[Byggtråd] Kolfiber-fixie

Nu lyckades jag äntligen få ihop övre delen av baktriangeln. :-)

2E0C9821-7549-48AB-94BA-6D28F28D5931.jpeg

FE244CDB-7F0E-4DCE-B8D4-6C4B0E63D05A.jpeg

Downtube är ju fortfarande randigt, jag tänker avsluta med ett ”kosmetiskt” lager när jag är klar med alla förstärkningar. Får se om det blir bättre då. Annars så får jag lösa resten med spackel och färg.

Nu går det trögt med uppdateringarna här, men det är inte för att det står still. Utseendet på cykeln har inte direkt förändrats, utan nu ser det ut ungefär så här:

D2CC7DCD-9429-45AD-9A1E-9DE3AF25D256.jpeg

Jag fick till slut min beställning av epoxi från Carbix så nu lägger jag på nya förstärkningslager i omgångar.

Nu är det mellan 2-4 förstärkningslager på vevlagerområdet.

D1D57A4F-1E21-4399-B296-0028AB7EC6AA.jpeg

Ramvikt är uppe i c:a 880 gram. Planen är väl fortfarande 1100 gram efter alla förstärkningar.

bellasoda sa:

Ramvikt är uppe i c:a 880 gram. Planen är väl fortfarande 1100 gram efter alla förstärkningar.

Oj vad du kämpar, imponerande. Om man funderar på vevlagerkraften så hamnar den längst ut. Jag skulle nog vilja ha ett mjukt avslut mot hylsan. Nu ser det ut som en brottanvisning och att den skulle kunna spricka eller deformeras. Mycket av killgissning dock.

Hasse#7 sa:
bellasoda sa:

Oj vad du kämpar, imponerande. Om man funderar på vevlagerkraften så hamnar den längst ut. Jag skulle nog vilja ha ett mjukt avslut mot hylsan. Nu ser det ut som en brottanvisning och att den skulle kunna spricka eller deformeras. Mycket av killgissning dock.

Ja det är nog inte helt orimligt. Jag får klura ut en lite jämnare övergång på något vis.

bellasoda sa:
Hasse#7 sa:
bellasoda sa:

Ja det är nog inte helt orimligt. Jag får klura ut en lite jämnare övergång på något vis.

Vore bra om någon skickligare än jag tyckte till. Men de flesta pf är ju byggda som en vägg med ett hål för lagret. Troligen för stabilitet och hållfasthet.

Hasse#7 sa:
bellasoda sa:
Hasse#7 sa:
bellasoda sa:

Vore bra om någon skickligare än jag tyckte till. Men de flesta pf är ju byggda som en vägg med ett hål för lagret. Troligen för stabilitet och hållfasthet.

Jag kanske inte har nämnt det tidigare i tråden, men jag har jobbat några år med hållfasthetsberäkning och strukturoptimering. Men oavsett så stämmer det ju som du säger, blir det en för skarp övergång så blir det en spänningskoncentration. Så jag får försöka bygga bort den där 90 graderskröken.

Mina andra ramar ser ut som du beskriver det, dvs inga utskjutande delar, utan bara en vägg med hål i. En svetsad ram i metall har å andra rätt ofta en vevlagerhylsa som sticker ut utanför övriga rör, även om det är pressfit.

Jag skaffade lite UD-väv också som åkte på igår på chainstays. Jag tänkte det kunde vara käckt att blanda in lite enkelriktad väv.

Bilagor

• B538EA57-F5BE-4D0D-B814-14AE626975CC.jpeg
    B538EA57-F5BE-4D0D-B814-14AE626975CC.jpeg
    572 KB · Besök: 212
Tack för alla fina kommentarer!

Vad som har hänt senaste veckan är att jag lagt på massa enkelriktad väv över i princip hela ramen. Den blänker fint! :-)

64C5F975-8C79-4860-9FE6-65ADD0DEAF9B.jpeg

Infästningen mot sadelröret är inte perfekt symmetriskt, men jag är tillräckligt nöjd ändå.

5738E1D0-71E1-4789-9C97-FDAA5F9E044A.jpeg

0F15F0C5-DC78-4736-A490-D9C67F8629E7.jpeg

Nästa steg är att slipa lite till innan det åker på ett till lager väv, och då blir det 3K-väv igen. Sen är det inte mycket kvar innan det blir provcykling. :-D

bellasoda sa:

Vad som har hänt senaste veckan är att jag lagt på massa enkelriktad väv över i princip hela ramen. Den blänker fint! :-)

Infästningen mot sadelröret är inte perfekt symmetriskt, men jag är tillräckligt nöjd ändå.

Nästa steg är att slipa lite till innan det åker på ett till lager väv, och då blir det 3K-väv igen. Sen är det inte mycket kvar innan det blir provcykling. :-D

Tjusigt! Får bakdäcket plats?

Bengt-re sa:
bellasoda sa:

Det blev lite tajt! Jag hade bara 23mm som bredaste däcket att prova med, så jag får väl se om jag lyckas klämma in ett 28mm eller inte.

Övre luftspalten är c:a 10 mm.

9CC7603A-4543-4672-A49C-8F75B58E8A75.jpeg

Utrymmet där däcket förväntas vara bakom vevpartiet är 32mm brett.

2B0AD93D-3B49-4E42-B9F2-B786E7F2630B.jpeg

Men det ser helt klart trångt ut, även med 22mm bred fälg och 23mm brett däck. Jag tog alltså filen och gjorde hål för däckutrymme, sen la jag på nytt kolfiber över hålet.

bellasoda sa:
Bengt-re sa:
bellasoda sa:

Det blev lite tajt! Jag hade bara 23mm som bredaste däcket att prova med, så jag får väl se om jag lyckas klämma in ett 28mm eller inte.

Övre luftspalten är c:a 10 mm.

Utrymmet där däcket förväntas vara bakom vevpartiet är 32mm brett.

Men det ser helt klart trångt ut, även med 22mm bred fälg och 23mm brett däck. Jag tog alltså filen och gjorde hål för däckutrymme, sen la jag på nytt kolfiber över hålet.

?

Jag gillar din energi och projektet! Det går cykla med 23mm däck också btw!

Otroligt imponerande bygge, främst att ge sig på uppgiften och hur du fortskrider. Själv tycker jag att efterarbetet är så trist att jag funderar på att skippa iden att lägga UD ovanpå den 3K väv jag använt för att laga ramen som jag håller på med just nu, är inte helt överens om hur länge jag skall vänta mellan applicering av epoxi innan jag sätter släpptejpen, skulle vilja ha mer klibb för vidhäftning och formning av väven men vill bli av med all luft så jag lindar säkert för snabbt efter applicering.

Hur som helst blir jag imponerad med tanke på hur mycket jobb varje lager innebär med bearbetning och hur många lager den där kommer ha innan den är klar, kämpa på kommer bli super att se det färdiga resultatet.

Mitt förslag är att du bygger på lite extra runt vevlagret. Jag var lite för snål där på min första ram och då sprack den både bakom och framför.

Anders H sa:
Mitt förslag är att du bygger på lite extra runt vevlagret. Jag var lite för snål där på min första ram och då sprack den både bakom och framför.

Jo, det är väl där den mesta kraften går antar jag.

Så här ser det ut just nu:

23D08B82-3B0A-492C-8BDF-A1E6FF163597.jpeg

På undersidan var det lätt att lägga på extra. Det kan säkert vara upp mot 20 lager på sina ställen. På ovansidan är det mycket svårare däremot. Remsor som går från chainstays till downtube får liksom ingen rak väg ovanför vevlagerhuset och då blir det inte lika snyggt och enkelt.

Nu är sista lagret kolfiber på! :-)

2627D52F-22AC-44EE-BD55-00B824616DE4.jpeg

Ramvikt just nu är 1100 gram. Nästa steg blir slipning, och då kommer nog jag tappa några gram.

Sen är det bara att sätta ihop cykeln och provcykla. Först trainer, sedan utomhus.

Kul, blir det något spackel/färg eller behåller du den som den är?

Hoppas den håller, sjukt tuff tråd!
Tack! :-)

Jag har fått tips om att vara försiktig med att blanda olika färgtyper. Men jag har skaffat en burk spackel från Biltema och en tvåkomponents klarlack som tydligen ska vara akryl(?)-baserad.

Jag hade ursprungligen tänkt spraya den med gul sprayfärg från Biltema mellan spackel och klarlack, men den är tydligen aceton(?)-baserad. Jag hittade ett ställe i Linköping som säljer en gul akrylbaserad sprayfärg så jag ska köpa en sån och prova kombinationen tillsammans (på en provbit).

Någonstans ska jag tejpa dit en logga också, innan jag målar den. Någon som har några tips på namn på en sån här hoj?!? ;-)

Låter bra, jag kan tipsa om hur jag brukar göra med cykelramar.

Jag hade inte köpt Biltemas sprutspackel om dom inte gjort om den för den fyller väldigt dåligt.. Hagmans stålplast sprutspackel kan jag varmt rekommendera.

Färg hade jag rekommenderat Montana gold, finns i sjukt mycket nyanser och är väldigt lättjobbat.

Toppa det med Spraymax 2k klarlack så kommer du få en riktigt bra hemmlack om du gör ett bra förarbete och är noggrann

Ska du köra blank klarlack kan det vara värt att klossa ramen tror jag med tanke påhur den ser ut. En matt finish är tacksammare :)

Clas Ohlson säljer akrylsprayfärg också, av märke Liquitex. Som av en händelse har jag en (oanvänd) flaska gul sån färg som är överbliven, finns du i Stockholm kan du få den.

Låter bra, jag kan tipsa om hur jag brukar göra med cykelramar.

Jag hade inte köpt Biltemas sprutspackel om dom inte gjort om den för den fyller väldigt dåligt.. Hagmans stålplast sprutspackel kan jag varmt rekommendera.

Färg hade jag rekommenderat Montana gold, finns i sjukt mycket nyanser och är väldigt lättjobbat.

Toppa det med Spraymax 2k klarlack så kommer du få en riktigt bra hemmlack om du gör ett bra förarbete och är noggrann

Ska du köra blank klarlack kan det vara värt att klossa ramen tror jag med tanke påhur den ser ut. En matt finish är tacksammare :)

Tack för bra tips! Kemi är verkligen inte mitt område.

Det här är vad jag har hemma:

232FE8D0-06D0-46BE-80C9-2893FA2CCDE4.jpeg

Jag skippade alltså att köpa sprutspacklet från Biltema. Egentligen har jag ingen aning om den här burken är bättre.

Funkar de här grejerna ihop?

Jag tänker ju självklart prova på en provbit först innan jag målar ramen, men det kan ju vara kul att ha en liten aning i förväg eftersom klarlacken härdar ut på 48h.

Clas Ohlson säljer akrylsprayfärg också, av märke Liquitex. Som av en händelse har jag en (oanvänd) flaska gul sån färg som är överbliven, finns du i Stockholm kan du få den.

Tack för erbjudandet! :-) Jag har faktiskt spanat på Classes färger, men de hade inte den pippigula färgen på lager i Linköping. Jag är inte i Stockholm jätteofta, och hittar jag en burk på närmre håll i butik så blir det nog nästan billigare än frakten.

Fantastiskt jobb, lite harmonisering av detaljer skulle vara pricken över i, vevparti, sadelklämma och stam. Men det är klart blir det perfekt kanske folk tror att det är en köpecykel och det vore ju trist.

Tack! :-)

Vevpartiet är väl det enda jag inte planerar att byta ut. Sadelklämma är på ingång, samma med ekrar till framfälg. Sadelstolpe, styre och styrstam ska bytas ut, men jag måste först lista ut vilken längd som passar på styrstammen. Bromshandtag saknas fortfarande däremot.

Bra jobbat! Mycket driv. Jag gillar det råa stuket du har nu. Typiskt att kedjan blir kort när man inte kan kompromissa så mycket. Det enda jag skulle vilja ändra är sadeln. Högst personlig preferens men jag tycker sällan att svart och brunt passar tillsammans. I övrigt grattis!

Bra jobbat! Mycket driv. Jag gillar det råa stuket du har nu. Typiskt att kedjan blir kort när man inte kan kompromissa så mycket. Det enda jag skulle vilja ändra är sadeln. Högst personlig preferens men jag tycker sällan att svart och brunt passar tillsammans. I övrigt grattis!

Tack så mycket! :-)

Sadeln är köpt på biltema faktiskt. :)

Ramen ska ju målas gul, sadelklämman blir svart, sen tror jag att stolpe, stam och styre ska bli silver. Jag har en brun styrlinda som jag tänkte använda också.

Jag hittade en lite mindre klinga i gömmorna och fick kedjan att passa. Och sen kunde jag inte hålla mig utan körde en kort premiärtur. ?

5A2540D4-65D7-437A-8914-0D57B3E5D9B9.png

Sjukt kul! ?

Ingen som har ett bromsreglage med 31.8mm klämma att sälja förresten?

Tack! :)

Vevpartiet är väl det enda jag inte planerar att byta ut. Sadelklämma är på ingång, samma med ekrar till framfälg. Sadelstolpe, styre och styrstam ska bytas ut, men jag måste först lista ut vilken längd som passar på styrstammen. Bromshandtag saknas fortfarande däremot.

Är inget fel med veven, tänkte mest på matchningen klinga vevar, så antingen en mörkare klinga eller blankare vevar. har en Tiagra som är mer åt det blanka hållet som kan doneras för behjärtansvärt ändamål.

Är inget fel med veven, tänkte mest på matchningen klinga vevar, så antingen en mörkare klinga eller blankare vevar. har en Tiagra som är mer åt det blanka hållet som kan doneras för behjärtansvärt ändamål.

Om det är 165mm vevar så är det väldigt intressant! Det har varit svårt att hitta korta Shimano-vevar så jag har nöjt mig så här långt med 170mm.

Egentligen tänkte jag inte göra något åt det, fokus just nu är att få cykeln rullande. Om allt funkar som det ska så kommer jag byta ut saker efterhand. Så först måste jag skaffa bromsreglage för att våga ge mig ut på vägarna.

Tillbaka
Topp