Slanglöst utan tätningsvätska

AddeKvark

Aktiv medlem
Om ett slanglöst däck håller tillräckligt tätt (ej UST), finns det någon nackdel att köra det monterat utan tätningsvätska (förutom den uppenbara nackdelen att små punkteringar inte tätas)?

Om ett slanglöst däck håller tillräckligt tätt (ej UST), finns det någon nackdel att köra det monterat utan tätningsvätska (förutom den uppenbara nackdelen att små punkteringar inte tätas)?

Håller det tät håller det tät. Hur tät det är avgör du ju själv.
Bilar, motorcyklar mm som alla kör slanglöst brukar inte använda tätningsvätska. Utom min bils högra bakhjul som haft liten pyspunka sedan födseln. En deciliter tätningsvätska fixade problemet. ?

Bilar, motorcyklar mm som alla kör slanglöst brukar inte använda tätningsvätska. Utom min bils högra bakhjul som haft liten pyspunka sedan födseln. En deciliter tätningsvätska fixade problemet. ?
De brukar dock vara designade för det.

Jag är väldigt tveksam till att det faktiskt skulle hålla sig tätt när du cyklar på det.

Ja så tänker jag också.. ?

De brukar dock vara designade för det.

Jag är väldigt tveksam till att det faktiskt skulle hålla sig tätt när du cyklar på det.
Du kanske har rätt. Men varför skulle det inte hålla när jag kör, för att kompressionen ökar trycket och däcket då inte håller tätt? Risken för att ”burpa” borde inte öka eller?

Jag har haft Specialized-däck som hållit trycket över natten utan gucka när jag bara gjort steg ett i slanglösprocessen och det är klart de skulle gå cykla på, men tycker inte det är värt att frångå autolagning av stickhål.

körde i två år med vittoria bombolini 29/3,0 slanglöst utan gucka, utan punka och utan annan misär.

till slut började det som då var bakdäcket mikroläcka i däcksidorna, man fick pumpa efter typ en vecka, och stans hälldes i.

Satte ett nytt hr2 bak, pumpade upp och glömde sen fylla på vätska. Gick en hel dag i Vallåsen utan bekymmer, väl hemma insåg jag det och hällde i så vet inte hur bra det hade gått över tid.

ja, det är det närmast väldigt vanligt att folk kör -i praktiken- utan gucka genom att den torkat in så som den gärna gör efter några månader.

det går ju också bra - ända tills det blir punka. en liten 60 ml reservflaska kan vara bra att ha med om man kör på det sättet.

Jag har också kört utan gucka ett antal gånger utan problem. Funderar på om det skulle gå att laga en punka med salami eller liknande i ett däck utan gucka, någon som testat?
Testar man lite olika däck är det gött att slippa kladdet.

Jag har också kört utan gucka ett antal gånger utan problem. Funderar på om det skulle gå att laga en punka med salami eller liknande i ett däck utan gucka, någon som testat?
Exakt så jag tänker. Min korta erfarenhet från förra året då jag började köra med inlägg i däcken är att vätskan ändå ”försvinner” snabbare. Troligtvis för att den smetas ut på större yta (både insida däck, fälg och inlägg). Det krävs då mer vätska för att det ska finnas något kvar i däcket som tätar vid en eventuell punktering.

Det borde gå bra att laga med salami utan gucka. Det går i alla fall bra att laga bildäck med salami helt utan gucka, så jag ser inte varför det inte skulle funka på ett cykeldäck. Salamin i sig är ju kletig och tätar bra mot gummit.

Det borde gå bra att laga med salami utan gucka. Det går i alla fall bra att laga bildäck med salami helt utan gucka, så jag ser inte varför det inte skulle funka på ett cykeldäck. Salamin i sig är ju kletig och tätar bra mot gummit.

kul tanke! och får man en punka kan man ju nästan lika lätt öppna däcket och sätta en lapp på insidan.

Tillbaka
Topp