(OT) Häckla Tesla

(OT) Häckla Tesla
Det tycker jag inte eftersom energisystemen ser så olika ut. Att vi krävde etanol i all bensin i Sverige tror jag inte gav några positiva effekter för klimatet, men aktörerna som sålde detta tjänade en hacka.
Ja, typiskt exempel på att vi i Sverige ville visa oss på styva linan och "gå före", men globalt var det ju inte så bra för klimatet. Samma sak när vi nu stänger kärnkraft istf att exportera el till grannländer, eller när regeringen vill stoppa Preemraffs utbyggnad som på global nivå kommer leda till minskade utsläpp (pga renare drivmedel) men en ökning i Sverige. Det verkar således viktigare att vi i Sverige kan visa oss duktiga lokalt och nå våra mål, istf att göra saker som minskar utsläppen mångfalt mer globalt. Hål i huvudet.

(OT) Häckla Tesla
Den som vill göra en rättvis jämförelse mellan elfordon och fosilditto bör också ta en rejäl funderare kring hälsoaspekterna. Föroreningarna leder till att barn får allergier och astma, äldre dör på grund av luftvägssjukdomar. En studie från MIT kom tex fram till siffran 53000 döda/år i USA orsakat av utsläpp från fordonsflottan.* Vad är motsvarande siffra för elbilar?

*https://ui.adsabs.harvard.edu/abs/2013AtmEn..79..198C/abstract

(OT) Häckla Tesla
När jag försökte ta reda på om kärnkraft var miljövänligt så visade det sig vara omöjligt. Jag är inte alls övertygad om att det är en bra lösning för att hantera klimatkrisen. Men det är samma sak här, jag kollade för 12-13 år sedan.

(OT) Häckla Tesla
Den som vill göra en rättvis jämförelse mellan elfordon och fosilditto bör också ta en rejäl funderare kring hälsoaspekterna. Föroreningarna leder till att barn får allergier och astma, äldre dör på grund av luftvägssjukdomar. En studie från MIT kom tex fram till siffran 53000 döda/år i USA orsakat av utsläpp från fordonsflottan.* Vad är motsvarande siffra för elbilar?

Fast nu tänker du bara lokalt. Elen ska fortfarande produceras någonstans och det är inte som så att kolkraft är bra för andningsvägarna i närmiljön.

(OT) Häckla Tesla
Ja, typiskt exempel på att vi i Sverige ville visa oss på styva linan och "gå före", men globalt var det ju inte så bra för klimatet. Samma sak när vi nu stänger kärnkraft istf att exportera el till grannländer, eller när regeringen vill stoppa Preemraffs utbyggnad som på global nivå kommer leda till minskade utsläpp (pga renare drivmedel) men en ökning i Sverige. Det verkar således viktigare att vi i Sverige kan visa oss duktiga lokalt och nå våra mål, istf att göra saker som minskar utsläppen mångfalt mer globalt. Hål i huvudet.

Att man ska stoppa den utbyggnaden för att nå lokala klimatmål är verkligen helt sjukt.

(OT) Häckla Tesla
Det gäller ju de flesta energislag. Ex.vis att bygga ut vindkraft är inte utsläppsfritt, och har andra kostnader i form av förstörda naturvärden, stora arealer produktiv skogsmark går förlorad pga de många mil vägar som måste anläggas, osv.

Fast raffinering gör ju slut på energi löpande, att bygga ett kraftverk gör det en gång. Sen tror jag inte att vindkraft är en lösning på allt, det vore bättre om vi kunde utnyttja vårt redan begagnade kärnbränsle.

Köper vi inte den mesta oljan ifrån Nordsjön och Norge?

2018 köpte vi 33% från Ryssland, 23% från Norge och 19% från Nigeria. Däremot verkar vi faktiskt knappt köpa något alls från Saudi längre. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/saudisk-olja

(OT) Häckla Tesla
Vindkraft är ju i särklass det mest klimatvänliga energialternativet. Däremot så är tillgänglig energi i vinden inte tillräcklig för att täcka vårt behov.

(OT) Häckla Tesla
Fast nu tänker du bara lokalt. Elen ska fortfarande produceras någonstans och det är inte som så att kolkraft är bra för andningsvägarna i närmiljön.

Det är inte en binär fråga. Det finns inga alternativ som är 100% bra. Det är klart att produktion av elbilar och laddning av dem producerar både CO2 och skadliga partiklar. I stället för att vi hänger upp oss på att något inte är perfekt bör vi välja det alternativ som är bäst och minst skadligt. Elfordon är redan idag bättre på allt utom räckvidd och den tid de tar att tanka – Samt inköpspris. Men utvecklingen går fort. Elfordon en ung produkt med snabba utvecklingssteg, titta bara tio år bakåt. Oavsett vad bensinkramarna vill tro så kommer fosilmotorer att konkurreras ut inom en inte för avlägsen framtid. El och elbilar kommer helt enkelt att vara bättre och billigare. Men de kommer aldrig att vara perfekta, det vore omöjligt.

(OT) Häckla Tesla
Det är inte en binär fråga. Det finns inga alternativ som är 100% bra. Det är klart att produktion av elbilar och laddning av dem producerar både CO2 och skadliga partiklar. I stället för att vi hänger upp oss på att något inte är perfekt bör vi välja det alternativ som är bäst och minst skadligt. Elfordon är redan idag bättre på allt utom räckvidd och den tid de tar att tanka – Samt inköpspris. Men utvecklingen går fort. Elfordon en ung produkt med snabba utvecklingssteg, titta bara tio år bakåt. Oavsett vad bensinkramarna vill tro så kommer fosilmotorer att konkurreras ut inom en inte för avlägsen framtid. El och elbilar kommer helt enkelt att vara bättre och billigare. Men de kommer aldrig att vara perfekta, det vore omöjligt.
Det bästa med elbilar tycker jag är att vi flyttar "problemet". När fordonen drivs med el så kan vi fokusera på hur energin produceras. Det är svårt att använda vatten/vind/kärnkraft eller koldioxidfällor i ett rullande fordon.

(OT) Häckla Tesla
På platser med mycket sol och bara plusgrader kan man pumpa vatten med solel till en damm och släppa ut vattnet till en lägre belägen damm. Rätt dimensionerat har man energi året runt dygnet runt. Och dammarna finns redan på många ställen. Även solel till fordonsenergi går att skapa så att man kan dryga ut bränsleposten rejält med förnybar energi.

(OT) Häckla Tesla
Vad trevligt det är med de här nedvärderande orden som ”bensinkramare”, ”fossillobbyn”, etc. som vissa här inne svänger sig med. Det inbjuder till ett fint debattklimat. Eller inte.

(OT) Häckla Tesla
På vilket sätt är fossillobbyn nedvärderande menar du? Det är ett faktum att det finns gott om starka krafters om lägger ner stor energi på att få fortsätta att sälja olja, det är alltså inte ett nedvärderande uttryck om någon som debatterar här om du trodde det.

Nu tror jag ju inte ens att du tittat på carboncounter som jag länkade till ovan och jag tror inte du kommer läsa andra länkar jag postar heller, men ett väldigt bra exempel på fossillobbyister är bröderna Koch. Det finns mycket att läsa om dem och hur de jobbar men en bra start kan vara här: https://en.wikipedia.org/wiki/Political_activities_of_the_Koch_brothers

(OT) Häckla Tesla
Vad trevligt det är med de här nedvärderande orden som ”bensinkramare”, ”fossillobbyn”, etc. som vissa här inne svänger sig med. Det inbjuder till ett fint debattklimat. Eller inte.
Jag håller med om att det är ett dåligt sätt att vara saklig. Särskilt när man inte vet så mycket om den man diskuterar med. Men det är så sjukt många gånger man fått försvara sina ställningstaganden och beslut i diskussioner med folk som inte har en susning om det hela. De bara upprepar det de läste på FB alldeles nyss som en sanning. Däremot finns det absolut en fossillobby och en miljölobby och en massa andra liknande grupper. Anledningen är enkel, det står stora pengar på spel och att kommunicera sitt budskap starkt och trovärdigt ger makt att påverka. Men jag har hört dig. Så långt det är möjligt skall man vara saklig om motparten är saklig. Det går säkert att hitta brister från båda håll i denna tråd.

(OT) Häckla Tesla

Varför bara referea till vad som händer i usa vad händer i sverige .
53000, Det är bara några fler än som dör i trafiken i det fina och Trumpna landet i väster.
varför blanda in ländet i väster och dess ledning hela tiden om du har problem med det så kan du ventilera det någon annanstans.

(OT) Häckla Tesla
Om det stör dig att det står Tesla i länken så googla Elbilsmyter och du kommer få mer eller minde exakt samma information på tio andra ställen.
Vänt bara när ni får betala kilometerskatt och att det kostar 700 spänn att ladda vid en elstolpe.
det staten förlorar på bensin/diesel kommer elbils ägarna att få vara med och betala.
Så semester med el bil blir dyrt .

(OT) Häckla Tesla
Vem blir först med elbilarnas Citroën 2CV/VW Bubbla/Fiat 500? En elbil för folket?
Den var lätt. Detta är min Fiat 500e av 2013 års modell. 24kWh. Köpt för 125kkr beg.
1764E65C-.jpg

(OT) Häckla Tesla
Vänt bara när ni får betala kilometerskatt och att det kostar 700 spänn att ladda vid en elstolpe.
det staten förlorar på bensin/diesel kommer elbils ägarna att få vara med och betala.
Så semester med el bil blir dyrt .
Lika märklig jämförelse som att vi inte skall göra något här för att det är utsläpp i Asien. Om man kör rena bilar här blir miljön här bättre särskilt i tätort, och totala utsläppen minskar i alla fall något. Om det blir dyrt att köra el lär det bli nästan omöjligt att köra fossilt. Man kommer i så fall behöva välja andra sätt att semestra än att köra runt med bil öht. Inget jag ser fram emot men kanske ett måste. Svårt att veta.

(OT) Häckla Tesla
På vilket sätt är fossillobbyn nedvärderande menar du? Det är ett faktum att det finns gott om starka krafters om lägger ner stor energi på att få fortsätta att sälja olja, det är alltså inte ett nedvärderande uttryck om någon som debatterar här om du trodde det.

Nu tror jag ju inte ens att du tittat på carboncounter som jag länkade till ovan och jag tror inte du kommer läsa andra länkar jag postar heller, men ett väldigt bra exempel på fossillobbyister är bröderna Koch. Det finns mycket att läsa om dem och hur de jobbar men en bra start kan vara här: https://en.wikipedia.org/wiki/Political_activities_of_the_Koch_brothers
Klart det är så, men pss finns det ju en miljölobby och elbilslobby, det är stora krafter bakom den också som gärna sopar ev problem under mattan. Ex.vis många (inte alla) sajter det länkas till som ska slå hål på s.k. elbilsmyter visar sig vid närmare eftersökning ha kopplingar till Tesla och Elon Musk.

Sedan har vi ju en väldigt polariserad debatt i Sverige även i detta ämne, t.ex. används konsekvent orden elbil och fossilbil, istället för det mer korrekta batteribil och förbränningsbil (som används i andra länder), då det i grund och botten är olika sätt att lagra energi som i båda fallen kan vara mer eller mindre fossilfri.

Vidare eldar regeringen på i frågan, driven av ett litet parti (mp) med väldigt litet folkligt stöd, talar redan om bensin/dieselförbud, osv. Detta utan att många av de problem som är förknippade med batteribilen, framförallt i ett glesbefolkat land som Sverige, är lösta (räckvidd, laddtid, laddinfrastruktur, utbyggnad av ett redan ansträngt elnät, osv).

Samtidigt verkar många media köpa detta rakt av, väldigt få journalister granskar klimatpolitiken kritiskt (är väl egentligen bara Ellen Gustafsson på DI), och de som framför uppfattningar mot strömmen tystas och anklagas vara bensinkramare, bakåtsträvare, gå oljelobbyns ärenden, osv.

Slutligen, jag tror också att batteribilen är en framtida lösning, men tills dess att många av de problem som den förknippas med är lösta, finns ett stort behov även av förbränningsbilar. Och framförallt måste problemen få diskuteras.

(OT) Häckla Tesla
Klart det är så, men pss finns det ju en miljölobby och elbilslobby, det är stora krafter bakom den också som gärna sopar ev problem under mattan. Ex.vis många (inte alla) sajter det länkas till som ska slå hål på s.k. elbilsmyter visar sig vid närmare eftersökning ha kopplingar till Tesla och Elon Musk.

Sedan har vi ju en väldigt polariserad debatt i Sverige även i detta ämne, t.ex. används konsekvent orden elbil och fossilbil, istället för det mer korrekta batteribil och förbränningsbil (som används i andra länder), då det i grund och botten är olika sätt att lagra energi som i båda fallen kan vara mer eller mindre fossilfri.

Vidare eldar regeringen på i frågan, driven av ett litet parti (mp) med väldigt litet folkligt stöd, talar redan om bensin/dieselförbud, osv. Detta utan att många av de problem som är förknippade med batteribilen, framförallt i ett glesbefolkat land som Sverige, är lösta (räckvidd, laddtid, laddinfrastruktur, utbyggnad av ett redan ansträngt elnät, osv).

Samtidigt verkar många media köpa detta rakt av, väldigt få journalister granskar klimatpolitiken kritiskt (är väl egentligen bara Ellen Gustafsson på DI), och de som framför uppfattningar mot strömmen tystas och anklagas vara bensinkramare, bakåtsträvare, gå oljelobbyns ärenden, osv.

Slutligen, jag tror också att batteribilen är en framtida lösning, men tills dess att många av de problem som den förknippas med är lösta, finns ett stort behov även av förbränningsbilar. Och framförallt måste problemen få diskuteras.
Det kommer å andra sidan ta väldigt lång tid att avveckla de bensinbilar vi redan har, så omställningen bör nog (och kommer av allt att döma) ske nu.

Den "roliga" videon satte ju verkligen fingret på vad som det är Tesla gjort så bra, de har gjort elbilen cool.
Jag känner mängder med folk som inte är ett dugg intresserade av att rädda miljön, men ändå drömmer om en Tesla och inte en M5, Porsche Cayenne/Panamera, S8 eller S-klass.

(OT) Häckla Tesla
Tittar man på Sverige som helhet känns det som att fossila/förbränningsbilar kan få vara billiga att äga men dyrare att köra. På så sätt skulle man kunna inneha sådana för särskilda behov men anstränga sig för att lösa det vanliga förflyttandet på annat sätt. En del skulle alltså få kostnader för två bilar där en är bättre för miljön. En del för en bil som är dyr men bra för miljön. En del för en som är dyr i drift men mindre bra för miljön men som lämpar sig för platsen och sträckorna där man bor. Går det att hitta en sån balans? Hur hindrar man då att förbränningsbilarna ändå rullar i tätort och kö? Ovanstående är ingen sanning utan bara en fundering hur man smartast löser övergången under säg 5-10 år framåt. Men att bo långt ut på landet och äga en förbränningsbil som knappt körs bör i sig inte vara skäl till stora kostnader.

(OT) Häckla Tesla
Jag tycker vi globalt har ett ansvar att tömma kärnavfallet på energi för att minska problemen för kommande generationer. Om Bill Gates & Cos lösning fungerar tror man att man kan driva hela USA 125 år enbart på avfallet som finns nu.

Fast vi har ju "miljö"-partiet som motverkar all effektivisering av kärnkraften... Tomtar!

(OT) Häckla Tesla

Klirr. Det är så det låter när man kastar sten i glashus. Du behöver nog ta en ordentlig titt på din egen inläggshistorik innan du kliver upp på den höga hästen.

(OT) Häckla Tesla
Intressant att diskussionerna här inte bara blir infekterade av eMTB utan även av elbilar. Jag tycker mig se en gemensam nämnare. Tänk den som vågar nämna fördelarna med en elektrisk skruvdragare! Förbjud allt med el här så är vi hemma!

(OT) Häckla Tesla
Intressant att diskussionerna här inte bara blir infekterade av eMTB utan även av elbilar. Jag tycker mig se en gemensam nämnare. Tänk den som vågar nämna fördelarna med en elektrisk skruvdragare! Förbjud allt med el här så är vi hemma!
Den röda tråden (plus, haha!) är väl oftast att man håller på vad man själv äger och använder, både inom cyklar och bilar, men även allmänt generellt. Man predikar sitt eget vals förträfflighet och försöker samtidigt få in lite positiva vibbar som stödjer användandet utifrån diverse källor, fakta, och vittnesmål från nätet och andra likasinnade. :geek:

Tillbaka
Topp