Vem bygger hjul? (Stockholm - Privat, LBS?)

kroem

Aktiv medlem
Jag är helt novis inom detta område, så frågar.

Hur mycket skulle det kosta att lämna delar till någon och få hjul uppbyggda? Finns det någon vänlig själ som gillar svarta pengar, eller någon rekommenderad LBS?

Bobby på Sportson i Kungens Kurva eller Patrik på Specialized Conceptstore i Sjöstan är två säkra kort när det kommer till att bygga schyssta hjul.

Jag har pendlat tio problemfria år på ett hjulpar från Dr Sproke, utöver de landsvägshjul har också byggt åt mig.

Jag har byggt 4-5 hjulpar på Specialized Concept Store i Hammarby Sjöstad med gott resultat. Väger 90+ och de har hållt varje gång.

Okej.

Han servade(hammrade) sönder min Flong 40. Hur skulle någon vilja ha en gaffel till listpris om 20 Tkr sönder-smashad efter en service!?

Dr Spoke har byggt finfina hjul till mig, GurraG likaså, Patrik på SCS likaså, Ragge & Co på CykelCity likaså. Men det finns säkert många fler såklart.

Kanske läge att utveckla? lätt att kasta ur sig skit utan substans.

Jag har bara bra saker att säga om Dr.Spoke. Även jag skulle rekommendera honom.
Du kanske är som många andra som pajar grejorna själv och skyller på andra efter reparation .
Man läste hur du gick tillväga med Manitoun och efter det så skulle jag rekomndera att du skall inte pillra med saker du inte har begrip att förstå eller a

Ungefär som din Manitou.
Jag har servat en sid world cup hos honom för några år sen. Inga problem alls, och han fixade dessutom den hydrauliska lockouten som inte funkade som den ska.

Lite fascinerande hur dessa trådar alltid utvecklar sig, någon rekommenderar en person och genast är det någon annan som startat en livslång fejd med densamme över ett mindre lyckat jobb.
Sanningen är den att inte ens världens bästa cykelverkstad lyckas vid första försöket alla gånger, ibland går det fel och då gäller det att vara en otroligt duktig förhandlare så att man kommer vidare till en OK kompromiss som alla kan acceptera.

Om vi skall sortera bort alla cykelhandlare som någon gång uppfattas ha gjort ett fel så har vi snart ingenstans att lämna in cykel om man behöver det. Även den som får ett råd kan ju göra en egen bedömning om vad som känns rätt.

Jag hade nog också blivit vansinnig om man lämnar in för service till en seriös kille som istället förstör nåt för 20K, förstår att det inte blir positiv feedback då. Otroligt olyckligt man kan försöka lösa det eller neka. Sen hur allt gått till är svårt att sia om.

Men många verkar nöjd med person i fråga.

Jag hade nog också blivit vansinnig om man lämnar in för service till en seriös kille som istället förstör nåt för 20K, förstår att det inte blir positiv feedback då. Otroligt olyckligt man kan försöka lösa det eller neka. Sen hur allt gått till är svårt att sia om.

Men många verkar nöjd med person i fråga.

Självklart skall alla sidor tas i beaktande, min enda observation är att det är lätt att 20 bra omdömen fördunklas av 1 dåligt vilket sedan blir når slags oemotsagd sanning, förmodligen bara 2 personer som vet exakt vad som hände i detta fallet, den ena har lämnat sig version här den andra har inte gjort det.

Jag är en ivrig förespråkare av konsumentkraft men tycker även att företagare skall ges en chans att rätta till sina misstag utan att behöva sona med sitt rykte.

Dr. Spoke har väl haft väldigt ojämn kvalitet på sina arbeten genom åren. Jag har råkat ut för den sidan som Tomcaten upplevt, sen känner jag folk som aldrigt haft bekymmer.

Så, som TS, har jag förstått korrekt att om jag gör hjulen hos Dr Spoke så kommer dem explodera?

Tjena!

Absolut inte, han är en mycket duktig hjulbyggare. Men det var en period där han inte var så vass på att fixa gafflar. Min gissning var att det handlar en del om stressjobb m.m.

Rensar dravel mellan två användare som har blivit varnade. De kommer säkert att skärpa sig och bli snällare nu är min gissning.

// Admin

Senast redigerad av en moderator:
alla har sina bra o dåliga dagar dr.spoke e inget undantag bygga hjul e han fenomenal på serva gafflar o dämpare lika så men visst nått jobb har väl gått fel men generellt e han grym. annars så som ovan rekomenderat patrik på scs ragge på CC eller så huvudmecken på cykloteket bromma

"Grym"? :ROFLMAO:

Alltså jag trillar av stolen som jag inte ens sitter på.

Men jag tror att man kan kalla hans skatte-skulder för det(grym)

Det finns några bra. Henrik på Hankyracing, Patrik som nämnts tidigare, Tony på Cykloteket och säkert flera därtill som inte jag vet om. Jag åker runt på ett par 15 år gamla spikraka hjul som jag har ärvt av Jomper, byggda av Dr Spoke.

"Grym"? :ROFLMAO:

Alltså jag trillar av stolen som jag inte ens sitter på.

Men jag tror att man kan kalla hans skatte-skulder för det(grym)

Jag tror att alla notera att du har en egen syn på denna persons kunskap, men att blanda in någons bokförings kunskaper och redovisnings rutiner med kompetens att serva cyklar, tycker du inte själv att det är lite OT?
Dock kanske du hör till de prefekta exemplaren som får oss andra att skämmas när vi inte kommer upp till den nivån?

Jag tror att alla notera att du har en egen syn på denna persons kunskap, men att blanda in någons bokförings kunskaper och redovisnings rutiner med kompetens att serva cyklar, tycker du inte själv att det är lite OT?
Dock kanske du hör till de prefekta exemplaren som får oss andra att skämmas när vi inte kommer upp till den nivån?
Hade arbetena ifrån farbrorn skötts korrekt så är jag säker på att det inte hade funnits ett.
Nu har jag inte med det här att göra men när du frågade om egenskaper för en ledare är jag ganska säker på att jag sa förtroendeingivande och diplomatisk. Just nu visar du upp motsatsen. Se det som tips från coachen eller bara ignorera.

Bygg dem själv! Få saker skänker sån sinnesfrid som att pillra ihop ett par cykelhjul. Så småningom blir det bra också.

Nu har jag inte med det här att göra men när du frågade om egenskaper för en ledare är jag ganska säker på att jag sa förtroendeingivande och diplomatisk. Just nu visar du upp motsatsen. Se det som tips från coachen eller bara ignorera.
Hej.. Vad har den här frågan med ledarskap att göra?? Om jag ska anlita en företagare så ska vederbörande ha helt UNIKA kunskaper om jag vet att han jobbar svart/kladdar med bokföringen. Annars går jag till nån annan. mvh borano20

Hej.. Vad har den här frågan med ledarskap att göra?? Om jag ska anlita en företagare så ska vederbörande ha helt UNIKA kunskaper om jag vet att han jobbar svart/kladdar med bokföringen. Annars går jag till nån annan. mvh borano20
Jag menar bara att vara "edgy" som här inte sammanfaller så bra med den ledarroll som efterfrågades för att leda gruppcykling där alla trivs. I övrigt har jag inga åsikter om någon part i tråden. Jag har inte heller sagt att jag har rätt.

Jag menar bara att vara "edgy" som här inte sammanfaller så bra med den ledarroll som efterfrågades för att leda gruppcykling där alla trivs. I övrigt har jag inga åsikter om någon part i tråden. Jag har inte heller sagt att jag har rätt.
Hej.. Vi får hoppas att folk kan hålla isär olika roller i olika situationer. Själv så förstår jag fortfarande inte kopplingen ledarskap-ogilla svartjobb. Men det är jag det... mvh borano20

Tillbaka
Topp