Pyspunk vid tubdäcksapplicering

Hej alla glada cyklister.

Jag har ett problem jag inte lyckats googla mig fram till svaret på.

Fick tag på ett par fina 90-talsfäljar för tubdäck nyss, köpte ett par fina SCHWALBE PRO ONE HT däck.

Det ena däcket fick jag punka på när jag satte det på hjulet för att tänja ut det. Pyspunka som jag inte märkte föränn efter några veckor.
Det andra däcket klarade första varvet på hjulet men när jag hade tejpat fast det var det pyspunka på det med.

Någon som vet vad jag kan ha gjort för fel? Det andra jag märkte vid applicering vad att ventilen inte har helt rakt ugenom fälgen. Men detta var kanske bara 10-15 grader.

Tråkig start på tubkarriären och jag tänker nog inte försöka igen tills jag lisar ut vad problemet är.

Tack på förhand,
Rikard

Några veckor?
Tubdäck har ofta latexslangar som läcker långsamt. Gör det till en vanesak att alltid pumpa till rätt tryck inför rundan, beroende på underlag och syfte.
Precis som man gör med tubeslss på mtb:n.

Vissa tubdäck tappar luft. Vissa jag provat har tappat 1-2 bar per dag. De däck som fortfarande håller trycket efter några veckor är Continental, och det är det enda jag kör med nu.

Om du verkligen har fått punka så är det ju tråkigt, häll i någon form av däcktätningsvätska och hoppas att det löser problemet.

Några veckor?
Tubdäck har ofta latexslangar som läcker långsamt. Gör det till en vanesak att alltid pumpa till rätt tryck inför rundan, beroende på underlag och syfte.
Precis som man gör med tubeslss på mtb:n.
Om det är latexslang ska man läsa noga vilken gucka man får hälla i om TS tänkt göra det då viss gucka pajar slangen annars.

Pro One HT har butylslang, så till skillnad från bra tubdäck så ska man inte förvänta sig att dom tappar tryck från dag till dag.

Som andra sagt, (har ej kollat specen på just dina däck), du behöver pumpa varje dag om de är med latexslang.

Jag körde i riktligt med tätningsvätska och nu så håller de tätt. Det var en jäkla bra grej detdär med latex i tuberna. skall testa det i mina vanliga däck med, slipper man kanske dedär tröga punkteringsfria däcken på pendlarcykeln.

På tal om det, jag tycker det är ett jäkla meck att pumpa diskhjul. Pumpadaptern är skitjobbig att få på ventilen, det är så himla trångt liksom. Tubdäck. Några tips?

Tillbaka
Topp