån.

Jag är själv 176cm lång med aparmar och har cyklar med reach på c:a 380mm. Det motsvarar storlek 54 hos planet X XLS. Med stack på 546mm så blir det en relativt bekväm cykel. Då får du lite justermån via val av styrstam.

Apex motsvarar Tiagra på ett ungefär, men det är väl inte riktigt jämförbart eftersom Apex 1 saknar framväxel.
Tack för svaret! Jo, läste lite om det här på forumet och det verkar vara lite delade meningar om företaget, men om det fortfarande är vid liv kan det ju inte vara total katastrof. Vet du möjligen hur länge modellerna ligger uppe, eller det fungerar lite som amerikanska Massdrop där man i princip köper in sig på en plats i en batch och sedan byts modellen ut efter ett bestämt datum? :)

Hur står den sig jämfört med cykeln som Wiciman länkade?

Tack för svaret! Jo, läste lite om det här på forumet och det verkar vara lite delade meningar om företaget, men om det fortfarande är vid liv kan det ju inte vara total katastrof. Vet du möjligen hur länge modellerna ligger uppe, eller det fungerar lite som amerikanska Massdrop där man i princip köper in sig på en plats i en batch och sedan byts modellen ut efter ett bestämt datum? :)

Hur står den sig jämfört med cykeln som Wiciman länkade?

Planet X XLS har väl funnits på marknaden i säkert 5 år tror jag. Jag vill minnas att jag själv funderade på en sån när jag köpte en CX 2016. Numera så är den ju lite omodern eftersom den inte har genomgående axlar.

XLS väger 9.1kg och är i kolfiber, Scotten är väl i princip likvärdig i allt men har alu-ram och väger 1kg mer. Skillnaden är ju att du kan prova innan köp. Framväxel kan ju vara bra ibland också.

Är det inte ett jäkla meck med garantiärenden mot UK? Efter brexit lär väl iaf ingen handla därifrån?
Jadu, det var ju faktiskt en bra fråga. Sökte lite på det men står att deras vanliga avtal gäller fram till december 2020. Men efter det verkar inte vara klarlagt.

Planet X XLS har väl funnits på marknaden i säkert 5 år tror jag. Jag vill minnas att jag själv funderade på en sån när jag köpte en CX 2016. Numera så är den ju lite omodern eftersom den inte har genomgående axlar.

XLS väger 9.1kg och är i kolfiber, Scotten är väl i princip likvärdig i allt men har alu-ram och väger 1kg mer. Skillnaden är ju att du kan prova innan köp. Framväxel kan ju vara bra ibland också.
Är genomgående axel själva axeln som går genom hjulet tillsammans med en låsfunktion? Är ju i så fall smidigt att ha, inte säker på hur ofta det blir trassel med smalare däck.

Okej! Ungefär vad jag fick det till också. Dock verkar det ha varit idag och inte på fredag enligt deras hemsida :unsure: .

Senast ändrad:
Bor du i Malmö-regionen alt. har någon polare där hade jag rekommenderat dig att köa på fredag då XXL har nedan öppningserbjudande på XXL Emporia (köpcenter). Det är väl just den Scott du funderat på?

Bättre att skaffa en tidsmaskin och åka till imorse och köa eftersom de öppnade idag.

Var där i eftermiddags de hade en hel radda med Scotthojar, men bara strl L tror jag.

Anledningen till att Planet X XLS säljs billigt just nu är att den håller på att ersättas av XLS Evo. När lagret är slut, så kommer det nog inga nya. Jag har varit väldigt nöjd med min, som jag haft sedan 2014 (tror jag).

Planet x är ju en fulbritt, som egentligen är en fulkines, men Canyon är ju även en fultysk trots all sponsring hos gcn och liknande.
Köpte en xls evo för pendling (?) Och den kom på en onsdag hemlevererad med DHL express. Mycket billiga prylar men mycket för pengen! Gruppen tex är ju vad den är...

Om det ska vara billigt så är planet x bra iaf. Kostar 50gbp att få broms bytt till rätt sida.

Planet x är ju en fulbritt, som egentligen är en fulkines, men Canyon är ju även en fultysk trots all sponsring hos gcn och liknande.
Köpte en xls evo för pendling (?) Och den kom på en onsdag hemlevererad med DHL express. Mycket billiga prylar men mycket för pengen! Gruppen tex är ju vad den är...

Om det ska vara billigt så är planet x bra iaf. Kostar 50gbp att få broms bytt till rätt sida.
Fast frågan är ju om det spelar så stor roll egentligen, de flesta prylar lär ju vara tillverkade i Kina oavsett? Var är grejen med broms på andra hållet? Tror inte jag stört mig märkbart på det.

Hur som.... den Salle länkade är samma som den andra fast med hydraliska bromsar. Är det verkligen värt 1800kr extra? Nu är jag ingen hejare på cyklar men det är väldigt sällan som jag verkligen behövt tvärbromsa för något i vardagen och då cyklar jag ändå i princip dagligen till tåget och sedan därifrån till jobbet. Inte haft skivbromsar tidigare så det kanske lätt blir klabb med mekaniska?

Anledningen till att Planet X XLS säljs billigt just nu är att den håller på att ersättas av XLS Evo. När lagret är slut, så kommer det nog inga nya. Jag har varit väldigt nöjd med min, som jag haft sedan 2014 (tror jag).
Misstänkte det. Men de lär väl kosta en bra slant mer gissar jag.

Jag har en cross som jag köpte från England, den har bromsarna motostyle, inget jag stör mig på fast jag har en racer och mtb som har bromsarna "rätt". Är en vanesak. På crossen sitter det Avid bb7-mekaniska, har funkat problemfritt i 7 år nu, bara bytt bromsbelägg. Cykeln går som pendlare i ur och skur och har rullat massor av mil.

sitter o funderar på just en xls evo och försöker hitta hur breda däck som går att få dit.
vad väger den? Hur känns den i övrigt?
//Tim

Jag har en cross som jag köpte från England, den har bromsarna motostyle, inget jag stör mig på fast jag har en racer och mtb som har bromsarna "rätt". Är en vanesak. På crossen sitter det Avid bb7-mekaniska, har funkat problemfritt i 7 år nu, bara bytt bromsbelägg. Cykeln går som pendlare i ur och skur och har rullat massor av mil.

är det mekaniska bromsar så är det ju bara att skifta vajrarna i reglagen så har du ”rätt vända” reglage.

sitter o funderar på just en xls evo och försöker hitta hur breda däck som går att få dit.
vad väger den? Hur känns den i övrigt?
//Tim
Ska du pendla kvittar väl vikten?
Den väger helt ok. Som skrivit basic stuff på den. Är man gubbe som aldrig tävlar cx utan nöjer sig med gravel så finns det ju fler modeller mer anpassad för den typen av cykling.
Cykeln känns bra. Dock ej hunnit med mer än 10 mil pga anledningar...
Det är ju som sagt en fulbrittkines ?‍♂️?. Jag gillar geometrin.

Ska du pendla kvittar väl vikten?
Den väger helt ok. Som skrivit basic stuff på den. Är man gubbe som aldrig tävlar cx utan nöjer sig med gravel så finns det ju fler modeller mer anpassad för den typen av cykling.
Cykeln känns bra. Dock ej hunnit med mer än 10 mil pga anledningar...
Det är ju som sagt en fulbrittkines ?‍♂️?. Jag gillar geometrin.

tanken är att använda den som både racer och gravel med två olika hjuluppsättningar.
tror du att det går i ett par 40mm däck?
Tycker att ramen är snyggare än Space chicken ramen :)

Ha! Nu får man väl leta vidare, skulle precis klicka hem Planet X:en i 54:a idag men så står det att den svarta i storlek 54:a är discontinued.... suck :confused:. Röd/Blå finns förvisso fortfarande. Nya modellen lär ju knappast vara lika billig.
Hur som, tar gärna emot tips om ni ser något någonstans.

Senast ändrad:
Tillbaka igen, ursäktar om ni blir uttröttade ?... fortfarande inget köpt men har läst genom alla pendlingstrådar här på forumet och ett antal recensioner. Som ni nämnde är det nog lika bra att det finns fästen för bak och framskärm om det inte dyker upp något som väger upp för det. Något jag funderar på är också geometri, har inte en susning om vad det finns att eftersträva för pendling mer än lite mer upprätt position. Får gärna komma med fler tips.

pinnacle-arkose-r1-2019-road-bike-grey-EV339950-7000-4.jpg

+ Plats för upp till 45mm däck, fästen för skärmar, Tiagra, dugliga bromsar, förhållandevis låg vikt
- Kommer med slicks, något dyr (?)

56623_merlin_malt_g1_tiagra_gravel_bike_2020.jpg

+ Plats för upp till 38+mm däck, fästen för skärmar, Tiagra,
+/- Oklart vad den väger (gissningsvis runt 10.5kg)
- Snålat på bromsar?, dyr frakt

landsvagscykel-triban-rc-520.jpg

+ Shimano 105 reglage/fram- & bakväxel, fästen för skärmar
+/- Förhållandevis tung (?), 10.4kg
- Plats med max 36mm däck enligt dem sjävla, en del verkar ha bytt budgetkasetten där bak (microshift CS-H110)

Whiteb - GX Pro 19.jpg

+ Plats för upp till 40+mm däck, fästen för skärmar, Tiagra,
+/- Förhållandevis tung (?), 10.4kg, dyker ibland upp med 20% rabatt (om jag orkar vänta...)
- ???

Pinnacle Arkose R1 2019
Visa bilaga 404287
+ Plats för upp till 45mm däck, fästen för skärmar, Tiagra, dugliga bromsar, förhållandevis låg vikt
- Kommer med slicks
Varför tycker du att slicks skulle vara en nackdel för pendling med en kort sträcka grus?
(Det finns annat än avsaknaden av mönster som är en nackdel med däcken enl mig)

Redigerat
STRADA_LGG_700_X_32_aa38d958-638d-450f-8a5e-7e9796627b00_848x1024.jpg

https://www.donnellycycling.com/pro...-tpi-wire-bead-clincher?variant=1590231400466
jmf med tex
rene-herse_0465_sq_sq010620.jpg

https://www.renehersecycles.com/shop/components/tires/700c/700cx38-barlow-pass/
Som borde funka med skärma om cykeln skall klara 45mm däck utan skärmar

Senast ändrad:
Varför tycker du att slicks skulle vara en nackdel för pendling med en kort sträcka grus?
(Det finns annat än avsaknaden av mönster som är en nackdel med däcken enl mig)

Redigerat
STRADA_LGG_700_X_32_aa38d958-638d-450f-8a5e-7e9796627b00_848x1024.jpg

https://www.donnellycycling.com/pro...-tpi-wire-bead-clincher?variant=1590231400466
jmf med tex
rene-herse_0465_sq_sq010620.jpg

https://www.renehersecycles.com/shop/components/tires/700c/700cx38-barlow-pass/
Som borde funka med skärma om cykeln skall klara 45mm däck utan skärmar
Är inte så bekant med slicks men tänker mig att det blir slirigt på grus när de är på 28mm, så bredden/material/utformning spelar större roll än mönstret med andra ord? Blir upp till 3km beroende på väg jag väljer.

Internetcykling på hög nivå.
Hah! Får väl dra in till en butik och testa lite också, vad som står på pappret återspeglar inte alltid verkligheten.

Senast ändrad:
Är inte så bekant med slicks men tänker mig att det blir slirigt på grus när de är på 28mm, så bredden/material/utformning spelar större roll än mönstret med andra ord? Blir upp till 3km beroende på väg jag väljer.
Så smalt som 28mm kan självklart vara en nackdel, men mönstret gör i praktiken inte så stor skillnad på grus
Läs vad tillverkaren av René Herse-däcken själv skriver om det
Why We Don't Make "Gravel" Tires
René Herse-däcken kan iofs vara i dyraste laget för "bara" en pendlarcykel, men de är riktigt bra. Jag har dem själv.

Får väl dra in till en butik och testa lite också, vad som står på pappret återspeglar inte alltid verkligheten.
Så skulle även jag göra
.

Tillbaka
Topp