Kolfiberdelar

Kolfiberdelar
Hej, är det någon här inne som har erfarenhet av att tillverka egna delar i kolfiber? Kolfiber som är både lätt och starkt är ett intressant material, och jag funderar på att använda det till en egen moddad cykel. Hur går man tillväga när man gör kolfiberdelar, för att få det så starkt som möjligt? Vilket typ av bindeämne ger starkast resultat? I vilka riktningar ska man lägga fibrerna? Bör man kombinera med Kevlar (eller något annat?) för att göra materialet segare och undvika att det splittras sönder om det mot förmodan spricker?

Kolfiberdelar

Kolfiberdelar
Hej, är det någon här inne som har erfarenhet av att tillverka egna delar i kolfiber? Kolfiber som är både lätt och starkt är ett intressant material, och jag funderar på att använda det till en egen moddad cykel. Hur går man tillväga när man gör kolfiberdelar, för att få det så starkt som möjligt? Vilket typ av bindeämne ger starkast resultat? I vilka riktningar ska man lägga fibrerna? Bör man kombinera med Kevlar (eller något annat?) för att göra materialet segare och undvika att det splittras sönder om det mot förmodan spricker?

Det är bara att köra på, kolfiber är ett relativt enkelt material att arbeta med. :-)

Epoxi gjord för laminering ger bäst resultat som bindemedel. Kolla in t ex carbix.se, de har ett stort utbud. De har även kolfiber och övrigt smått och gott.

Om du vill göra ”delar” så antar jag platta strukturer? Typ sadel, bakväxelarm, etc.

Det du behöver göra efter att du dränkt din kolfiber i epoxi och lagt den i/på/runt din form så måste du pressa ur luft och överflödig epoxi. Annars får du en snygg, men sämre produkt som inte fungerar till att ta last. Det finns många olika metoder för detta, beroende på utseende, budget och krav på hållfasthet.

Jag har använt mig av ”tejp-metoden”, och den kan jag inte rekommendera för platta strukturer. Jag har ingen egen erfarenhet av någon annan metod, sorry.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp