[Byggtråd] Kolfiber-fixie

Om det är 165mm vevar så är det väldigt intressant! Det har varit svårt att hitta korta Shimano-vevar så jag har nöjt mig så här långt med 170mm.

Egentligen tänkte jag inte göra något åt det, fokus just nu är att få cykeln rullande. Om allt funkar som det ska så kommer jag byta ut saker efterhand. Så först måste jag skaffa bromsreglage för att våga ge mig ut på vägarna.

tyvärr inga bromsar att donera och veven är ju normalkort med 170mm men i anständigt skick FC4500 modell om den kan komma till användning så får du hojta.

Bilagor

• 1C2A615E-B480-44F4-B96E-42A193DFBE70.jpeg
    1C2A615E-B480-44F4-B96E-42A193DFBE70.jpeg
    32.4 KB · Besök: 207

Den känns ju mer som min racer än de andra fixies jag provat. Kanske inte så konstigt eftersom jiggen är byggd med min racer som mall. Men den är tillräckligt låg för att påminna om en fixie, fast jag vill nog ha en längre styrstam framöver. Det beror väl lite på vad jag får tag på för styre.

Jag vågade inte ta i och bända i cykeln så jag kan inte uttala mig om styvhet, men den är nog skapligt lätt iaf. Ett nytt framhjul kommer nog dessvärre addera närmre kilot i vikt.

Utväxlingen är nog helt fel annars. Jag cyklade runt på 39/14 nu. Planen är att köra 47/18 eller 47/14 framöver.

Den känns ju mer som min racer än de andra fixies jag provat. Kanske inte så konstigt eftersom jiggen är byggd med min racer som mall. Men den är tillräckligt låg för att påminna om en fixie, fast jag vill nog ha en längre styrstam framöver. Det beror väl lite på vad jag får tag på för styre.

Jag vågade inte ta i och bända i cykeln så jag kan inte uttala mig om styvhet, men den är nog skapligt lätt iaf. Ett nytt framhjul kommer nog dessvärre addera närmre kilot i vikt.

Utväxlingen är nog helt fel annars. Jag cyklade runt på 39/14 nu. Planen är att köra 47/18 eller 47/14 framöver.
Kul!

När man bygger ett hjul med 3 ekerkors vill man gärna inte att ventilen hamnar för nära ett kors för det kan bli bökigt att få dit pumpen och så är det "fel". Nu har du byggt ett hjul med 2 ekerkors vilket är ännu mer "fel" på ett 32h bakhjul så spela roll. Det där blir säkert jättebra.

När man bygger ett hjul med 3 ekerkors vill man gärna inte att ventilen hamnar för nära ett kors för det kan bli bökigt att få dit pumpen och så är det "fel". Nu har du byggt ett hjul med 2 ekerkors vilket är ännu mer "fel" på ett 32h bakhjul så spela roll. Det där blir säkert jättebra.

Vinkeln som bilden är tagen från är kanske lite missvisande. Det är inga ekerkors.

Men det är ju 33 hål i fälgen, varav 32 hål är för ekrar. Kan man verkligen sätta ventilen på mer än ett sätt? Det är verkligen första gången jag bygger ett hjul så jag är en riktig noob i sammanhanget.

Finns bara ett ställe för ventilen. Men beroende på var du börjar och med vad, kan ventilen sitta mer eller mindre utrymmeseffektivt bland ekrarna.

Finns bara ett ställe för ventilen. Men beroende på var du börjar och med vad, kan ventilen sitta mer eller mindre utrymmeseffektivt bland ekrarna.

Aha, men då fattar jag. Jag gjorde det enkelt för mig och skippade ekerkors, jag hade ju tur och fick ett färdigbyggt bakhjul så jag behövde bara bygga framhjul. Men då har jag lärt mig något nytt, tills nästa gång jag behöver bygga med ekerkors! :)

Ja, jäklar vad snygg den blev! Grattis till lyckad provcykling!
Och här är ett namnförslag du kan ha på underröret:

4EA41B97-FF57-4B34-8420-0B95BB78B951.jpeg

Typsnittet finns här:
Och om det är otydligt så står det: Poulet Jaune.

Ja, jäklar vad snygg den blev! Grattis till lyckad provcykling!
Och här är ett namnförslag du kan ha på underröret:

Visa bilaga 400890

Typsnittet finns här:
Och om det är otydligt så står det: Poulet Jaune.

Den var bra! :-) (den gula kycklingen?)

Jag tar gärna emot namnförslag faktiskt.

Planen är att tejpa några blockbokstäver, spraya färg, sedan ta bort maskeringen och sist klarlack. Då kommer bokstäverna vara svarrutiga i kolfibermönster. Typsnittet blir kanske lite som Iron Maidens logga.

Jag har ju redan fått några namnförslag i tråden av jofahjälm och Hambibi förresten.

Förslagen hittills:

1. Poulet Jaune (Mathias)
2. Pinata (jofahjälm)
3. Nightmare (Hambini)
4. HTFU
5. Foxy

Själv lutar jag lite åt att skriva ”HTFU” på downtube och sen ett ”V” på styrröret, men annars är nästan jofahjälms förslag bäst.

Lite resultat från veckans testande:

6B98CA80-5356-4A71-987F-BA33616B30A2.jpeg

Cyklad sträcka: 41km
Brantaste backen: 16%
Maxfart: 37.4km/h
Sprickor i ramen: 0
Mekaniska problem: 1

Efter c:a 35km cyklande så hade några ekrar börjat gänga ur sig. Jag hade inget ekerverktyg med mig så jag skruvade åt dem för hand och cyklade försiktigt hem de sista 5 kilometrarna. Nu är det gänglåsning på alla ekrar så jag hoppas jag slipper det igen.

Cykeln känns trygg och stabil annars. Den är nog inte lika styv som min racer, trots ~300gram mer kolfiber i ramen, men det är också mycket svampigare däck så det är svårt att uppskatta. Och utväxlingen 47/18 trampar jag ur relativt fort, efter 30km/h så har jag inte mycket kraft kvar i benen.

Nu gjorde jag ett ordentligt stresstest och cykeln överlevde. ? Jag körde en runda på 20km och 275 höjdmeter, med några hårda ryck i de brantaste backarna.

4C26DFBF-2628-496A-A73D-9E1A143E0CDC.jpeg

Det är ju riktigt skönt att slippa bakväxel som svajar och att ha en ordentligt tjock kedja när man trycker i. Resten av cykeln känns styv också vid hårda igångdrag. Jag tycker cykeln svarar bra trots tunga däck och hjul. Vikt så som den står nu är 8.1kg.

Jag tror ändå att fixien är lite mjukare än min racer, och det märks framförallt på platt mark. Både däck och sadel är ju mjukare, men jag tror ramen adderar lite flex också. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara något dåligt, så länge den håller. Målning kommer, men just nu är det roligare att cykla än att mecka. :-)

Fantastisk tråd, ett driv och målmedvetenhet som man inte ser varje dag, grattis till en fin cykel och ytterligare en livserfarenhet.
Mitt namnbidrag blir "Gullefjun" dels för att det passar färgen som är tänkt, dels är det dags att hedra Björn Skifs även som skådis och som själv hetandes lilla hästen i en tjusig fransk version så vet jag att obildade kommer bara reta dig istället för att uppskatta namnet.

Fantastisk tråd, ett driv och målmedvetenhet som man inte ser varje dag, grattis till en fin cykel och ytterligare en livserfarenhet.
Mitt namnbidrag blir "Gullefjun" dels för att det passar färgen som är tänkt, dels är det dags att hedra Björn Skifs även som skådis och som själv hetandes lilla hästen i en tjusig fransk version så vet jag att obildade kommer bara reta dig istället för att uppskatta namnet.
Jag satt också och tänkte att "Gullefjun" skrivet med sirlig och lite halvt svårläst font skulle vara perfekt.

Designad och byggd i Linköping x2:

6198DBFC-43BD-40E9-AEE4-700E68AFF9D9.jpeg

Nu har jag cyklat 120km på cykeln och jag börjar känna mig riktigt nöjd. :-) Jag har även provat på snöslask och kört 5km grusväg, det var väl lite smått nervöst men det gick bra.

0409F6AE-7154-4086-BE0F-2B27C59FC88E.jpeg

Två små bekymmer har uppstått. Framhjulet har tappat spänning i några av ekrarna flera gånger. Iofs kanske det inte är konstigt om man cyklar grusväg med nyekrade hjul och 6bar i däcken. Gänglåsning sitter på och jag väntar på att låna en ekertensiometer av en kollega så då är det förhoppningsvis löst.

Det andra bekymret är att bakhjulet inte är perfekt centrerat, och det har jag egentligen vetat om ett tag. Det funkar ju bra att cykla med, men gör att en ass-saver i princip är verkningslös. Eventuellt så får jag väl skaffa race blades istället.

Så länge vi har snö och is så kommer jag nog ta det lugnt med cyklandet, då blir det förhoppningsvis lite tid för att måla ramen istället.

Visa bilaga 401535

Nu har jag cyklat 120km på cykeln och jag börjar känna mig riktigt nöjd. :) Jag har även provat på snöslask och kört 5km grusväg, det var väl lite smått nervöst men det gick bra.

Visa bilaga 401537

Två små bekymmer har uppstått. Framhjulet har tappat spänning i några av ekrarna flera gånger. Iofs kanske det inte är konstigt om man cyklar grusväg med nyekrade hjul och 6bar i däcken. Gänglåsning sitter på och jag väntar på att låna en ekertensiometer av en kollega så då är det förhoppningsvis löst.

Det andra bekymret är att bakhjulet inte är perfekt centrerat, och det har jag egentligen vetat om ett tag. Det funkar ju bra att cykla med, men gör att en ass-saver i princip är verkningslös. Eventuellt så får jag väl skaffa race blades istället.

Så länge vi har snö och is så kommer jag nog ta det lugnt med cyklandet, då blir det förhoppningsvis lite tid för att måla ramen istället.

Märkligt med ekerspänningen, om det är ditt första hjulbygge kanske du spände för löst. Säg till om kollegan faller ur så kan du få låna min tensiometer.

Kan du centrera bakhjulet genom att disha om det, eller är det i ramen som skevheten sitter?

Var finns grusvägen på sista bilden? Väckte cykelbegär så att det värker i benen :)

Märkligt med ekerspänningen, om det är ditt första hjulbygge kanske du spände för löst. Säg till om kollegan faller ur så kan du få låna min tensiometer.

Kan du centrera bakhjulet genom att disha om det, eller är det i ramen som skevheten sitter?

Var finns grusvägen på sista bilden? Väckte cykelbegär så att det värker i benen :)

Jag tror faktiskt det är bakgaffeln och sadelstolpsröret som inte är helt raka jämfört med varandra. Jag var inte tillräckligt noggrann när jag fäste in sadelstolpsröret i min jigg. Det var så lite som felade tänkte jag så jag struntade i att göra något åt det då. Eventuellt så kan hjulet också skeva lite.

Grusvägen ligger lite utanför Grebo och jag skapade ett Strava-segment:

Men jag tackar för erbjudandet om ekertensiometer. Det beror väl lite på vädret, så som det ser ut nu så kommer jag inte cykla med fixien i närtid.

Eurofighteringenjören Hambini ska ha med den på sin Sunday roast.

Coolt projekt. Fantastiskt på något vis, men samtidigt inte ?. Hur många timmar tog ramen att tillverka?

Eurofighteringenjören Hambini ska ha med den på sin Sunday roast.

Coolt projekt. Fantastiskt på något vis, men samtidigt inte ?. Hur många timmar tog ramen att tillverka?
Kul att Hambini fortsätter uppmärksamma cykeln! :)

Det gick åt lite över 2kg epoxi och jag använde väl i snitt mellan 50-100g per omgång.Ovanpå det så blev det massor av slipning med sandpapper. Så totalt kanske 40 arbetstillfällen och 100 arbetstimmar sedan november.

Jag funderar på att sätta lite klisterlappar på cykeln innan klarlack. Någon som vet vart man kan få tag på dekaler för happyride eller biltema? Carbix var så vänliga att de skickar en med post.

Visa bilaga 401535

Nu har jag cyklat 120km på cykeln och jag börjar känna mig riktigt nöjd. :) Jag har även provat på snöslask och kört 5km grusväg, det var väl lite smått nervöst men det gick bra.

Visa bilaga 401537

Två små bekymmer har uppstått. Framhjulet har tappat spänning i några av ekrarna flera gånger.
Ekrarna ska egentligen inte behöva nån gänglåsning om man gjort rätt. Jag har råkat utför samma missöde, att ekrarna tappar spänningen brutalt, men eftersom det var platta ekrar var det lätt att se att ekrarna vridit sig. När man cyklar snurrar de tillbaka och blir alldeles slaka. Jag tror mer på att smörja med lite fett på gängorna när man bygger, än att låsa gängorna. Och ev hålla i ekern med en nollnolla när man riktar. Förutsatt att det är platta ekrar. Sjävfallet så sätter de sig lite i början ändå, och kan behöva sträckas upp ett par gånger innan de håller spänningen.

Ekrarna ska egentligen inte behöva nån gänglåsning om man gjort rätt. Jag har råkat utför samma missöde, att ekrarna tappar spänningen brutalt, men eftersom det var platta ekrar var det lätt att se att ekrarna vridit sig. När man cyklar snurrar de tillbaka och blir alldeles slaka. Jag tror mer på att smörja med lite fett på gängorna när man bygger, än att låsa gängorna. Och ev hålla i ekern med en nollnolla när man riktar. Förutsatt att det är platta ekrar. Sjävfallet så sätter de sig lite i början ändå, och kan behöva sträckas upp ett par gånger innan de håller spänningen.

Okej, det låter ju bra ändå. Om några ekrar tappar spänning medan de sätter sig låter ju normalt. Jag får hålla koll den första tiden helt enkelt. :-)

En jäkla massa spackel.

2A58D248-75E2-48D6-A998-8ADBC362D9F2.jpeg

Snart dags för lack. Jag klurar fortfarande på logga. Tyvärr kommer det inte funka med ett snirkligt typsnitt eller för många bokstäver. Det lutar nog mot ”HTFU” på downtube och ett ”V” på headtube, i brist på annat.

Åh! Det är ju typ samma font som på originalutgåvan av det fin fina gamla rollspelet Mutant! Coolt bygge för övrigt, mycket imponerande!

Tillbaka
Topp