OT [Gravitation & Energi]

Förmodar att du med "helt fel" menar att jag lite slarvigt svängde mig med "13 miljarder ljusår bort"?
Jag har själv kommenterat just det att det "avståndet" var för just 13 miljarder år sedan i ett tidigare inlägg.
Sedan skriver du "man använder supernovor för att mäta avstånd", och därefter "som kommit fram till åldern"
Kanske är korrekt uttryckt. I populärvetenskap och media så brukar ljusår användas som ett avståndsmått, det jag reagerade på tidigare.
Ljusår mäter avstånd, nen om äldsta objekt i universum är 13 miljarder år gammalt så ligger d inte 13 miljarder ljusår bort, d ligger ännu läbgre bort pga expansionen. Därför e d helt fel att säga att d ligger på d avståndet för att d har den åldern.

Ljusår mäter avstånd, nen om äldsta objekt i universum är 13 miljarder år gammalt så ligger d inte 13 miljarder ljusår bort, d ligger ännu läbgre bort pga expansionen. Därför e d helt fel att säga att d ligger på d avståndet för att d har den åldern.
Öh? Det är ju det jag skrivit, fast kanske inte på samma sätt som du. "13 miljarder ljusår" som jag använde som exempel är det som iaf för några år sedan ansågs vara det objekt som observerats med längst avstånd från oss, mätt i ljusår.

Öh? Det är ju det jag skrivit, fast kanske inte på samma sätt som du. "13 miljarder ljusår" som jag använde som exempel är det som iaf för några år sedan ansågs vara det objekt som observerats med längst avstånd från oss, mätt i ljusår.
Tror du missuppfattat. i media o ev populärvetenskaplig skrift skrevs d nåt liknande som du skriver, nen d stämmer inte. Ett objekt som e äldsta säg galax som hittats må vara 13 miljarder år gannalt men ligger längre bort från oss än 13 miljarder ljusår bort pga expansionen. I verkligheten befinner d sig kanske 46 miljarder ljusår från oss, som e radien på d observerbara universumet (fast d finns två radier)

Tror du missuppfattat. i media o ev populärvetenskaplig skrift skrevs d nåt liknande som du skriver, nen d stämmer inte. Ett objekt som e äldsta säg galax som hittats må vara 13 miljarder år gannalt men ligger längre bort från oss än 13 miljarder ljusår bort pga expansionen. I verkligheten befinner d sig kanske 46 miljarder ljusår från oss, som e radien på d observerbara universumet (fast d finns två radier)
Nja, du verkar missuppfatta det jag skriver. Igår, närmare bestämt 22:01 skev jag:
Då har jag en del problem med att det största avståndet som uppmätts är 13 miljarder ljusår (kanske hittats mer avlägsna på sistone). Det var det avståndet för 13 miljarder år sedan, känns som att avståndet borde ha ändrats någon eller några meter på 13 miljarder år.
...
Vet inte riktigt vad du är ute efter, hur du menar att det skiljer sig från det du skriver förstår jag inte riktigt.
Det jag kommenterat är att många verkar misstolka just på det sätt du skriver.
Men om du gärna vill ha det till att jag har fel så får jag väl bjuda på det.

Har hört talas om den där ekvationen. Men alla sannolikheter & siffror är okända, så det säger egentligen ingenting, svaret på ekvationen & sannolikheten kan lika gärna vara 10 ** - 200 ...
Vad är sannolikheten för att självreproducerande liv skall uppstå, och sen utvecklas till smarta MTB-cyklister ? 10 ** -73579 ??
Vad säger den erkänt kunniga fysikern von Däniken i ämnet?

Om vi för enkelhetens skull säger att den mest avlägsna galaxen är 13 miljarder ljusår bort, så är det värdet ett resultat av teorier, inte ett direkt mätvärde?
Sorry, jag missuppfattade meningen lite, kanske läste för snabbt. Men det finns mätvärden och består inte enbart av teorier. När ett objekt rör sig bort från oss så blir ljuset rött och detta röda kan mätas, s k redshift. Objekt som rôr sig mot oss får ett blått ljus. Detta skift i ljus går att mäta. Man använder även supernovor, kvasarer och gamma ray bursts. Bl a

och när det rör sig ännu längre och snabbare från oss blir det inte längre rött utan infrarött och osynligt på sådana avstånd??

avd självbegränsande mätning. kanske. vem vet?

Var ju tvungen att kolla lite mer i Wikipedia. För dessa avlägsna objekt så har man uppmätt en rödförskjutning z = 6 - 10. Det innebär att dessa har en relativ hastighet mot jorden på mkt mer ljushastigheten, om jag nu fattade det hela rätt.
Dvs lokalt så kan olika saker inte röra sig snabbare än ljuset i förhållande till varandra, men detta gäller inte på kosmiska avstånd, en galax som ligger mkt långt borta kan avlägsna sig med en hastighet som är flera ggr ljusets pga rymdens expansion....
https://en.wikipedia.org/wiki/Redshift
Det finns en plot nere till höger, där kan man se att z = 10 motsvarar ett nuvarande avstånd på ca 30 miljarder ljusår.

Ganska märkligt alltihopa !

och när det rör sig ännu längre och snabbare från oss blir det inte längre rött utan infrarött och osynligt på sådana avstånd??

avd självbegränsande mätning. kanske. vem vet?

På riktigt långa avstånd är det mycket riktigt skiftat så mycket åt det långvågiga hållet att det är utanför de "vanliga" optiska observationsvåglängderna. Förhoppningsvis lyckas man få upp det nya rymdteleskopet James Webb (JWST) nästa år, och då få tillgång till infraröda observationsmöjligheter som hittills inte funnits. Atmosfären blockerar stora delar av det infraröda, så för att få bra observationer måste man ut i rymden. JWST kommer att ha ungefär samma upplösning i de primära IR-banden som Hubble har i synligt ljus. Men med en mycket större spegel så svagare objekt kan observeras. JWST kommer alltså att kunna se längre bakåt i tiden.

Googlade ämnet förut, såg en del knäppa inlägg... Vid Big Bang så skapades oändliga mängder materia och energi, ett helt universum. Och samtidigt fick gravitationsfältet oändligt med negativ potential, dvs summan är ändå 0, Energiprincipen gäller, och Universum skapades gratis från ingenting enligt vanliga fysikens lagar --- Inget konstigt, Eller ?

Det stämmer ju med teorin förut att gravitationsfältet innehåller oändligt med energi som överförs till stenar och asteroider lite itaget... Problem solved !!

Önskar Einstein var kvar och kunde svara på sin blogg.

Har tråkigt igen nu på vintern, måste ju finnas några här som är vetenskapligt intresserade ? If not, feel free to use random abuse & silly remarks & Startrek comments & bilder !

Energiprincipen eller lagen om Energins bevarande säger att energi inte kan skapas eller förstöras, bara omvandlas från en form till en annan.

Om vi börjar med tex en 1kg vikt på jorden, och sen lyfter denna upp till 10m så måste vi tillföra energi. Sen om man släpper den så får den först en massa rörelseenergi, och sen när den träffar marken så blir det motsvarande mängd värmeenergi. Ok, fattar !

Men ta tex en stor asteroid som bara långsamt svävar runt i rymden i förhållande till jorden. Den råkar komma nära jorden och fångas in av jordens gravitation. Den faller snabbare och snabbare och får en enorm rörelseenergi, som sen omvandlas till en enorm värmeenergi när den träffar jorden, som ett gäng atombomber.
Varifrån kommer denna energi, enligt lagen ovan ?

Eller tex tidvattnet, stora mängder energi som hela tiden genereras av gravitationsfältet, varifrån kommer det ?
Vilken bra fråga. Trots att jag försökt att googla det fann jag inga tillfredsställande svar och kom bara till sidan två av inläggen... Men jag gissar att det har att göra med att gravitation kröker rymden och allt som hamnar i krökningen kommer att antingen hamna i omlopp eller kastas ur omloppet. Sen så kan det vara så att omloppet råkar vara ganska brant så objektet ramlar ner på jorden exempelvis. Smällen som blir genereras av hastigheten och massan av objektet, så stor massa + hög fart = stor smäll. Om vi pratar om en komet så åker den ju redan men om vi bara släpper något rätt ner mot jordens mitt så åker du inte snabbare än 195km/h givet att den inte är i en elitistisk/rund bana. Vi som lever här nere är också i ”omlopp” fast marken stoppar oss från att fullfölja omloppet. Det förklarar grovt hur gravitation påverkar objekt men inte varifrån gravitationskraften kommer från. Varför tar gravitationsenergin aldrig slut på samma sätt som tex solens energi? Typ...

Den initiala frågeställningen är ju inte så komplicerad egentligen. Anledningen till att ett objekt som exempelvis en asteroid som krockar med en planet genererar stora krafter går ju att förklara inom klassisk mekanik - det handlar ju oftast om stora massor och höga hastigheter. Gravitationen är ju i sig en ganska svag kraft jämfört med de andra naturkrafterna, men verkar över väldigt långa avstånd.

Den inneboende naturen av naturkrafterna, hur de är sammanlänkade och uppstått är dock en annan fråga. Hade gravitationen varit starkare hade förmodligen inte (detta) universum existerat. Det kanske är så att just detta universum är ett där de olika krafterna som uppstått har en sådan beskaffenhet att vi öht kan ställa frågan på happy..

Vi lever i en spännande tid; det kan man konstatera. Upptäckten av universums accelerande expansion med hjälp av studier av avlägsna supernovor typ Ia och den kraft (mörk energi) som driver accelerationen, och de förhållandevis många observationsstöden för mörk materia (ex galaxers rotationskurvor, gravitationslinser, galaxers inbördes rörelser i galaxhopar m.m.) har ju fullständigt revolutionerat kosmologin och också öppnat upp för en fysik som vi sannolikt har långt kvar för att förstå. Några spännande frågor berör ju t ex den kosmologiska principen (den homogena och isotropa fördelningen som kunnat observeras i den kosmologiska bakgrundsstrålningen, CMB, med endast små fluktuationer som enligt teori är skapat av kvantfluktuationer). Detta knyter samman det extremt stora med det extremt lilla och berör de extremt korta tidsrymderna efter Big Bang där inflationsteorin är en hypotetisk väg att förklara en del av de observationer man kan göra på makronivå. En annan extremt spännande frågeställning berör ju baryon assymetrin - lika delar materia- som antimateria borde ha skapats och därmed annihilerat varandra, så är ju uppenbarligen inte fallet. Varför?

Senast ändrad:
Yep, det är ju superintressant. Kosmologin har gjort stora framsteg på sistonen, och kan förklara mer och mer. Riktigt kul att följa på en populärvetenskaplig nivå, även om man inte kan den avancerade matematiken så kan man försöka hänga med lite.

Även åt andra hållet fattas det något, på atomnivå och i standardmodellen. Kunskapen tar slut efter ett tag, och ingen vet hur det funkar på lägre nivåer.... Allt vi ser omkring oss består enbart av uppkvarkar, nedkvarkar, elektroner och några krafter -- Väldigt märkligt.

Tillbaka
Topp